Μηδενικές
εκπομπές ρύπων από το πρώτο πλήρως αυτόνομο,
ηλεκτρικό φορτηγό πλοίο στον κόσμο που
καθελκύστηκε στη Νορβηγία την
Παρασκευή. Πρόκειται για ένα μικρό αλλά πολλά
υποσχόμενο βήμα προς τη μείωση του κλιματικού
αποτυπώματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Μεταφέροντας
έως και 120
εμπορευματοκιβώτια με
λίπασμα από ένα
εργοστάσιο στη
νοτιοανατολική πόλη
Porsgrunn στο λιμάνι
Brevik, σε απόσταση
περίπου 12 χλμ, το ηλεκτρικό
πλοίο Yara Birkeland θα
εξαλείψει την ανάγκη για
περίπου 40.000 θαλάσσιες
διαδρομές που
τροφοδοτούνται από
ρυπογόνο ντίζελ.
«Φυσικά, υπήρξαν
δυσκολίες και
πισωγυρίσματα», δήλωσε ο
Svein Tore Holsether,
διευθύνων σύμβουλος του
νορβηγικού κολοσσού
λιπασμάτων Yara, ο
οποίος εξέφρασε
ικανοποίηση, κατά την
παρουσίαση του πλοίου,
που είχε αγκυροβολήσει
σε αποβάθρα στο Όσλο.
Το
πλοίο, μήκους
80 μέτρων και 3.200
τόνων,
θα ξεκινήσει σύντομα
δοκιμές για δύο χρόνια,
κατά τη διάρκεια των
οποίων «θα μάθει» να
ελίσσεται μόνο του, χωρίς να
χρειάζεται πλήρωμα.
Η τιμονιέρα θα μπορούσε
να εξαφανιστεί τελείως
σε «τρία, τέσσερα ή
πέντε χρόνια», είπε ο
Svein Tore Holsether,
μόλις το πλοίο
πραγματοποιήσει ταξίδια
7,5 ναυτικών μιλίων μόνο
του, με τη βοήθεια
αισθητήρων.
Αν και η απόσταση που θα
διανύσει το Yara
Birkeland είναι μικρή,
θα αντιμετωπίσει πολλά
εμπόδια. Θα πρέπει να
πλοηγηθεί σε ένα στενό
φιόρδ και να πλεύσει
κάτω από δύο γέφυρες,
ενώ θα διαχειρίζεται τα
ρεύματα και τη μεγάλη
κίνηση από εμπορικά
πλοία, σκάφη αναψυχής
και καγιάκ, προτού
ελλιμενιστεί σε ένα από
τα πιο πολυσύχναστα
λιμάνια της Νορβηγίας.