Ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, το οποίο
κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος καθώς οι
κυβερνήσεις το έχουν θέσει ψηλά στην ατζέντα
τους, είναι η μείωση των εκπομπών των οχημάτων
και η ανακάλυψη περισσότερο οικολογικών τρόπων
για τη μετακίνηση των πολιτών.
Ανάλυση του Reuters
έδειξε ότι για να είναι
ουσιαστικά πιο
οικολογικό ένα ηλεκτρικό
αυτοκίνητο από ένα
συμβατικό, θα πρέπει να
το οδηγήσει κανείς πρώτα
για πάνω από 20.000
χιλιόμετρα για να
εξαλειφθεί το αρνητικό
περιβαλλοντικό αποτύπωμα
που προκύπτει από την
κατασκευή του (μπαταρίες
κλπ). Ως παράδειγμα
χρησιμοποιείται από το
διεθνές ειδησεογραφικό
πρακτορείο το Model 3
της Tesla. Όπως
αναφέρεται, θα πρέπει ο
ιδιοκτήτης του να το
οδηγήσει για 21.725 χλμ
(ή 13.500 μίλια όπως
έχουν υπολογιστεί στην
έρευνα) για να κάνει
λιγότερη ζημιά στο
περιβάλλον από ένα
αντίστοιχο βενζινοκίνητο
όχημα.
Πιο συγκεκριμένα, η
ανάλυση αυτή έγινε από
το Εθνικό Ινστιτούτο
Argonne βάσει του
λεγόμενου μοντέλου GREET
(Argonne’s Greenhouse
Gases, Regulated
Emissions and Energy Use
in Technologies). Το
μοντέλο χρησιμοποιήθηκε
σε συνδυασμό με άλλα
εργαλεία, ώστε να
συμβάλλει στην εκπόνηση
πολιτικών για τη μείωση
των ρύπων από την
Υπηρεσία Προστασίας
Περιβάλλοντος των
Ηνωμένων Πολιτειών (EPA)
και του οργανισμού
California Air Resources
Board (CARB).
Ο Jarod Cory Kelly,
κύριος αναλυτής
ενεργειακών συστημάτων
στο Ινστιτούτο Argonne,
τόνισε ότι κατά την
κατασκευή των ηλεκτρικών
αυτοκινήτων
χρησιμοποιείται
περισσότερος άνθρακας σε
σχέση με την παραγωγή
οχημάτων που είναι
εξοπλισμένα με κινητήρα
εσωτερικής καύσης,
κυρίως λόγω της ανάγκης
εξόρυξης και
επεξεργασίας ορυκτών που
χρησιμοποιούνται στις
μπαταρίες τους και την
παραγωγή κυψελών
καυσίμου.
Ο υπολογισμός όμως για
το πόσο μεγάλη είναι η
ψαλίδα στο αποτύπωμα του
άνθρακα όταν πωλείται
ένα καινούργιο ηλεκτρικό
όχημα και πότε κάνει
αυτό «απόσβεση» στο
περιβάλλον σε σύγκριση
με ένα παρόμοιο
συμβατικό, εξαρτάται και
από άλλους παράγοντες,
όπως το μέγεθος της
μπαταρίας του ηλεκτρικού,
η κατανάλωση καυσίμου
του βενζινοκίνητου, αλλά
και ο τρόπος που
παράγεται η ενέργεια η
οποία χρησιμοποιείται
για τη φόρτιση του
ηλεκτροκίνητου.
Η Νορβηγία ως Νο. 1
Η ανάλυση που έγινε από
το Reuters χρησιμοποίησε
μία σειρά μεταβλητών στο
μοντέλο του Ινστιτούτου
Argonne, ώστε να
προκύψουν τα κατάλληλα
συμπεράσματα. Το
παραπάνω μοντέλο για το
Model 3 της Tesla
αναφερόταν -μεταξύ
διάφορων άλλων
μεταβλητών- στην οδήγησή
του στις Ηνωμένες
Πολιτείες, όπου το 23%
της παραγωγής ηλεκτρικής
ενέργειας προέρχεται από
καύση άνθρακα,
υπολογίζοντας ότι το
όχημα έχει μπαταρία
χωρητικότητας 54 κιλοβάτ
ανά ώρα (kWh) και ότι
για την κατασκευή έγινε
χρήση υλικών όπως
νικέλιο, κοβάλτιο και
αλουμίνιο.
Ωστόσο, εάν το ίδιο
μοντέλο ανάλυσης λάμβανε
ως επιστημονικά δεδομένα
για ανάλυση όσα ισχύουν
στη Νορβηγία, όπου η
ηλεκτρική ενέργεια
παράγεται σχεδόν
αποκλειστικά από
υδροηλεκτρικά εργοστάσια,
το αρνητικό
περιβαλλοντικό αποτύπωμα
θα εξαλειφόταν μόλις
μετά από 13.838 χλμ
(8.500 μίλια) οδήγησης.
Ουσιαστικά η διάρκεια
απόσβεσης αλλάζει από
χώρα σε χώρα, όσο
αλλάζουν και οι τρόποι
παραγωγής ενέργειας. Για
παράδειγμα στην Πολωνία
ή την Κίνα θα πρέπει
κανείς να οδηγήσει
126.655 χλμ (78.700)
μίλια με ένα
ηλεκτροκίνητο Corolla
για πετύχει μηδενική
ισοτιμία άνθρακα, καθώς
στις χώρες αυτές η
ηλεκτρική ενέργεια
παράγεται αποκλειστικά
από άνθρακα.
Η ανάλυση του Reuters
έδειξε ότι η κατασκευή
ενός ηλεκτροκίνητου
αυτοκινήτου μεσαίου
μεγέθους παράγει 47
γραμμάρια διοξειδίου του
άνθρακα (CO2) ανά μίλι
(1,6 χλμ) ή περισσότερα
από 8,1 εκατομμύρια
γραμμάρια CO2 πριν
φτάσει στον πρώτο πελάτη.
Συγκριτικά, ένα
βενζινοκίνητο όχημα
παρόμοιου μεγέθους
παράγει 32 γραμμάρια ανά
μίλι ή περισσότερα από
5,5 εκατομμύρια
γραμμάρια CO2. Ακόμη και
στη χειρότερη των
περιπτώσεων, όταν ένα
ηλεκτροκίνητο φορτίζεται
μόνο από παραγωγή
ρεύματος μέσω άνθρακα,
θα παράγει επιπλέον 4,1
εκατομμύρια γραμμάρια
άνθρακα ετησίως, ενώ ένα
αντίστοιχο βενζινοκίνητο
θα παράγει πάνω από 4,6
εκατομμύρια γραμμάρια,
σύμφωνα με την ανάλυση
του Reuters.
Η Υπηρεσία Προστασίας
Περιβάλλοντος των
Ηνωμένων Πολιτειών
δήλωσε στο Reuters ότι
χρησιμοποιεί το μοντέλο
GREET με σκοπό να
συμβάλλει στην
αξιολόγηση των προτύπων
για ανανεώσιμα καύσιμα
και για εκπομπές αερίων
θερμοκηπίου από οχήματα.
Το California Air
Resources Board
χρησιμοποιεί το μοντέλο
για να εκτιμήσει το κατά
πόσο συμμορφώνονται τα
οχήματα με τα πρότυπα
που θέτει η αμερικανική
πολιτεία για χαμηλές
εκπομπές άνθρακα. Η
Υπηρεσία Προστασίας
Περιβάλλοντος των
Ηνωμένων Πολιτειών
ανέφερε ότι
χρησιμοποίησε το μοντέλο
GREET του Argonne για να
αναπτύξει ένα
διαδικτυακό πρόγραμμα,
το οποίο θα επιτρέπει
στους Αμερικανούς
καταναλωτές να
υπολογίζουν τις εκπομπές
από τα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα με βάση τα
καύσιμα που
χρησιμοποιούνται για την
παραγωγή ηλεκτρικής
ενέργειας στην περιοχή
τους.
Ευρωπαϊκή έρευνα
Τα αποτελέσματα της
ανάλυσης του Reuters
είναι παρόμοια με εκείνα
της ευρωπαϊκής
ερευνητικής ομάδας IHS
Markit για την
αξιολόγηση κύκλου ζωής
ηλεκτρικών οχημάτων ή
οχημάτων με κινητήρα
καύσης. Η μελέτη έδειξε
ότι για να μηδενιστεί το
περιβαλλοντικό αποτύπωμα
των εκπομπών άνθρακα που
προκύπτει από την
κατασκευή και χρήση
ηλεκτρικών οχημάτων
πρέπει να γίνουν περίπου
24.140 έως 32.186 χλμ
(15.000 έως 20.000 μίλια),
ανάλογα με τη χώρα,
σύμφωνα με τον Vijay
Subramanian, τον γενικό
διευθυντή της ομάδα IHS
Markit για τη συμμόρφωση
εκπομπών του διοξειδίου
του άνθρακα (CO2
compliance). Ο ίδιος,
επίσης, προσέθεσε ότι η
προσέγγιση αυτή δείχνει
πως η μετάβαση σε
ηλεκτρικά οχήματα ωφελεί
μακροπρόθεσμα.
Όχι και τόσο θετικές
απόψεις
Ορισμένοι είναι ακόμη
λιγότερο θετικοί. Ο
ερευνητής Damien Ernst
από το Πανεπιστήμιο της
Λιέγης κατέληξε βάσει
δεδομένων στο ότι για να
μηδενιστεί το
περιβαλλοντικό αποτύπωμα
για ένα ηλεκτρικό όχημα
πρέπει αυτό να διανύσει
πρώτα μεταξύ 67.000 και
151.000 χλμ. Παράλληλα,
άλλες ομάδες συνεχίζουν
να υποστηρίζουν ότι η
μετάβαση στην
ηλεκτροκίνηση δεν είναι
αναγκαστικά πιο
οικολογική. Το
Αμερικανικό Ινστιτούτο
Πετρελαίου (API), το
οποίο αντιπροσωπεύει
περισσότερες από 600
εταιρείες στη βιομηχανία
πετρελαίου, αναφέρει
στον ιστότοπό του πως «Διάφορες
μελέτες δείχνουν ότι,
κατά τον κύκλο ζωής ενός
οχήματος, διαφορετικοί
κινητήρες αυτοκινήτων
οδηγούν, τελικά, σε
παρόμοιες εκπομπές
αερίων θερμοκηπίου».
Πηγή: Reuters
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).