H υπηρεσία διαδικτυακών βίντεο της Alphabet έχει
εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους πωλητές
ψηφιακής διαφήμισης παγκοσμίως. Τώρα σκοπεύει να
στραφεί και στην τηλεοπτική διαφημιστική αγορά –
αν μπορέσει να διατηρήσει τον έλεγχο του
χαοτικού περιεχομένου που έχει δημιουργήσει.
Για δεκαετίες το Super
Bowl ήταν κυρίαρχο στον
κόσµο των διαφηµίσεων. Η
µεγαλύτερη πλατφόρµα, οι
µεγαλύτερες µάρκες, το µεγαλύτερο
κοινό και, για το κανάλι
που έχει τα δικαιώµατα
προβολής του, οι µεγαλύτερες
εισπράξεις. Τον
Φεβρουάριο 96,4
εκατοµµύρια τηλεθεατές
παρακολούθησαν τον µεγάλο
τελικό και τις
διαφηµίσεις που
προβλήθηκαν στο
ενδιάµεσο.
Επίσης,
τον Φεβρουάριο, οι Vlad
και Niki Vashketov
ανήρτησαν µερικά βίντεο
στο κανάλι τους στο YouTube.
Αυτά δείχνουν τον Vlad,
ένα συµπαθητικό 8χρονο,
και τον 11χρονο αδελφό
του Niki να κάνουν
διάφορα «παιδικά» κόλπα:
να προσπαθούν να πείσουν
τη µητέρα τους να τους
αγοράσει ένα κατοικίδιο,
να φτιάχνουν ένα
τεράστιο σπίτι µε
τουβλάκια Lego, να
παίζουν µε αυτοκινητάκια.
Σωρευτικά, τα τρία πιο
δηµοφιλή βίντεο των
αδελφών έχουν
συγκεντρώσει
περισσότερες από 170
εκατοµµύρια προβολές –
και συνεχίζουν να
συγκεντρώνουν και άλλες.
Το κανάλι του Vlad και
του Niki, που «βγήκε
στον αέρα» το 2018, όταν
ο Vlad, µε τη βοήθεια
του πατέρα του Sergey,
ανήρτησε ένα µικρό
βίντεο διάρκειας
τεσσάρων λεπτών, στο
οποίο εµφανίζεται να
παίζει µε ένα ψεύτικο
σκυλάκι και κάτι
χρωµατιστά τουβλάκια,
έχει πλέον 68
εκατοµµύρια συνδροµητές
στο αγγλόφωνο YouTube,
καθιστώντας τους
δηµιουργούς του τους
τρίτους σε σειρά
δηµοτικότητας «δηµιουργούς»
της πλατφόρµας. (Σε
παγκόσµια κλίµακα, λέει
ο Sergey, τα αδέλφια
έχουν 173 εκατοµµύρια
συνδροµητές σε διάφορες
γλώσσες.) Η οικογένεια
Vashketov δεν
αποκαλύπτει τα έσοδα από
τις διαφηµίσεις που
εµφανίζονται στην
πλατφόρµα, ούτε τις
συµφωνίες µε τις
διάφορες εταιρείες για
προώθηση προϊόντων. Αλλά
οι αναλυτές που
παρακολουθούν τον χώρο
λένε ότι τα κορυφαία
κανάλια στο YouTube
εµφανίζουν έσοδα από 30
έως 50 εκατοµµύρια
δολάρια κατ’ έτος, κάτι
το οποίο τα τοποθετεί
στην κορυφή της
πυραµίδας µεταξύ των
περίπου δύο εκατοµµυρίων
δηµιουργών περιεχοµένου
που συµµετέχουν στο
διαφηµιστικό πρόγραµµα
του YouTube και συνήθως
λαµβάνουν ποσοστό 55%
από τα διαφηµιστικά
έσοδα.
Είναι εποχή ανάπτυξης
για το YouTube και τους
δηµιουργούς του. Η
εταιρεία, που ανήκει
στην Google και η οποία
εξαγοράστηκε έναντι 1,65
δισεκατοµµυρίων δολαρίων
το 2005, δηµοσίευσε
διαφηµιστικά έσοδα 20
δισεκατοµµυρίων δολαρίων
πέρυσι (πλέον των
δισεκατοµµυρίων δολαρίων,
κατά τους αναλυτές, που
προκύπτουν από συνδροµές
σε προϊόντα όπως το
YouTube Premium, του
οποίου τα οικονοµικά
στοιχεία η εταιρεία
αρνείται να
δηµοσιοποιήσει). Για
σύγκριση: Αν το YouTube
ήταν ανεξάρτητο, θα ήταν
η τέταρτη µεγαλύτερη
εταιρεία πωλήσεων
ψηφιακής διαφήµισης,
πίσω από τη µητρική της
Alphabet, το Facebook
και την Amazon. Αλλά
αυτό που εξιτάρει τη
Wall Street είναι το µέγεθος
που µπορεί να φτάσει. Τα
έσοδα του YouTube για το
2020 ήταν αυξηµένα κατά
31% σε σύγκριση µε το
2019, σε σύγκριση µε
αύξηση 12,8% της µητρικής
του εταιρείας Alphabet.
(Σηµείωση που µπορεί να
µετριάσει κάπως τον
ενθουσιασµό των αναλυτών:
ακόµα δεν γνωρίζουµε τι
µέρος από αυτά τα έσοδα
αποτελούν κέρδη. Με τα
δικαιώµατα που
εισπράττουν οι
δηµιουργοί περιεχοµένου
και τα κόστη του
τεχνολογικού εξοπλισµού,
το YouTube έχει
σηµαντικές λειτουργικές
δαπάνες.)
Ένας σηµαντικός
παράγοντας για τη
διαφηµιστική άνοδο του
YouTube είναι η παρακµή
των παραδοσιακών
διαφηµίσεων µέσω
τηλεόρασης. Μετά την
κορύφωση του 2012, το
τηλεοπτικό κοινό στις
ΗΠΑ µειώθηκε στους 76
εκατοµµύρια θεατές
πέρυσι και η πρόβλεψη
είναι ότι θα µειωθεί στο
µισό από αυτό το νούµερο
µέχρι το 2025, σύµφωνα
µε την εταιρεία
Convergence Research. Τα
διαφηµιστικά έσοδα
ακολουθούν τους
τηλεθεατές. Η
διαφηµιστική δαπάνη στην
τηλεόραση µειώθηκε 12,5%
πέρυσι, ενώ οι
διαφηµίσεις µέσω βίντεο
στο Διαδίκτυο αυξήθηκαν
κατά 30,1%. Πράγµατι, οι
αναλυτές στην εταιρεία
eMarketer προβλέπουν ότι
το ποσό που δαπανάται
στη διαφήµιση µέσω
βίντεο στο Διαδίκτυο θα
έχει ξεπεράσει το ποσό
που δαπανάται για
τηλεοπτικές διαφηµίσεις
για πρώτη φορά µέχρι το
2023.
«Όλοι αναζητούν νέες
διαφηµιστικές ευκαιρίες
για µεγάλους διαφηµιστές»
λέει η Kieley Taylor,
επικεφαλής παγκόσµιων
συνεργασιών στον
διαφηµιστικό όµιλο
GroupM. Καθώς το
τηλεοπτικό κοινό
ελαττώνεται, λέει, «πρέπει
να βρούµε άλλους τρόπους
για να µιλήσουµε στο
ευρύ κοινό».
Αν κάποιος θέλει να
απευθυνθεί σε πολλούς
ανθρώπους –ιδιαίτερα
νέους– το YouTube είναι
το κατάλληλο µέρος.
Είναι η πιο δηµοφιλής
κοινωνική πλατφόρµα µεταξύ
όλων των ηλικιακών
οµάδων και ο αριθµός των
ατόµων κάτω των 50 ετών
που το χρησιµοποιούν
καθηµερινά ξεπερνά τον
αριθµό των ατόµων της
ίδιας ηλικιακής οµάδας
που παρακολουθούν την
παραδοσιακή τηλεόραση,
σύµφωνα µε µια πρόσφατη
έρευνα της Nielsen. Τον
Απρίλιο, το Ινστιτούτο
Pew Research ανέφερε ότι
το 81% των Αµερικανών
χρησιµοποιούν το
YouTube, σε σύγκριση µε
το 69% που χρησιµοποιούν
το Facebook, τη δεύτερη
πιο δηµοφιλή επιλογή.
Δεν αποτελεί έκπληξη,
λοιπόν, ότι για την
Generation Z, οι αστέρες
του YouTube όπως τα
αδέλφια Vashketov, ο
Felix Kjellberg (γνωστός
ως PewDiePie) και η Liza
Koshy έχουν την ίδια
φήµη και απολαµβάνουν
τον ίδιο θαυµασµό όπως
τα µεγάλα ονόµατα του
αθλητισµού.
Για το µεγαλύτερο µέρος
της ύπαρξής του, η
κυριαρχία του YouTube
εξαρτιόταν από τους
δισεκατοµµύρια χρήστες
κινητών τηλεφώνων που
παρακολουθούν βίντεο.
Αλλά αποκτά µεγαλύτερη
παρουσία και στα σαλόνια,
όπου αυξανόµενος αριθµός
ανθρώπων έχουν έξυπνες
τηλεοράσεις ή συνδέουν
συσκευές όπως το Roku,
το Apple TV και άλλα
επιτραπέζια συστήµατα
για να παρακολουθήσουν
βίντεο του YouTube σε µεγάλη
οθόνη. Το YouTube
ανέφερε ότι 120
εκατοµµύρια άνθρωποι
παρακολούθησαν βίντεο
της πλατφόρµας από
τηλεοπτικό δέκτη τον
Δεκέµβριο, µια αύξηση
20% σε σύγκριση µε εννέα
µήνες νωρίτερα. Και από
τις πέντε κορυφαίες
υπηρεσίες µε τη µεγαλύτερη
ακροαµατικότητα που
παρακολουθούνται σε
διασυνδεδεµένους
τηλεοπτικούς δέκτες
–Netflix, YouTube,
Amazon Prime, Disney+
και Hulu– µόνο το
YouΤube και το Hulu
έχουν διαφηµίσεις.
Αυτή η αυξανόµενη
διαφηµιστική
αυτοκρατορία είναι η
σφαίρα της διευθύνουσας
συµβούλου του YouTube,
Susan Wojcicki,
υπαλλήλου αρ. 16 της
Google τη δεκαετία του
1990, η οποία ηγείται
της πλατφόρµας από το
2014.
Μεγαλώνοντας στο Palo
Alto, ο µπαµπάς της ήταν
πρόεδρος του τµήµατος
Φυσικής του
Πανεπιστηµίου του
Στάνφορντ, αλλά η
Wojcicki επιµένει ότι
αυτή και οι εξίσου
τροµερές αδελφές της (η
Anne έχει ιδρύσει την
εταιρεία ανάλυσης DNA
23andMe και η Janet έχει
διδακτορικό στην
Ανθρωπολογία και την
Επιδηµιολογία) είχαν µια
πολύ φυσιολογική παιδική
ηλικία, αν και η σκληρή
δουλειά αποτελούσε αξία.
Αργότερα, το 1998, ενώ
εργαζόταν στην Intel, η
Susan ενοικίασε το
γκαράζ της στους
συνιδρυτές της Google,
τον Sergey Brin και τον
Larry Page. Δεν το έκανε
επειδή θεωρούσε ότι θα
ήταν επιτυχηµένο
εγχείρηµα, λέει. «Ήθελα
το ενοίκιο γιατί
χρειαζόµουν τα χρήµατα
για να πληρώσω την
υποθήκη για το σπίτι µου»
θυµάται κατά τη διάρκεια
µιας εικονικής
συνέντευξης που
πραγµατοποιήθηκε µέσω
της εφαρµογής Google
Meet.
Η Wojcicki είδε τις
δυνατότητες του YouTube
από νωρίς. Λέει ότι ήταν
το πρώτο άτοµο που ώθησε
τον Brin και τον Page να
αγοράσουν την αρχική
πλατφόρµα. Και µόλις το
έκαναν, η εµπειρία της
στη µαζική διαφήµιση
στην Google την έκανε
την προφανή υποψήφια για
να την διοικήσει.
Ωστόσο, δεν χρειάστηκε
πολύς χρόνος για να
ανακαλύψει η Wojcicki
πόσο απρόβλεπτος µπορούσε
να είναι ένας συνδυασµός
από βίντεο που
δηµιουργούνται από
ανεξάρτητους χρήστες και
µεγάλα ονόµατα. Το
YouTube απέτυχε
επανειληµµένα να
φιλτράρει το προσβλητικό
περιεχόµενο — ουσιαστικά
βάζοντας διαφηµίσεις σε
ρατσιστικά, οµοφοβικά
και αντισηµιτικά βίντεο.
Και το 2017, µεγάλες
εταιρείες στην Αµερική,
συµπεριλαµβανοµένων των
Coca-Cola, Walmart,
Procter & Gamble και
Starbucks, σταµάτησαν
τις καταχωρίσεις
διαφηµίσεων στην
πλατφόρµα.
Η τριπλή επίπτωση της
απώλειας διαφηµιστικών
εσόδων, ενός πλήγµατος
στην τιµή της µετοχής
της Alphabet και µιας
ασυνεννοησίας στις
δηµόσιες σχέσεις έστρεψε
την προσοχή στο YouTube.
«Έπρεπε να επιλύσουµε
αυτά τα ζητήµατα και µάλιστα
µε τρόπο που να
λειτουργεί για τους
χρήστες και τους
διαφηµιζόµενούς µας…
Αυτό ήταν κρίσιµο για
εµάς» λέει η Wojcicki. Η
Google επέκτεινε τη
χρήση της µηχανικής µάθησης
µέσω λογισµικού τεχνητής
νοηµοσύνης για τον
έλεγχο του τοξικού
περιεχοµένου και
προσέλαβε χιλιάδες
εργαζοµένους για να
βρίσκουν και να
αξιολογούν βίντεο που
ενδέχεται να παραβιάζουν
τους όρους παροχής
υπηρεσιών της εταιρείας.
Η κρίση πέρασε και οι
διαφηµίσεις άρχισαν να
επιστρέφουν.
Η πραγµατικότητα, φυσικά,
είναι ότι τα βασικά
ζητήµατα που προκάλεσαν
το µποϊκοτάζ του 2017
δεν εξαφανίστηκαν ποτέ (βλ.
QAnon, θεωρίες
συνωµοσίας 5G, µικροτσίπ
εµβολίων). Έτσι, καθώς
το YouTube έχει
αναπτυχθεί, το ίδιο έχει
και η υποδοµή που έχει
δηµιουργήσει για να
φιλτράρει το περιεχόµενό
του. Σήµερα το σύστηµα
έχει τέσσερα στοιχεία,
τα οποία ο επικεφαλής
του προϊόντος Neal Mohan
περιγράφει ως τα «Τέσσερα
R». Το πιο εµφανές είναι
η «αφαίρεση», δηλαδή η
εύρεση και η σήµανση του
πιο ενοχλητικού
περιεχοµένου. Στη
συνέχεια έρχεται η «µείωση»:
η συρρίκνωση του κοινού
των περιθωριακών βίντεο
υποβαθµίζοντάς τα µε τον
πανίσχυρο αλγόριθµο του
YouTube. (Ο Mohan
παραδέχεται ότι αυτή η «γκρίζα»
περιοχή είναι µια
αυξανόµενη πρόκληση: «Υπάρχει
αρκετό περιεχόµενο που
είναι δύσκολο να πει
κανείς αν ξεπερνά τα
όρια ή όχι, ειδικά στον
τοµέα της
παραπληροφόρησης».) Το
τρίτο R σηµαίνει «ενίσχυση»
βίντεο από αξιόπιστες
πηγές, ιδίως σε
αµφιλεγόµενα θέµατα. Για
παράδειγµα, όταν τα CDC
εξέδωσαν αναθεωρηµένη
σύσταση για τη χρήση µάσκας
στις 13 Μαΐου, οι
αλγόριθµοι του YouTube
εντόπισαν την πιθανότητα
εξάπλωσης της
παραπληροφόρησης και
επιµελήθηκαν µια σειρά
ειδήσεων σχετικά µε το
θέµα, τοποθετώντας τες
σε εξέχουσα θέση κοντά
στην κορυφή των ροών
βίντεο στις ΗΠΑ. Το
τελευταίο σκέλος της
στρατηγικής είναι η «επιβράβευση»,
δηλαδή η προώθηση των
βίντεο των δηµιουργών
που ακολουθούν τους
κανόνες.
Η διατήρηση της
ασφάλειας του
περιεχοµένου του
YouTube, και εποµένως η
φιλική προς τους
διαφηµιζόµενους στάση
της εταιρείας, έχει
γίνει τόσο κρίσιµη που
οι µετρήσεις που
χρησιµοποιεί η εταιρεία
για να παρακολουθεί την
πρόοδό του
περιλαµβάνονται στους
ετήσιους στόχους της
Wojcicki και των
κορυφαίων στελεχών της (αυτοί
οι «Στόχοι και Βασικά
Αποτελέσµατα» ή “OKR”,
είναι οι απόλυτοι
δείκτες επιτυχίας και
αποτυχίας στο Googleplex)
και όλο και περισσότερο
είναι διαθέσιµοι στο
κοινό στο Διαδίκτυο.
Σύµφωνα µε τα τελευταία
στοιχεία στον ιστότοπο
της εταιρείας, ο δείκτης
προβολών που παραβιάζουν
τους κανόνες, ο οποίος µετρά
το ποσοστό των προβολών
των βίντεο που
παραβίασαν τις πολιτικές
της εταιρείας, κυµάνθηκε
µεταξύ 0,16% και 0,18%
το πρώτο τρίµηνο, από
0,17% σε 0,20% ένα χρόνο
νωρίτερα . (Το YouTube
είναι πολύ ανήσυχο για
τον όγκο των βίντεο που
παρακολουθούν οι χρήστες
στον ιστότοπό του, αλλά
µε περισσότερο από ένα
δισεκατοµµύριο ώρες
προβολών ανά ηµέρα,
είναι δίκαιο να πούµε
ότι ακόµη και 0,16%
αντιστοιχεί σε πολλές
προβολές.)
Ως επί το πλείστον, οι
διαφηµιζόµενοι λένε ότι
είναι εντυπωσιασµένοι µε
την πρόοδο του YouTube.
«Είµαι σίγουρος ότι
είµαστε σε ασφαλές µέρος»
λέει ο Ron Stoupa,
επικεφαλής µάρκετινγκ
της αλυσίδας εφοδιασµού
τέχνης Michaels, η οποία
αυξάνει τις δαπάνες της
στο YouTube από τότε που
ξεκίνησε να διαφηµίζει
στην υπηρεσία πριν από
18 µήνες. «Οι πολιτικές
και τα εργαλεία του
YouTube λειτουργούν όπως
προβλεπόταν» προσθέτει ο
Patrick Daley,
αντιπρόεδρος Μέσων
Ενηµέρωσης της Dick’s
Sporting Goods.
Ορισµένοι διαφηµιστές
σηµειώνουν ότι
προσλαµβάνουν εταιρείες
για να εκτιµήσουν αν οι
διαφηµιστικές τους
καταχωρίσεις λειτουργούν
παράλληλα µε ακατάλληλο
περιεχόµενο. «Αυτό που
δεν κάνουµε είναι να
επιτρέπουµε στους
συνεργάτες µας να
ελέγχουν τη συµµόρφωσή
τους» λέει ο Chris Paul,
αντιπρόεδρος Ψηφιακού
Μάρκετινγκ στη Verizon.
«Πρέπει να διασφαλίσουµε
ότι υπάρχει ένας
ανεξάρτητος κριτής που
κάνει επαλήθευση και
επικύρωση».
Ωστόσο, ενώ οι αγοραστές
διαφηµίσεων µπορεί να
αισθάνονται καλά για τη
διαχείριση που κάνει το
YouTube στο περιεχόµενό
του, πολλές ελεγκτικές
αρχές παραµένουν
δύσπιστες. Το YouTube «δεν
έχει λάβει αρκετά µέτρα»
για να µειώσει την
παρενόχληση και την
εξάπλωση του εξτρεµισµού,
λέει ο Adam Neufeld,
αντιπρόεδρος του
Anti-Defamation League.
«Ενώ έχουν ανακοινώσει
διάφορες προσπάθειες και
έχουν πάρει κάποια µέτρα,
αποτελούν και τα δύο
τεράστια προβλήµατα». Οι
επικριτές επισηµαίνουν
τα πάντα, από την
παραπληροφόρηση σχετικά
µε την COVID-19 έως τα
ψέµατα σχετικά µε τις
εκλογικές απάτες ως
απόδειξη ότι το YouTube
εξακολουθεί να επιτρέπει
την κυκλοφορία
επικίνδυνων βίντεο στην
πλατφόρµα του.
Η Wojcicki και τα µέλη
της οµάδας της
αναγνωρίζουν ότι
υπάρχουν ακόµα πολλά που
πρέπει να γίνουν. «Είναι
κάτι για το οποίο
εργαζόµαστε πάντα» λέει
η διευθύνουσα σύµβουλος.
«Θα υπάρχει πάντα η
πιθανότητα ανθρώπων που
αναζητούν τρόπους
κατάχρησης της
πλατφόρµας και γι’ αυτό
πρέπει να διασφαλίσουµε
ότι είµαστε σε εγρήγορση
ανά πάσα στιγµή».
Η τριπλή σχέση µεταξύ
των διαφηµιζόµενων, του
YouTube και του
τεράστιου δικτύου
δηµιουργών του µπορεί να
δηµιουργήσει αµφισβήτηση
και ευκαιρίες. Το
περασµένο καλοκαίρι,
όταν η δολοφονία του
George Floyd από
αστυνοµικό της Μινεσότα
πυροδότησε διαµαρτυρίες
σε εθνικό επίπεδο, το
YouTube πληµµύρισε από
βίντεο που παρείχαν
πληροφορίες για το
έγκληµα και για τις
εµπειρίες άλλων θυµάτων
αστυνοµικής βίας.
Ορισµένοι µαύροι
δηµιουργοί στον ιστότοπο
είχαν δεσµευτεί να
δωρίσουν τα κέρδη των
διαφηµίσεών τους σε
οργανισµούς όπως το
Black Lives Matter και
ενθάρρυναν τους θεατές
να κάνουν κλικ στις
διαφηµίσεις τους και να
τις παρακολουθούν ξανά
και ξανά ως τρόπο για να
δείξουν την υποστήριξή
τους. Οι διαφηµιζόµενοι,
δυσαρεστηµένοι µε το
διαφηµιστικό κόστος γι’
αυτά τα επαναλαµβανόµενα
κλικ, παραπονέθηκαν και
το YouTube σταµάτησε
αυτήν τη διαδικασία. Η
εταιρεία λέει ότι
αντικατέστησε τις δωρεές
µε δικές της συνεισφορές
σε οργανώσεις υπέρ της
φυλετικής δικαιοσύνης,
αλλά για ορισµένους
δηµιουργούς η ζηµιά είχε
ήδη γίνει.
Η blogger οµορφιάς, Zoe
Amira, η οποία επινόησε
την ιδέα, χαρακτηρίζει
την απόφαση «απογοητευτική»:
«Καταλαβαίνω ότι ήταν
προς υπεράσπιση της
σχέσης τους µε τους
διαφηµιζόµενους, από την
άλλη πλευρά θα πρέπει να
αφεθεί στους θεατές η
απόφαση του πώς
αλληλεπιδρούν».
Σε άλλες περιπτώσεις, η
εταιρεία προσπάθησε να
χρησιµοποιήσει την
επιρροή της στους
διαφηµιζόµενους για να
τους ενθαρρύνει να
επανεκτιµήσουν τις
στρατηγικές τους µε
τρόπο που θα µπορούσε να
ενισχύσει τόσο την
εµπορική δραστηριότητά
τους όσο και να
υποστηρίξει δηµιουργούς
και περιεχόµενο που είχε
παραβλεφθεί στο παρελθόν.
Ένας τέτοιος τοµέας
είναι τα βίντεο hip-hop,
ένα δηµοφιλές τµήµα του
YouTube που αποφεύγουν
οι µεγάλοι
διαφηµιζόµενοι. Το
YouTube τους ώθησε να
επανεξετάσουν το είδος,
σηµειώνοντας ότι σχεδόν
κάθε λίστα των 10
κορυφαίων µουσικών
βίντεο σε όλο τον κόσµο
κυριαρχείται από
καλλιτέχνες hip-hop και
δεσµεύθηκε ότι η
τεχνολογία θα µπορούσε
να φιλτράρει βίντεο µε
ακατάλληλους στίχους ή
εικόνες. «Αν είστε
διαφηµιζόµενος και
θέλετε να συνδεθείτε µε
το κοινό και να
συµβαδίζετε µε την
κουλτούρα της εποχής, το
να αποφεύγετε το hip-hop
είναι µεγάλο λάθος» λέει
η Debbie Weinstein,
αντιπρόσωπος παγκόσµιων
λύσεων βίντεο στο
YouTube που επιβλέπει
τις διαφηµιστικές
συνεργασίες.
Ενώ το YouTube αρνήθηκε
να κοινοποιήσει
λεπτοµέρειες σχετικά µε
τα αποτελέσµατα αυτής
της προσπάθειας,
υπάρχουν ενδείξεις ότι
οι διαφηµιζόµενοι
αρχίζουν να εξελίσσονται.
Μέχρι το καλοκαίρι του
2020, πολλές εταιρείες
συµπεριέλαβαν τη φράση
Black Lives Matter στη
λίστα των «απαγορευµένων
λέξεων» (όρους που
αναζητά το λογισµικό
ελέγχου περιεχοµένου
τρίτων µερών για να
εµποδίσει την εµφάνιση
των διαφηµίσεών τους σε
κάποιο βίντεο, λέει η
Taylor της GroupM). Όµως,
καθώς η πλατφόρµα
πληµµύρισε µε ειδήσεις
και κοινωνικά βίντεο
σχολίων που αναφέρουν το
BLM, ορισµένοι από
αυτούς τους
διαφηµιζόµενους
συµφώνησαν να το
καταργήσουν από τη λίστα
τους, λέει: «Ενθαρρύνοµαι
από τον προβληµατισµό
και την ωρίµανση που
παρατηρώ σε πολλές
πολυεθνικές µάρκες».
Αν το YouTube ήταν
ανεξάρτητο, θα ήταν η
τέταρτη µεγαλύτερη
εταιρεία πωλήσεων
ψηφιακής διαφήµισης,
πίσω από τη µητρική της
Alphabet, το Facebook
και την Amazon.
Παρά την εστίαση σε
εσωτερικά ζητήµατα, ίσως
οι µεγαλύτερες απειλές
για το µέλλον του
YouTube προέρχονται από
τον κόσµο εκτός της
πλατφόρµας του. Προς το
παρόν, είναι µια από τις
λιγοστές υπηρεσίες ροής
περιεχοµένου (streaming)που
δέχονται διαφηµίσεις,
αλλά η HBO Max έχει
δηλώσει ότι σκοπεύει να
ακολουθήσει αυτή την
πολιτική σύντοµα, και
εάν η Netflix ή η Disney
αποφασίσουν ποτέ να
ακολουθήσουν, η αγορά θα
κορεστεί. Από την πλευρά
των µέσων κοινωνικής
δικτύωσης, το ίδιο θα µπορούσε
να ειπωθεί και για το
TikTok, την εφαρµογή
βίντεο σύντοµης
διάρκειας που επί του
παρόντος είναι το «νέο
καυτό προϊόν» της
Silicon Valley. Το
TikTok και το Instagram,
που αναπτύσσουν
επιθετικά νέες
λειτουργίες βίντεο και
πρόσθετους τρόπους για
να κερδίσουν χρήµατα οι
χρήστες από την εφαρµογή,
είναι επίσης σηµαντικοί
παράγοντες κινδύνου όσον
αφορά τη διατήρηση της
αφοσίωσης των δηµιουργών.
Για να διατηρήσει τους
δηµιουργούς που παράγουν
τα βίντεο αφοσιωµένους
στην πλατφόρµα, το
YouTube επικεντρώθηκε
στην επέκταση των
επιλογών για τη
δηµιουργία εσόδων. Ήδη,
οι δηµιουργοί µπορούν να
πουλάνε µηνιαίες
συνδροµές και εµπορικά
προϊόντα, όλα µέσα από
τους ιστοτόπους τους στο
YouTube και µέσω του
συστήµατος πληρωµών του
YouTube. Επόµενο βήµα;
Ένας τρόπος συλλογής εφʼ
άπαξ πληρωµών για τους
θεατές που µπορεί να
αποκοµίσουν µεγάλη αξία
από ένα βίντεο.
Η νέα λειτουργία βίντεο
του YouTube, 60
δευτερόλεπτων ή λιγότερο,
το Shorts, που έκανε το
ντεµπούτο του στην Ινδία
τον Σεπτέµβριο και στις
ΗΠΑ τον Μάρτιο,
προσελκύει 6,5
δισεκατοµµύρια προβολές
την ηµέρα. Η επιλογή µικρού
µεγέθους δίνει στους
δηµιουργούς, οι οποίοι
στο παρελθόν έχουν
διαµαρτυρηθεί ότι οι
απαιτήσεις δηµιουργίας µεγάλου
περιεχοµένου για να
παραµείνουν κορυφαίοι
YouTuber µπορεί να είναι
εξαντλητικές (και, ναι,
βοηθά το YouTube να
αµφισβητήσει την
κυριαρχία του TikTok).
Το YouTube διέθεσε ένα
χρηµατικό ποσό 100
εκατοµµυρίων δολαρίων
για να πληρώσει τους
δηµιουργούς για τη
δηµιουργία µικρών βίντεο,
ενώ το σύστηµα των
διαφηµίσεών του
λειτουργεί και στο νέο
είδος βίντεο. Το YouTube
πειραµατίζεται επίσης µε
τρόπους που προσφέρουν
περισσότερη αξία στους
διαφηµιζόµενους. Μια
τέτοια δοκιµαστική
λειτουργία που πρόκειται
να κυκλοφορήσει ευρύτερα
είναι η πρόσβαση στο
Google Merchant Center.
Η λειτουργία επιτρέπει
στους διαφηµιζόµενους να
τοποθετούν συνδέσµους
για τα προϊόντα τους
πάνω από σχετικό
περιεχόµενο, έτσι ώστε
οι χρήστες που κάνουν
αναζήτηση στο YouTube,
π.χ., «για το καλύτερο
γάντι του µπέιζµπολ», να
µπορούν να βλέπουν µια
σειρά διαφηµίσεων για
γάντια που εµφανίζονται
πάνω από το βίντεο.
Φυσικά, για κάθε παίκτη
του Big Tech, η υπέρτατη
απειλή, ειδικά αυτήν τη
στιγµή, είναι οι
ρυθµιστικές αρχές.
Καταβάλλονται
προσπάθειες σε όλο τον
κόσµο για την τιθάσευση
των κοινωνικών µέσων,
συµπεριλαµβανοµένων
προτάσεων που θα
καθιστούσαν τις
εταιρείες φιλοξενίας
περιεχοµένου νοµικά
υπεύθυνες για τυχόν
επικίνδυνες δηµοσιεύσεις
ή βίντεο. Ορισµένοι από
τους επικριτές του
YouTube βλέπουν έναν
τέτοιο κανονισµό ως τον
µόνο τρόπο για να
περιοριστεί η διάδοση
του τοξικού περιεχοµένου.
«Δεν πρέπει να
περιµένουµε από τις
εταιρείες να σώσουν τον
κόσµο» λέει ο καθηγητής
του University of
Buffalo, Yotam Ophir, ο
οποίος µελετά την
παραπληροφόρηση. «Δεν
τους εµπιστεύοµαι.
Μπορούν να κάνουν
περισσότερα, αλλά
χρειάζονται κίνητρα». Η
Wojcicki διαφωνεί.
Ορισµένες προτάσεις θα µπορούσαν
να καταστήσουν αδύνατο
για τους ερασιτέχνες να
δηµοσιεύουν βίντεο ή να
εµποδίζουν την οικονοµία
των δηµιουργών που
υποστηρίζει την εταιρεία
της. «Θέλουµε να
συνεργαστούµε µε τις
κυβερνήσεις για να
διασφαλίσουµε ότι κάνουν
το σωστό για τους
πολίτες και τις
κοινότητες», λέει. «Αλλά
αυτό ίσως δεν έχει µελετηθεί
καλά».
Το YouTube είχε σίγουρα
µερίδιο εµπειρίας από
ανεπιθύµητες συνέπειες
και του τι µπορεί να
συµβεί όταν τα πράγµατα
δεν έχουν µελετηθεί καλά.
Έτσι, σχετικά µε το αν
το µέλλον του θα
ακολουθήσει την πορεία
που θέλει η Wojcicki θα
πρέπει να µείνετε
συντονισµένοι για τα
επόµενα επεισόδια.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε
στο Fortune Ιουλίου που
κυκλοφορεί
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).