| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Κυριακή, 02/11/2025

                      

 

 

Όπως σχολιάζει ο Economist, δύσκολα θα μπορούσαν οι πετρελαϊκοί κολοσσοί να βρεθούν σε πιο ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον. Στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν έναν πρόεδρο που στηρίζει το πετρέλαιο, ενώ πολλές κυβερνήσεις παγκοσμίως εμφανίζονται διστακτικές ως προς την οριστική απεξάρτηση από τα «βρώμικα» καύσιμα. Ταυτόχρονα, η ζήτηση για ενέργεια ενισχύεται από το κύμα επενδύσεων σε ενεργοβόρα data centers, ενώ νέες αμερικανικές κυρώσεις κατά ρωσικών ενεργειακών εταιρειών ώθησαν πρόσφατα τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου ανοδικά.

Παρόλα αυτά, οι προοπτικές για τις Big Oil παραμένουν πιο δύσκολες απ’ ό,τι φαίνεται. Αν και αποκομίζουν μεγάλα μερίσματα και πραγματοποιούν εκτεταμένες επαναγορές μετοχών, η ανάπτυξή τους δείχνει να έχει επιβραδυνθεί. Οι αποδόσεις των πετρελαϊκών μετοχών είναι χαμηλές: ο δείκτης S&P 500 έχει ενισχυθεί κατά 46% από τις αρχές του 2023, ενώ οι αμερικανικές πετρελαϊκές εταιρείες όπως η Chevron και η Exxon κατέγραψαν αύξηση μόλις 14%. Οι ευρωπαϊκές BP, Shell, Eni και TotalEnergies κινούνται επίσης υποτονικά.

 

Η έκρηξη κερδών που προκλήθηκε το 2022 μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει πλέον κοπάσει, καθώς οι τιμές του πετρελαίου σταθεροποιήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι επενδυτές αναμένουν με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα τριμήνου των Chevron, Exxon, Shell και TotalEnergies, αν και οι περισσότεροι προεξοφλούν απογοήτευση. Η ασθενής παγκόσμια ανάπτυξη, η αυξανόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και η υπερπροσφορά πιέζουν τις τιμές και τα περιθώρια κέρδους.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου παρουσίασε πλεόνασμα 1,9 εκατ. βαρελιών ημερησίως το εννεάμηνο Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου, το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί στα 4 εκατ. βαρέλια το 2025. Οι πρόσφατες αμερικανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας εκτιμάται ότι θα έχουν περιορισμένο αντίκτυπο, καθώς η Μόσχα διαθέτει ήδη έναν “σκοτεινό στόλο” δεξαμενόπλοιων που της επιτρέπει να συνεχίζει τις εξαγωγές της, έστω και με έκπτωση. Επιπλέον, άλλοι παραγωγοί, όπως τα κράτη του ΟΠΕΚ, δηλώνουν έτοιμοι να αυξήσουν την παραγωγή για να αποτρέψουν διαταραχές στην αγορά.

Αδύναμα σημάδια και στο φυσικό αέριο

Παρά την αυξανόμενη χρήση φυσικού αερίου από τις εταιρείες τεχνολογίας για την τροφοδότηση των data centers, οι τιμές του καυσίμου στις ΗΠΑ παραμένουν χαμηλές λόγω της επάρκειας προσφοράς. Αντίθετα, οι μεγαλύτεροι ωφελημένοι από την «ενεργειακή δίψα» των τεχνολογικών κολοσσών είναι οι εταιρείες κοινής ωφέλειας που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, των οποίων οι μετοχές έχουν καταγράψει σημαντική άνοδο. Στην Ευρώπη, οι τιμές φυσικού αερίου αναμένεται να υποχωρήσουν τα επόμενα χρόνια, καθώς νέα έργα υγροποίησης στις ΗΠΑ και το Κατάρ αυξάνουν τη διεθνή προσφορά LNG.

Αναδιανομή πλούτου και περικοπές κόστους

Μπροστά στις προκλήσεις, οι Big Oil επικεντρώνονται στην επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους. Σύμφωνα με την εταιρεία Rystad, οι έξι μεγαλύτερες δυτικές πετρελαϊκές (Exxon, Chevron, Shell, TotalEnergies, BP, Eni) διένειμαν πέρυσι 120 δισ. δολάρια σε μερίσματα και επαναγορές – το 56% των λειτουργικών ταμειακών ροών τους, έναντι 30-40% κατά την προηγούμενη δεκαετία. Τον Ιούλιο, η Shell ανακοίνωσε νέο πρόγραμμα επαναγοράς ύψους 3,5 δισ. δολαρίων.

Για να διατηρήσουν τα περιθώρια, οι εταιρείες μειώνουν το λειτουργικό κόστος. Η Exxon σχεδιάζει περικοπή προσωπικού κατά 3-4%, ενώ η Chevron βρίσκεται στη μέση αναδιάρθρωσης που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση κατά 20%. Αντίστοιχα, BP, Shell και Conoco μειώνουν θέσεις εργασίας, προσαρμοζόμενες σε ένα πιο αβέβαιο περιβάλλον.

Καθώς οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου παραμένουν ασθενείς και η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται, οι Big Oil αναγκάζονται να στραφούν στην αποδοτικότητα και στη μεγιστοποίηση των επιστροφών, παρά σε νέες επενδύσεις παραγωγής.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum