|
Πιο αναλυτικά, Fitch
Ratings (την έκθεση
παρουσιάζει η Ελευθερία
Κούρταλη στο
capital.gr)
αναμένει βελτίωση των
πιστωτικών συνθηκών για
τα κράτη της Δυτικής
Ευρώπης το 2022, στα
οποία κατατάσσεται και η
Ελλάδα. Τα δημοσιονομικά
ισοζύγια αναμένεται να
βελτιωθούν σε όλες τις
χώρες της περιοχής,
καθώς η σταθερή ανάπτυξη
θα υποστηρίξει τα έσοδα
και αποσύρονται σταδιακά
τα έκτακτα μέτρα που
εφαρμόστηκαν λόγω
πανδημίας.
Βραχυπρόθεσμα, αυτό
ευνοεί τη σταθεροποίηση
ή τη μείωση του δημόσιου
χρέους στις περισσότερες
χώρες της περιοχής, όπως
σημειώνει χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, σε ότι αφορά το
μεσοπρόθεσμος διάστημα,
υπάρχει κάποια απόκλιση
στις δημοσιονομικές
στρατηγικές.
Στην ευρωζώνη (με
ελάχιστες εξαιρέσεις),
και αντίθετα με το
Ηνωμένο Βασίλειο,
υπάρχει μεγαλύτερη
διστακτικότητα να
ανακοινωθούν αυστηρότερα
μέτρα και η εστίαση
είναι αντ' αυτού στη
στόχευση υψηλότερης
ανάπτυξης για να
διασφαλιστεί ότι οι
δείκτες χρέους/ΑΕΠ θα
βρεθούν στα μια σταθερή
καθοδική πορεία. Η
αποτελεσματική χρήση των
πόρων της ΕΕ (NGEU) θα
είναι, συνεπώς το κλειδί
για αυτήν τη στρατηγική
στις υπερχρεωμένες χώρες.
Οι περιορισμοί πάντως
της προσφοράς και ο
υψηλότερος πληθωρισμός
αποτελούν κίνδυνο για
τις προοπτικές, όπως
προειδοποιεί ο οίκος.
Ο πληθωρισμός και οι
προοπτικές
χρηματοδότησης και
ανάπτυξης
Η Fitch αναμένει από την
ΕΚΤ να διατηρήσει μια
διευκολυντική στάση
νομισματικής πολιτικής
το επόμενο έτος. Πιο
συγκεκριμένα, τα
επιτόκια αναμένεται να
παραμείνουν αμετάβλητο
και οι αγορές ομολόγων
υπό την ποσοτικής
χαλάρωση θα μπορούσαν να
συνεχιστούν μέχρι το
2024. Αν και ο
πληθωρισμός συνεχίζει να
εκπλήσσει ανοδικά, ο
οίκος θεωρεί ότι οι
πληθωριστικές πιέσεις
είναι παροδικές και ο
μεσοπρόθεσμος
πληθωρισμός παραμένει
χαμηλός. Ωστόσο, η
απόκλιση στις τάσεις του
πληθωρισμού μεταξύ των
χωρών της ευρωζώνης (π.χ.
με τη Γερμανία και την
Ισπανία να
αντιμετωπίζουν υψηλότερα
ποσοστά πληθωρισμού) θα
μπορούσε να προκαλέσει
διαφωνίες στο διοικητικό
συμβούλιο της ΕΚΤ. Σε
κάθε περίπτωση πάντως,
δεν αναμένεται αυτές οι
εντάσεις να οδηγήσουν σε
αλλαγή των προσδοκιών
της αγοράς για τον
πληθωρισμό της αγοράς
και σε ανατιμολόγηση των
κρατικών ομολόγων, αλλά
αποτελεί κίνδυνο για τις
οικονομικές προοπτικές
των χωρών.
Η ανάκαμψη θα συνεχιστεί,
αλλά η πανδημία παραμένει
σημαντικός κίνδυνος
Ο Fitch προβλέπει μέση
αύξηση του πραγματικού
ΑΕΠ της Δυτικής Ευρώπης
κατά 3,9% το 2022, από
4,5% το 2021 αλλά
υψηλότερα από τον μέσο
όρο της δεκαετίας έως το
2019. Η Γαλλία θα φτάσει
στα προ πανδημίας
επίπεδα του ΑΕΠ στο
τρέχον δ’ τρίμηνο, ενώ η
Γερμανία, η Ιταλία και
το Ηνωμένο Βασίλειο θα
ακολουθήσουν στα α’
τρίμηνο του 2022 και η
Ισπανία το δ’ τρίμηνο
του 2022. Οι περιορισμοί
της προσφοράς και οι
υψηλότερες τιμές
ενέργειας και
εμπορευμάτων, με τις
επιπτώσεις τους στο
κόστος, τα περιθώρια και
τα πραγματικά εισοδήματα
των επιχειρήσεων και των
νοικοκυριών, αποτελούν
ωστόσο κίνδυνο για τις
προοπτικές, όπως
σημειώνει ο οίκος.
Αν και είναι πολύ νωρίς
για να ενσωματωθεί ο
αντίκτυπος της
παραλλαγής Όμικρον στις
προβλέψεις, δεδομένης
της αβεβαιότητας σχετικά
με τη μεταδοτικότητα, τη
σοβαρότητα και την
αντοχή στα υπάρχοντα
εμβόλια, η εξέλιξη της
πανδημίας παραμένει
αρνητικός κίνδυνος για
τις προοπτικές. Παρόλο
που τα ποσοστά
εμβολιασμού στη Δυτική
Ευρώπη είναι υψηλά,
αρκετές χώρες της
ευρωζώνης έχουν
εφαρμόσει εκ νέου
περιορισμούς για να
αντιμετωπίσουν την
αύξηση των κρουσμάτων
και των νοσηλειών. Η
οικονομική δραστηριότητα
είναι πλέον ανθεκτική
στα lockdown, αλλά η
πτώση της εμπιστοσύνης
των καταναλωτών θα
μπορούσε να καθυστερήσει
τη χρήση των αυξημένων
αποταμιεύσεων των
νοικοκυριών.
Η κατανάλωση των
νοικοκυριών θα
υποστηριχθεί πάντως από
αυτές τις πολύ υψηλές
αποτμαιέυσεις που
συσσωρεύτηκαν κατά τη
διάρκεια της πανδημίας.
Επιπλέον, τα υψηλά
χρηματοοικονομικά
πλεονάσματα των
νοικοκυριών είναι πιθανό
να παρέχουν ένα
σημαντικό "μαξιλάρι"
έναντι των πληθωριστικών
πιέσεων. Η αυξημένη
αποταμίευση των σημαίνει
ότι η οικονομική θέση
των νοικοκυριών
παραμένει ευνοϊκή. Αυτό,
όπως επισημαίνει η
Fitch, θα βοηθήσει τα
νοικοκυριά να
αντιμετωπίσουν τη μείωση
του πραγματικού
εισοδήματος που
προκαλείται από τον
υψηλότερο πληθωρισμό
χωρίς να χρειάζεται να
μειώσουν σημαντικά την
κατανάλωση ή τις
επενδύσεις. Τα
νοικοκυριά είναι επίσης
πιθανό να
χρησιμοποιήσουν μέρος
των αποταμιεύσεών τους
για τη χρηματοδότηση
αγορών κατοικιών.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα
δώσει σημαντική ώθηση
στην ανάπτυξη της
ευρωζώνης, με τον τελικό
αντίκτυπο του πακέτου
των 723,8 δισ. ευρώ που
παρέχεται στο πλαίσιο
του Σχεδίου Ανάκαμψης
και Ανθεκτικότητας (RRP)
να υπόκειται ωστόσο σε
σημαντική αβεβαιότητα,
αλλά η Fitch αναμένει
ότι θα μεταφραστεί σε
ώθηση του ΑΕΠ κατά
περίπου 2,3% έως το 2026
σε μέσο όρο στην
περιοχή.Με την εστίαση
του RRP στην προώθηση
των δημόσιων επενδύσεων
και στην ενθάρρυνση των
μεταρρυθμίσεων, οι
δαπάνες αναμένεται
επίσης να υποστηρίξουν
μόνιμες αυξήσεις της
δυνητικής παραγωγής κάτι
που θα ενισχύσει
επιπλεόν την ανάπτυξη.
Βραχυπρόθεσμες
δημοσιονομικές
βελτιώσεις έναντι
μακροπρόθεσμων κινδύνων
Η επιδείνωση των
δημοσιονομικών
ελλειμμάτων σε ολόκληρη
τη Δυτική Ευρώπη λόγω
της Covid-19 θα
ακολουθηθεί από απότομη
μείωση των ελλειμμάτων
το 2022, λόγω της
κατάργησης των μέτρων
τόνωσης και της
οικονομικής ανάκαμψης. Η
Fitch δεν αναμένει
ουσιαστική διαρθρωτική
δημοσιονομική εξυγίανση
το 2022 (με εξαίρεση το
Ηνωμένο Βασίλειο).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και
τα περισσότερα κράτη
μέλη της ΕΕ διστάζουν να
αποσύρουν τα μέτρα
στήριξης πολύ νωρίς.
Κατά την άποψη του οίκου,
οι περισσότερες
κυβερνήσεις της
ευρωζώνης στοχεύουν να
τονώσουν την ανάπτυξη
για να εξασφαλίσουν ότι
το χρέος θα τοποθετηθεί
σε πτωτική πορεία. Με
άλλα λόγια, στοχεύουν σε
υψηλότερη ανάπτυξη εις
βάρος των (υψηλότερων)
ελλειμμάτων. Για χώρες
με υψηλά επίπεδα χρέους
(οι οποίες είναι επίσης
αποδέκτες των κεφαλαίων
NGEU), ο συνδυασμός
διαρθρωτικών
μεταρρυθμίσεων και
επενδύσεων που
χρηματοδοτούνται από το
Ταμείο, θα είναι
καθοριστικός για να
λειτουργήσει αυτή η
στρατηγική .
Ωστόσο, υπάρχουν
κίνδυνοι, όπως
επισημαίνει ο οίκος,
καθώς η στρατηγική
βασίζεται τόσο στα
δημοσιονομικά κίνητρα
όσο και στα κεφάλαια του
NGEU που διοχετεύονται
σε δραστηριότητες που
παρέχουν ουσιαστική
άνοδο στη δυνητική
ανάπτυξη. Για να
επιτευχθεί αυτό, οι
αρχές θα πρέπει να
εφαρμόσουν τα
προγράμματα
μεταρρυθμίσεων που
καθορίζονται εθνικά
σχέδια ανάκαμψης και να
χρησιμοποιήσουν τους
πόρους του NGEU έγκαιρα
και αποτελεσματικά,
απαιτώντας ισχυρή
θεσμική ικανότητα. Αυτός
είναι επίσης εν μέρει ο
λόγος για τον οποίο οι
εκταμιεύσεις εξαρτώνται
από την εκπλήρωση των
μεταρρυθμιστικών
ορόσημων από τα κράτη
μέλη.
Πιθανές
αλλαγές στους
δημοσιονομικούς κανόνες
Το μέγεθος και το timing
της μεσοπρόθεσμης
δημοσιονομικής
εξυγίανσης είναι
εξαιρετικά αβέβαιο στην
ευρωζώνη, κυρίως επειδή
οι δημοσιονομικοί
κανόνες του Συμφώνου
Σταθερότητας και
Ανάπτυξης έχουν "παγώσει"
έως το 2023. Δεδομένης
της πολύ ισχυρότερης από
την αναμενόμενη
οικονομική ανάκαμψη,
ορισμένες χώρες της
Βόρειας Ευρώπης
υποστήριξαν πρόσφατα ότι
οι κανόνες πρέπει να
επανεισαχθούν νωρίτερα.
Εν τω μεταξύ, η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
άνοιξε εκ νέου τη
διαδικασία διαβούλευσης
για το μέλλον του
δημοσιονομικού πλαισίου
και πρόκειται να
αναπτύξει πρόταση έως
την άνοιξη του 2022.
Κατά την Fitch, οι
κανόνες είναι πιθανό να
αναθεωρηθούν προκειμένου
να ληφθούν υπόψη οι
πρόσθετες δημόσιες
ανάγκες επενδύσεων που
απαιτούνται για την
επίτευξη των στόχων της
ΕΕ για το κλίμα.
Ανεξάρτητα από τους
κανόνες, οι δαπάνες που
σχετίζονται με το κλίμα
θα επηρεάσουν τα δημόσια
οικονομικά, αφήνοντας
τους υπεύθυνους χάραξης
πολιτικής με δύσκολες
αποφάσεις σχετικά με τις
δημοσιονομικές
προτεραιότητες. |