|
Από τα 975 ευρώ στα
1.002 ευρώ η μέση
σύνταξη
Με αύξηση 2,8%, η μέση
σύνταξη λόγω γήρατος,
από περίπου 975
ευρώ μικτά σήμερα,
θα διαμορφωθεί το 2027
στα περίπου
1.002,3 ευρώ.
Η επίδραση φυσικά
διαφοροποιείται
σημαντικά ανάλογα με το
ύψος της σύνταξης.
|
Μικτή
σύνταξη
σήμερα
|
Αύξηση
2,8%
|
Νέα
σύνταξη
|
Ετήσιο
όφελος
|
|
600 €
|
+16,80 €
|
616,80 €
|
201,60 €
|
|
1.000 €
|
+28,00 €
|
1.028,00 €
|
336,00 €
|
|
1.500 €
|
+42,00 €
|
1.542,00 €
|
504,00 €
|
|
2.000 €
|
+56,00 €
|
2.056,00 €
|
672,00 €
|
|
2.500 €
|
+70,00 €
|
2.570,00 €
|
840,00 €
|
Έτσι, οι
χαμηλοσυνταξιούχοι με
σύνταξη περίπου 600 ευρώ
θα δουν αύξηση κοντά στα
17 ευρώ τον μήνα,
ενώ στις υψηλότερες
συντάξεις η μηνιαία
αύξηση θα είναι αισθητά
μεγαλύτερη.
Σε ετήσια βάση, το
όφελος διαμορφώνεται
περίπου στα 200
ευρώ για τις χαμηλές
συντάξεις, ενώ
για τις μεσαίες
κατηγορίες μπορεί να
φτάσει τα 300-450 ευρώ.
Για συντάξεις έως 2.000
ευρώ το ετήσιο όφελος
μπορεί να προσεγγίσει τα
630-670 ευρώ, ενώ για
υψηλότερες συντάξεις
μπορεί να φτάσει ή να
ξεπεράσει τα 800
ευρώ ετησίως.
Η μεγάλη αλλαγή:
Καταργείται πλήρως η
προσωπική διαφορά
Η φετινή αναπροσαρμογή
έχει όμως μια σημαντική
διαφορά σε σχέση με τις
προηγούμενες.
Η πλήρης
κατάργηση της προσωπικής
διαφοράς
σημαίνει ότι περίπου
670.000
συνταξιούχοι
που μέχρι σήμερα δεν
έβλεπαν ολόκληρη την
αύξηση στο ποσό που
εισπράττουν, λόγω της
προσωπικής διαφοράς,
περνούν πλέον στον κύκλο
των πραγματικών
αυξήσεων.
Πρόκειται για ουσιαστική
αλλαγή, καθώς η
αναπροσαρμογή δεν θα
αποτυπώνεται πλέον μόνο
λογιστικά, αλλά θα
μεταφράζεται σε
πραγματική αύξηση του
ποσού που καταβάλλεται
στον συνταξιούχο.
Στα 458,48 ευρώ η εθνική
σύνταξη
Αύξηση θα υπάρξει και
στην εθνική σύνταξη, η
οποία αναπροσαρμόζεται
με το ίδιο ποσοστό.
Με βάση το σενάριο
αύξησης κατά 2,8%, το
ποσό της εθνικής
σύνταξης θα διαμορφωθεί
στα 458,48 ευρώ,
από περίπου 446 ευρώ
σήμερα.
Η αναπροσαρμογή αφορά
τόσο τους ήδη
συνταξιούχους όσο και
όσους θεμελιώσουν
δικαίωμα συνταξιοδότησης
μέσα στο 2027.
Τα 400 ευρώ αλλάζουν την
εικόνα
Πέρα από την αύξηση των
κύριων συντάξεων,
σημαντική ενίσχυση για
εκατομμύρια
συνταξιούχους αποτελεί
και η ετήσια οικονομική
ενίσχυση των 400
ευρώ.
Το ποσό αυξήθηκε από τα
300 ευρώ που είχαν
αρχικά ανακοινωθεί τον
Απρίλιο και παράλληλα η
παροχή αποκτά μόνιμο
χαρακτήρα για το σύνολο
των συνταξιούχων ηλικίας
65 ετών και άνω.
Με τη διεύρυνση των
δικαιούχων, περίπου
270.000 επιπλέον
συνταξιούχοι
εντάσσονται στο μέτρο,
ανεβάζοντας τον συνολικό
αριθμό των δικαιούχων σε
περίπου 2,2
εκατ.
Το συνολικό
δημοσιονομικό κόστος
ανέρχεται σε περίπου
879 εκατ. ευρώ.
Στους δικαιούχους
περιλαμβάνονται επίσης
συνταξιούχοι άνω των 60
ετών που λαμβάνουν
αποκλειστικά σύνταξη
λόγω θανάτου, άτομα με
αναπηρία ανεξαρτήτως
ηλικίας και ανασφάλιστοι
υπερήλικες.
Η αύξηση των συντάξεων
δεν ακολουθεί τον
πληθωρισμό
Παρά τη βελτίωση σε
σχέση με το 2026, όταν η
αύξηση των συντάξεων
ήταν 2,4%,
το 2,8%-2,9% παραμένει
χαμηλότερο από τον
προβλεπόμενο πληθωρισμό
του 3,6%.
Αυτό σημαίνει ότι η
ονομαστική αύξηση δεν
μεταφράζεται αυτομάτως
σε αντίστοιχη αύξηση της
αγοραστικής δύναμης.
Το ζήτημα αποκτά ακόμη
μεγαλύτερη σημασία για
τα νοικοκυριά των
συνταξιούχων, καθώς οι
αυξήσεις στις τιμές
ενέργειας, τροφίμων και
υπηρεσιών εξακολουθούν
να πιέζουν το διαθέσιμο
εισόδημα.
Η πραγματική εικόνα
επομένως θα εξαρτηθεί
από το πώς θα εξελιχθεί
ο πληθωρισμός μέχρι το
τέλος του έτους και κατά
τη διάρκεια του 2027.
Αυξάνονται και οι
εισφορές των ελεύθερων
επαγγελματιών
Η αύξηση του πληθωρισμού
δεν επηρεάζει μόνο τις
συντάξεις. Συνδέεται και
με την αναπροσαρμογή των
ασφαλιστικών εισφορών
των ελεύθερων
επαγγελματιών.
Στη χαμηλότερη
ασφαλιστική κατηγορία,
οι εισφορές αναμένεται
να αυξηθούν από περίπου
250,77 ευρώ στα
259,70 ευρώ.
Έτσι, μέρος της αύξησης
που προκαλείται από την
αναπροσαρμογή των
συντάξεων και των
εισοδημάτων
αντισταθμίζεται για τους
μη μισθωτούς από το
υψηλότερο ασφαλιστικό
κόστος.
Μισθοί: Αύξηση 3,9% το
2027
Το προσχέδιο του
Προϋπολογισμού προβλέπει
παράλληλα συνέχιση της
ανόδου των μισθών.
Οι αμοιβές εξαρτημένης
εργασίας ανά εργαζόμενο
αναμένεται να αυξηθούν
σε ονομαστικούς όρους
κατά 3,9% το
2027, από 3,7%
το 2026.
Σε επίπεδο συνολικών
αμοιβών εξαρτημένης
εργασίας, η αύξηση
προβλέπεται στο
4,6%, από 4,4%
το 2026.
Στην εξέλιξη αυτή
συμβάλλουν η νέα αύξηση
του κατώτατου μισθού, οι
αντίστοιχες αυξήσεις
στις αποδοχές των
δημοσίων υπαλλήλων, αλλά
και η επαναφορά από το
2027 του επιδόματος
εορτών Χριστουγέννων για
τους δημοσίους
υπαλλήλους και
λειτουργούς.
Στα 1.000 ευρώ ο
κατώτατος μισθός έως το
2028
Η αύξηση του κατώτατου
μισθού προβλέπεται να
συνεχιστεί σε δύο
φάσεις, με στόχο να
ανέλθει στα
1.000 ευρώ μικτά έως το
2028.
Εφόσον συνυπολογίζονται
οι τριετίες, οι
συνολικές μικτές
αποδοχές μπορούν να
φτάσουν έως τα
1.300 ευρώ.
Παράλληλα, από την 1η
Απριλίου 2027
προβλέπεται μείωση κατά
0,5 ποσοστιαία
μονάδα των
ασφαλιστικών εισφορών
στον ιδιωτικό τομέα,
μέσω των κρατήσεων υπέρ
ΔΥΠΑ.
Το δημοσιονομικό κόστος
της παρέμβασης
υπολογίζεται σε
163 εκατ. ευρώ το 2027
και σε 218 εκατ. ευρώ το
2028.
Μετά τη μείωση, το
συνολικό ποσοστό
ασφαλιστικών εισφορών το
2027 υποχωρεί στο
34,66%,
εκ των οποίων 12,87%
βαρύνει τον εργαζόμενο
και 21,79% τον εργοδότη.
Το πραγματικό στοίχημα
είναι η αγοραστική
δύναμη
Οι συνταξιούχοι θα δουν
το 2027 μεγαλύτερη
ονομαστική αύξηση από
αυτή που έλαβαν φέτος,
ενώ περίπου 670.000 θα
αποκτήσουν για πρώτη
φορά πραγματική αύξηση
λόγω της πλήρους
κατάργησης της
προσωπικής διαφοράς.
Παράλληλα, η μόνιμη
ενίσχυση των 400 ευρώ
διευρύνει σημαντικά το
συνολικό εισόδημα για
περίπου 2,2 εκατ.
δικαιούχους.
Ωστόσο, το τελικό
αποτύπωμα στην
καθημερινότητα θα κριθεί
από έναν βασικό
παράγοντα: την
πορεία του πληθωρισμού.
Εάν οι τιμές συνεχίσουν
να αυξάνονται ταχύτερα
από τις συντάξεις, η
ονομαστική αύξηση του
2,8%-2,9% θα περιοριστεί
σε σημαντικό βαθμό ως
προς την πραγματική
αγοραστική δύναμη.
Για τους συνταξιούχους,
επομένως, το 2027 θα
είναι μια χρονιά με
μεγαλύτερο
ονομαστικό εισόδημα,
αλλά το πραγματικό
όφελος θα εξαρτηθεί από
το πόσο από αυτή την
αύξηση θα παραμείνει
μετά την ακρίβεια.
|