|
Λιμάνια
Πάμε τώρα στα
δύο Λιμάνια, δύο καλές μετοχές που ειδικά ο ΟΛΠ που τον είχαμε
για μεγάλο χρονικό διάστημα στα Top Picks μας, το απέδειξε με
τον καλύτερο τρόπο στο ταμπλό του Χ.Α. σταθερά υπέρ-αποδίδοντας
της αγοράς από τις αρχές του 2023, εδώ δηλαδή και περίπου 2,5
χρόνια !!
Πάμε λοιπόν σε
ένα σχόλιο σύνοψη για τα ετήσια αποτελέσματα των δύο εισηγμένων.
Η κρίση στην
Ερυθρά Θάλασσα εξαιτίας των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι
επηρέασε αρνητικά τις επιδόσεις του ΟΛΠ, περιορίζοντας την
αύξηση των εσόδων του για το 2024. Ο βασικός λόγος ήταν η μείωση
του ανταλλάγματος που λαμβάνει η εταιρεία από τους προβλήτες ΙΙ
και ΙΙΙ, τους οποίους διαχειρίζεται η ΣΕΠ. Αντίθετα, ο ΟΛΘ
κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τον όγκο φορτίων σε όλους σχεδόν
τους τομείς, γεγονός που συνέβαλε στην ενίσχυση των συνολικών
του εσόδων. Είναι φανερό ότι, αν δεν υπήρχε η αναστάτωση στην
Ερυθρά Θάλασσα, και τα δύο λιμάνια θα είχαν ακόμα πιο θετικά
αποτελέσματα.
ΟΛΠ: Ρεκόρ από
car terminal, κρουαζιέρα και τον προβλήτα Ι
Για τον ΟΛΠ, η
αύξηση των εσόδων προήλθε κυρίως από την κίνηση στον προβλήτα Ι
(εγχώριο φορτίο), την κρουαζιέρα και τον τομέα οχημάτων (car
terminal). Αντίθετα, για πρώτη φορά από την παραχώρηση των
προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, μειώθηκε το έσοδο από το αντίστοιχο
αντάλλαγμα, εξαιτίας της πτώσης στη διακίνηση
εμπορευματοκιβωτίων που οφείλεται στις αναταραχές στη διεθνή
ναυσιπλοΐα.
Τα συνολικά
έσοδα για το 2024 διαμορφώθηκαν στα 231 εκατ. ευρώ, από 219,8
εκατ. ευρώ το 2023, καταγράφοντας άνοδο 5% (ή 11,2 εκατ. ευρώ).
Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στα εξής:
Έσοδα από
αποθήκευση: +56% (€7,45 εκατ.)
Έσοδα από
φορτοεκφορτώσεις: +9% (€3,68 εκατ.)
Κρουαζιέρα:
+17,8% (€3,08 εκατ.)
Προσόρμιση
πλοίων: +13,6% (€2,03 εκατ.)
Μικρή αρνητική
επίδραση υπήρξε από τη μείωση των λιμενικών υπηρεσιών κατά
περίπου €1,3 εκατ. (-9,4%). Οι δραστηριότητες ναυπηγοεπισκευής
παρέμειναν σταθερές σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Αύξηση στα
έσοδα αποθήκευσης λόγω car terminal
Παρότι ο
συνολικός αριθμός οχημάτων μειώθηκε τόσο για εγχώρια φορτία
(137.825 οχήματα έναντι 153.381 το 2023) όσο και για μεταφόρτωση
(109.775 έναντι 163.920), οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική
αλυσίδα οδήγησαν σε μεγαλύτερους χρόνους παραμονής. Αυτό αύξησε
σημαντικά τα έσοδα αποθήκευσης, τα οποία έφτασαν τα €14,8 εκατ.
(από €8,1 εκατ. το 2023), αντισταθμίζοντας τις υπόλοιπες
απώλειες.
Φορτοεκφορτώσεις και εγχώριο φορτίο
Η διακίνηση
στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του προβλήτα Ι αυξήθηκε κατά 9,6%
(563.725 TEUs το 2024 από 514.382 το 2023). Το εγχώριο φορτίο
σημείωσε εντυπωσιακή άνοδο 34,9%, ενώ η μεταφόρτωση μειώθηκε
3,1%. Η ισχυρή ελληνική οικονομία ενίσχυσε τη ζήτηση και συνεπώς
τα έσοδα του συγκεκριμένου τομέα.
Άνοδος και
στην κρουαζιέρα
Το 2024
καταγράφηκαν 810 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (από 760 το 2023,
+6,6%) και 1.698.877 επιβάτες (+14,4%). Ιδιαίτερα σημαντική ήταν
η αύξηση στους επιβάτες homeport κατά 26,5% (1.008.209 από
797.234), ενώ οι transit επιβάτες παρέμειναν σταθεροί (+0,5%).
Πτώση στο
αντάλλαγμα προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ
Η μείωση του
μεταβλητού ανταλλάγματος, που διαμορφώθηκε στα €66 εκατ. (από
€72,3 εκατ. το 2023), οφείλεται στη μείωση της διακίνησης
containers κατά 7,8% (4,23 εκατ. TEUs από 4,59 εκατ. το 2023).
Κέρδη και
μέρισμα
Τα προ φόρων
κέρδη ανήλθαν σε €112,9 εκατ. (+17,4%), ενώ τα καθαρά κέρδη μετά
φόρων διαμορφώθηκαν στα €87,4 εκατ. (+30,8%). Η διοίκηση
προτείνει μέρισμα €1,92 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 43,7% σε σχέση
με το €1,336 του 2023.
ΟΛΘ: Αύξηση
φορτίων και έσοδα σε όλους σχεδόν τους τομείς
Ο ΟΛΘ
παρουσίασε θετικότερη εικόνα, καθώς επηρεάστηκε λιγότερο από την
κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Το 2024 διακινήθηκαν μέσω του
λιμανιού της Θεσσαλονίκης:
8,49 εκατ.
τόνοι φορτίων (από 7,36 εκατ. το 2023, +15,3%)
565.595 TEUs
containers (από 520.048, +8,8%)
2.155 πλοία
(από 2.098, +2,7%)
Ανά τομέα:
Το γενικό
φορτίο αυξήθηκε κατά 15,3%
Τα RO-RO
φορτία αυξήθηκαν κατά 15,7%
Τα
εμπορευματοκιβώτια (TEUs) ενισχύθηκαν κατά 8,8%
Μόνο τα χύδην
φορτία μειώθηκαν οριακά κατά 0,4%
Ο κύκλος
εργασιών ανήλθε στα €100,5 εκατ. (από €85,8 εκατ. το 2023),
σημειώνοντας άνοδο 17,1%. Η αύξηση αποδίδεται:
+19,3% στον
Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων
+14,2% στον
Συμβατικό Λιμένα
+6,8% από
εκμετάλλευση χώρων
+54,5% στην
επιβατική κίνηση
Αντίθετα, μειώθηκαν οι πωλήσεις στις υπηρεσίες intermodal κατά
42,2%, λόγω εσωτερικών αναδιαρθρώσεων.
|