Οι
εκτοξεύσεις πυραύλων και από τις δύο Κορέες τους
τελευταίους δύο μήνες έχουν ανησυχήσει τους
υπεύθυνους του Τόκιο για τον αμυντικό σχεδιασμό,
όπως και οι αναφορές για την δοκιμή υπερηχητικού
πυραύλου από την Κίνα. Και οι ΗΠΑ ελπίζουν ότι η
Ιαπωνία θα τις ακολουθήσει στις πολύ πιο
δυναμικές προσπάθειές τους για να αποτρέψουν την
κινεζική πίεση στην Ταϊβάν.
---------------------
Η Ιαπωνία έχει νέο
πρωθυπουργό, και το
επόμενο έτος ο Fumio
Kishida πιθανότατα θα
χαράξει μια διαφορετική,
πιο δυναμική, πορεία για
τον στρατό της, τις
Δυνάμεις Αυτοάμυνας
(Self-Defense Forces,
SDF). Τα θεμέλια αυτής
της στρατηγικής κίνησης
μπήκαν από τον προκάτοχό
του, Shinzo Abe, στην
διάρκεια των οκτώ ετών
της θητείας του, ωστόσο
πρέπει να ληφθούν ακόμη
πιο σημαντικές αποφάσεις,
καθώς η στρατιωτική
ισορροπία στον
Ινδο-Ειρηνικό συνεχίζει
να αλλάζει δυσοίωνα για
την Ιαπωνία.
Στρατιώτες της Δύναμης
Αυτοάμυνας κατά την
διάρκεια άσκησης με
πραγματικά πυρά στην
Gotemba, στην Ιαπωνία,
τον Μάιο του 2021. Akio
Kon/Reuters
Ο Kishida μπορεί να
μοιάζει με απίθανο
υπέρμαχο μιας πιο
στιβαρής Ιαπωνίας.
Πέρασε όλη την καριέρα
του υποστηρίζοντας τα
συμφέροντα της Ιαπωνίας
μέσω της διπλωματίας και
του ελέγχου των όπλων.
Αλλά τον Σεπτέμβριο,
αφού ανακοίνωσε την
υποψηφιότητά του για την
προεδρία του
Φιλελεύθερου
Δημοκρατικού Κόμματος
(Liberal Democratic
Party, LDP), ο Κισίντα
παρέθεσε ξεκάθαρα την
πρόκληση που θέτει η
Κίνα για το μέλλον της
Ιαπωνίας και δήλωσε ότι
θα υποστήριζε την ιδέα
της επένδυσης σε
επιθετικές ικανότητες,
εάν αυτές είναι
απαραίτητες για την
υπεράσπιση της χώρας. Το
LDP έχει υιοθετήσει
ξεκάθαρη στάση υπέρ της
επένδυσης σε μεγαλύτερη
στρατιωτική ισχύ. Για
τις εκλογές για την Κάτω
Βουλή της Ιαπωνίας, που
έγιναν αυτό το
Σαββατοκύριακο, το
πρόγραμμα του κόμματος
περιλαμβάνει τον στόχο
του διπλασιασμού των
στρατιωτικών δαπανών ως
ποσοστό του ΑΕΠ.
Το αν το κοινό είναι
πρόθυμο να αγκαλιάσει
αυτή την πιο φιλοπόλεμη
ατζέντα μένει να φανεί,
αλλά ο ιαπωνικός λαός
ανησυχεί όλο και
περισσότερο για την
αυξανόμενη στρατιωτική
παρουσία της Κίνας στην
περιοχή. Η ετήσια
δημοσκόπηση που
διεξήγαγε η ιαπωνική
κυβέρνηση αποκαλύπτει
ότι παρόλο που μόνο το
13,5% των ερωτηθέντων το
2000 πίστευαν ότι η
άμυνα της Ιαπωνίας
χρειαζόταν ενίσχυση,
μέχρι το 2018 το ποσοστό
αυτό είχε αυξηθεί στο
29%. Οι ιαπωνικές
αντιλήψεις απέναντι στην
Κίνα έχουν σκληρύνει
καθώς οι διμερείς
εντάσεις σχετικά με το
εμπόριο και τα νησιά
Σενκάκου -μια ομάδα
ακατοίκητων νησιών στην
Ανατολική Θάλασσα της
Κίνας, γνωστά στην Κίνα
ως νησιά Ντιαογιού-
ξέσπασαν την δεκαετία
του 2010. Έως το 2020,
οι ετήσιες δημοσκοπήσεις
που διενεργήθηκαν από
την ιαπωνική δεξαμενή
σκέψης Genron NPO
αποκάλυψαν ότι το 63%
των ερωτηθέντων
θεωρούσαν την Κίνα ως τη
μεγαλύτερη στρατιωτική
απειλή κατά της Ιαπωνίας.
Ωστόσο, οι εκλογές της
31ης Οκτωβρίου, οι
οποίες αναμενόταν να
μειώσουν τις έδρες του
LDP στην Κάτω Βουλή, θα
μπορούσαν να περιπλέξουν
οποιαδήποτε σημαντική
αλλαγή στην ιαπωνική
αμυντική πολιτική. Ο
Kishida είναι πιθανό να
έχει πολύ διαφορετικά
πολιτικά χαρτιά στα
χέρια του από αυτά των
προκατόχων του, του Abe
ή του Yoshihide Suga, οι
οποίοι είχαν απόλυτη
πλειοψηφία στην Κάτω
Βουλή της Δίαιτας της
Ιαπωνίας. Η παραίτηση
του Suga από την
πρωθυπουργία, μετά από
μόλις έναν χρόνο θητείας,
εγείρει ανησυχίες ότι οι
εσωκομματικές εντάσεις
θα μπορούσαν και πάλι να
είναι η αχίλλειος πτέρνα
του LDP. Ο Kishida θα
χρειαστεί να αμβλύνει
τις γενεακές εντάσεις
στις τάξεις του LDP, οι
οποίες ήταν εμφανείς τον
Σεπτέμβριο, με το να
νικήσει στις κάλπες, όχι
μόνο αυτό το φθινόπωρο,
αλλά και στις εκλογές
του επόμενου έτους για
την Άνω Βουλή. Αυτές οι
ανησυχητικές δυναμικές
στο εσωτερικό θα
μετριάσουν την ατζέντα
του Kishida. Ωστόσο,
ούτε η Βόρεια Κορέα ούτε
η Κίνα φαίνονται έτοιμες
να κάνουν μια στάση. Οι
εκτοξεύσεις πυραύλων και
από τις δύο Κορέες τους
τελευταίους δύο μήνες
έχουν ανησυχήσει τους
υπεύθυνους του Τόκιο για
τον αμυντικό σχεδιασμό,
όπως και οι αναφορές για
την δοκιμή υπερηχητικού
πυραύλου από την Κίνα.
Και οι ΗΠΑ ελπίζουν ότι
η Ιαπωνία θα τις
ακολουθήσει στις πολύ
πιο δυναμικές
προσπάθειές τους για να
αποτρέψουν την κινεζική
πίεση στην Ταϊβάν. Για
να συμβεί αυτό, ο
Kishida αναζήτησε στις
εκλογές της Κυριακής μια
πρόωρη ένδειξη του πόσο
μακριά μπορεί να
προωθήσει την ατζέντα
του για την εθνική
ασφάλεια.
ΝΑ ΔΥΝΑΜΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ
ΙΑΠΩΝΙΑ;
Ο Kishida είναι
περισσότερο γνωστός για
την διπλωματική του
εμπειρία ως υπουργός
Εξωτερικών της Ιαπωνίας
υπό τον Abe, και ο
Κισίντα ηγήθηκε της
υποψηφιότητάς του με το
σαφές μήνυμα ότι η
ασφάλεια της Ιαπωνίας
είναι ύψιστης σημασίας.
Ακόμη και πριν να
εισέλθουν άλλοι
υποψήφιοι στην κούρσα, ο
Kishida είχε δεσμευτεί
για μεγαλύτερη δύναμη
πυρός στις Δυνάμεις
Αυτοάμυνας. Επίσης, σε
συνέντευξή του στην
εφημερίδα Nikkei, ο
Kishida δεν δίστασε να
εκφράσει τις ανησυχίες
του για την Κίνα και
δήλωσε ότι για να
προστατεύσουμε «βασικές
αξίες όπως η ελευθερία,
η δημοκρατία, το κράτος
δικαίου, και τα
ανθρώπινα δικαιώματα, θα
συνεργαστούμε με αυτούς
που μοιράζονται τις
ίδιες αξίες, όπως οι
Ηνωμένες Πολιτείες, η
Ευρώπη, η Ινδία, και η
Αυστραλία, για να
σταθούμε απέναντι στα
αυταρχικά συστήματα».
Υπάρχουν και άλλοι στην
ηγεσία του κόμματος που
ενδιαφέρονται λιγότερο
για την διπλωματία και
περισσότερο για την
οικοδόμηση της «σκληρής
ισχύος» της Ιαπωνίας. Η
Sanae Takaichi, η οποία
επιχείρησε να γίνει η
πρώτη γυναίκα
πρωθυπουργός της
Ιαπωνίας με την
υποστήριξη του Abe,
υιοθέτησε ανεπιφύλακτα
την ατζέντα της δεξιάς
πτέρυγας του κόμματος:
κυβερνητικές επισκέψεις
στο Ναό Yasukuni, όπου
τιμώνται οι πεσόντες των
ιαπωνικών πολέμων αλλά
θεωρείται από την Κίνα
και τη Νότια Κορέα
σύμβολο της προηγούμενης
ιαπωνικής επιθετικότητας˙
αναθεώρηση του ιαπωνικού
Συντάγματος,
συμπεριλαμβανομένου του
άρθρου 9, το οποίο
αποκηρύσσει το δικαίωμα
απειλής ή χρήσης βίας ως
μέσου επίλυσης διεθνών
διαφορών˙ και περιορισμό
της θέσης του
αυτοκράτορα στους
άρρενες κληρονόμους της
αυτοκρατορικής
οικογένειας. Αλλά ήταν
οι θέσεις της για τις
στρατιωτικές επιλογές
της Ιαπωνίας που
τράβηξαν τη μεγαλύτερη
προσοχή. Ζήτησε τον
διπλασιασμό των
αμυντικών δαπανών της
Ιαπωνίας από 1% του ΑΕΠ
σε 2% και την ανάπτυξη
αμερικανικών πυραύλων
μέσου βεληνεκούς σε
ιαπωνικά νησιά.
Αν και στην αρχή η
Takaichi δεν βρήκε
μεγάλη υποστήριξη από το
ευρύ κοινό, η υποστήριξή
της ανάμεσα στα μέλη του
κόμματος αυξήθηκε
δραματικά κατά την
διάρκεια της κούρσας για
την πρωθυπουργία. Όταν
ήρθε η ώρα να ψηφίσουν
τα μέλη της Δίαιτας,
κέρδισε μεγαλύτερη
υποστήριξη μεταξύ των
συναδέλφων της από όση ο
Taro Kono, ο οποίος ήταν
το φαβορί. Στον δεύτερο
γύρο, υποστήριξε τον
Kishida, ο οποίος, μετά
τη νίκη του, της έδωσε
την επίζηλη θέση της
επικεφαλής του
συμβουλίου πολιτικής του
κόμματος. Η ιδέα της
Takaichi για διπλασιασμό
του ποσοστού των
στρατιωτικών επενδύσεων
της Ιαπωνίας
συμπεριλήφθηκε στο
προεκλογικό πρόγραμμα
του LDP.
Φέτος, η πλειοψηφία των
υποψηφίων που διεκδικούν
έδρες στην Κάτω Βουλή
υποστήριξαν ότι θα
αυξήσουν τις δαπάνες για
την άμυνα της Ιαπωνίας.
Σε μια δημοσκόπηση
υποψηφίων που διεξήχθη
από το ιαπωνικό
τηλεοπτικό δίκτυο NHK
πριν από τις εκλογές της
Κάτω Βουλής, οι 504 από
τους 834 που απάντησαν,
ένα εντυπωσιακό 60%,
είπαν ότι πιστεύουν ότι
χρειάζονται περισσότερες
αμυντικές δαπάνες. Δεν
αποτελεί έκπληξη το
γεγονός ότι το 93% των
υποψηφίων του LDP
απάντησε θετικά, κάτι
που έκαναν και οι
περισσότεροι από τους
υποψηφίους του Komeito,
του μικρότερου εταίρου
του LDP στον συνασπισμό,
παρόλο που ο πρόεδρος
του κόμματός τους,
Natsuo Yamaguchi,
διαφώνησε με την ιδέα
του διπλασιασμού των
στρατιωτικών δαπανών της
Ιαπωνίας στο 2% του ΑΕΠ.
Είναι αξιοσημείωτο ότι
υπάρχουν άλλα μικρότερα
κόμματα, όπως το Nippon
Ishin no Kai και το
Kokuminto, που έχουν
επίσης μεγάλο ποσοστό
υποψηφίων οι οποίοι
κατέβηκαν στις εκλογές
με μια πολιτική
πλατφόρμα βασισμένη στην
ισχυρή άμυνα. Τον
περασμένο Μάιο, ο
υπουργός Άμυνας της
Ιαπωνίας, Nobuo Kishi,
σημείωσε σε συνέντευξή
του στην [εφημερίδα]
Nikkei ότι η κυβέρνηση
δεν αισθάνεται πλέον
δεσμευμένη από
ιστορικούς περιορισμούς
στις δαπάνες. Αλλά το
πόσο πρόθυμοι είναι οι
Ιάπωνες πολίτες να
μετατοπίσουν τους πόρους
του έθνους από άλλες
προτεραιότητες για να
επενδύσουν στον στρατό
τους, μένει να φανεί.
ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ένα ζήτημα που έχει
σημασία για το υπουργικό
συμβούλιο του Kishida
είναι η ολοένα
επιταχυνόμενη πυραυλική
κούρσα στην γειτονιά της
Ιαπωνίας. Τον Σεπτέμβριο,
η Νότια Κορέα δοκίμασε
τον πρώτο της βαλλιστικό
πύραυλο που εκτοξεύτηκε
από υποβρύχιο και, μια
εβδομάδα αργότερα, η
Βόρεια Κορέα ανακοίνωσε
ότι είχε δοκιμάσει
επιτυχώς έναν πύραυλο
κρουζ μεγάλου βεληνεκούς.
Η Βόρεια Κορέα έχει
επίσης πραγματοποιήσει
δοκιμές πυραύλων
μικρότερου βεληνεκούς.
Στις 18 Οκτωβρίου, ο
Kishida εγκατέλειψε την
προεκλογική εκστρατεία
για να δώσει συνέντευξη
Τύπου, όπου ο Ιάπωνας
Γενικός Γραμματέας του
Υπουργικού Συμβουλίου,
Hirokazu Matsuno,
ανακοίνωσε ότι η Ιαπωνία
θα αυξήσει την πυραυλική
άμυνα της, και ο
πρωθυπουργός ακολούθησε
αναφερόμενος στον
αντίκτυπο που έχει στις
αμυντικές επιλογές της
Ιαπωνίας η γρήγορη
εξάπλωση των πυραυλικών
συστημάτων στην περιοχή.
Ομοίως, το Τόκιο
παρακολουθεί προσεκτικά
τις αναφορές ότι,
νωρίτερα αυτόν τον μήνα,
η Κίνα δοκίμασε έναν
υπερηχητικό πύραυλο με
πυρηνική ικανότητα, ως
μέρος της πυρηνικής
αναβάθμισής της.
Αυτές οι εξελίξεις θα
εξεταστούν από το
υπουργικό συμβούλιο του
Kishida κατά την
διάρκεια του επόμενου
έτους, καθώς θα εκπονεί
μια νέα Στρατηγική
Εθνικής Ασφάλειας. Το
υπουργικό συμβούλιο του
Abe ενέκρινε την πρώτη
τέτοια στρατηγική το
2013, και αυτή η
επακόλουθη δήλωση των
στρατηγικών στόχων της
Ιαπωνίας πιθανότατα θα
αντιμετωπίσει τις
εντεινόμενες ανησυχίες
για την Κίνα. Στην
συνέχεια, το Τόκιο
αναμένεται να
επανεξετάσει το δεκαετές
σχέδιο εθνικής άμυνας,
συμπεριλαμβανομένης μιας
ενδιάμεσης δέσμευσης για
προμήθειες. Αυτή θα
είναι η στιγμή για να
εξετάσει η Ιαπωνία νέες
δυνατότητες,
συμπεριλαμβανομένων των
πυραύλων και άλλων όπλων
που θα επιτρέψουν στις
Δυνάμεις Αυτοάμυνας να
αντεπιτεθούν σε
περίπτωση επίθεσης. Με
την αυξανόμενη πυραυλική
απειλή για την Ιαπωνία,
το Υπουργείο Άμυνας και
η Επιτροπή Αμυντικής
Πολιτικής του LDP
θεωρούν ότι ίσως τώρα η
δυνατότητα αντεπίθεσης
να είναι αναγκαία
προκειμένου να
αποθαρρυνθούν άλλοι από
το να επιτεθούν στην
Ιαπωνία. Ομοίως, στην
ατζέντα εντάσσονται η
ενίσχυση της εγχώριας
στρατιωτικής τεχνολογίας
της Ιαπωνίας, καθώς και
η διεύρυνση των
αμυντικών εταίρων της
καθώς αναπτύσσει νέα
όπλα.
Όσον αφορά την ασφάλεια,
ο Kishida έχει τονίσει
την σημασία όχι μόνο του
στρατιωτικού εξοπλισμού
αλλά και των οικονομικών
εργαλείων, όπως οι
κυρώσεις και ο
προστατευτισμός για
κρίσιμες τεχνολογίες.
Δημιούργησε μάλιστα μια
νέα θέση Υπουργού
Οικονομικής Ασφάλειας
και την ενσωμάτωσε στην
Γραμματεία Εθνικής
Ασφάλειας, την υπηρεσία
στρατηγικού σχεδιασμού
της Ιαπωνίας. Αυτή η
εστίαση θα γίνει
ευπρόσδεκτη από τους
εταίρους της Ιαπωνίας
στον Τετραμερή Διάλογο
για την Ασφάλεια
(Quadrilateral Security
Dialogue), τις Ηνωμένες
Πολιτείες, την Αυστραλία,
και την Ινδία, οι οποίες
συμφώνησαν να συνενώσουν
τις προσπάθειές τους για
την οικοδόμηση
οικονομικής
ανθεκτικότητας και την
εμβάθυνση της
συνεργασίας στην
τεχνολογική καινοτομία.
Τέλος, πριν τελειώσει η
χρονιά, ο Kishida θα
χρειαστεί να απαντήσει
σε ένα πολύπλοκο ερώτημα
για την συμμαχία
ΗΠΑ-Ιαπωνίας: Τι είναι
έτοιμη να κάνει η
Ιαπωνία για την αύξηση
της έντασης στα στενά
της Ταϊβάν; Μέσα στο
έτος, αξιωματούχοι από
την Ουάσιγκτον και το
Τόκιο αναμένεται να
συναντηθούν για να
εξετάσουν αυτό το θέμα
και άλλες βελτιώσεις
στην συνεργασία τους για
την ασφάλεια της
συμμαχίας. Εδώ και καιρό,
ο υπουργός Άμυνας, Nobuo
Kishi και ο αναπληρωτής
υπουργός Άμυνας,
Yasuhide Nakayama, έχουν
μιλήσει δημόσια για την
ανάγκη ενός
αμερικανο-ιαπωνικού
σχεδίου για την
περίπτωση κινεζικής
επιθετικότητας κατά της
Ταϊβάν. Επιπλέον, τα
σχέδια των ΗΠΑ για
αύξηση των δικών τους
δυνατοτήτων στην περιοχή,
συμπεριλαμβανομένων των
δυνάμεων μέσου
βεληνεκούς, όπως
ορίζεται στην «Πρωτοβουλία
Αποτροπής στον Ειρηνικό»
(Pacific Deterrence
Initiative), έχουν κάνει
πολλούς στην Ιαπωνία να
αναρωτιούνται εάν θα
τους ζητηθεί να
φιλοξενήσουν αυτές τις
νέες δυνατότητες.
ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΚΑΛΠΗΣ
Από το τέλος του Ψυχρού
Πολέμου, η ιαπωνική
Δίαιτα εμπλέκεται ολοένα
και περισσότερο στην
διαμόρφωση του
αναδυόμενου ρόλου του
στρατού στην ιαπωνική
πολιτική. Το LDP
συνεχίζει να πιέζει για
έναν ισχυρότερο ιαπωνικό
στρατό, αλλά το έχει
κάνει μαζί με τον πιο
προσεκτικό εταίρο του
στον συνασπισμό, το [κόμμα]
Komeito. Στο παρελθόν,
το Komeito ενήργησε για
να επιβραδύνει —αλλά όχι
να σταματήσει— τις
φιλοδοξίες αμυντικής
πολιτικής του LDP.
Ωστόσο, νέα κόμματα
έχουν εμφανιστεί στην
ιαπωνική πολιτική σκηνή
για να υποστηρίξουν την
ιδέα μιας ισχυρότερης,
πιο διεκδικητικής
στρατιωτικής στάσης.
Φυσικά, μια και μόνη
εκλογική διαδικασία δεν
θα καθορίσει τα
περιγράμματα της
μελλοντικής ιαπωνικής
στρατιωτικής ισχύος.
Αλλά τα αποτελέσματα
ίσως ρίξουν φως σε τρία
ερωτήματα που θα έχουν
μακροχρόνια σημασία.
Πρώτον, σε ποιο βαθμό τα
πιο φιλοπόλεμα στοιχεία
του προγράμματος του LDP
επηρέασαν την επιλογή
των ψηφοφόρων στις
κάλπες; Ο διπλασιασμός
των αμυντικών δαπανών
της Ιαπωνίας είναι μια
τολμηρή φιλοδοξία και
πιθανότατα θα κάνει
ορισμένους ψηφοφόρους να
σκεφτούν δύο φορές. Το
να επιτραπεί στον
ιαπωνικό στρατό να
τοποθετήσει επιθετικά
όπλα είναι επίσης πιθανό
να προκαλέσει
διαμαρτυρίες, αλλά αυτό
είναι απίθανο να
παρουσιαστεί στο κοινό
μέχρι τις εκλογές της
Άνω Βουλής του επόμενου
έτους. Το ιαπωνικό κοινό
ίσως να ανησυχεί
περισσότερο για την
άμυνα της χώρας του
σήμερα, αλλά είναι
απίθανο να αποδεχτεί μια
δραματική απομάκρυνση
από την στρατιωτική
αυτοσυγκράτηση. Δεύτερον,
το LDP που θα προκύψει
από αυτές τις εκλογές θα
αντιπροσωπεύεται
περισσότερο από εκείνους
που υποστηρίζουν μια πιο
«μυώδη» Ιαπωνία ή θα
συνεχίσει να
αντικατοπτρίζει την
παραδοσιακή ισορροπία
μεταξύ φιλελεύθερων και
συντηρητικών απόψεων; Η
εμφανής άνοδος των
κινεζικών στρατιωτικών
δραστηριοτήτων εντός και
γύρω από την Ιαπωνία,
καθώς και η επιτυχής
αναβάθμιση των
πυραυλικών και πυρηνικών
δυνατοτήτων της Βόρειας
Κορέας, έδωσαν το υλικό
για μια πληρέστερη
συζήτηση εντός του LDP
σχετικά με τις
στρατιωτικές επιλογές
της Ιαπωνίας. Τα
νεαρότερα μέλη του LDP
στην Δίαιτα
περιορίζονται πολύ
λιγότερο από τα ταμπού
των μεγαλύτερων όσον
αφορά την αξιολόγηση και
την διεκδίκηση των
στρατιωτικών αναγκών της
Ιαπωνίας. Ωστόσο, το
πόσο αυτός ο αμυντικός
ρεαλισμός περιπλέκεται
με έναν πιο αναθεωρητικό
εθνικισμό, μένει να
φανεί.
Τέλος, και ίσως το πιο
σημαντικό, θα διατηρήσει
το LDP την εξουσία; Το
κόμμα καταλαμβάνει επί
του παρόντος 276 έδρες
και με τις πρόσθετες 29
έδρες του εταίρου του,
Komeito, ο κυβερνητικός
συνασπισμός απολαμβάνει
την πλειοψηφία των δύο
τρίτων στην Κάτω Βουλή
των 465 εδρών. Λίγοι
περιμένουν ότι οι
συντηρητικοί θα
διατηρήσουν αυτό το
πλεονέκτημα και ο
Kishida κατέβασε τον
πήχη ανακοινώνοντας ότι
ελπίζει να κερδίσει μια
απλή πλειοψηφία για τον
συνασπισμό. Αυτό θα
σήμαινε απώλεια
τουλάχιστον 60 εδρών για
το LDP, μια τεράστια
οπισθοδρόμηση για ένα
κυβερνών κόμμα. Ένα
τέτοιο αποτέλεσμα θα
άφηνε στον συνασπισμό
τον έλεγχο της
διακυβέρνησης, αλλά θα
περιόριζε την δυνατότητα
του Kishida να προωθήσει
σημαντικές αλλαγές στην
στρατιωτική και
εξωτερική πολιτική της
Ιαπωνίας. Μια ισχυρή
ιαπωνική φωνή είναι
πλέον αναπόσπαστο
κομμάτι στην διαμόρφωση
μιας ολοένα και πιο
απρόβλεπτης περιοχής.
Αλλά εάν ο πρωθυπουργός
της Ιαπωνίας θέλει η
χώρα του να επιταχύνει,
θα χρειαστεί την
υποστήριξη του ιαπωνικού
λαού.
Η SHEILA A. SMITH είναι
ανώτερη επιστημονική
συνεργάτις Μελετών Ασίας
και Ειρηνικού στην έδρα
John E. Merow στο
Council on Foreign
Relations και συγγραφέας
του βιβλίου με τίτλο
Japan Rearmed: The
Politics of Military
Power.