Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το CNN, μπορεί να
έχουν περάσει 18 μήνες από τη στιγμή που ξέσπασε
η πανδημία, όμως η κατάσταση στην παγκόσμια
εφοδιαστική αλυσίδα επιδεινώνεται. Το τεράστιο
δίκτυο των λιμανιών, των πλοίων και των
εταιρειών οδικών μεταφορών που διακινεί
κοντέινερ γεμάτα με προϊόντα σε όλο τον κόσμο
έχει διαταραχθεί σημαντικά και το κόστος
μεταφοράς εκτινάσσεται. Οι εταιρείες
λιανεμπορίου ανησυχούν σοβαρά, ειδικά καθώς
πλησιάζει η κρίσιμη περίοδος των εορτών, με τον
κίνδυνο τα καταστήματα να κάνουν Χριστούγεννα με
άδεια ράφια, να είναι ορατός.
Λιγότερες επιλογές και
ακριβότερες τιμές είναι
η πραγματικότητα που
περιμένει τους
καταναλωτές φέτος στις
γιορτές, καθώς εταιρείες
καταναλωτικών ειδών όπως
οι Adidas, Crocs και
Hasbro προειδοποιούν
ήδη για την αδυναμία
τους να φέρουν προϊόντα
στα χέρια των
καταναλωτών, για να
καλύψουν τη ζήτηση.
«Οι πιέσεις στην
παγκόσμια εφοδιαστική
αλυσίδα δεν έχουν
μετριαστεί και δεν
περιμένουμε να
μετριαστούν σύντομα»,
λέει στο CNN ο Bob
Biesterfeld, CEO της C.H.
Robinson, μιας από τις
μεγαλύτερες εταιρείες
logistics παγκοσμίως.
Τα μεγαλύτερα εμπόδια
εντοπίζονται στην Κίνα,
όπου ένα terminal στο
λιμάνι Ningbo-Zhoushan,
νότια της Σαγκάης,
παραμένει κλειστό από
τις 11 Αυγούστου, όταν
ένας λιμενεργάτης
εντοπίστηκε θετικός στον
κορωνοϊό. Οι μεγάλες
ναυτιλιακές εταιρείες,
όπως οι Maersk, Hapag-Lloyd
και CMA CGM έχουν
προσαρμόσει τα
προγράμματά τους, για να
αποφύγουν το
συγκεκριμένο λιμάνι,
προειδοποιώντας τους
πελάτες τους για
καθυστερήσεις.
Το μερικό κλείσιμο του
τρίτου σε κίνηση
λιμανιού
εμπορευματοκιβωτίων στον
κόσμο επηρεάζει και άλλα
λιμάνια στην Κίνα. Και
επιδεινώνει τις συνθήκες
στην παγκόσμια
εφοδιαστική αλυσίδα, η
οποία ήδη επηρεάζεται
από τα πρόσφατα
προβλήματα στο λιμάνι
Yantian του Χονγκ Κονγκ,
τις σοβαρές ελλείψεις
κοντέινερ, το κλείσιμο
των εργοστασίων στο
Βιετνάμ λόγω κρουσμάτων
αλλά και τις
παρενέργειες που
παραμένουν από το
κλείσιμο της Διώρυγας
του Σουέζ, τον Μάρτιο.
«Αυτή τη στιγμή
περιμένουμε ότι η
κατάσταση στην αγορά θα
ομαλοποιηθεί μόνο το
πρώτο τρίμηνο του 2022
το νωρίτερο», εκτίμησε
πρόσφατα ο CEO της Hapag-Lloyd,
Rolf Habben Jansen.
Τους τελευταίους μήνες,
το κόστος της μεταφοράς
προϊόντων από την Κίνα
στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη
έχει αυξηθεί. Ο δείκτης
της Drewry Shipping που
μετρά το κόστος
μεταφοράς ενός container
40 ποδιών σε οκτώ βασικά
δρομολόγια μεταξύ
Ανατολής και Δύσης,
άγγιξε τα 9.613 δολάρια
την τελευταία εβδομάδα,
ήταν δηλαδή 360%
ακριβότερο σε σχέση με
πριν από έναν χρόνο.
Η μεγαλύτερη αύξηση
καταγράφεται στο
δρομολόγιο
Σαγκάη-Ρότερνταμ, όπου
το σχετικό κόστος έχει
αυξηθεί κατά 659%, στα
13,698 δολάρια.
«Το κλείσιμο του
λιμανιού Ningbo γίνεται
σε μία ιδιαίτερα
ευαίσθητη στιγμή, καθώς
μπορεί να καθυστερήσει
τις εξαγωγές για το
‘peak’ της σεζόν σε ΗΠΑ
και Ευρώπη, δηλαδή για
τις παραδόσεις που
φτάνουν από τον
Σεπτέμβριο έως τον
Νοέμβριο», ανέφερε η S&P
σε πρόσφατη έκθεσή της.
«Οι πιθανότητες το πλοίο
σας να φτάσει στην ώρα
του είναι 40%, όταν
πέρυσι αυτή την εποχή
ήταν 80%», εξήγησε ο
Biesterfeld της C.H.
Robinson.
«Όποιο προϊόν και εάν
σκεφτείτε, φαίνεται πώς
υπάρχει έλλειψη για αυτό
σε κάποιο σημείο. Οι
λιανέμποροι πασχίζουν να
αποκαταστήσουν τα
αποθέματά τους όσο
γρήγορα πουλάνε, και
πολύ περισσότερο να
προετοιμαστούν για την
περίοδο των εορτών»,
τόνισε.
Οι εταιρείες
αναγκάζονται να πάρουν
δραστικά μέτρα, όπως να
αλλάξουν τον τόπο
παραγωγής των προϊόντων
τους και να τα
μεταφέρουν αεροπορικώς
αντί από τη θάλασσα. Η
Steve Madden έχει
μεταφέρει την παραγωγή
των παπουτσιών της από
την Κίνα στο Μεξικό και
τη Βραζιλία, ώστε να
μειώσει τον χρόνο
μεταφοράς στην
αμερικανική αγορά. Όμως,
ομολογεί ότι χάνει
πωλήσεις γιατί απλά δεν
έχει αρκετό εμπόρευμα.
Ο CEO της Adidas, Kasper
Rorsted, είπε ότι η
εταιρεία δεν θα μπορέσει
να καλύψει την υψηλή
ζήτηση για τα προϊόντα
της το δεύτερο εξάμηνο
του έτους.
Και η εταιρεία
παιχνιδιών Hasbro
αύξησε τον αριθμό των
πλοίων και των λιμανιών
που χρησιμοποιεί, κάτι
που είχε ως αποτέλεσμα
την αύξηση των τιμών των
προϊόντων της.
«Όπως έχουμε προβλέψει
εδώ και μήνες, οι
καταναλωτές θα δουν
κάποια άδεια ράφια στις
γιορτές. Και εάν
αγοράζετε τα περισσότερα
από τα δώρα σας online,
κάντε το νωρίς. Ο χρόνος
των παραδόσεων ίσως να
είναι από τέσσερις έως
έξι εβδομάδες», λέει ο
Biesterfeld.
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).