| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros |

 
 

Τρίτη, 23/06/2026

 

 

Οι γεωπολιτικές ισορροπίες στη Μέση Ανατολή εισέρχονται σε νέα φάση, καθώς το Ιράν επιχειρεί να αξιοποιήσει τη στρατηγική του θέση στα Στενά του Ορμούζ, έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους διαδρόμους παγκοσμίως. Σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση της Τεχεράνης και του Ομάν, οι δύο χώρες ξεκινούν διαδικασία αξιολόγησης και σχεδιασμού για τη μελλοντική διαχείριση της θαλάσσιας διόδου, εξετάζοντας μεταξύ άλλων το πλαίσιο λειτουργίας, τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τα πλοία και ενδεχόμενα τέλη διέλευσης.

Η πρωτοβουλία ανακοινώθηκε μετά από επίσκεψη υψηλόβαθμης ιρανικής αντιπροσωπείας στο Μουσκάτ, όπου ο Υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Abbas Araghchi, και ο πρόεδρος του ιρανικού κοινοβουλίου, Mohammad Bagher Ghalibaf, συναντήθηκαν με τον Σουλτάνο του Ομάν, Haitham bin Tariq.

 

Μόνιμη κοινή επιτροπή

Οι δύο χώρες συμφώνησαν στη δημιουργία μόνιμης κοινής ομάδας εργασίας, η οποία θα επεξεργαστεί:

Τη διαχείριση και εποπτεία της διεθνούς ναυσιπλοΐας.

Τις υπηρεσίες που θα παρέχονται στα διερχόμενα πλοία.

Το ύψος και τη δομή πιθανών τελών διέλευσης.

Τη διατήρηση της ασφάλειας και της ομαλής λειτουργίας του διαδρόμου.

Αν και οι δύο πλευρές δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να εγγυώνται την ασφαλή ναυσιπλοΐα, η συζήτηση περί οικονομικής επιβάρυνσης των διερχόμενων πλοίων θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά το κόστος μεταφοράς ενέργειας και εμπορευμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στρατηγική σημασία των Στενών του Ορμούζ

Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν το σημαντικότερο ενεργειακό πέρασμα του κόσμου. Από τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό διέρχεται περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και σημαντικό ποσοστό των παγκόσμιων εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Η γεωγραφική τους θέση, ανάμεσα στο Iran και το Oman, τα καθιστά κρίσιμο σημείο για τις εξαγωγές ενέργειας από τις χώρες του Persian Gulf προς την Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Πιθανή επιβολή «διοδίων»

Σύμφωνα με τις δηλώσεις της ιρανικής πλευράς, η περίοδος ελεύθερης διέλευσης που ακολούθησε τις πρόσφατες εντάσεις θεωρείται προσωρινή. Η Τεχεράνη φέρεται να εξετάζει την καθιέρωση μόνιμου συστήματος τελών για τα δεξαμενόπλοια και τα εμπορικά πλοία που χρησιμοποιούν τη δίοδο.

Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε:

Να αυξήσει το κόστος μεταφοράς πετρελαίου και LNG.

Να επηρεάσει τα διεθνή ναύλα.

Να μετακυλιστεί εν μέρει στις τιμές ενέργειας.

Να ενισχύσει τα έσοδα των παράκτιων κρατών.

Να προκαλέσει νέες συζητήσεις γύρω από το καθεστώς ελεύθερης ναυσιπλοΐας σε διεθνείς θαλάσσιες οδούς.

Τι σημαίνει για τις αγορές ενέργειας

Αν τελικά εφαρμοστούν τέλη διέλευσης, η επίδραση στις διεθνείς αγορές θα εξαρτηθεί από το ύψος τους και από το κατά πόσο θα γίνουν αποδεκτά από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Σε κάθε περίπτωση, η εξέλιξη υπογραμμίζει ότι τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν όχι μόνο ενεργειακός αλλά και γεωπολιτικός μοχλός ισχύος. Η δυνατότητα επιβολής οικονομικού κόστους στη διέλευση πλοίων θα μπορούσε να προσδώσει στο Ιράν και στο Ομάν ένα πρόσθετο εργαλείο επιρροής σε μια περιοχή που εξακολουθεί να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.

 

Greek Finance Forum Team

 
 
 
FF Feed

Loading...

 
 
 
 
 
 
 

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2026 Greek Finance Forum