Αύξηση στις
πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα κατά
52,2% κατά μέσο όρο στην περίοδο 2022-2024
περιμένει η Fitch Solutions, η οποία αλλάζει
γνώμη και πλέον δηλώνει αισιόδοξη ότι η χώρα θα
επιτύχει τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για
την Ενέργεια και το Κλίμα.
Υπενθυμίζεται ότι το
Εθνικό Σχέδιο για την
Ενέργεια και το Κλίμα
θέτει, μεταξύ άλλων,
ετήσιους στόχους για τις
πωλήσεις ηλεκτρικών
αυτοκινήτων, από μόλις
461 που πουλήθηκαν το
2019 σε 66.371 έως το
2030. Στόχος είναι το
24,1% των πωλήσεων
επιβατικών αυτοκινήτων
να αφορά ηλεκτρικά
οχήματα έως το τέλος του
2030 στο βασικό σενάριο
(30,3% στο αισιόδοξο
σενάριο).
Με το ισχυρό ενδιαφέρον
των καταναλωτών, των
επιχειρήσεων και της
κυβέρνησης, η Fitch
Solutions θεωρεί τώρα
ότι οι στόχοι αυτοί θα
επιτευχθούν, κάτι το
οποίο δεν περίμενε
προηγουμένως.
Η εφαρμογή κινήτρων για
την αγορά ηλεκτρικών
αυτοκινήτων έχει ανοίξει
τον δρόμο για την
επέκταση του ηλεκτρικού
στόλου της Ελλάδας,
σημειώνει η Fitch
Solutions, καθώς οι
πωλήσεις έχουν ήδη
αυξηθεί 13 φορές από το
2019 (από 479 μονάδες σε
6.971 μονάδες το 2021)
και η διείσδυση στην
αγορά έχει ενισχυθεί από
το 0,4% στο 6,2%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές,
για να διατηρηθεί αυτή η
πορεία απαιτείται η
ανακοίνωση νέων κινήτρων
το 2022, με δεδομένο ότι
ο προϋπολογισμός των 100
εκατ. ευρώ της πρώτης
φάσης του προγράμματος
αναμένεται να εξαντληθεί
μέσα στο 2022.
Συγκεκριμένα, η Fitch
Solutions υπολογίζει ότι
τα κονδύλια που
δεσμεύτηκαν για το
πρόγραμμα κινήτρων
μπορούσαν να επιδοτήσουν
την αγορά περίπου 15.000
ηλεκτρικών αυτοκινήτων,
με το πρόγραμμα να έχει
επιδοτήσει περίπου
11.000 οχήματα έως τον
Απρίλιο του 2022.
Η Fitch θεωρεί ότι η
Αθήνα θα συνεχίσει να
επιδοτεί την αγορά
ηλεκτρικών αυτοκινήτων
τουλάχιστον έως το τέλος
του 2024, με τις
πωλήσεις να αυξάνονται
κατά μέσο όρο κατά 52,2%
στο διάστημα 2022-2024.
Μετά από αυτό, οι
πωλήσεις αναμένεται να
επιβραδυνθούν, αλλά να
παραμείνουν σημαντικές,
εμφανίζοντας αύξηση κατά
μέσο όρο 16,2% στο
διάστημα 2025-2031, όταν
τα προσφερόμενα κίνητρα
θα είναι χαμηλότερα (όχι
πια επιδοτήσεις, αλλά
εξαιρέσεις στα τέλη
ταξινόμησης,
φοροαπαλλαγές ή ελεύθερο
πάρκινγκ).
Περαιτέρω στήριξη στην
ηλεκτροκίνηση στην
Ελλάδα δίνει ο νέος
κλιματικός νόμος,
τονίζουν οι αναλυτές,
καθώς αυτός προβλέπει
ότι το ένα τέταρτο των
αυτοκινήτων που
πωλούνται έως το 2024 θα
πρέπει να είναι
ηλεκτρικά. Πάντως, η
Fitch θεωρεί ότι η
απαίτηση αυτή θα
μετατεθεί για το μέλλον,
καθώς σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις της, η
διείσδυση των ηλεκτρικών
αυτοκινήτων στις
πωλήσεις θα φτάσει στο
17,6% έως το 2024 στην
Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή, όμως,
οι αναλυτές τονίζουν την
ανάγκη σημαντικής
επέκτασης του δικτύου
φόρτισης στην Ελλάδα,
παρότι αυτό έχει ήδη
ενισχυθεί, με 292 νέους
δημόσιους σταθμούς
φόρτισης το 2020 και
άλλους 607 το 2021. Η
αναλογία ηλεκτρικών
αυτοκινήτων προς τους
σταθμούς φόρτισης, που
διαμορφώνεται στο 16,7
χαρακτηρίζεται ως υγιής
σε σχέση με άλλες
ευρωπαϊκές χώρες.
Και από την άλλη, η
Fitch Solutions τονίζει
ότι χρειάζεται η
απλοποιηθεί η διαδικασία
αδειοδότησης για τις
εταιρείες που θέλουν να
επενδύσουν στον κλάδο
της φόρτισης, η οποία
σήμερα απαιτεί 6-8 μήνες.