Οι
αναδυόμενες τεχνολογίες έχουν προσφέρει στους
εργαζόμενους πολλές βολικές εναλλακτικές προς
την παραδοσιακή εργασία. Το Zoom έχει
μεταμορφώσει το περιβάλλον απομακρυσμένης και
υβριδικής εργασίας, αλλά η ανάπτυξη του metaverse θα
μπορούσε να είναι το απόλυτο game changer.
Η δυνατότητα να φορέσετε
ένα ζευγάρι γυαλιά και
να εισέλθετε σε έναν νέο,
εικονικό κόσμο δεν είναι
απλώς μια συναρπαστική
ιδέα για σκοπούς
ψυχαγωγίας και
παιχνιδιών – η έννοια
του metaverse έχει βαθιά
σχέση με την εικονική
πραγματικότητα και το
gamification.
Εικονικοί κόσμοι όπως το
Fortnite, το Roblox και
το Minecraft έχουν
δισεκατομμύρια χρήστες
και οικονομίες που
ανταγωνίζονται μικρές
χώρες. Τι ρόλο θα
διαδραματίσουν αυτοί οι
κόσμοι και το metaverse
στο μέλλον της εργασίας;
Κατανοώντας το metaverse
Το metaverse
περιγράφεται συχνά ως η
επόμενη έκδοση του
διαδικτύου – ένας
κοινόχρηστος, εικονικός
χώρος που είναι διαρκώς
συνδεδεμένος και ενεργός.
Σε τι διαφέρει, λοιπόν,
αυτό από ένα διαδικτυακό
chatroom;
Ο όρος metaverse
προέρχεται από το Snow
Crash, ένα
μυθιστόρημα
επιστημονικής φαντασίας
του 1992, στο οποίο
ανθρώπινα άβαταρ και
δαίμονες λογισμικού
κατοικούν σε ένα
παράλληλο τρισδιάστατο
σύμπαν.
Τώρα, ο όρος έχει
επανεμφανιστεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος
του Facebook Mark
Zuckerberg έχει
υποστηρίξει ότι το
metaverse θα
απελευθερώσει τη
δυνατότητα νέων μορφών
εργασίας σε αυτό που
αποκαλεί «άπειρο γραφείο»
και θα αναδιαμορφώσει
την ψηφιακή οικονομία.
Τον Σεπτέμβριο του
περασμένου έτους, το Facebook
Connect εισήγαγε μια νέα
εμπειρία εικονικού
γραφείου για όσους
εργάζονται από το σπίτι:
Infinite Office, το
οποίο υποσχόταν να κάνει
την εξ αποστάσεως
εργασία πολύ πιο
καθηλωτική.
Το 2020, το Facebook
κυκλοφόρησε τη μάρκα VR
headset Horizon, μια
πλατφόρμα Oculus for
Business. Επί του
παρόντος σε έκδοση beta,
το Facebook Horizon θα
επιτρέπει στους χρήστες
του να δημιουργούν και
να μοιράζονται
συνεργατικούς
διαδικτυακούς κόσμους
στους οποίους θα είναι
σε θέση να
κοινωνικοποιούνται, να
παίζουν παιχνίδια ή να
εργάζονται μαζί σε έργα.
Τον περασμένο μήνα, το
Facebook ανακοίνωσε το
Horizon Workrooms, έναν
εικονικό χώρο συσκέψεων
όπου οι συνάδελφοι
μπορούν να συμμετάσχουν
σε μια συνάντηση στην
εικονική πραγματικότητα
(VR) ως avatar ή να
συνδεθούν στο εικονικό
δωμάτιο από έναν
υπολογιστή μέσω
βιντεοκλήσης.
«Δεν θα πρέπει να
χρειάζεται να είμαστε
φυσικά μαζί για να
νιώθουμε παρόντες, να
συνεργαζόμαστε ή να
κάνουμε καταιγισμό ιδεών»,
δήλωσε ο Zuckerberg.
Τα Horizon Workrooms θα
επιτρέπουν στους χρήστες
να δημιουργούν ένα
avatar, να συνεργάζονται
με άλλους σε έναν πίνακα,
να μεταδίδουν ό,τι έχουν
στο φορητό τους
υπολογιστή, να κρατούν
σημειώσεις και να
αλληλεπιδρούν με
συναδέλφους που
πραγματοποιούν
τηλεδιάσκεψη στο
εικονικό δωμάτιο – και
όλα αυτά ενώ κάθονται
στον φυσικό, πραγματικό
χώρο εργασίας τους.
Το Workrooms αποτελεί
μέρος των ευρύτερων
φιλοδοξιών του Facebook
για τη δημιουργία του
metaverse. Ο Zuckerberg
έχει πει ότι θέλει το
Facebook να θεωρείται
πρωτίστως ως μια
εταιρεία metaverse, ή
όπως ο ίδιος το
περιγράφει, ένα «ενσαρκωμένο
διαδίκτυο».
«Μπορείτε να το
σκεφτείτε ως ένα
ενσαρκωμένο διαδίκτυο
στο οποίο βρίσκεστε μέσα,
αντί να το κοιτάτε.
Πιστεύουμε ότι αυτό θα
είναι ο διάδοχος του
κινητού διαδικτύου»,
δήλωσε ο Zuckerberg.
Οι τεχνολογικές
εταιρείες σπεύδουν στην
κούρσα για την
οικοδόμηση του metaverse
Ο διευθύνων σύμβουλος
της Microsoft Satya
Nadella δήλωσε πρόσφατα
ότι η εταιρεία του
εργάζεται για την
οικοδόμηση του
«enterprise metaverse».
«Καθώς ο ψηφιακός και ο
φυσικός κόσμος
συγκλίνουν, πορευόμαστε
προς ένα νέο επίπεδο
υποδομών, το enterprise
metaverse», δήλωσε ο
Nadella κατά τη διάρκεια
της τηλεδιάσκεψης για τα
κέρδη του τέταρτου
τριμήνου της Microsoft.
Τον Απρίλιο, η Epic
Games ανακοίνωσε έναν
γύρο χρηματοδότησης
ύψους 1 δισεκατομμυρίου
δολαρίων για να
υποστηρίξει τις
φιλοδοξίες της στο
metaverse.
Η προθυμία με την οποία
οι εταιρείες τεχνολογίας
σπεύδουν να κατακτήσουν
αυτό το ψηφιακό σύνορο
θα αλλάξει εντελώς το
μέλλον της εργασίας και
του εργασιακού χώρου.
Αντί για κλήσεις Zoom,
το metaverse σάς
επιτρέπει να
αλληλεπιδράτε με
συναδέλφους σε ένα
εικονικό περιβάλλον που
μοιάζει σχεδόν
πραγματικό. Μπορείτε να
αγοράσετε σπίτια, να
παίξετε βιντεοπαιχνίδια,
να αλληλεπιδράσετε με
φίλους, να
παρακολουθήσετε
συναυλίες, να ψωνίσετε
και να αγοράσετε
αντικείμενα.
Ο Eric Yuan, διευθύνων
σύμβουλος της εφαρμογής
τηλεδιάσκεψης Zoom,
δήλωσε ότι πιστεύει πως
η επαυξημένη και η
εικονική πραγματικότητα
θα διαδραματίσουν μεγάλο
ρόλο στο μέλλον της
εργασίας, ιδίως της
απομακρυσμένης εργασίας.
Μέχρι στιγμής, το πιο
προσιτό σημείο εισόδου
στο metaverse ήταν κατά
κύριο λόγο τα
βιντεοπαιχνίδια
πολλαπλών παικτών.
Πολλοί παίκτες του Fortnite έριξαν
μια πρώτη ματιά στο
proto-metaverse κατά τη
διάρκεια της περσινής
εικονικής συναυλίας του
Travis Scott, την οποία
παρακολούθησαν
περισσότεροι από 12
εκατομμύρια άνθρωποι και
παραμένει το καλύτερο
παράδειγμα των
δυνατοτήτων του
metaverse.
«Στο μέλλον, η
συνεργασία θα είναι ένας
από τους κύριους τρόπους
με τους οποίους οι
άνθρωποι θα
χρησιμοποιούν το
metaverse», έγραψε ο
Zuckerberg σε μια
ανάρτηση στο Facebook.
«Δεν έχουμε φτάσει ακόμα
εκεί», δήλωσε ο Yuan
κατά τη διάρκεια ενός
εικονικού συνεδρίου για
το μέλλον της εργασίας,
«τα ακουστικά είναι πολύ
βαριά, δεν υπάρχει
οπτική επαφή».
Σύμφωνα με τον Scott
Likens, επικεφαλής
τεχνολογίας στην PwC, το
μεγαλύτερο εμπόδιο για
την ευρεία υιοθέτηση της
VR στον εργασιακό χώρο
είναι η ιδέα ότι η
τεχνολογία είναι μόνο
για παιχνίδια και ο
φόβος ότι είναι δύσκολο
να εφαρμοστεί.
Πώς το metaverse/VR θα
αλλάξει τον τρόπο με τον
οποίο εργαζόμαστε;
Οι άνθρωποι μαθαίνουν
καλύτερα στην πράξη.
Στην πραγματικότητα,
στρατιώτες, χειρουργοί
και αστροναύτες
εκπαιδεύονται εδώ και
δεκαετίες
χρησιμοποιώντας εικονική
πραγματικότητα. Η
τεχνολογία αυτή έχει
επεκταθεί σε πιο γενική
χρήση, όπου εργαζόμενοι
που εργάζονται σε
κλάδους όπως το λιανικό
εμπόριο, η εφοδιαστική
και η εξυπηρέτηση
πελατών εξασκούνται με
ακουστικά VR.
Σε λιγότερο από 10
χρόνια από τώρα, η VR θα
χρησιμοποιείται σε 23
εκατομμύρια θέσεις
εργασίας παγκοσμίως –
έτσι, θα έχει λάβει χώρα
η είσοδος της
ανθρωπότητας στο
metaverse.
Οι ιδέες τύπου metaverse
θα μπορούσαν να
βοηθήσουν τους ανθρώπους
να οργανώσουν τον τρόπο
με τον οποίο εργαζόμαστε
– και ευρύτερα – την
κοινωνία, με πιο
παραγωγικό τρόπο. Τα
κοινά πρότυπα και
πρωτόκολλα που φέρνουν
τους διαφορετικούς
εικονικούς κόσμους και
τις επαυξημένες
πραγματικότητες σε ένα
ενιαίο, ανοιχτό
metaverse θα μπορούσαν
να βοηθήσουν τους
ανθρώπους να
συνεργαστούν και να
μειώσουν τις παράλληλες,
αλληλεπικαλυπτόμενες
προσπάθειες.
Τι θα πρέπει να
περιμένουν οι
εργαζόμενοι από το
metaverse;
Απαράμιλλη ευκολία για
τους εργαζόμενους. Δεν
θα χρειάζεται να
μετακινούνται, καθώς
όλες οι αλληλεπιδράσεις
θα έχουν ψηφιακές
εναλλακτικές που θα
είναι εξίσου
αποτελεσματικές.
Νέες ευκαιρίες
απασχόλησης. Οι θέσεις
εργασίας που
προηγουμένως απαιτούσαν
προσωπική αλληλεπίδραση
θα έχουν ξαφνικά
εικονικές επιλογές,
πράγμα που σημαίνει ότι
η ανεξάρτητη και η εξ
αποστάσεως εργασία θα
επεκταθούν.
Η παρακολούθηση από τη
διοίκηση μπορεί να
αποτελέσει παράγοντα
ανησυχίας. Ανάλογα με
τους κανονισμούς που
ισχύουν, τα ανώτερα
στελέχη μπορεί να έχουν
πρόσβαση σχεδόν σε όλα
όσα κάνει ένας
εργαζόμενος. Η παραβίαση
της ιδιωτικής ζωής των
εργαζομένων θα πρέπει να
ρυθμιστεί και οι
εργαζόμενοι ίσως θέλουν
να το γνωρίζουν αυτό,
καθώς οι κανονισμοί
βρίσκονται στα πρώτα
στάδια.
Πώς θα επωφεληθούν οι
επιχειρήσεις;
Το περασμένο φθινόπωρο,
το Global HR Summit παρουσίασε
πώς οι καθηλωτικές
τεχνολογίες μπορούν να
επιτρέψουν τον ψηφιακό
μετασχηματισμό. Στην
τριήμερη εκδήλωση
συμμετείχαν 50 ομιλητές
που φορούσαν ακουστικά
Oculus Quest, ενώ οι
εικονικοί συμμετέχοντες
είχαν τη δυνατότητα να
χρησιμοποιήσουν τα δικά
τους ακουστικά για μια
καθηλωτική εμπειρία ή
απλώς να χρησιμοποιήσουν
τον φορητό τους
υπολογιστή. Τα ακουστικά
στάλθηκαν και στους 50
ομιλητές και σημειώθηκε
ότι το κόστος ήταν
σημαντικά μικρότερο από
την πτήση των ομιλητών,
την παροχή καταλύματος
και άλλα έξοδα που
σχετίζονται με το
συνέδριο.
Οι εταιρείες θα πρέπει
να μεταβάλουν τις
στρατηγικές μάρκετινγκ
τους ώστε να
προσαρμοστούν σε μια
κοινή, εικονική
οικονομία. Οι εταιρείες
θα πρέπει να διεξάγουν
έρευνα αγοράς για τους
νέους πελάτες τους στο
metaverse.
Αν και θα υπάρχουν
διαφημίσεις στο
metaverse, οι μάρκες
μπορούν στην
πραγματικότητα να
συμμετέχουν στη
δημιουργία του ίδιου του
metaverse, σύμφωνα με
την Cathy Hackl,
μελλοντολόγο τεχνολογίας
και ομιλήτρια με
εξειδίκευση στην AR/ VR
και το metaverse.
Εταιρείες που ήδη
χρησιμοποιούν το
metaverse
Η εταιρεία κατασκευής
βιντεοπαιχνιδιών Roblox
Corporation χρησιμοποιεί
ήδη την έννοια του
metaverse για τα
βιντεοπαιχνίδια της.
Η Nvidia Corporation,
μια εταιρεία μονάδων
επεξεργασίας γραφικών,
ανέπτυξε το Omniverse,
το οποίο είναι
ουσιαστικά ένα metaverse
για μηχανικούς.
Το Facebook αγόρασε την
Oculus VR και ανέπτυξε
το Horizon, έναν
εικονικό χώρο
συναντήσεων με γνώμονα
το metaverse.
Η Fastly, μια υπηρεσία
υπολογιστικού νέφους,
χρησιμοποιεί επίσης το
metaverse.
Σε ποιον ανήκει το
metaverse;
Δεν έχει δημιουργηθεί
ακόμη κανένα
ολοκληρωμένο metaverse,
αλλά πολλοί τεχνολογικοί
κολοσσοί επενδύουν και
εργάζονται πάνω στα δικά
τους metaverses.
«Αυτό το metaverse θα
είναι πολύ πιο
διαδεδομένο και ισχυρό
από οτιδήποτε άλλο. Αν
μια εταιρεία αποκτήσει
τον έλεγχο του, θα γίνει
πιο ισχυρή από
οποιαδήποτε κυβέρνηση
και θα είναι θεός στη Γη»,
δήλωσε ο Tim Sweeney,
CEO της Epic Games.
Πολλοί πιστεύουν ότι το
metaverse είναι
αναπόφευκτο, αλλά πόσο
πιθανό είναι;
Ένα παγκόσμιο metaverse
θα χρειαζόταν δεκαετίες
ανάπτυξης υποδομών και
δισεκατομμύρια δολάρια
για να γίνει
πραγματικότητα.
Θα πρέπει να αναπτυχθούν
νέοι τρόποι δημιουργίας,
ανταλλαγής και πληρωμής
για ψηφιακά αγαθά και
υπηρεσίες.
Τα γυαλιά VR είναι πολύ
μεγάλα και μη πρακτικά
και θα πρέπει να
συμπυκνωθούν σε πολύ
μικρότερα γυαλιά.
Θα πρέπει να
αντιμετωπιστούν οι
απειλές για την
ιδιωτικότητα, τα
δικαιώματα ιδιοκτησίας
και τις περιβαλλοντικές
ζημιές που προκαλούνται
από την τεράστια
υπολογιστική ισχύ που
απαιτείται για τη
διατήρηση εναλλακτικών
ψηφιακών κόσμων.
Το 2020, η Microsoft και
οι Analytic Services του
Harvard Business Review
κυκλοφόρησαν το MixedReality:
A New Dimension of Work,
το οποίο ανέλυσε τον
ρόλο και τη σημασία της
μικτής πραγματικότητας
στο χώρο εργασίας σε μια
σειρά από κλάδους, όπως:
μεταποίηση, μηχανική,
κατασκευές, λιανικό
εμπόριο, άμυνα και
εκπαίδευση.
Η έρευνα σημείωσε ότι το
68% των επιχειρήσεων
πιστεύει ότι η μικτή
πραγματικότητα είναι
σημαντική για την
εκπλήρωση των
στρατηγικών στόχων της
εταιρείας, και σχεδόν το
90% διερευνά, δοκιμάζει
ή αναπτύσσει επί του
παρόντος τη μικτή
πραγματικότητα. Η
επικράτηση της εικονικής
πραγματικότητας στον
χώρο εργασίας μπορεί να
μην είναι μακριά.
Πότε το metaverse θα
γίνει mainstream;
Με τη χρήση της VR, το
εργατικό δυναμικό θα
μεταμορφωθεί. Οι
εργαζόμενοι δεν θα
χρειάζεται πλέον να
επιλέγουν μεταξύ της εξ
αποστάσεως εργασίας ή
της μετάβασης στο
γραφείο, διότι το
γραφείο θα είναι
διαθέσιμο οπουδήποτε.
Όμως, παρά το Facebook
και τις άλλες
καινοτομίες της Μεγάλης
Τεχνολογίας, ο κλάδος
αντιμετωπίζει μια σειρά
από προκλήσεις που
πρέπει να
αντιμετωπιστούν και να
διορθωθούν πριν το
metaverse γίνει
mainstream.
Τα ακουστικά για ένα
ολόκληρο εργατικό
δυναμικό θα είναι ένα
σημαντικό έξοδο – μόνο
το Oculus Quest 2
κοστίζει 299 δολάρια και
τα ακουστικά
εξακολουθούν να είναι
βαριά, ογκώδη και μη
πρακτικά.
Η τεχνολογία δεν είναι
τόσο πρακτική όσο μια
τηλεφωνική κλήση ή μια
βιντεοδιάσκεψη, και
ορισμένοι χρήστες θα
μπορούσαν ενδεχομένως να
εμφανίσουν πονοκεφάλους
και ναυτία κατά τη χρήση
της συσκευής.
Παραμένουν ερωτήματα
σχετικά με τον τρόπο με
τον οποίο οι εταιρείες
τεχνολογίας θα
χειριστούν τα θέματα
ασφάλειας και προστασίας
της ιδιωτικότητας στο
metaverse, καθώς και για
το αν οι άνθρωποι θα
θέλουν πραγματικά να
περνάνε μεγάλο μέρος της
ζωής τους ή να
εργάζονται μέσα σε μια
εντυπωσιακή εικονική
προσομοίωση.
Η VR / το metaverse
μπορεί να βελτιώσει την
εργασία εξ αποστάσεως
βοηθώντας τους
εργαζόμενους να
αισθάνονται μέρος μιας
ομάδας. Οι άνθρωποι
μπορούν να αλληλεπιδρούν
με συναδέλφους, να
παρακολουθούν
συνεντεύξεις, να
βρίσκουν νέες θέσεις
εργασίας, να
επικοινωνούν με πελάτες
και να δημιουργούν
επιχειρήσεις. Το
metaverse δεν χρειάζεται
να είναι ολοκληρωτικό –
μπορεί απλώς να
προσφέρει νέες,
συναρπαστικές ευκαιρίες
για τους ανθρώπους.