| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

"Kουλου-βάχατα"

Σχόλια για τα πάντα ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

00:01 - 07/08/24

 

Ελληνική Οικονομία – Τουρισμός

Από την ελληνική οικονομία και τον τουρισμό, ξεχωρίζει η χθεσινή έκθεση της Capital Economics …. Η ελληνική οικονομία, όπως και εκείνες της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, θα συνεχίσουν να εμφανίζουν ρυθμούς ανάπτυξης σημαντικά καλύτερους σε σχέση με τη Γαλλία και τη Γερμανία τα επόμενα χρόνια, εκτιμά η Capital Economics. Οι οικονομίες αυτές ευνοούνται από την ανάκαμψη του τουρισμού, ο οποίος αναμένεται να εμφανίσει αξιοπρεπείς ρυθμούς τα επόμενα τρίμηνα, με τη βοήθεια των αυξανόμενων μισθών και της ενισχυμένης χωρητικότητας του κλάδου.

Ο τουρισμός αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στο ΑΕΠ των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου. Οι υπολογισμοί της Capital Economics μιλούν για συμβολή περίπου 0,5 ποσοστιαίων μονάδων ετησίως για την ισπανική οικονομία και ακόμα μεγαλύτερη για την ελληνική και την πορτογαλική.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι ο οίκος δεν περιμένει υπεραποδόσεις από την Ιταλία, παρότι η χώρα διαθέτει έναν αρκετά μεγάλο τουριστικό κλάδο. «Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί μικρότερο μερίδιο του ΑΕΠ της Ιταλίας από ό,τι στις άλλες χώρες της περιφέρειας και περιμένουμε ότι ο κατασκευαστικός τομέας θα αποτελέσει σημαντικό βαρίδι για την οικονομία, λόγω της απόσυρσης των φορολογικών κινήτρων», εξηγούν οι αναλυτές.

 
 

Οι προοπτικές του τουρισμού

Περιγράφοντας την ανάκαμψη του τουριστικού τομέα στην Ευρώπη, η Capital Economics σημειώνει ότι αρχικά επρόκειτο για μία αντίδραση στο άνοιγμα των οικονομιών μετά την πανδημία, αλλά πλέον ο κλάδος έχει ξεπεράσει τα προ-κορωνοϊού επίπεδά του. Στο 12μηνο που έληξε τον Μάιο, οι διανυκτερεύσεις ήταν κατά μέσο όρο 2,8% υψηλότερες σε σχέση με το 2019.

Μάλιστα, αυτές οι ισχυρές επιδόσεις καταγράφηκαν παρά τη στασιμότητα στους πραγματικούς μισθούς το 2023. Οι αναλυτές τις αποδίδουν στη συσσωρευμένη ζήτηση από τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, που έκαναν περισσότερα ταξίδια από ό,τι συνήθως, αφότου έχασαν τις διακοπές τους στην πανδημία.

Ένας ακόμα παράγοντας ήταν και η αύξηση των τουριστών εκτός της Ε.Ε., καθώς οι σχετικές δαπάνες αυξάνονται ταχύτερα τα τελευταία δύο χρόνια.

Έτσι, η Capital Economics εκτιμά ότι ο τουρισμός θα αναπτυχθεί φέτος το καλοκαίρι ταχύτερα από το σύνολο της οικονομίας, αν και πιο κοντά στους ιστορικούς μέσους όρους του.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η ζήτηση για υπηρεσίες που σχετίζονται με τον τουρισμό είναι αρκετά ισχυρή, ενώ και οι περιορισμοί σε ό,τι αφορά την χωρητικότητα στον κλάδο μετριάζονται. Οι αεροπορικές περιμένουν αυξημένη επιβατική κίνηση αλλά χαμηλότερες τιμές, καθώς η χωρητικότητα αυξάνεται γρηγορότερα από τους αριθμούς των ταξιδιωτών.

Ο οίκος εμφανίζεται αισιόδοξος για τους ρυθμούς του τουρισμού και κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς φέτος, τα πραγματικά εισοδήματα θα εμφανίσουν την γρηγορότερη αύξησή τους από την δημιουργία του ευρώ, λόγω της αύξησης των μισθών και της μείωσης του πληθωρισμού.

Βέβαια, η Capital Economics αναγνωρίζει ότι η κλιματική αλλαγή και οι αντιδράσεις των ντόπιων προς τους τουρίστες απειλούν να περιορίσουν τη δυναμική του τουρισμού, ειδικά σε παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς. Όμως, η επίδραση στα συνολικά νούμερα δεν αναμένεται σημαντική, αφού εάν υπάρξουν έντονες αντιδράσεις σε ένα μέρος, οι τουρίστες θα κατευθυνθούν σε έναν εναλλακτικό προορισμό.  

 

 

Τουρισμός

Μια που αναφερθήκαμε στον τουρισμό. Αρκετά ενδιαφέρον ήτανε πριν από λίγο καιρό ένα άρθρο του capital.gr, αναφορικά με τις αντιδράσεις στην ανάρτηση του Προέδρου της Τοπικής Κοινότητας Θήρας Πάνου Καβαλλάρη ήταν πολλές και αναμενόμενες. Ο εκλεγμένος κοινοτάρχης σε μήνυμα του στα κοινωνικά δίκτυα ζήτησε από τους κατοίκους της Θήρας να μείνουν σπίτι τους, εν μέσω αθρόας έλευσης τουριστών. "Έκτακτη Ανακοίνωση. Άλλη μια δύσκολη ημέρα για την πόλη και το νησί μας με την έλευση 17.000 επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια !!! Παρακαλούμε την προσοχή σας και όσο μπορούμε ελαττώνουμε τις μετακινήσεις μας!!!" έγραψε, δεχόμενος θύελλα σχολίων και κριτικής για το εθελοντικό lockdown που πρότεινε για την διαχείριση του υπερτουρισμού.

Ελάχιστα τα έσοδα από την κρουαζιέρα στην Σαντορίνη

Εκτός από την αμφιλεγόμενη πρόταση σου, αρνητικά εντυπωσιάζει και η άφιξη 17.000 (!) επισκεπτών μόλις σε μία μέρα στην Σαντορίνη. Το 2023, πάτησαν στο νησί των 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων περίπου 1,3 εκατ επισκέπτες κρουαζιέρας με 800 πλοία, σημαίνοντας αύξηση 57% (!) σε σχέση με το 2022 στους επιβάτες και 16% στον αριθμό πλοίων. 

Και ένα από τα μεγάλα ερωτήματα είναι τι κέρδος έχει το νησί από τους επισκέπτες κρουαζιέρας, με την απάντηση δυστυχώς να προκαλεί δυσάρεστες εντυπώσεις.  Σύμφωνα με την σχετική ΚΥΑ, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας εισπράττει 0,35 λεπτά ανά επιβάτη - 0,3325 καθαρά μετά τους φόρους-, Έτσι λοιπόν, το 2023, εισέπραξε από τα τέλη επιβατών κρουαζιέρας 436.418,49 ευρώ για τους  1.322.480,27 επιβάτες κρουαζιέρας.

Αντίστοιχα, από τους επιβάτες ακτοπλοΐας εισέπραξε  4 φορές περισσότερα κέρδη για τους μισούς και κάτι παραπάνω επιβάτες. Πιο αναλυτικά, για το 2023, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας- από τα μεγαλύτερα και οικονομικά πιο ισχυρά Λιμενικά Ταμεία- εισέπραξε 1.819.217,27 ευρώ έσοδα από την ελληνική ακτοπλοΐα, -2,5 % επί του εισιτηρίου- από τους 822,437 επιβάτες.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα έσοδα του Λιμενικού Ταμείου. Υποτίθεται ότι αφήνουν χρήματα στα νησί με δαπάνες για φαγητό, ξεναγήσεις, σουβενίρ κλπ Μόνο που οι τουρίστες κρουαζιέρας συνήθως ξοδεύουν μέσα στο κρουαζιερόπλοιο έχοντας αγοράσει πακέτα υπηρεσιών all inclusive και όχι τόσο στις εξόδους τους στους διάφορους περιορισμούς. Έτσι, αν και επιβαρύνουν τους διάφορους προορισμούς με συνωστισμό, παραγωγή σκουπιδιών κλπ το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες ίσως να μην είναι και ιδιαίτερα μεγάλο. Στο πλαίσιο αυτό διεθνείς προορισμοί που πάσχουν από τον υπερτουρισμό, όπως η Βενετία, καθιέρωσαν ήδη "εισιτήριο" εισόδου για τους επισκέπτες προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος που δημιουργούν.

Πάντως, με τον υπερτουρισµό να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις µικρές τοπικές κοινωνίες νησιών που -ενώ δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές- σίγουρα το εθελοντικά τοπικά Lockdown δεν είναι η λύση. Από το 2025 η κυβέρνηση προσανατολίζεται να βάλει φρένο στην κρουαζιέρα περιορίζοντας τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιµενισµού ή καθιερώνοντας διαγωνιστικές διαδικασίες για τις θέσεις αυτές.

Όριο 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας

Για τα προβλήματα που διαχειρίζονται και το μέλλον του τουρισμού στην Σαντορίνη συναντήθηκαν και κατέληξαν σε κοινό πλάνο δράσεων ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος με την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).

Η CLIA αναγνώρισε ότι η διαχείριση του τουρισμού κρουαζιέρας στη Σαντορίνη αποτελεί προτεραιότητα για τον κλάδο στην Ελλάδα, όπως περιγράφεται και στο Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, που παρουσιάστηκε πέρσι. Ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος, στην συνάντηση ανέφερε πως "χαιρόμαστε που ο Δήμος Θήρας συζήτησε και συμφώνησε με την CLIA τις λύσεις για τη βιώσιμη λειτουργία του κλάδου της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη, με γνώμονα την προστασία της μοναδικότητας του τόπου μας και την εμπειρία του επιβάτη".

Από την πλευρά της, η κα Μαρία Δεληγιάννη εκπρόσωπος της CLIA στην Ελλάδα, τόνισε πως "η Σαντορίνη είναι ένας ιδιαίτερος και εξαιρετικά δημοφιλής τόπος, και συμμεριζόμαστε την άποψη που εξέφρασε πρόσφατα ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, για τη σημασία της υπεύθυνης διαχείρισης του τουρισμού στο νησί. Ο Δήμαρχος κ. Νικόλαος Ζώρζος ήταν ξεκάθαρος μαζί μας από την αρχή της φετινής σεζόν, σχετικά με την πρόθεσή του να εφαρμόσει αυστηρά το υπάρχον ημερήσιο ανώτατο όριο των 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας, με βάση το 75% της πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων, και υποστηρίζουμε αυτή τη θέση, αναγνωρίζοντας τις ιδιομορφίες της Σαντορίνης. Παρότι πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητη μια ολιστική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των τουριστικών ροών στο νησί, χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είμαστε οι πρώτοι που συνεργαζόμαστε με τον Δήμο Θήρας για το βιώσιμο μέλλον του τόπου".

Η CLIA ότι απαιτούνται νέοι τρόποι συνεργασίας, όπως προσαρμογές στα δρομολόγια ή στη λειτουργία των λιμανιών, καθώς και στενότερη συνεργασία για τη βελτίωση των πρακτικών τουριστικής διαχείρισης στους προορισμούς. Οι παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν την υιοθέτηση συστημάτων διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού σε τοπικό επίπεδο για τον καλύτερο σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και θέσεων ελλιμενισμού για καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων, καθώς και το άνοιγμα νέων προορισμών.

Η κα Δεληγιάννη πρόσθεσε πως "όπως και στη Μύκονο, έτσι και στη Σαντορίνη έχουμε στηρίξει τις τοπικές προσπάθειες για την εφαρμογή ενός συστήματος κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού (berth management system), που θα πλαισιώνεται από μια διαφανή πολιτική ελλιμενισμού, με σαφείς κανόνες και κριτήρια. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για αποτελεσματική διαχείριση και διάχυση των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση".

Από την πλευρά του νησιού συμμετείχαν ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, κ. Γεώργιος Νομικός, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, κα Γεωργία Νομικού, και ο Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου, κ. Αναστάσιος Κονιδάρης.

 
 

Μια ωραία ατμόσφαιρα

Όπως γράφει ο Βηματοδότης, η οικονομία, λένε πολύ σωστά, είναι «κλίμα». Το «κλίμα» όμως παίζει πρωτεύοντα ρόλο και στη λειτουργία μιας κυβέρνησης. Το λέω επειδή η μία «κλιματική» συνθήκη επηρεάζει καταφανώς την άλλη και επειδή, όπως μαθαίνω, έχουν συγκεντρωθεί αρκετά σύννεφα στις σχέσεις τινών υπουργών με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Οι μεν πρώτοι ζητούν κονδύλια, το δε δεύτερο επικαλείται τις δημοσιονομικές αντοχές του κράτους για να απορρίπτει τα αιτήματα. Κλασικά πράγματα, θα πείτε. Αλλά όχι ακριβώς. Διότι οι αιτούντες υπουργοί κατηγορούν το υπουργείο Οικονομικών όχι μόνο για μη τήρηση των υπεσχημένων αλλά και για ανυπαρξία σωστού προγραμματισμού. Τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών ως προς αυτό; Διαμαρτύρεται για «έλλειψη κατανόησης». Ή μήπως «έλλειψη κατανόησης» θεωρείται και το «άδειασμα» του αρμόδιου υπουργού για τον ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα;

Εγώ τώρα να σας πω πως το νόημα της διαμαρτυρίας δεν αντιλαμβάνονται ούτε οι παράγοντες της αγοράς. Ενδεχομένως ούτε ο ίδιος ο κοινός νους. Προς τι ο πανικός του οικονομικού επιτελείου σε σχέση με τα δημοσιονομικά; Μήπως η κυβέρνηση δεν «πανηγύριζε» για την εκτέλεση του προϋπολογισμού και την υπεραπόδοση των εσόδων;

 
 
 
 
 
 

 

 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum