|
Από τις
αρχές του 2000 με την ένταξή της στον Παγκόσμιο
Οργανισμό Εμπορίου η Κίνα δρομολόγησε και πάλι
με συνέπεια μία στρατηγική, που αποσκοπεί να
αναδειχθεί εκ νέου στον ελέγχοντα το μεγαλύτερο
εμπορικό στόλο. Ακριβώς γι’ αυτό ο νέος πρόεδρος
των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον ανταγωνισμό του με
τη νέα κινεζική υπερδύναμη επιδιώκει να
εμποδίσει την κινεζική υπεροπλία στη ναυτιλία.
Με τον νέο
νόμο SHIPS for America Act στόχο έχει την
αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυτιλίας και της
αντίστοιχης ναυπηγικής βιομηχανίας, σε μία εποχή
που μόλις 80 είναι τα πλοία του αμερικανικού
εμπορικού στόλου σε σύγκριση προς 6.600 πλοία
υπό κινεζική ιδιοκτησία, που ελέγχουν το 13,3%
του παγκόσμιου στόλου, με τη μικρή Ελλάδα να την
ξεπερνά, καθώς ελέγχει το 16,9%.
Η Ινδία από
την πλευρά της αρχίζει να αντιλαμβάνεται την
σημασία της ναυτιλίας και θέτει σε εφαρμογή το
σχέδιο «Maritime India Vision». Το Νέο Δελχί,
που διαθέτει έναν στόλο από μόλις 1.530 πλοία,
σχεδιάζει να επεκτείνει τον στόλο του κατά
τουλάχιστον 1.000 εντός μιας δεκαετίας.
«Σε αυτό το
πλαίσιο που η ναυτιλία εμπλέκεται όλο και
περισσότερο στους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς
και τη μάχη για την επικράτηση μεταξύ των
μεγάλων υπερδυνάμεων η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει το
στρατηγικό πλεονέκτημα στον τομέα αυτόν καθώς
ελέγχει το 40% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
Η
ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί την υπεροπλία της
Ευρώπης, όπως τονίζει σε κάθε ευκαιρία και η
πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών κυρία
Μελίνα Τραυλού καθώς ελέγχει το 60% του
ευρωπαϊκού στόλου. Οπως φαίνεται μάλιστα, η
ισχυρή εμπορική ναυτιλία ίσως είναι ο μόνος
τομέας που πλεονεκτεί αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή
Ενωση έναντι των ανταγωνιστών της.
Γι’ αυτόν
ακριβώς τον λόγο αναγνωρίστηκε έμπρακτα ο ρόλος
της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στις νέες πρωτοβουλίες
της Κομισιόν για την ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας,
όπως είναι η «πυξίδα της ανταγωνιστικότητας» και
η «καθαρή βιομηχανική συμφωνία».
Η μεγάλη
αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας είναι
πλέον εμφανής με τη συνειδητοποίηση ότι το
μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι άρρηκτα
συνυφασμένο με την ανταγωνιστικότητά της και επ’
ευκαιρία ας μη λησμονούμε ότι οι πιο μεγάλοι
εθνικοί ευεργέτες μας στην εποχή μας είναι ο
Νιάρχος και ο Ωνάσης και τα Ιδρύματά τους.
Πρώτη
δημοσίευση στο Βήμα
|