|
00:01 - 05/12/23 |
|
|
Πληθωρισμός
Θα
ξεκινήσουμε με το μεγαλύτερο πρόβλημα των νοικοκυριών αυτή
τη στιγμή που φυσικά δεν είναι άλλο από τον πληθωρισμό,
κυρίως στα τρόφιμα, που δεν είναι υπερβολή να πούμε πως
πνίγει ένα μεγάλος μέρος των νοικοκυριών. Ένα πρόβλημα, που
επίσης έχουμε γράψει πως δε θα τελειώσει τόσο γρήγορα, με
τις τιμές των τροφίμων, για μια σειρά λόγων, να αναμένεται
τα επόμενα χρόνια να αυξηθούνε και άλλο.
Όπως
χαρακτηριστικά έγραψε ο Γιάννης Αγουρίδης στον Οικονομικό
Ταχυδρόμο, για ακρίβεια 2ετίας θα πρέπει να προετοιμάζεται η
Ελλάδα, καθώς όπως δείχνουν κάποιες εκτιμήσεις
ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα παραμείνει πάνω από το όριο
που θέτει η ΕΚΤ (2%) τουλάχιστον μέχρι το 2025.
Τα παραπάνω
δημιουργούν νέα δεδομένα που προκαλούν ανησυχία όπως δείχνει
η πρόσφατη τοποθέτηση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος
Γιάννη Στουρνάρα αλλά και οι νέες επικαιροποιημένες
προβλέψεις του ΟΟΣΑ που δόθηκαν στη δημοσιότητα.
Ωστόσο, θα
πρέπει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία Νοεμβρίου της Eurostat
έδειξαν μια αποκλιμάκωση του ελληνικού πληθωρισμού από το
3,8% τον Οκτώβριο στο 3% τον Νοέμβριο, αν και παρέμεινε πάνω
από το 2,4% του Οκτωβρίου.
Το ζήτημα
είναι το εάν και για πόσο θα συνεχιστεί αυτή η αποκλιμάκωση,
δεδομένων τόσο των πολύπλοκων διεθνών συνθηκών με τους δύο
πολέμους σε εξέλιξη όσο και με την εγχώρια αισχροκέρδεια, η
οποία ενσχύει τις ανατιμήσεις.
Οι
προβλέψεις
Σε κάθε
περίπτωση, σημαντικό «αγκάθι» για την Ελλάδα παραμένει η
εκρηκτική κατάσταση με την ακρίβεια. Οι επικαιροποιημένες
προβλέψεις της ΤτΕ δείχνουν ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί σε
μια χαμηλότερη τροχιά (σε σύγκριση με πριν) αλλά θα
παραμείνει πάνω από το όριο που θέτει η ΕΚΤ.
Η
προκαταρκτική εκτίμηση για το 2023 παραμένει στο 4,3%, αλλά
φαίνεται πλέον ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί σε 3,5% το 2024
(2,6% προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2024) και σε 2,2% το
2025, αντί 3,8% και 2,3% αντίστοιχα, όπως αναμενόταν στις
προηγούμενες προβλέψεις.
Για τον
πληθωρισμό, ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι η μείωσή του θα είναι αργή
λόγω μισθολογικών πιέσεων, εν μέσω ελλείψεων εργατικού
δυναμικού. Συγκεκριμένα, με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη
τιμών καταναλωτή της Eurostat, ο πληθωρισμός προβλέπεται να
υποχωρήσει από 4,3% σε μέσα επίπεδα φέτος στο 2,8% το 2024
και περαιτέρω στο 2,4% το 2025.
Ο δομικός
πληθωρισμός – που δεν περιλαμβάνει τις τιμές ενέργειας,
τροφίμων, αλκοόλ και καπνού – αναμένεται να μειωθεί από 5,7%
φέτος στο 3,2% το 2024 και το 2,5% το 2025. Για τους μισθούς
σημειώνει ότι είχαν αυξηθεί 4,3% στο δεύτερο τρίμηνο φέτος
σε ετήσια βάση.
Σημειώνει,
επίσης, ο ΟΟΣΑ ότι αν ο πληθωρισμός είναι πιο επίμονος, θα
επηρεασθεί αρνητικά και η ανάπτυξη. «Ο πιο επίμονος
πληθωρισμός ή νέες διαταραχές στις ενέργεια και την
προσφορά, αποτελούν βασικούς κινδύνους και θα μπορούσαν να
μειώσουν την κατανάλωση και την αύξηση των επενδύσεων»,
σημειώνει.
Στην ίδια
«γραμμή» κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Με βάση τις
προβλέψεις της Κομισιόν, ο πληθωρισμός αναμένεται να
υποχωρήσει στο 4,3% φέτος και να διατηρηθεί πάνω από το 2%
την επόμενη διετία (στο 2,8% το 2024 και στο 2,1% το 2025).
Ανησυχητική
είναι και η εκτίμηση του ΔΝΤ όσον αφορά τον πληθωρισμό, όπως
μετριέται με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή,
καθότι το Ταμείο προβλέπει ότι θα μειωθεί σε μέσα επίπεδα
στην Ελλάδα στο 4,1% φέτος και στο 2,8% το 2024, ενώ για το
2028 προβλέπει περαιτέρω μείωση στο 1,9% |
|
|
|
Τρόφιμα
Όπως
αναφέρονταν στο δημοσίευμα. Μεγάλο ζήτημα αποτελούν και οι
τιμές των τροφίμων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την ταχύτερη
άνοδο τιμών τροφίμων και ποτών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση
βίωσε η Ελλάδα τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα επίσημα τελικά
στοιχεία της Eurostat (τα αντίστοιχα για τον Νοέμβριο θα
δημοσιοποιηθούν σε λίγες ημέρες).
Αυτά
δείχνουν άνοδο του σχετικού δείκτη κατά 10,4% στην Ελλάδα
(από 9,7% άνοδο που κατέγραψε τον Σεπτέμβριο) και έναντι
μέσης ανόδου κατά 7,6% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 7,5%
στην Ευρωζώνη.
Το ζήτημα
είναι πως στα πιο πολλά κράτη οι τιμές επιβραδύνθηκαν. Για
παράδειγμα, σε επίπεδο Ευρωζώνης τα στοιχεία για τον δείκτη
τιμών τροφίμων και ποτών το Σεπτέμβριο κατέγραφαν άνοδο 9,1%
και 9,4% στην ΕΕ, αλλά και διψήφια άνοδο τους προηγούμενους
μήνες. Παράλληλα, η χώρα μας βρίσκεται στις πρώτες θέσεις
και του πραγματικού πληθωρισμού των τροφίμων, κάτι που
δείχνει ότι τα πράγματα είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά.
Αξίζει να
επισημανθεί πως ο πραγματικός πληθωρισμός των τροφίμων, που
είναι ο ρυθμός του πληθωρισμού των τροφίμων μείον τον
συνολικό πληθωρισμό, ήταν 4,6% στη ζώνη του ευρώ (4% στην
ΕΕ) τον Οκτώβριο του 2023, ασκώντας τεράστια πίεση
ειδικότερα στα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα.
Ο ετήσιος
πραγματικός πληθωρισμός των τροφίμων κυμαινόταν από –5,7%
στην Τσεχία έως 10,9% στο Βέλγιο, μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Το Βέλγιο ακολούθησαν η Ολλανδία (8,8%), η Ελλάδα (6,6%) και
η Ισπανία (5,9%). Μετά την Τσεχία, η Ουγγαρία (-1,6%) και η
Ρουμανία (-0,5%) είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά πραγματικού
πληθωρισμού τροφίμων στην ΕΕ. |
|
|
|
Ελλαδάρα
Έχοντας πάρα
πολλές φορές ασχοληθεί με τα κακώς κείμενα της χώρας μας.
Πάμε να δούμε τα όσα έγραψε σε τελευταίο του άρθρο ο κ.
Νίκος Φιλιππίδης μένοντας κυρίως στα όσα αναφέρει για
μερικές χιλιάδες εξαφανισμένους υπαλλήλους. Και προτού δούμε
τα όσα αναφέρονται στο άρθρο, θα πούμε την γνωστή ατάκα
μας…. Ελλαδάρα!!!
-----------
Ο δικαστικός
έλεγχος της δημόσιας διαχείρισης, των χρημάτων του κράτους,
δηλαδή τα δικά μας, των φορολογουμένων, έχει ανατεθεί από το
Σύνταγμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Πριν από μερικές μέρες,
όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, κατέθεσε στη Βουλή τον
απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς. Για λόγους που κανείς
δεν καταλαβαίνει, το κείμενο αυτό δεν συζητείται πριν από το
τέλος της επόμενης χρονιάς. Εν προκειμένω για τον έλεγχο του
προϋπολογισμού του 2022, δεν θα συζητήσουν οι βουλευτές μας
τώρα, αλλά στα τέλη του 2024. Μη ρωτήσετε γιατί. Κανείς δεν
ξέρει. Αλλά αυτό δεν είναι το σημαντικό. Τα πολλά σημαντικά
είναι αυτά που βρήκαν τα μέλη του ανωτάτου δικαστηρίου, που
αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν να περιμένουμε άλλον
έναν χρόνο για να τα συζητήσουμε και να τα λύσουμε.
Εχουμε και
λέμε. Στη φετινή τους έκθεση διαπίστωσαν ότι δύο
πληροφοριακά συστήματα του κράτους, το Ολοκληρωμένο
Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής και των
αντίστοιχων που εξάγονται από το TAXISNET, για 95 ΔΟΥ είχαν
απόκλιση 44,6 εκατ. ευρώ. Η ΑΑΔΕ επικαλέστηκε ότι τα δύο
συστήματα δεν είναι συγκρίσιμα, καθώς το TAXISNET είναι
δυναμικό.
Η απόκλιση
ωστόσο παραμένει μεγάλη.
Ο έλεγχος
του Ελεγκτικού Συνεδρίου διαπίστωσε κάτι ακόμα πιο περίεργο,
ότι δεν περιλαμβάνονται όλα τα έσοδα και τα έξοδα στον
προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, δεν υπάρχουν πουθενά
καταγεγραμμένα τα έσοδα από το 40% του Οργανισμού
Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, πρώην Ταμείο
Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, ύψους 52,71 εκατ.
ευρώ που αποδίδονται για την ανάδειξη της πολιτιστικής
κληρονομιάς. Το ίδιο ισχύει με τα έσοδα ύψους 391 εκατ. ευρώ
του υπουργείου Περιβάλλοντος από τους πλειστηριασμούς
αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων, αλλά και πολλά άλλα
κονδύλια. Καμία εξήγηση γιατί δεν καταγράφονται ούτε ως
έσοδα ούτε ως δαπάνη. Το πλέον εξοργιστικό, με δεδομένες τις
φετινές πυρκαγιές και πλημμύρες, είναι η αναφορά
ότι πιστώσεις του αποθεματικού που προορίζονται για την
αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που προέκυψαν από φυσικές
καταστροφές διατέθηκαν για να καλύψουν λειτουργικές ανάγκες
φορέων. Ακόμα χειρότερα, σημαντικό μέρος αυτών των χρημάτων
έμεινε αδιάθετο. Και για να γίνουμε συγκεκριμένοι. Με
περίπου ένα τέταρτο από αυτό το κονδύλι πληρώθηκαν
δικαστικές αποφάσεις εναντίον του κράτους, άλλο τόσο
κατευθύνθηκε για λειτουργικές δαπάνες (εξτρά του
προϋπολογισμού τους) διαφόρων υπουργείων, ενώ ένα σημαντικό
ποσό άνω των 247 εκατ. έμεινε αδιάθετο.
Το πιο
προβληματικό ίσως στοιχείο είναι αυτό που αφορά
τη μισθοδοσία του προσωπικού, των δημοσίων υπαλλήλων δηλαδή.
Δεν ξέρω αν πρόκειται για αναβίωση των παλιών υπαλλήλων –
φαντασμάτων, αλλά για 4.976 υπαλλήλους, το Ελεγκτικό
Συνέδριο διαπιστώνει ότι δεν έχει καταχωρηθεί στο σύστημα
Απογραφή η ημερομηνία πρόσληψής τους. Κι όμως ο μισθός
μπαίνει. Επιπλέον, δεκάδες υπάλληλοι εμφανίζονται με πάνω
από 45 χρόνια προϋπηρεσίας! Αλλοι υπάλληλοι φέρεται ότι
έχουν ηλικία μικρότερη των 18 ετών και αρκετοί υπάλληλοι
ηλικίας άνω των 67 ετών, που είναι το καταληκτικό όριο
συνταξιοδότησης. Για 122 υπαλλήλους δεν έχει εισαχθεί
ημερομηνία γέννησης στο σύστημα!
Στην έκθεση
διαπιστώνονται αχρεώστητες καταβολές σε μισθοδοτουμένους η
κατάσταση των οποίων άλλαξε πριν από τη μισθοδοσία, π.χ.
συνταξιούχος έγινε ενεργός, ενώ υπάλληλος με άδεια άνευ
αποδοχών αποχαρακτηρίστηκε, με την εξόφληση να γίνεται σε
ορισμένες περιπτώσεις σε λογαριασμούς τρίτων.
Δεν ξέρω
ποιες από τις παραπάνω περιπτώσεις κρύβουν παράνομες πράξεις
ή απλά λογιστικά ή διοικητικά λάθη, αλλά τα ποσά επί των
οποίων διαπιστώνονται όλα αυτά είναι μεγάλα. Και κυρίως
είναι χρήματα δικά μας. Των ελλήνων φορολογουμένων – και
είναι μακριά το τέλος του 2024 για να συζητηθούν. |
|
|
|
«Αριστερά
Μπροστά»
Όπως τώρα
σχολίαζε ο Βηματοδότης, στο στρατόπεδο των «11» μαθαίνω ότι
έπεσαν πολλές προτάσεις, κάπου 20 μου λένε, για το όνομα της
κίνησης υπό τον Αλέξη Χαρίτση και την Εφη Αχτσιόγλου.
Προτάσεις όπως «Αριστερά Μπροστά», «Νέα Αριστερά», «Πράσινη
Αριστερά» και πολλές άλλες. Η τελική επιλογή του ονόματος
έχει γίνει και κατά πάσα πιθανότητα θα το μάθουμε σήμερα το
απόγευμα στο Σεράφειο. Λίγη υπομονή λοιπόν…
--------------
Η δική μας
πάντως απορία είναι άλλη. Θέλουμε να δούμε τι ποσοστά θα
πάρουνε τα κόμματα στις επόμενες εκλογές. Συνεχίζουμε να
πιστεύουμε πως ο Σύριζα του κ. Κασσελάκη πάει για ένα
ποσοστό οριακά στο 10%, ενδεχομένως και χαμηλότερα αυτού. |
|
|
|
Και όπως
έχουμε γράψει
Και όπως
έχουμε γράψει. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε πως μετά τις
ευρωεκλογές, ο κ. Κασσελάκης θα αποτελέσει παρελθόν από το
κόμμα, αφού θα τεθεί θέμα ηγεσίας, με αμφισβήτηση μέχρι και
από τους στενούς συνεργάτες του. Και δίνουμε πιθανότητες
μετά την αποχώρηση του κ. Κασσελάκη τα πρόσωπα που τώρα
αποχωρούνε να επιστρέψουνε, με την κα Αχζιόγλου νέα πρόεδρο
του κόμματος. |
|
|
|