| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Σάββατο, 09/08/2025

 

 

Στις 20 Μαΐου 2025, ο Ζενγκ Γιουκούν, ιδρυτής και επικεφαλής της κινεζικής γιγαντιαίας κατασκευάστριας μπαταριών CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.), στάθηκε στο κέντρο της αίθουσας του Χρηματιστηρίου του Χονγκ Κονγκ. Με ένα χτύπημα στο χρυσό γκονγκ, σηματοδότησε την έναρξη της μεγαλύτερης δημόσιας εγγραφής της χρονιάς διεθνώς, ύψους 4 δισ. ευρώ. Παρά τις εντάσεις στο διεθνές εμπόριο και τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση ΗΠΑ–Κίνας, η πρεμιέρα της CATL στις αγορές ήταν εντυπωσιακή: άνοδος 16% την πρώτη μέρα και σχεδόν 30% μετά από δύο μήνες.

Η εταιρεία, που διαπραγματεύεται ήδη στο χρηματιστήριο του Σενζέν από το 2018, σκοπεύει να επενδύσει τα νέα κεφάλαια σε ένα τεράστιο εργοστάσιο μπαταριών στην Ουγγαρία, καθώς και στην προώθηση της ευρωπαϊκής της στρατηγικής. Στην Ισπανία, σε συνεργασία με τη Stellantis, κατασκευάζει τη νέα gigafactory της στη Σαραγόσα, όπου αναμένεται να εγκατασταθούν 2.200 Κινέζοι εργαζόμενοι σε μια μικρή πόλη μόλις 1.300 κατοίκων — μια εικόνα που αποτυπώνει την κλίμακα και τον δυναμισμό των επεκτατικών της σχεδίων.

 

Με μερίδιο αγοράς σχεδόν 38% στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, η CATL προηγείται σημαντικά της δεύτερης BYD (17%), σύμφωνα με στοιχεία της SNE Research. Ανάμεσα στους πελάτες της συγκαταλέγονται η Tesla, η Volkswagen, η Ford και η Mercedes-Benz. Το 2024, παρότι τα έσοδα μειώθηκαν κατά 9,7% εξαιτίας του «πολέμου τιμών» στην Κίνα, τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 15%, φτάνοντας τα 6,4 δισ. ευρώ.

Η πορεία της εταιρείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προσωπική ιστορία του ιδρυτή της, που αντικατοπτρίζει την εκρηκτική ανάπτυξη του κινεζικού καπιταλισμού. Ο Ζενγκ γεννήθηκε το 1967 σε οικογένεια αγροτών, στα ορεινά της Νινγκντέ, σε μια περίοδο πολιτικών αναταραχών και οικονομικών στερήσεων. Με έμφυτη κλίση στις θετικές επιστήμες, σπούδασε ναυπηγική στη Σανγκάη και απέκτησε διδακτορικό στη Φυσική. Γρήγορα εγκατέλειψε την ασφαλή, αλλά περιοριστική, κρατική θέση εργασίας και μετέβη στο Ντονγκουάν, το επίκεντρο της κινεζικής βιομηχανικής ανάπτυξης, για να εργαστεί σε θυγατρική της ιαπωνικής TDK. Εκεί, ξεκίνησε η ενασχόλησή του με τις μπαταρίες.

Το 1999, ίδρυσε την ATL, εταιρεία που παρήγαγε μπαταρίες για φορητές ηλεκτρονικές συσκευές, με την Apple να την επιλέγει ως προμηθευτή για τα iPod. Ως τα μέσα της δεκαετίας του 2000, η ATL είχε εξελιχθεί στον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών πολυμερών λιθίου παγκοσμίως. Το 2011, εκμεταλλευόμενος τα κινεζικά κρατικά προγράμματα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης, δημιούργησε την CATL με καθαρά κινεζικά κεφάλαια, ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις κρατικής στήριξης. Ένα χρόνο αργότερα, υπέγραψε συμφωνία-ορόσημο με τη BMW, ανοίγοντας τον δρόμο για διεθνή επέκταση. Η εταιρεία επένδυσε στρατηγικά σε ορυχεία λιθίου και κοβαλτίου στην Αφρική και τη Νοτιοανατολική Ασία, και το 2017 ξεπέρασε την Panasonic, κατακτώντας την πρώτη θέση παγκοσμίως.

Η επιτυχία της CATL βασίζεται όχι μόνο στην τεχνολογική της υπεροχή, αλλά και σε ένα ιδιαίτερο μοντέλο εσωτερικής οργάνωσης, που θυμίζει τις παλιές σοσιαλιστικές «danwei» μονάδες. Η έδρα της στο Νινγκντέ λειτουργεί σαν πλήρως αυτάρκης «πόλη-εργοστάσιο» με πάνω από 130.000 εργαζόμενους, οι οποίοι ζουν και εργάζονται σε ένα κάθετα ολοκληρωμένο σύστημα, από την εξόρυξη πρώτων υλών μέχρι την ανακύκλωση προϊόντων. Αυτό μειώνει δραστικά το κόστος παραγωγής και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα.

Παρά την παγκόσμια δυναμική της, η CATL βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις. Το 2025, το αμερικανικό Πεντάγωνο την ενέταξε στη λίστα εταιρειών που συνδέονται με το κινεζικό στρατιωτικό πρόγραμμα — κατηγορία την οποία η ίδια απορρίπτει πλήρως.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Ζενγκ Γιουκούν, ο άνθρωπος που μεγάλωσε σε χωριό χωρίς δρόμους, βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο της πράσινης μετάβασης, οικοδομώντας πόλεις γεμάτες σταθμούς φόρτισης και βάζοντας την Κίνα στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας ενεργειακής επανάστασης.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum