Ο αγωγός EastMed θα
έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι το 2025, δήλωσε
την Τρίτη ο Chief Operating Officer της Eni,
Γκουίντο Μπρούσκο, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης
στο Μιλάνο, σύμφωνα με το Reuters.
Ο
EastMed είναι
υποθαλάσσιος αγωγός που
έχει σχεδιαστεί για την
παροχή φυσικού αερίου
στην Ευρώπη από την
ανατολική Μεσόγειο μέσω
Ισραήλ, Ελλάδας και
Κύπρου, αξίας 6
δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πιο κοντά η αξιοποίηση
των κοιτασμάτων λόγω
ενεργειακής κρίσης
Μπορεί από μόνο του το
νέο κοίτασμα στο
οικόπεδο 6 της Κύπρου,
που ανακοίνωσαν η ΕΝΙ
και η Total τον Αύγουστο,
να μην συνιστά ένα game
changer, αλλά αν
αθροιστεί με τα υπόλοιπα
στην ίδια περιοχή
ενισχύει σημαντικά το
πρόγραμμα εξόρυξης
υδρογονανθράκων της
Λευκωσίας.
Μάλιστα, κάποιοι
εκτιμούν ότι τα 2,5
τρισεκατομμύρια κυβικά
πόδια φυσικού αερίου που
ανακοινώθηκαν στον στόχο
Cronos-1 σε συνδυασμό με
τη νέα γεώτρηση που
ανακοινώθηκε στον Zeus 1
δίνουν προοπτικές να
εξελιχθεί το οικόπεδο 6
σε ένα δεύτερο κοίτασμα
«Αφροδίτη».
Το
κοίτασμα «Αφροδίτη»
ανακαλύφθηκε από την
πρώτη ερευνητική
γεώτρηση που
πραγματοποίησε τον
Σεπτέμβριο του 2011 στο
οικόπεδο 12 η
αμερικανική Noble
Energy. Το καλοκαίρι του
2015 ανακοινώθηκε ότι
από την αξιολόγηση των
δεδομένων υπολογίζεται
ότι οι ποσότητες φυσικού
αερίου είναι της τάξης
των 4,5 τρισ. κυβικών
ποδών που καθιστούν την
αξιοποίησή του
οικονομικά βιώσιμη. Το
συγκεκριμένο κοίτασμα
μέχρι σήμερα παραμένει
αναξιοποίητο. Στα τέλη
του 2016 παραχωρήθηκε το
οικόπεδο 10 στην Exxon
Mobil, η οποία δύο
χρόνια αργότερα
πραγματοποίησε
ερευνητική γεώτρηση στον
στόχο «Γλαύκος». Σύμφωνα
με τις ανακοινώσεις, το
κοίτασμα που εντοπίσθηκε
υπολογίζεται από 5 έως 8
τρισ. κυβικά πόδια.
Η
ΕΝΙ έχει πραγματοποιήσει
επίσης μια ακόμη
γεώτρηση στο οικόπεδο 6,
στον στόχο «Καλυψώ», τα
αποτελέσματα της οποίας
δεν έχουν ανακοινωθεί
ακόμη, αλλά ανεπίσημες
εκτιμήσεις κάνουν λόγο
για κοίτασμα της τάξης
των 2 τρισ. ποδών. Αυτό
σε συνδυασμό με τα
αποτελέσματα του
Cronos-1 δίνουν τη
δυνατότητα ενός σχεδίου
συνολικής αξιοποίησης
του οικοπέδου 6, αφού
πλέον οι εκτιμώμενες
ποσότητες προσεγγίζουν
αυτές του κοιτάσματος «Αφροδίτη».
Η
ενεργειακή κρίση και η
ανάγκη της Ευρώπης για
μεγαλύτερες ποσότητες
αερίου από άλλους
παρόχους, εκτός Ρωσίας,
ενισχύουν τις προοπτικές
αξιοποίησης των
κοιτασμάτων στην
κυπριακή AOZ αλλά και
επαναφέρουν στο τραπέζι
τις εναλλακτικές της
μεταφοράς του καυσίμου
προς τις ευρωπαϊκές
αγορές είτε με τη
δημιουργία υποδομών
επεξεργασίας επί
κυπριακού εδάφους είτε
με επίσπευση των
διαδικασιών κατασκευής
του αγωγού EastMed.