| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

Από το Marx ως το Soros

Καθημερινή Στήλη με άρθρα για την παγκόσμια οικονομία

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

 

To τέλος της χρυσής εποχής των ορυκτών καυσίμων …

 

00:01 - 06/11/23

 

 

Αν και στο σημερινό μας σχόλιο, στεκόμαστε στην άποψη που εκφράζεται από τη συντριπτική πλειοψηφία της επενδυτικής και γενικά επιστημονικής κοινότητας πως η χρυσή εποχή των ορυκτών καυσίμων τελειώνει. Προσωπικά κρατάμε μεγάλες επιφυλάξεις κατά πόσο ισχύει αυτό, αφού όσο και αν το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και της ανάγκης εναλλακτικών μορφών ενέργειας κυριαρχεί. Πιστεύουμε πως ο πλανήτης απέχει πολύ από την εποχή του τέλους των ορυκτών καυσίμων, μην αποκλείοντας τα επόμενα χρόνια να υπάρχουνε κρυμμένες υπεραξίες για τους επενδυτές, σε κόντρα αυτών που πιστεύει η πλειοψηφία της επενδυτικής κοινότητας αυτή τη στιγμή.

Όπως τώρα χαρακτηριστικά αναφέρονταν σε ένα πρόσφατο δημοσίευμα, για πρώτη φορά όλα τα σενάρια της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση υδρογονανθράκων θα μειωθεί σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. «Οδεύουμε προς την κορύφωση της κατανάλωσης όλων των ορυκτών καυσίμων πριν από το 2030», δήλωσε χαρακτηριστικά η ΙΕΑ σε έκθεσή της.

Σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο, η ΙΕΑ μείωσε την πρόβλεψή της για τέταρτο συναπτό έτος, ιδίως εξαιτίας των αλλαγών στην ευρωπαϊκή αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, οι ΑΠΕ αναμένεται να συμβάλουν περισσότερο στο διεθνές ενεργειακό μείγμα, ενώ η συνεισφορά του ρωσικού φυσικού αερίου στην αγορά πρόκειται να μειωθεί.

Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία πέρυσι, η Ευρώπη μείωσε σημαντικά τις ροές αερίου από τη Ρωσία, ενώ οι ΗΠΑ και το Κατάρ αύξησαν τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα στην αγορά. Ετσι, με βάση κάθε σενάριο, η ΙΕΑ αναμένει ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο θα έχει φτάσει στην κορύφωσή της πριν από το 2030, με «μικρό περιθώριο αύξησης πέραν αυτού του χρονικού ορίου είτε για τη μεταφορά μέσω αγωγών είτε για εμπόριο LNG».

Οπως αναφέρει η έκθεση, η μεγάλη αύξηση εισροών LNG έχει οδηγήσει σε αποκλιμάκωση των τιμών, καθώς και των ανησυχιών περί ενεργειακής επάρκειας. Συμβαίνει όμως κατά τη διάρκεια μιας περιόδου με σαφή μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου από τη «χρυσή εποχή» της δεκαετίας του 2010.

Η έκθεση της ΙΕΑ «βλέπει» τεκτονικές αλλαγές στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα τον τελευταίο χρόνο, αλλά και στο μέλλον. Εξαιτίας των μεταβολών του τελευταίου έτους, η Ευρώπη ευθύνεται για το 75% της μείωσης της πρόβλεψης στην κατανάλωση φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται ότι η κατανάλωση στην ήπειρο πέρυσι συρρικνώθηκε κατά 55 δισ. κυβικά μέτρα και αναμένεται να μειωθεί κατά επιπλέον 50 δισ. κυβικά μέτρα μέχρι το 2030, σύμφωνα με την ΙΕΑ. Ωστόσο, αβέβαιο είναι το πώς θα διαμορφωθεί η ζήτηση στην Κίνα.

Παράλληλα, η Ρωσία χάνει μερίδιο της αγοράς όσο αυξάνονται οι προμήθειες LNG διεθνώς. «Η υπερπροσφορά LNG σημαίνει ότι υπάρχουν πολύ περιορισμένες ευκαιρίες για να διασφαλίσει επιπλέον αγορές η Ρωσία. Το μερίδιο της Ρωσίας στο παγκόσμιο εμπόριο φυσικού αερίου, το οποίο ανερχόταν στο 30% το 2021, αναμένεται να μειωθεί κατά το ήμισυ» στο σενάριο που βασίζεται στις τρέχουσες πολιτικές για την ενέργεια, το κλίμα και τη βιομηχανία. Ετσι, σύμφωνα με την ΙΕΑ, η Ρωσία θα δυσκολευθεί ακόμη και στην πολιτική της για στροφή προς τις ασιατικές αγορές.

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) προβλέπει πως η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο θα φτάσει στο ανώτατο επίπεδο πριν από το 2030, αφενός λόγω της δημοφιλίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφετέρου εξαιτίας της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας. Οπως περιγράφει η ΙΕΑ, πρόκειται για το τέλος της εποχής ανάπτυξης των ορυκτών καυσίμων, το οποίο όμως δεν σημαίνει ότι η κατανάλωση θα μειωθεί άμεσα. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, εκτιμάται ότι η πετρελαϊκή κατανάλωση θα αγγίζει έως και τα 102 εκατ. βαρέλια την ημέρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας και μέχρι το 2050 θα υποχωρήσει στα 97 εκατ.

Τέλος, όπως αναφέρονταν στην έκθεση, η ζήτηση για πετρέλαιο στον κλάδο των πετροχημικών, της αεροπλοΐας και της ναυτιλίας αναμένεται πως θα συνεχίσει ανοδικά μέχρι το 2050, αλλά η μείωση λόγω των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι μεγαλύτερη. Παράλληλα, θα υπάρξει σταδιακή μείωση στην Κίνα, η οποία επί χρόνια ήταν παγκοσμίως πρώτη στην κατανάλωση.

 
 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

 

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2022 Greek Finance Forum