Καθώς η εποχή που
το υδρογόνο θα
γίνει το πράσινο
καύσιμο του κλάδου των μεταφορών δεν
είναι τόσο μακριά, η επέκταση των ενεργειακών
εταιρειών στην παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου,
προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Κοινή πεποίθηση
όλων είναι ότι πρέπει να είναι παρόντες στις
εξελίξεις που έρχονται στις τεχνολογίες
παραγωγής υδρογόνου για να μειώσουν το αποτύπωμά
τους και να έχουν παρουσία στην αγορά
ενέργειας του
μέλλοντος.
Γι αυτό και προχωρούν
δυναμικά οι σχεδιασμοί
για τη δημιουργία ευρωπαϊκού
δικτύου για τη μεταφορά
υδρογόνου,
σχέδια που ακολουθεί ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου
να εξυπηρετήσει τις
ανάγκες που θα
δημιουργηθούν στην
Ελλάδα. Αλλά για να μπει
το υδρογόνο στις
μεταφορές, απαιτείται
συστηματική επένδυση
στις τεχνολογίες του
υδρογόνου μια έρευνα που
πραγματοποιείται στενά
συνδεδεμένη με την αγορά.
Θέλοντας να προλάβουν
την επανάσταση που
έρχεται, μικροί και
μεγάλοι ενεργειακοί
όμιλοι αλλά και βιομηχανίες σχεδιάζουν
προτάσεις με στόχο την
έγκαιρη είσοδό τους στη
νέα αγορά του υδρογόνου, διεκδικώντας
μερίδιο στη νέα εποχή.
Η χρήση του υδρογόνου,
ως ενεργειακό καύσιμο,
θα δημιουργήσει νέα
δεδομένα και
αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
τόσο για τους ομίλους
που θα δραστηριοποιηθούν
με επιτυχία στη νέα αυτή
αγορά, όσο και για τις
εθνικές οικονομίες που
γρήγορα θα
προετοιμαστούν ώστε να
το υιοθετήσουν.
Οι μεγάλοι ενεργειακοί
όμιλοι της χώρας ΕΛΠΕ, Μotor
Oil, Energean, Mytilineos, ΔΕΗ και Copelouzos σχεδιάζουν
επενδύσεις στο υδρογόνο για
να πρωταγωνιστήσουν στην
αγορά του μέλλοντος.
Ωστόσο, μεταξύ των
προτάσεων που
κατατέθηκαν στο πλαίσιο
του Προγράμματος
Σημαντικών Έργων Κοινού
Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος
(IPCEI) «Υδρογόνο», ξεχωρίζει
η εθνική πρόταση ύψους 8
δις. για το WhiteDragon.
Ποιος
είναι ο Λευκός Δράκος
Στην εθνική πρόταση
«White Dragon» συμμετέχουν οι
μεγαλύτεροι ενεργειακοί
όμιλοι της χώρας.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας ως
συντονιστής του έργου,
σε συνεργασία με την
Advent Technologies, την
Damco Energy (Όμιλος
Κοπελούζου), τη ΔΕΗ, το
ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, την
Motor Oil, την
Σωληνουργεία Κορίνθου,
τον TAP και την ΤΕΡΝΑ
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ υπέβαλαν,
προς την Ελληνική
Κυβέρνηση και την Ε.Ε.,
την επενδυτική πρότασή
τους, συνολικού ύψους
άνω των 8 δισ. ευρώ, για
την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου
έργου πράσινου υδρογόνου
στην Ελληνική επικράτεια,
που καλύπτει ολόκληρη
την αλυσίδα αξίας του
υδρογόνου.
Το «White Dragon» έχει
την έμπρακτη υποστήριξη
της Περιφέρειας Δυτικής
Μακεδονίας και αποτελεί
την εξέλιξη της αρχικής
εκδήλωσης ενδιαφέροντος,
το Σεπτέμβριο του 2019
στις Βρυξέλλες, του
Περιφερειάρχη Δυτικής
Μακεδονίας κ. Γεώργιου
Κασαπίδη. Έχει επίσης
την υποστήριξη σε
περιφερειακό επίπεδο του
Cluster Βιοοικονομίας
και Περιβάλλοντος
Δυτικής Μακεδονίας.
Ο πυρήνας του έργου
βασίζεται στη σταδιακή
αντικατάσταση των
λιγνιτικών μονάδων
παραγωγής ηλεκτρικής
ενέργειας της Δυτικής
Μακεδονίας και τη
μετάβαση σε καθαρές
μορφές ενέργειας με
τελικό στόχο τηναπανθρακοποίηση
του ενεργειακού
μείγματος της χώρας.
Το έργο «White Dragon»
θα χρησιμοποιήσει
ανανεώσιμη ηλεκτρική
ενέργεια σε μεγάλη
κλίμακα (GW) για την
παραγωγή πράσινου
υδρογόνου μέσω
ηλεκτρόλυσης στη Δυτική
Μακεδονία. Το
υδρογόνο, στη συνέχεια,
θα αποθηκεύεται άμεσα (βραχυπρόθεσμη
αποθήκευση υδρογόνου)
και έμμεσα (διοχέτευση
στον αγωγό φυσικού
αερίου του ΔΕΣΦΑ) και,
μέσω κυψελών καυσίμου
υψηλής θερμοκρασίας, θα
προσφέρει στο ηλεκτρικό
σύστημα της χώρας
ηλεκτρική ενέργεια ως
μία σταθερή μονάδα βάσης
συμπαραγωγής πράσινης
ενέργειας και θερμότητας.
Η παραγόμενη θερμότητα,
ως παραπροϊόν της
παραγωγής πράσινης
ηλεκτρικής ενέργειας,
αρχικά θα μπορεί να
χρησιμοποιηθεί
συμπληρωματικά στα
δίκτυα τηλεθερμάνσεων
της Δυτικής Μακεδονίας
και μελλοντικά σε άλλες
εφαρμογές που απαιτούν
θερμότητα ή/και ψύξη (βιομηχανίες,
data centers, θερμοκήπια
κ.λπ.).
Επιπλέον, βασικός στόχος
του έργου «White Dragon»
αποτελεί η ανάπτυξη, από
τις συνεργαζόμενες
εταιρίες, ενός
ολοκληρωμένου
Βιομηχανικού Ερευνητικού
Κέντρου Υδρογόνου, στο
πλαίσιο του Κόμβου
Υδρογόνου Υψηλής
Τεχνολογίας, Έρευνας,
Ανάπτυξης & Καινοτομίας
που θα δημιουργηθεί στη
Δυτική Μακεδονία.
Για την επιτάχυνση αυτής
της ανάπτυξης, στο
πλαίσιο του «White
Dragon», αρχικά θα γίνει
προετοιμασία του Εθνικού
Συστήματος Μεταφοράς
Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ),
ώστε να μπορεί να δεχθεί
αυξανόμενα ποσοστά
υδρογόνου, που θα
μειώσουν το ανθρακικό
αποτύπωμα του καυσίμου
και θα βοηθήσουν στο
ξεκίνημα της αγοράς του
υδρογόνου.
Στη συνέχεια, θα
υλοποιηθεί μελέτη και
κατασκευή ενός
αποκλειστικού αγωγού
μεταφοράς υδρογόνου στην
Ελλάδα (hydrogen
backbone pipeline),
καθώς και η υλοποίηση
των πρώτων έργων
υδρογόνου για τον κλάδο
των μεταφορών (απορριμματοφόρα,
φορτηγά, τραίνα,
αυτοκίνητα) με τις
κατάλληλες υποδομές για
τους σταθμούς
ανεφοδιασμού υδρογόνου
(HRS) και την οδική
μεταφορά και διανομή του.
Ο αποκλειστικός αγωγός
μεταφοράς υδρογόνου θα
προσφέρει δυνατότητες
διασύνδεσης των
αποκεντρωμένων μονάδων
παραγωγής πράσινου
υδρογόνου με τους
μεγάλους τελικούς
καταναλωτές (διυλιστήρια,
βιομηχανικές μονάδες,
κ.λπ.) ώστε να τους
βοηθήσει να «πρασινίσουν»
τις παραγωγικές τους
διαδικασίες, αλλά και
τις δυνατότητες
διασύνδεσης με
αντίστοιχα συστήματα
γειτονικών χωρών.
Τέλος, μέσω του
ολοκληρωμένου έργου
«White Dragon» θα
διερευνηθεί η δυνατότητα
μεταφοράς και η εξαγωγής
υδρογόνου μέσω του
Διαδριατικού Αγωγού
Φυσικού Αερίου TAP, που
ήδη συνδέει την Ελλάδα
με τις ευρωπαϊκές αγορές.
Τα βασικά στοιχεία του «White
Dragon» είναι:
Συνολικό
κόστος επένδυσης
8,063 δισ. €
Διάρκεια
έργου
2022 - 2029 (φάσεις
R&D, FID και ΕΕΤ)
Παραγωγή
υδρογόνου
250.000 τόνοι/έτος
Υδρογόνο
για άλλες
χρήσεις
58.000 έως
71.000 τόνοι/έτος
Εξοικονόμηση
CO2
11,5 εκατομμύρια
τόνοι/έτος
Δημιουργία
θέσεων εργασίας
18.000 άμεσες
θέσεις εργασίας
και 29.500
έμμεσες
Άλλα έργα υδρογόνου
Παράλληλα και άλλα έργα
υδρογόνου, έχουν
ανακοινωθεί και ακόμη
περισσότερα σχεδιάζονται.
Τα πιο χαρακτηριστικά
είναι:
Το έργο Green Hydrogen-NEMO project, σχεδιάζεται
από την Enel Green Power. Αφορά
την παραγωγή πράσινου
υδρογόνου, που θα
παράγεται από έργα που
θα αναπτύξει η εταιρεία,
αιολικά ή φωτοβολταϊκά,
και η χρήση του θα είναι
για βιομηχανική χρήση σε
εργοστάσια της
βιομηχανικής ζώνης του
Βόλου. Ο ηλεκτρολύτης
έχει υπολογιστεί στο
μέγεθος των 100 MW σε 6
συστοιχίες και το έργο
αναμένεται να τεθεί σε
λειτουργία το 2025 και
να έχει διάρκεια ζωής 15
έτη.
Μονάδα παραγωγής
υδρογόνου σε συνεργασία
με το Ιδρυμα Ερευνας και
Τεχνολογίας,
το Εργαστήριο Θαλασσίων
Μεταφορών και τη Σχολή
Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων,
σχεδιάζει η Motor Oil. Η
εταιρεία έχει εκπονήσει
ήδη μελέτη για τη χρήση
του υδρογόνου ως
ναυτιλιακού καυσίμου
διεθνούς αγοράς, ενώ η
πρόταση περιλαμβάνει και
σύνδεση της μονάδας που
θα κατασκευαστεί με το
δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.
Tη μετεξέλιξη
του διυλιστηρίου της
Ελευσίνας σε πρότυπο
διυλιστήριο ενεργειακής
μετάβασης,
σχεδιάζουν τα ΕΛΠΕ, ενώ
η εταιρεία στοχεύει και
στο «πρασίνισμα» του
διυλιστηρίου της
Θεσσαλονίκης. Στο
διυλιστήριο της
Ελευσίνας προωθείται η
υλοποίηση έργου «μπλε»
υδρογόνου με μονάδα
δέσμευσης διοξειδίου του
άνθρακα, αλλά και ένα
πιλοτικό έργο παραγωγής
«πράσινου» υδρογόνου με
ηλεκτρόλυση από ενέργεια
που θα παράγεται από
φωτοβολταϊκό πάρκο το
οποίο θα αναπτυχθεί
εντός των εγκαταστάσεων
του διυλιστηρίου.
Την κατασκευή
μονάδας υδρογόνου ισχύος
100 MW στη Μεγαλόπολη σχεδιάζει
η ΔΕΗ και μία
αντίστοιχης ισχύος στη
Δυτική Μακεδονία.
Επίσης εξετάζει να
μετατρέψει τη μονάδα
παραγωγής ενέργειας στην
Πτολεμαΐδα 5 σε μονάδα
καύσης φυσικού αερίου
και υδρογόνου μετά το
πέρας της περιόδου
καύσης λιγνίτη.
Την κατασκευή
μικρής κλίμακας μονάδας
μπλε υδρογόνου στις
εγκαταστάσεις της
εταιρείας στην Καβάλα,
κοντά στο κοίτασμα του
Πρίνου σχεδιάζει η Energean.
Η πρότασή
της αφορά την κατασκευή
εγκαταστάσεων
αποθήκευσης διοξειδίου
του άνθρακα και
εργοστασίου υδρογόνου
στη Β. Ελλάδα, κοντά
στον Πρίνο. Tο ύψος του
project πλησιάζει τα 500
εκατ. δολάρια και εάν
εγκριθεί, θα
χρηματοδοτηθεί από το
Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε.
Η Ελλάδα παράγει περίπου
60 εκατ. μετρικούς
τόνους διοξειδίου του
άνθρακα το χρόνο,
επομένως το project της
Energean υπολογίζεται
ότι θα βοηθούσε τη χώρα
να μειώσει τις εκπομπές
της περίπου κατά 2,5
εκατ. τόνους ή κατά 4%,
με περαιτέρω μειώσεις να
είναι δυνατές στο μέλλον
Επένδυση κοντά στα 15 εκ
ευρώ σε τεχνολογία
υδρογόνου σχεδιάζει
η Watt and Volt την
οποία σχεδιάζει να έχει
υλοποιήσει μέχρι το
2023 σε συνεργασία με
καθηγητές του
Πανεπιστημίου Πατρών και
consortium εταιρειών. Το
προτεινόμενο έργο της
WΑΤΤ+VΟLT (τύπου Green
Hydrogen & E-Mobility)
αφορά στην αξιοποίηση
συνδυαστικών τεχνολογιών
Υδρογόνου και
Ανανεώσιμων Πηγών
Ενέργειας για τη φόρτιση
ηλεκτρικών και υβριδικών
οχημάτων. Η εφαρμογή
αυτή θεωρείται ότι θα
αποτελέσει το επόμενο
βήμα στο πλαίσιο του
μοντέλου αστικής αλλά
και μη αστικής/απομακρυσμένης
φόρτισης ηλεκτρικών
αυτοκινήτων.
Με τη συμφωνία με την ιταλική
NextChem με
στόχο την κατασκευή
μονάδας «πράσινου»
υδρογόνου, μέσω
ηλεκτρόλυσης, στην
Ιταλία, έκανε την είσοδό
του στη μελλοντική αγορά
του υδρογόνου και η Mytilineos. Βάσει
της Συμφωνίας, ο Τομέας
RSD της MYTILINEOS θα
αξιοποιήσει την
εξειδίκευση της NextChem
και του Ομίλου Maire
στις τεχνολογίες
υδρογόνου, για να
αναπτυχθεί στον εν λόγω
τομέα. Ο όμιλος είναι
έτοιμος να εφαρμόσει
διεθνώς όπου έχει ΑΠΕ το
νέο επιχειρηματικό
μοντέλο, που δημιουργεί
σε συνεργασία με τη
NextChem. Σημειώνεται
ότι η NextChem διαθέτει
τέσσερις τεχνολογικές
λύσεις για την παραγωγή
υδρογόνου, με
διαφορετικά επίπεδα
έντασης άνθρακα και
στοχεύει στη δημιουργία
ολοκληρωμένων πλατφορμών
με μονάδες παραγωγής
ενέργειας με σκοπό την
ενεργειακή μετάβαση.
Αυτή η συνεργασία, για
την ελληνική εταιρεία
αποτελεί μόνο την αρχή
καθώς σύντομα σκοπεύει
να επεκτείνει την
πρακτική αυτή και σε
άλλες φωτοβολταϊκές
μονάδες.
Δίκτυο μεταφοράς
υδρογόνου
Προϋπόθεση αλλά και
καθοριστικό ρόλο στην
καθιέρωση του υδρογόνου,
θα παίξει η ύπαρξη
δικτύου για τη μεταφορά
του. Τις προοπτικές
ανάπτυξης ενός
ευρωπαϊκού δικτύου για
την μεταφορά του
υδρογόνου με χρονικά
ορόσημα το 2030, 2035
και 2040, εξετάζει η
πρωτοβουλία «European
Hydrogen Backbone».
Μάλιστα, όπως εκτιμάται
σε λίγα χρόνια, το 2030
η «ευρωπαϊκή ραχοκοκαλιά
υδρογόνου» μπορεί να
αποτελείται από 11.600
χιλιόμετρα δικτύου
αγωγών που
θα συνδέουν τις
αναδυόμενες αγορές
υδρογόνου. Βάσει των
εκτιμήσεων, το εν λόγω
δίκτυο υδρογόνου μπορεί
να επεκταθεί σε ένα
παν-ευρωπαϊκό δίκτυο,
συνολικού μήκους 39.700
km μέχρι το 2040, ενώ,
γίνεται εκτίμηση και για
περαιτέρω ανάπτυξή του
στη συνέχεια.
Στη συζήτηση για την
διαμόρφωση μιας
ευρωπαϊκής «ραχοκοκαλιάς»
υδρογόνου συμμετέχουν
συνολικά 23
Διαχειριστές Δικτύων
Μεταφοράς φυσικού αερίου από
21 χώρες. Και από την
Ελλάδα ο ΔΕΣΦΑ. Η
ανάπτυξη των υποδομών
στην Ελλάδα είναι
απαραίτητη, καθώς όλο
και περισσότερες
βιομηχανίες θέλουν να
τροφοδοτούνται με
υδρογόνο.
Ο αγωγός TAP θα
αξιοποιηθεί στη σύνδεση
με την ευρωπαϊκή αγορά,
ενώ, υπάρχει σχέδιο
δημιουργίας cluster
υδρογόνου στη Δυτική
Μακεδονία και
πως αυτό θα συνδεθεί με
τον υφιστάμενο αγωγό
TAP.
Η αυξημένη διείσδυση των
ΑΠΕ, αποτέλεσμα της
απολιγνιτοποίησης στην
Δυτική Μακεδονία και της
προώθησης έργων ΑΠΕ,
δημιουργεί τις
προϋποθέσεις παραγωγής
ικανής ποσότητας
υδρογόνου και η επέκταση
του δικτύου από τον
ΔΕΣΦΑ (τον αγωγό Δυτικής
Μακεδονίας ) στηn
περιοχή δημιουργεί την
απαραίτητη υποδομή για
τη μεταφορά του. Ο
αγωγός αυτός, που θα
ολοκληρωθεί το φθινόπωρο
του 2023 θα είναι
εξαρχής συμβατός και με
τη μεταφορά υδρογόνου
και συνδέεται με την
προοπτική της Δυτικής
Μακεδονίας να αναδειχθεί
σε ενεργειακό
κέντρο πράσινου
υδρογόνου,
μέσω της κοινής
επενδυτικής πρότασης
δέκα φορέων και
επιχειρήσεων White
Dragon.
Το υδρογόνο ως καύσιμο
μεταφορών: Η
προετοιμασία ξεκινάει
Πάντα με στόχο τη μείωση
του περιβαλλοντικού
αποτυπώματος, ευρωπαϊκός
στόχος είναι η καθιέρωση
του υδρογόνου ως
καυσίμου στις μεταφορές.
Γι αυτό και οι
περιφερειακές κρατικές
ενισχύσεις από το 2022
προβλέπουν τη
χρηματοδότηση
τεχνολογιών υδρογόνου.
Το Υπουργείο Υποδομών
και Μεταφορών
παρακολουθεί τις
τεχνολογικές εξελίξεις
και προτίθεται να καταρτίσει
το αναγκαίο θεσμικό
πλαίσιο όσον αφορά στον
τομέα των μεταφορών, για
την πλήρη αξιοποίηση
όλων αυτών των
χρηματοδοτικών εργαλείων,
για τις περιφερειακές
κρατικές ενισχύσεις, που
θα τεθούν σε ισχύ από
την 1η Ιανουαρίου 2022
και την εφαρμογή των
νέων τεχνολογιών
υδρογόνου.
Αναμένοντας τον
χαρακτηρισμό του
υδρογόνου ως καύσιμο
μεταφορών στην χώρα μας,
που αποτελεί το πρώτο
βήμα, το Υπουργείο
Υποδομών και Μεταφορών
θα πρέπει να
αντιμετωπίσει όλα τα
ζητήματα που άπτονται
της χρήσης του νέου
καυσίμου. Αυτό σημαίνει
ότι απαιτούνται σταθμοί
ανεφοδιασμού οχημάτων (δηλαδή
πρατήρια υδρογόνου),
προδιαγραφές των
εγκαταστάσεων,
προδιαγραφές ασφαλείας,
ταξινόμηση και τεχνικός
έλεγχος οχημάτων
υδρογόνου.
Ολοκληρωμένο
οικοσύστημα υδρογόνου
στη Δυτική Μακεδονία
Η Περιφέρεια Δυτικής
Μακεδονίας πρόκειται να
αποκτήσει σύντομα ένα
ολοκληρωμένο οικοσύστημα
υδρογόνου, εκτός από την
πρόταση του «Λευκού
Δράκου» που συγκεντρώνει
το ενδιαφέρον των
μεγάλων ενεργειακών
ομίλων της χώρας και της
Ευρώπης.
Αυτό θα συμπεριλαμβάνει
ένα Κέντρο
Σπουδών Υδρογόνου με
έδρα το Πανεπιστήμιο
Δυτικής Μακεδονίας, μια συστάδα
εταιρειών υδρογόνου (cluster)
με έδρα το ΕΚΕΤΑ στην
Πτολεμαΐδα και μια ηλεκτρονική
πλατφόρμα εφαρμογών
τεχνολογιών υδρογόνου.
Ταυτόχρονα, ένα
πάρκο τεχνολογιών
υδρογόνου θα
συμπληρώνει τις υποδομές
της σύγχρονης αυτής
τεχνολογίας, ώστε να
προωθηθεί γρήγορα η
χρήση πράσινου υδρογόνου
και να ευνοηθεί το
επενδυτικό περιβάλλον
για αντίστοιχες
παραγωγικές επενδύσεις
μεγάλης κλίμακας στη
Δυτική Μακεδονία.
Επίσης έχει αναγγελθεί και
η ανάπτυξη κόμβου
καινοτομίας για το
υδρογόνο (H2) και τις
πράσινες ενεργειακές
τεχνολογίες και τις τεχνολογίες
περιβάλλοντος.
Πηγή:
Ημερησία
Greek Finance Forum
Σχόλια Χρηστών
Trading
σε ελληνικές μετοχές μέσω
της Πλατφόρμας Συναλλαγών Plus 500 (Κάντε Click και
Κατεβάστε την μοναδική πλατφόρμα συναλλαγών, χωρίς καμία
οικονομική υποχρέωση, περιλαμβάνει και λογαριασμό "επίδειξης"
- Demo).