Οι δύο αυτές κυκλοφορίες,
οι οποίος θα γίνουν
σχεδόν ταυτόχρονα, θα
προκαλέσουν μια επική
μάχη τηλεθέασης.
Αποτελούν, όμως, και
μέρος ενός μακροχρόνιου
πολέμου που φέρνει
αντιμέτωπα τα παλιά
στούντιο του Χόλιγουντ
με τους νέους
ανερχόμενους του streaming.
Η Warner Bros, ένα από
τα πιο σημαντικά
κινηματογραφικά στούντιο
της Αμερικής, θα
γιορτάσει τα 100α της
γενέθλια το επόμενο έτος.
Η Amazon, η οποία βγάζει
τα χρήματά της από το
ηλεκτρονικό εμπόριο και
το cloud computing,
ξεκίνησε την υπηρεσία
video μόλις πριν από
πέντε χρόνια. Με τους
πολέμους για το
streaming να εντείνονται,
η κάθε πλευρά θεωρεί ότι
διαθέτει σημαντικά
προτερήματα έναντι της
άλλης.
Τον τελευταίο καιρό, οι
παλιοί κολοσσοί του
Χόλιγουντ έχουν αρχίσει
να κερδίζουν έδαφος. Οι
επενδυτές συνέρρευσαν
στους ειδικούς στον
τομέα του streaming,
κατά τη διάρκεια των
lockdown, τo 2020-21,
αλλά δεν προέβησαν σε
σημαντικές επενδύσεις,
καθώς παρατηρήθηκε
σημαντική μείωση των
νέων συνδρομητών. Το
Netflix, το οποίο κάποτε
αναφερόταν σε μια
δυνητική αγορά των 800
εκατ. νοικοκυριών,
φαίνεται να έχει μείνει
στάσιμο στα 220 εκατ.,
ενώ, φέτος, η τιμή της
μετοχής του σημείωσε
πτώση 60%. Στις 10
Αυγούστου, το παλιό
Χόλιγουντ διεκδίκησε
συμβολική νίκη, όταν η
Disney ανακοίνωσε ότι
ξεπέρασε το Netflix με
221 εκατ. συνδρομές
streaming. Ο αριθμός
αυτός διπλασιάζει τους
συνδρομητές στις
διάφορες υπηρεσίες της
Disney και αγνοεί το
γεγονός ότι πολλοί από
αυτούς βρίσκονται σε
χώρες με χαμηλές αμοιβές,
όπως η Ινδία. Ωστόσο, η
επιτυχία της Disney έχει
εξαλείψει κάθε αμφιβολία
ότι τα «ολοένα και
γηραιότερα» στούντιο
μπορούν να μπουν και
πάλι στο παιχνίδι του
streaming.
Οι «βετεράνοι» του
Χόλιγουντ
επικεντρώνονται και πάλι
στην αύξηση του κέρδους,
μετά από δύο χρόνια κατά
τα οποία ασχολούνταν,
κυρίως, με το κυνήγι
συνδρομητών. Εκτόξευση
απωλειών θα σημειωθεί,
φέτος, και στη Disney +,
την κύρια υπηρεσία
streaming της Disney,
πριν την αύξηση των
κερδών της το 2024.
Ενδεχόμενη απότομη
αύξηση των τιμών, η
οποία θα ξεκινήσει τον
Δεκέμβριο, θα συμβάλει,
επίσης, στην αύξηση αυτή.
Σε πρόσφατη κλήση για τα
κέρδη, ο Ντέιβιντ Ζάσλαβ,
ο νέος CEO της Warner,
άσκησε κριτική στην
παλιά προσέγγιση «ξοδεύω,
ξοδεύω, ξοδεύω και μετά
χρεώνω πολύ λίγα». Η
Warner θα επιδιώξει η
δραστηριότητά της στο
streaming να παράγει
ακαθάριστα λειτουργικά
κέρδη ύψους 1 δισ.
δολαρίων μέχρι το 2025,
πρόσθεσε ο ίδιος. «Αν
επιτευχθεί αυτό, δεν θα
με ενδιαφέρει πραγματικά
ποιος θα είναι ο αριθμός
[των συνδρομητών]…
Θέλουμε να είμαστε
σίγουροι ότι θα
πληρωθούμε».
Τα «παραδοσιακά» είδη
media θα διαδραματίσουν,
επίσης, σημαντικό ρόλο.
Οι κινηματογράφοι, τα
έσοδα των οποίων
μειώθηκαν κατά 80%, σε
παγκόσμιο επίπεδο, το
2020, είναι και πάλι
ανοιχτοί. Το box office
εξακολουθεί να μην είναι
αυτό που ήταν: Η
Cineworld, η δεύτερη
μεγαλύτερη αλυσίδα
κινηματογράφων στον
κόσμο, ετοιμάζεται να
υποβάλει αίτηση
χρεοκοπίας, σύμφωνα με
τη Wall Street Journal.
Ωστόσο, η Paramount,
κολοσσός του Χόλιγουντ,
που δημιουργήθηκε πριν
110 χρόνια, καθυστέρησε
την κυκλοφορία του “Top
Gun: Maverick”, κατά τη
διάρκεια της πανδημίας,
και ανταμείφθηκε, τον
Μάιο, με εισπράξεις που
ξεπέρασαν το 1 δισ.
δολάρια. Η Warner, η
οποία, το 2021,
κυκλοφόρησε όλες τις
ταινίες της στην
πλατφόρμα streaming
ταυτόχρονα με την
προβολή τους στους
κινηματογράφους,
επέστρεψε και πάλι στις
αποκλειστικές προβολές
στις οθόνες.
Τα θεματικά πάρκα
γέμισαν ξανά, με αυτά
της Disney, στην Αμερική,
να σημειώνουν έσοδα και
περιθώρια ρεκόρ. Ακόμη
και η μετάδοση μέσω
τηλεόρασης -η οποία είχε
υποτιμηθεί σημαντικά,
τον τελευταίο καιρό –
μοιάζει με σχετικά
ασφαλές καταφύγιο,
δεδομένης της δυσκολίας
του streaming, σήμερα. «Διαθέτουμε,
ουσιαστικά, τέσσερις,
πέντε ή έξι ταμειακές
μηχανές», δήλωσε ο
Ζάσλαβ στους επενδυτές.
«Και σε έναν κόσμο όπου
τα πράγματα αλλάζουν και
επικρατεί μεγάλη
αβεβαιότητα και πολλές
διαταραχές, κάτι τέτοιο
είναι πολύ πιο σταθερό
και πολύ καλύτερο από το
να διαθέτουμε μία μόνο
ταμειακή μηχανή».
Αυτό το επιχείρημα
ενδεχομένως να είναι
πειστικό εναντίον μίας
νεοφυούς σαν τη Netflix,
η οποία εξαρτάται εξ
ολοκλήρου από το
streaming. Το πρόβλημα
για το παλιό Χόλιγουντ
είναι ότι ορισμένοι από
τους νέους ανταγωνιστές
του έχουν ακόμη
μεγαλύτερες ταμειακές
μηχανές, oι οποίες
παρουσιάζουν μεγαλύτερη
ποικιλία. Παρόλο που ο
δρόμος της Warner προς
το κέρδος θα
περιλαμβάνει δραστικές
περικοπές -έχει ήδη
καταργήσει την υπηρεσία
ειδήσεων streaming,
CNN+, και τις ημιτελείς
παραγωγές, όπως το
“Batgirl”- η Amazon δεν
δείχνει κανένα σημάδι
ότι «θα σφίξει το ζωνάρι
της». Εκτός από το
πλούσιο “Rings of
Power”, αγόρασε,
πρόσφατα, και τη Metro
Goldwyn Mayer, το
στούντιο πίσω από τον
“James Bond”, έναντι 8,5
δισ. δολαρίων, απέκτησε
δικαιώματα στο
αμερικανικό πρωτάθλημα
ποδοσφαίρου, National
Football League, αξίας,
σύμφωνα με πληροφορίες,
1 δισ. δολαρίων, σε
ετήσια βάση, και
επέκτεινε τη διεθνή
παραγωγή της με την
προσθήκη περιεχομένου
από τη Νιγηρία. Η Morgan
Stanley, επενδυτική
τράπεζα, εκτιμά ότι η
Amazon θα δαπανήσει 16
δισ. δολάρια για
περιεχόμενο media, φέτος,
το μεγαλύτερο μέρος του
οποίου θα αποτελείται
από βίντεο. Αυτό
αντιστοιχεί σε
περισσότερο από τα 14
δισ. δολάρια του Netflix.
Το επόμενο έτος, οι
δαπάνες της Amazon θα
μπορούσαν να φτάσουν τα
20 δισ. δολάρια.
Σε αντίθεση με τους
παλιούς κολοσσούς του
Χόλιγουντ, κάποιοι νέοι
streamers δεν χρειάζεται
καν να βεβαιωθούν ότι
πληρώνονται, σύμφωνα με
τα λεγόμενα του κ.
Ζάσλαβ. Το Amazon Prime
Video έχει ως σκοπό να
διατηρήσει τις εγγραφές
στο Prime, το κύριο
προτέρημα του οποίου
είναι η δωρεάν παράδοση
αγορών από την Amazon. Η
σταθερά επεκτεινόμενη
υπηρεσία ΤV+ της Apple αποσκοπεί
αποκλειστικά στο να
κρατήσει τους πελάτες
στο σύστημα τηλεφώνων
και υπολογιστών της
Apple, από όπου η
εταιρεία βλέπει
πραγματικά κέρδη. Οι
υπηρεσίες βίντεο από την
Amazon και την Apple
παρέχουν, επίσης,
μελλοντική ακίνητη
περιουσία για τη
διαφήμιση, μια
δραστηριότητα στην οποία
και οι δύο εταιρείες
φιλοδοξούν να
αναπτυχθούν.
Το παλιό Χόλιγουντ
αντεπιτίθεται,
προσφέροντας στους
θεατές μεγαλύτερα «πακέτα»
περιεχομένου με μειωμένο
κόστος. Η Warner
πρόκειται να συνδυάσει
την κύρια υπηρεσία
streaming, ΗΒΟ Max, με
το Discovery+, το
επόμενο καλοκαίρι. Η
Disney πειραματίζεται με
μειωμένα πακέτα
υπηρεσιών, όπως το ESPN+
και το Hulu· κάποιοι
αναρωτιούνται αν η
είσοδος στα πάρκα της θα
μπορούσε μια μέρα να
αποτελέσει μέρος ενός «μεγάλου
πακέτου» της Disney.
Ωστόσο, νέοι αντίπαλοι
του Χόλιγουντ «επανέρχονται
και πάλι στη μάχη»,
προσφέροντας πακέτα
διαφορετικού είδους. Το
«θησαυροφυλάκιο» των
βίντεο της Apple είναι
πολύ μικρότερο από αυτό
της Disney ή της Warner,
αλλά το πακέτο “Apple
One” δεν περιλαμβάνει
μόνο τηλεόραση αλλά και
μουσική, παιχνίδια,
δυνατότητα αποθήκευσης,
ειδήσεις και προγράμματα
γυμναστικής. (Στα σκαριά
βρίσκεται και συνδρομή
για κινητά iPhone.)
Παρόμοιες παροχές
φέρεται να προσφέρει και
η Amazon Prime. Με τα
νοικοκυριά να αναζητούν
τρόπους εξοικονόμησης,
τέτοιου είδους συμφωνίες
των media ενδεχομένως να
αποδειχθούν δελεαστικές.
Αυτός μπορεί να είναι ο
λόγος για τον οποίο
ορισμένοι από τους
παλιούς κολοσσούς του
Χόλιγουντ αποφασίζουν να
συνεργαστούν με τους
νέους. Στις 15 Αυγούστου,
η Paramount ανακοίνωσε
συμφωνία με τη Walmart,
κολοσσό λιανικής πώλησης,
σύμφωνα με την οποία τα
μέλη του Walmart+, της
απάντησης του
καταστήματος στην Amazon
Prime, θα έχουν δωρεάν
πρόσβαση στην υπηρεσία
streaming Paramount+.
Όπως η Amazon και η
Apple, έτσι και η
Walmart αντιμετωπίζει τα
μέσα ενημέρωσης ως έναν
τρόπο να κρατήσει τους
πελάτες της στην κύρια
επιχείρησή της. Πρόσφατα,
πρόσθεσε τη δυνατότητα
μουσικής στο πακέτο
Walmart+, μέσω μιας
συμφωνίας με τη Spotify,
τον κορυφαίο πάροχο
υπηρεσιών ροής ήχου.
Καθώς ο ανταγωνισμός για
τους θεατές εντείνεται,
η μάχη μεταξύ του «παλιού»
και του «νέου» Χόλιγουντ
αποδεικνύεται τόσο
αιματηρή όσο ένα
επεισόδιο του “Game of
Thrones”. Για τους
καταναλωτές, ωστόσο, οι
οποίοι έχουν, πλέον,
περισσότερες επιλογές
και περισσότερες
προσφορές από ποτέ, η
μάχη αυτή είναι απλώς
διασκεδαστική.
Πηγή: The Economist
|