Ο Ίλον
Μασκ και ο
Τζέιμο Ντάιμον δεν τα πάνε καλά μεταξύ τους.
Ο Μασκ έχει
κρατήσει σε απόσταση την JPMorgan Chase &
Co. του Ντάιμον
εδώ και χρόνια, στρεφόμενος σε άλλες τράπεζες
ενώ επεκτείνει την Tesla Inc.
και την ευρύτερη αυτοκρατορία του. Οι συζητήσεις
όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ των δύο εταιρειών
έχουν συχνά προκαλέσει αντιδράσεις στη μία ή την
άλλη πλευρά, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το
θέμα.
Οι κύριοι Μασκ και
Ντάιμον προσπάθησαν να
τα βρουν αλλά αντ’ αυτού
συγκρούστηκαν, ανέφεραν
οι ίδιες πηγές. Η
JPMorgan αποφάσισε πριν
από κάποιο καιρό ότι
είναι καλύτερα να
προχωρήσει χωρίς
συνεργασία με την Tesla,
σύμφωνα με άτομα που
γνωρίζουν το θέμα.
Ένα μικρό μέρος της
αθόρυβης αυτής διαμάχης,
που φέρνει αντιμέτωπους
την αυτοκινητοβιομηχανία
της Αμερικής με τη
μεγαλύτερη
κεφαλαιοποίηση και τη
μεγαλύτερη τράπεζά της,
ήλθε στο προσκήνιο την
περασμένη εβδομάδα όταν
η JPMorgan μήνυσε την
Tesla. Στην αγωγή της, η
JPMorgan είπε ότι η
Tesla της χρωστάει 162
εκατομμύρια δολάρια από
συναλλαγή που βοήθησε η
τράπεζα να διευθετηθεί
το 2014. Συνήθως, οι
τραπεζίτες επιδιώκουν να
αποφύγουν δημόσιες
διαμάχες με μεγάλους
πελάτες ή ακόμη και με
πιθανούς πελάτες,
ανησυχώντας ότι η
παραμικρή προσβολή θα
μπορούσε να τους
κοστίσει την πρόσβαση σε
αυτούς.
«Παρείχαμε στην Tesla
πολλαπλές ευκαιρίες για
να εκπληρώσει τις
συμβατικές της
υποχρεώσεις, επομένως
είναι ατυχές που
οδήγησαν αυτό το ζήτημα
σε δικαστική προσφυγή»,
δήλωσε η JPMorgan την
περασμένη εβδομάδα.
«Εάν η JPM δεν αποσύρει
την αγωγή της, θα τους
κάνω μια κριτική ενός
αστεριού στο Yelp», είπε
ο Μασκ απαντώντας στην
The Wall Street Journal.
«Αυτή είναι η τελευταία
μου προειδοποίηση!»
Και οι δύο διευθύνοντες
σύμβουλοι έχουν
επιβλητικές παρουσίες
στις εταιρείες και τους
κλάδους τους. Και οι δύο
είχαν δημόσιες διαμάχες
με αντιπάλους ή
αντάλλαξαν σκληρά λόγια
για τους επικριτές και
τις ρυθμιστικές αρχές,
αν και ο Dimon έχει
συχνά καταλήξει
εκφράζοντας τη λύπη του
για όσα που παραδέχεται
ότι είναι απρόσεκτα
ολισθήματα, ενώ ο Μασκ
σπάνια υποχώρησε από τις
θέσεις του.
Η Tesla έχει
αιχμαλωτίσει τη φαντασία
της αγοράς για το μέλλον
των ηλεκτρικών
αυτοκινήτων και έγινε
μία από τις πρώτες
εταιρείες με
κεφαλαιοποίηση άνω του 1
τρισεκατομμυρίου
δολαρίων, καθιστώντας
την το είδος του πελάτη
για το οποίος οι (τράπεζες)
της Wall Street
τσακώνονται (ποια θα
συνεργαστεί μαζί της).
Οι επενδυτικοί
τραπεζίτες της JPMorgan
δεν έχουν εργαστεί σε
καμία δημόσια προσφορά ή
συναλλαγή της Tesla από
το 2016, σύμφωνα με
δημόσια στοιχεία. Όταν η
JPMorgan είχε
συνεργαστεί για την
αρχική δημόσια προσφορά
μετοχών της Tesla το
2010 και σε αρκετές
συναλλαγές στις αγορές
κεφαλαίων τα επόμενα
χρόνια, συνήθως
κατατάσσονταν πίσω από
ανταγωνιστές της όπως η
Goldman Sachs Group Inc.
και η Morgan Stanley.
Η JPMorgan έχει λάβει
αμοιβές περίπου 15
εκατομμύρια δολάρια από
την Tesla για παροχή
συμβουλευτικών υπηρεσιών
και άλλες εργασίες στις
κεφαλαιαγορές την
τελευταία δεκαετία, ενώ
η Goldman έχει κερδίσει
περίπου 90 εκατομμύρια
δολάρια, σύμφωνα με την
Dealogic.
Ο Μασκ χρησιμοποίησε τη
Morgan Stanley, την
Goldman και την Bank of
America Corp. για να
λάβει προσωπικά δάνεια
για τα οποία έχει βάλει
αγγύηση μετοχές του,
σύμφωνα στοιχεία που
είναι δημόσια.
Η εμπορική τράπεζα
κChase της JPMorgan
είναι μεγάλος δανειστής
στον κλάδο των
αυτοκινήτων, αλλά
δίσταζε να υποστηρίξει
αρχικά τα Teslas κι άλλα
ηλεκτρικά οχήματα, είπαν
άνθρωποι που γνωρίζουν
το θέμα. Οι τραπεζίτες
είχαν εκφράσει ανησυχίες
για τη μακροπρόθεσμη
αξία των μπαταριών
ηλεκτρικών οχημάτων.
Αργότερα, στελέχη της
Chase προσέγγισαν τον
Μασκ για συμφωνία ώστε
να γίνει η Chase ο
κύριος δανειστής για
τους αγοραστές της Tesla
στις αντιπροσωπείες,
είπαν οι πηγές. Η
τράπεζα έχει κάνει
παρόμοιες συμφωνίες με
τη Maserati και την
Jaguar Land Rover. Ο
Μασκ είπε όχι, είπαν οι
πηγές.
Η τράπεζα υπέγραψε
πρόσφατα μια παρόμοια
συμφωνία με μια αντίπαλο
της Tesla, την
κατασκευάστρια
ηλεκτρικών ελαφριών
φορτηγών Rivian
Automotive Inc.
Χρηματοδοτεί επίσης τον
τελευταίο καιρό της
αγορά περισσότερων Tesla
τον για τους πελάτες της,
είπαν οι πηγές.
Η αγωγή της περασμένης
εβδομάδας είναι πιθανό
να αυξήσει την ένταση. Η
Tesla θα εκπροσωπηθεί
από τον Alex Spiro, τον
δικηγόρο που
υπερασπίστηκε επιτυχώς
τον Musk σε αγωγή για
συκοφαντική δυσφήμιση.
Στο επίκεντρο της αγωγής
βρίσκονται δικαιώματα
(warrants) που η
JPMorgan αγόρασε από την
Tesla ως μέρος μεγάλου
συνόλου συναλλαγών που
βοήθησε η τράπεζα για να
γίνουν το 2014. Η Tesla
θα έπρεπε να πληρώσει
την JPMorgan, σε μετρητά
ή σε μετοχές, εάν η τιμή
των μετοχών της
διαπραγματευόταν πάνω
από το συμφωνημένη τιμή,
όταν έληξαν τα
δικαιώματα αυτά το 2021.
Η συμφωνία, αναφέρει η
JPMorgan, επέτρεπε στην
JPMorgan να αλλάξει αυτή
την τιμή εξάσκησης εάν η
Tesla ανακοίνωνε ότι
διερευνά μια πώληση ή
άλλες συναλλαγές, επειδή
αυτό θα επηρέαζε την
αξία των δικαιωμάτων.
Το 2018, ο Μασκ ανέφερε
στο Twitter ότι είχε
εξασφαλίσει
χρηματοδότηση για να
βγάλει την Tesla από το
χρηματιστήριο με την
καταβολή 420 δολ ανά
μετοχή. Η JPMorgan
μείωσε την τιμή
εξάσκησης και ειδοποίησε
την Tesla, σύμφωνα με
την αγωγή της. Όταν
έγινε φανερό ότι δεν
υπήρχε συμφωνία, η
JPMorgan μετέφερε ξανά
την τιμή εξάσκησης
υψηλότερα, αλλά όχι
μέχρι την αρχική τιμή.
Η Tesla αντιτάχθηκε,
σύμφωνα με την αγωγή,
λέγοντας στην JPMorgan
ότι οι προσαρμογές των
τιμών της ήταν «αδικαιολόγητα
γρήγορες» και «καιροσκοπικές».
Η Tesla είπε επίσης στην
JPMorgan ότι ήταν η μόνη
τράπεζα που έκανε μια
τέτοια προσαρμογή,
σύμφωνα με την αγωγή. Η
JPMorgan είπε ότι οι
άλλες τράπεζες «μπορεί
να έχουν αρνηθεί να
προσαρμόσουν τα
δικαιώματά τους για
επιχειρηματικούς λόγους
που δεν έχουν καμία
σχέση με τους
συμβατικούς όρους ή το
εύλογο των προσαρμογών
της JPMorgan».
Όταν άρχισαν να λήγουν
τα συμβόλαια τον Ιούνιο
του 2021, η τιμή της
μετοχής είχε εκτοξευθεί
στα ύψη και ήταν πάνω
από τις αρχικές και τις
προσαρμοσμένες τιμές. Η
JPMorgan ζήτησε πληρωμή
και η Tesla πλήρωσε την
JPMorgan με βάση την
αρχική τιμή εξάσκησης.
Αρνήθηκε να πληρώσει το
επιπλέον ποσό που θα
απαιτούσαν οι
προσαρμογές, είπε η
τράπεζα.