|
Η
Helleniq Energy προετοιμάζεται για τον διαγωνισμό παραχώρησης τεσσάρων θαλάσσιων περιοχών
νοτίως της Κρήτης και της Πελοποννήσου.
Η δημιουργία, την
Παρασκευή, τριών μονοπρόσωπων θυγατρικών από τη Helleniq Energy
και η εγγραφή τους στο ΓΕΜΗ υποδηλώνει την πρόθεση του ομίλου να
συμμετάσχει στον διεθνή διαγωνισμό για την έρευνα και
εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε τέσσερα θαλάσσια οικόπεδα. Οι
νέες εταιρείες φέρουν τα ονόματα «Helleniq Upstream Νότια Κρήτης
Ι», «Helleniq Upstream Νότια Κρήτης ΙΙ» και «Helleniq Upstream
Νότια της Πελοποννήσου», παραπέμποντας άμεσα στις περιοχές του
διαγωνισμού.
Κάθε μία έχει σκοπό τη
δραστηριοποίηση στον τομέα της έρευνας και εξόρυξης
υδρογονανθράκων, με μοναδικό μέτοχο την Helleniq Energy,
επικεφαλής τον Τάσο Βλασσόπουλο (CEO της Helleniq Upstream) και
πρόεδρο τον Γιώργο Αλεξόπουλο, Αναπληρωτή CEO του ομίλου.
Η κίνηση αυτή
καταδεικνύει πως ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος έχει λάβει
σαφείς αποφάσεις σχετικά με τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό.
Εξετάζει το ενδεχόμενο να υποβάλει προσφορά από κοινού με διενή
εταίρο, με την προθεσμία υποβολής να λήγει στις 10 Σεπτεμβρίου.
Τα
συγκεκριμένα τρία blocks, για τα οποία είχε αρχικά εκφράσει
ενδιαφέρον η Chevron, καλύπτουν συνολικά έκταση άνω των 46.000
τετραγωνικών χιλιομέτρων (περίπου 35.000 τ.χλμ. τα δύο της
Κρήτης και 11.000 τ.χλμ. το «Νότια Πελοπόννησος»).
Δηλώσεις και
ενδείξεις για συνεργασίες
Ο Διευθύνων
Σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε ήδη
προϊδεάσει για την πρόθεση συμμετοχής στον διαγωνισμό κατά τη
Γενική Συνέλευση του Ιουνίου. Τότε δεν απέκλεισε τη συνεργασία
με άλλη διεθνή εταιρεία, πέραν της ExxonMobil, με την οποία η
Helleniq έχει ήδη συμπράξει στις παραχωρήσεις «Δυτικά» και
«Νοτιοδυτικά της Κρήτης». Η ExxonMobil, ωστόσο, φαίνεται να
καθυστερεί την απόφαση για τη διεξαγωγή ερευνητικής γεώτρησης
στο υπάρχον block.
Όταν ερωτήθηκαν στελέχη της εταιρείας για πιθανές
συνομιλίες με άλλους παίκτες — όπως η Chevron — δεν απέκλεισαν
το ενδεχόμενο, διατηρώντας ανοιχτά όλα τα σενάρια.
Ενδιαφέρον από
διεθνείς ενεργειακούς κολοσσούς
Πληροφορίες
θέλουν την ελληνική κυβέρνηση να έχει δεχτεί εκδηλώσεις
ενδιαφέροντος από αρκετούς μεγάλους ξένους ομίλους, μεταξύ των
οποίων η ιταλική ENI και η βρετανική BP. Η ENI είναι γνωστή για
τη δραστηριότητά της στην Αίγυπτο (κοίτασμα Zohr), ενώ η BP
δραστηριοποιείται στο Δέλτα του Νείλου και έχει παρουσία στο
Ισραήλ.
Οι δύο αυτές
εταιρείες φέρονται να έχουν πρόσφατα εισέλθει στο data room του
διαγωνισμού, προκειμένου να εξετάσουν τα σεισμικά δεδομένα. Η
πρόσβαση αυτή δεν συνεπάγεται απαραίτητα υποβολή προσφοράς,
ωστόσο μαρτυρά την ύπαρξη έντονου διεθνούς ενδιαφέροντος.
Το τέταρτο
block του διαγωνισμού, το μικρότερο «Α2» (826 τ.χλμ.) νοτίως της
Πελοποννήσου, είχε αρχικά σχεδιαστεί ειδικά για τη Helleniq
Energy, καθώς αντικατέστησε τμήμα του «block 10» στο Ιόνιο, το
οποίο εντάχθηκε στο Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου.
Συνεργασίες
και ανταλλαγές συμφερόντων
Το τελευταίο
διάστημα, διεθνείς ενεργειακοί παίκτες — όπως η Chevron και
άλλοι που δεν δραστηριοποιούνται ακόμη στην Ελλάδα — αναζητούν
εταίρους μεταξύ των υφιστάμενων παραχωρησιούχων. Παρόμοιες
αναζητήσεις γίνονται και από ελληνικούς ομίλους, προκειμένου να
μειώσουν το ρίσκο και να ενισχύσουν τις πιθανότητες επιτυχίας
στον διαγωνισμό.
Για
παράδειγμα, η Helleniq Energy, η οποία διαθέτει το 100% των
blocks «Ιόνιο» και «block 10», θα μπορούσε να μεταβιβάσει μέρος
της συμμετοχής της, προσελκύοντας έτσι ξένο εταίρο και
εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα κεφάλαια ή τεχνογνωσία.
Διεθνείς
παρουσιάσεις και διαβουλεύσεις
Το αυξημένο ενδιαφέρον
για τις θαλάσσιες παραχωρήσεις έχει φανεί και από τις επαφές
στελεχών της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων
και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ), η οποία διενεργεί τον
διαγωνισμό. Ανώτατα στελέχη της, όπως ο CEO Άρης Στεφάτος, είχαν
συναντήσεις με ξένους επενδυτές στο EGYPES 2025 στο Κάιρο, στο
CERAWeek στο Τέξας και στο συνέδριο της EAGE στην Τουλούζη,
μεταφέροντας μήνυμα για ισχυρή κινητικότητα.
Αν
όλα αυτά επιβεβαιωθούν, ο διαγωνισμός αναμένεται να προσελκύσει
περισσότερα από ένα επενδυτικά σχήματα, αυξάνοντας τον
ανταγωνισμό και ενδεχομένως οδηγώντας σε υψηλότερες προσφορές
από εκείνες που θα υπέβαλε μεμονωμένα η Chevron, η οποία πάντως
θεωρείται το επικρατέστερο σχήμα.
|