| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 00:01 - 20/10/2025

     

 

 

 

Η ελληνική κοινωνία γνωρίζουμε πως δεν μπορεί να λύνει αποτελεσματικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Επιλέγει πάντοτε την πλέον εύκολη και φυγόπονη λύση με αποτέλεσμα, στο τέλος, να χρεοκοπεί αναπτυσσόμενη και να πυρπολείται βρεχόμενη.  Υποχρεώνεται να τα αντιμετωπίσει όταν πλέον, με την πάροδο ετών ή δεκαετιών,  οδηγούνται σε οριστικό αδιέξοδο, και υπό την πίεση εξωτερικών περιορισμών / καταναγκασμών. 

Για ορισμένα δεν αρκούν οι δεκαετίες, απαιτείται  αιώνας. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει η εισαγωγή ενός ενιαίου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα. 

 
 

Η Ελλάδα (πολιτεία, κοινωνία και οικονομία) υποχρεωθήκαν να προχωρήσουν στην υιοθέτηση (ψήφιση) τον Μάϊο 2016 ενός ενιαίου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, υπό την πίεση των αιρεσιμοτήτων του 3ου Μνημονίου, του Αυγούστου 2015. 

Ο Νόμος 4336 της 14ης Αυγούστου 2015,  σε ΦΕΚ  1036  σελίδων, πριν  περιγράψει τις υποχρεώσεις του 3ου Μνημονίου που αφορούσε την «Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης»  περιελάμβανε συνταξιοδοτικές διατάξεις για τον δημόσιο τομέα. Επιπλέον στις  υποχρεώσεις της «Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης» περιελάμβανε κεφάλαιο για την κοινωνική ασφάλιση και τις συντάξεις  με αναλυτική περιγραφή δεσμεύσεων, ενεργειών και με χρονοδιάγραμμα.

Για να αποκτήσει η Ελλάδα ένα ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης -συντάξεων, χρειάσθηκε,  επί ημερών  Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας (από το 1974 και μετά) πρώτον, η «τεχνική» χρεοκοπία του 2010-2012-2015, κυρία συνιστώσα  της οποίας ήταν η χρεοκοπία των πολυκατακερματισμένων ασφαλιστικών ταμείων, δεύτερον, χρειασθήκαν 3 Μνημόνια, και στο  3ο Μνημόνιο να περιγράφεται βήμα-βήμα  πως θα ενοποιηθούν όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης σε μια ενιαία οντότητα, με ενιαίους κανόνες στενότερης σύνδεσης μεταξύ εισφορών και παροχών και ενιαίες  παροχές. 

Χρειάσθηκαν, τρίτον,  άλλα δέκα χρόνια, ώστε, καλώς εχόντων των πραγμάτων, το 2026 θα τεθεί σε εφαρμογή μία από τις εκκρεμούσες προβλέψεις του «Οδικού Χάρτη» προς ένα ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα όπως αυτό περιγράφεται στις σελίδες 1020 και 1021 του ΦΕΚ του 3ου Μνημονίου. Εν προκειμένω η πρόβλεψη για ενιαίο κανονισμό μη συνταξιοδοτικών παροχών του ΕΦΚΑ, με βάση την στενή σύνδεση εισφορών και παροχών, εναρμονίζοντας  88 επιμέρους κανονισμούς που εξακολουθούν να ισχύουν  σήμερα. 

Το αξιοσημείωτο είναι ότι το 2026 θα έχει συμπληρωθεί στην Ελλάδα περισσότερο από ένας αιώνας από τότε που είχε κατατεθεί στην πολιτική διαδικασία η πρόταση για ένα ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Η ιδέα ενός ενιαίου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης είχε αναπτυχθεί ήδη από τις αρχές της, και σε όλη την διάρκεια της, Δεύτερης Ελληνικής Δημοκρατίας (1924-1935). Με πρωτεργάτη τον «Κοινωνιολόγο»  Αλέξανδρο Παπαναστασίου, σοσιαλιστή-σοσιαλδημοκράτη  της εποχής, και στα πλαίσια της εθνικής ανορθωτικής προσπάθειας που είχε ξεκινήσει    με τον Ελευθέριο Βενιζέλο.  

Όπως και σε όλον τον κόσμο και στην Ελλάδα  τα  συστήματα  κοινωνικής ασφάλισης  αναπτυχθήκαν σταδιακά. Αλλού εξελιχθήκαν και ενοποιηθήκαν γρήγορα. Στην Ελλάδα χρειάσθηκε πάνω από ένας αιώνας –  και η «μνημονιακή» εποπτεία έως και η «μνημονιακή» μικροδιαχείριση – για να εφαρμοσθεί μία ιδέα και μία  πρόταση, για την μη ψήφιση – μη υλοποίηση της οποίας ο Αλέξανδρος Παπαναστασίου είχε παραιτηθεί από την πρωθυπουργία  της χώρας.  Όταν οι πολιτικοί  σύμμαχοί του  εκ του κόμματος των Φιλελευθέρων δεν ήθελαν να είναι αυτός ο πρώτος ψηφισθείς  νόμος της (εντέλει  ολιγοήμερης  τον Ιούνιο 1932)  πρωθυπουργίας Παπαναστασίου για να μην δρέψει αυτός, και το κόμμα του,  τις πολιτικές δάφνες  της  εισαγωγής του. 

Η ιστορία  της κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα είναι μακρά  και περίπλοκη, λόγω και των εκατοντάδων ταμείων με τα οποία πορεύθηκε επί έναν αιώνα. Οι «Κοινωνιολόγοι» του Αλέξανδρου Παπαναστασίου προέτασσαν το ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης σε όλη την διάρκεια  της Δεύτερης Ελληνικής Δημοκρατίας, όταν  μετά την ανορθωτική προσπάθεια του Βενιζέλου  (1909-1919) συζητούνταν η εισαγωγή-επέκταση των κοινωνικών ασφαλίσεων στην Ελλάδα  πέρα από τους δημοσίους υπαλλήλους και δύο σημαντικές κατηγορίες εργαζομένων της εποχής τους  ναυτικούς  και τους εργάτες ορυχείων. 

Κι ενώ η ψήφιση το 1922 του Ν. 2868 «Περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως των εργατών και ιδιωτικών υπαλλήλων»  (με εισφορές 3% εργοδοτών 6% εργατών) δεν επέφερε και την εφαρμογή του, οι νέες συνθήκες με την έλευση των προσφύγων του Ελληνισμού της Ιωνίας, της Μικράς Ασίας και του Πόντου, έθεταν το  ζήτημα των κοινωνικών ασφαλίσεων στην ημερήσια διάταξη της πολιτικής. 

Στην ανεκπλήρωτη επί έναν και πλέον αιώνα, επιδίωξη του ενιαίου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα, είναι  λιγότερο γνωστή η συμβολή του ILO.

Όταν, μετά από πάροδο ετών, στο 8ο έτος της Β΄ Ελληνικής Δημοκρατίας, το 1932, η κυβέρνηση Αλεξάνδρου Παπαναστασίου έφερνε στην Βουλή των Ελλήνων το σχέδιο νόμου για την κοινωνική ασφάλιση στην Ελλάδα, το κατάφερνε μετά από προεργασία ετών. Η οποία έδινε στο σχέδια των «Κοινωνιολόγων» νομοθετική σάρκα και οστά, με την  επιστροφή του Ελευθερίου Βενιζέλου στην εξουσία το 1928.  

Στην προεργασία αυτή σημαντική ήταν  η τεχνική συμβολή – «τεχνική βοήθεια» – της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) η οποία ξεκίνησε το 1929, μετά την άμεση ανάμιξη και την έγκριση του τότε Πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου σε συνεργασία με τον Γάλλο Adrien Tixier, που ήταν ο πρώτος επικεφαλής του Τμήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO).

(Στα αρχεία του ILO υπάρχουν αναλυτικές, και σε βαθμό άγνωστες στους Έλληνες πληροφορίες).  

Η πρώτη διαπίστωση του ILO ήταν ότι κατά την δεκαετία που είχε προηγηθεί αυτού του σχεδίου νόμου που ήρθε στην Βουλή το 1932, δεν είχε γίνει ούτε μία οικονομική πρόβλεψη για την νομοθεσία κοινωνικής ασφάλισης, η οποία είχε, και εξ αυτού του λόγου, παραμείνει σε μεγάλο βαθμό ανεφάρμοστη, όπως ο νόμος του 1922. (Κάποιες μελέτες της εποχής, των «Κοινωνιολόγων» του Αλεξάνδρου Παπαναστασίου αναφέρονταν στα οικονομικά -αναλογιστικά  της κοινωνικής ασφάλισης σε άλλες χώρες).  

Στην προκαταρκτική έκθεση της «τεχνικής βοήθειας»  που απέστειλε το ILO στην ελληνική κυβέρνηση, επέμεινε στην ανάγκη συλλογής στατιστικών δεδομένων για την καθιέρωση της οικονομικής και διοικητικής οργάνωσης του μεταρρυθμιστικού έργου. Θεωρούσε ότι ακριβώς η απουσία εθνικών αναλογιστικών μελετών εξηγούσε αυτή την παράλειψη και την διαρκή έλλειψη. 

Μία «παθογένεια» που συνεχίσθηκε επί πολλές δεκαετίες, και  στην διάρκεια  της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας, όταν τα εκατοντάδες πολυκατακερματισμένα  ασφαλιστικά ταμεία  πορεύονταν  χωρίς οικονομική και διοικητική οργάνωση, και αναλογιστικές μελέτες, ελέω θετικών δημογραφικών εξελίξεων,  φορτώνοντας τα ελλείμματά τους στον κρατικό προϋπολογισμό, στο δημόσιο χρέος, και στις επόμενες γενεές Ελλήνων.  

Σημειωτέον επίσης ότι και το  2015-2016 το  ILO  είχε κληθεί  να συνεισφέρει με αναλογιστική μελέτη για την βιωσιμότητα και την μεταρρύθμιση του  ελληνικού κοινωνικού ασφαλιστικού, στα  πλαίσια  της τεχνικής συνεργασίας που υπήρξε μετά την δημιουργία της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής το 2005.  

Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι τότε, επί Δεύτερης Ελληνικής Δημοκρατίας,  την εποχή που διαμορφωνόταν η αρχική πορεία της κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα,  η Τσεχοσλοβακία χρησίμευσε ως πρότυπο για την ανάπτυξη της κοινωνικής ασφάλισης (όχι μόνον για την Ελλάδα, αλλά και για άλλες χώρες). Καθώς είχε υιοθετήσει το πιο ανεπτυγμένο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης εκείνη την εποχή. 

Για την τεχνική οικονομική και αναλογιστική υποστήριξη της ελληνικής νομοθεσίας συνεργάσθηκαν με το ILO και την ελληνική κυβέρνηση ως εξωτερικοί εμπειρογνώμονες οι εμπειρογνώμονες που επέλεξε το ILO (όχι μόνον  για την Ελλάδα) και ήταν μέλη της Εταιρείας Τεχνικής Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τσεχοσλοβακίας, την οποία είχαν ιδρύσει το 1919 ακαδημαϊκοί από τη Βιέννη και την Πράγα, με ηγετική προσωπικότητα τον Emil Schoenbaum, ο οποίος  εργάσθηκε για την επεξεργασία της Ελληνικής νομοθεσίας. 

Η συνεργασία του ILO μαζί του δεν οφειλόταν μόνο στις τεχνικές γνώσεις που κατείχε η ομάδα του, αλλά και στο γεγονός ότι συμμεριζόταν το όραμα του Adrien Tixier για το τι ήταν ένα «καλό» σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Κάτι ανάλογο  με αυτό που προωθούσαν ως «καλό» ο Αλέξανδρος Παπαναστασίου και οι «Κοινωνιολόγοι» (οι οποίοι, εν τω μεταξύ, είχαν μετεξελιχθεί στο πολιτικό κόμμα  «Δημοκρατική Ένωση»). Παρόμοιες ιδέες για το «καλό» σύστημα κοινωνικής ασφάλισης εφάρμοζαν την ίδια εποχή και οι Σκανδιναβοί σοσιαλδημοκράτες. Συστήματα  που  για  πολλές δεκαετίες έκτοτε, και έως πρόσφατα θεωρούνταν και θεωρούνται, «καλά παραδείγματα».  

* Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι οικονομολόγος, μέλος του ΔΣ  του ILO. 

Πρώτη δημοσίευση στο Money Review

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum