|
Με την
εντυπωσιακή κυκλοφορία
του YU7 -του δεύτερου
ηλεκτρικού της οχήματος
μετά το σπορ σεντάν SU7
που έκανε πρεμιέρα τον
Μάρτιο-, η Xiaomi πέτυχε
κάτι που ούτε η Apple
δεν κατάφερε: να μπει
στην αγορά των EVs με
πραγματικό αντίκτυπο. Η
Apple, έπειτα από μια
δεκαετία προσπαθειών και
δισεκατομμυρίων δολαρίων
σε επενδύσεις,
εγκατέλειψε τα σχέδια
για δικό της ηλεκτρικό
όχημα.
Αντίθετα, η Xiaomi -που
ανακοίνωσε τις
αυτοκινητικές της
φιλοδοξίες μόλις το
2021- έχει ήδη «ρίξει»
πάνω από 300.000
ηλεκτρικά
αυτοκίνητα στους δρόμους
της Κίνας μέσα σε 15
μήνες, ενώ για να
ανταποκριθεί στις
υπάρχουσες παραγγελίες
χρειάζεται περισσότερο
από έναν χρόνο.
Παρ’ ότι
το τμήμα EV εμφανίζει
μέχρι στιγμής ζημίες, ο
Lei Jun παραμένει
αισιόδοξος: εκτιμά
ότι μέχρι το τέλος της
χρονιάς θα είναι
κερδοφόρο -ένα
εξαιρετικό επίτευγμα για
την Κίνα, μια από τις
πιο αδυσώπητες αγορές
στον κόσμο.
Η Xiaomi
έχει πλέον θέσει ως
στόχο την παγκόσμια
κυριαρχία. Τα επόμενα
χρόνια σκοπεύει να
ανοίξει 10.000
καταστήματα στο
εξωτερικό, από μερικές
εκατοντάδες πέρυσι, τα
οποία θα χρησιμοποιήσει
για να παρουσιάζει τα
κομψά νέα αυτοκίνητά της
μαζί με τα ηλεκτρονικά
είδη ευρείας
κατανάλωσης. Τι μπορεί,
όμως, να σταματήσει την
εκπληκτική της άνοδο;
Η
επιτυχία της Xiaomi στα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα
οφείλεται εν μέρει στο
γεγονός ότι βρέθηκε στο
σωστό μέρος την
κατάλληλη στιγμή. Η Κίνα
σήμερα έχει μεγάλη
τεχνογνωσία στην
αυτοκινητοβιομηχανία. Ο
κ. Lei κατάφερε να
αποσπάσει κορυφαία
ταλέντα από διάφορες
άλλες εταιρείες. Οι
τιμές των ανταλλακτικών
και των μηχανημάτων,
δεδομένης της
υπερπροσφοράς και των
δύο, έχουν πέσει
κατακόρυφα. Η έγκριση
και η κατασκευή ενός
εργοστασίου μπορεί να
γίνει πολύ πιο γρήγορα
στην Κίνα απ’ ό,τι στα
περισσότερα άλλα μέρη.
Βέβαια,
ο κ. Lei αξίζει τα
περισσότερα εύσημα. Οι
γνώστες σημειώνουν ότι,
σε αντίθεση με τον Tim
Cook της Apple, ανέλαβε
προσωπικά τον έλεγχο του
έργου της κατασκευής
αυτοκινήτων της
εταιρείας του. Η
επιτυχία χρειάστηκε
βαθιές αλλαγές στον
τρόπο λειτουργίας της
Xiaomi. Πριν από την
είσοδό του στα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα, o κολοσσός
δεν διέθετε εργοστάσια.
Όπως και η Apple,
ανέθετε την παραγωγή των
τηλεφώνων και άλλων
συσκευών της σε
εξωτερικούς συνεργάτες.
Ωστόσο, επέλεξε να
κατασκευάσει το δικό της
εργοστάσιο EV στο
Πεκίνο, το οποίο και
επεκτείνει, προκειμένου
να εξασφαλίσει αυστηρή
εποπτεία. Τώρα υιοθετεί
την ίδια προσέγγιση και
σε άλλα σημεία της
επιχείρησής της: πέρυσι
άρχισε να παράγει η ίδια
smartphones σε μια άλλη
εγκατάσταση στο Πεκίνο
και κατασκευάζει ένα
εργοστάσιο στο Wuhan,
όπου θα κατασκευάζει
άλλες συνδεδεμένες
συσκευές, ξεκινώντας από
τα κλιματιστικά.
Η
στρατηγική μάρκετινγκ
της Xiaomi, η οποία
βασίζεται σε μεγάλο
βαθμό στη λατρεία του κ.
Lei στην Κίνα, βοήθησε
την επέκτασή της στα
ηλεκτρικά οχήματα, όπως
η λατρεία για τον Steve
Jobs βοήθησε την Apple
να πουλήσει τα πρώτα της
iPhones. Το πανεπιστήμιο
Wuhan λέγεται ότι
γνώρισε αύξηση του
ενδιαφέροντος χάρη στη
φοίτηση του κ. Lei εκεί
πριν από 30 χρόνια. Οι
«Mi Fans», όπως είναι
γνωστοί οι
σκληροπυρηνικοί πελάτες
της Xiaomi, συλλέγουν
αναμνηστικά της
εταιρείας και σπεύδουν
να πάρουν στα χέρια τους
κάθε νέο προϊόν. Η
Xiaomi κατάφερε να
διατηρήσει τον
ενθουσιασμό γύρω από τα
ηλεκτρικά της οχήματα
παρά το φρικτό ατύχημα
του Μαρτίου, κατά το
οποίο τρεις φοιτητές
σκοτώθηκαν σε ένα SU7
που οδηγούσε σε
αυτοκινητόδρομο το
σύστημα αυτόνομης
οδήγησης της εταιρείας.
Το επεισόδιο οδήγησε σε
επικρίσεις για τα
πρότυπα ασφαλείας της
Xiaomi και σε προσωρινό
ξεπούλημα των μετοχών
της, αλλά δεν κατέστειλε
τη ζήτηση για το YU7
όταν κυκλοφόρησε τρεις
μήνες αργότερα.
Το
γεγονός ότι η Xiaomi
διαθέτει μια τεράστια
πελατειακή βάση, στην
οποία μπορεί να
προωθήσει νέα προϊόντα,
βοηθάει πολύ. Στο τέλος
του περασμένου έτους
ισχυρίστηκε ότι είχε 700
εκατ. μηνιαίους χρήστες
σε όλες τις συσκευές της
παγκοσμίως, αυξημένους
κατά 10% περίπου σε
σχέση με το προηγούμενο
έτος. Πολλοί από αυτούς
παίζουν παιχνίδια που
αγοράζονται από το
κατάστημα εφαρμογών της
Xiaomi και βλέπουν
διαφημίσεις που
πωλούνται από την
εταιρεία (σύμφωνα με την
Bernstein, αυτές
παράγουν το μισό των
συνολικών κερδών της
εταιρείας). Επιπλέον,
ένα σημαντικό ποσοστό
των χρηστών αγοράζει τα
προϊόντα της Xiaomi
απευθείας από την
εφαρμογή της. Η εταιρεία
έχει ήδη αποδειχθεί
ικανή στο να τους πείθει
να αναβαθμίσουν σε πιο
ακριβά τηλέφωνα. Για να
πετύχει η προσπάθειά της
το μόνο που χρειάζεται
είναι ένα μικρό κομμάτι
από αυτούς να αγοράσει
αυτοκίνητο. Πολλοί από
τους Κινέζους πελάτες
της Xiaomi ήταν μόλις 20
ετών όταν αγόρασαν ένα
από τα πρώτα smartphones
της πριν από περίπου μια
δεκαετία. Τώρα είναι 30
και κάτι και αποτελούν
δημογραφική ομάδα-στόχο
για τα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα της
εταιρείας.
Ο κ.
Lei, όμως, κοιτάζει και
πέρα από την Κίνα.
Σχεδόν τα μισά έσοδα της
εταιρείας από
smartphones και άλλες
συνδεδεμένες συσκευές
προέρχονται από το
εξωτερικό, κυρίως από
αναπτυσσόμενες αγορές,
όπως η Ινδία και η
Ινδονησία. Ο κ. Lei
θέλει μέχρι το 2027 η
Xiaomi να αρχίσει να
πουλάει τα EVs της εκτός
Κίνας. Πιθανότατα δεν θα
απολαύσουν την
ενθουσιώδη υποδοχή που
έχουν στην πατρίδα τους:
Η Xiaomi δεν έχει την
ίδια αφοσίωση ως
εμπορικό σήμα στις ξένες
αγορές και ελάχιστοι
πελάτες στο εξωτερικό
έχουν ακούσει για τον κ.
Lei. Αυτό εξηγεί γιατί η
Xiaomi επενδύει στην
οικοδόμηση ενός
τεράστιου δικτύου
καταστημάτων στο
εξωτερικό, το οποίο θα
βελτιώσει το προφίλ της.
Ταυτόχρονα, η εταιρεία
σχεδιάζει να συνεχίσει
να επεκτείνεται σε νέους
επιχειρηματικούς
κλάδους. Αναπτύσσει το
δικό της ανθρωποειδές
ρομπότ, το CyberOne, και
τον Μάιο παρουσίασε ένα
προηγμένο τσιπ τριών
νανομέτρων που είχε
σχεδιάσει η ίδια.
Περίπου το 50% του
προσωπικού της εργάζεται
στην έρευνα και την
ανάπτυξη, οι δαπάνες για
τις οποίες αυξήθηκαν
πέρυσι κατά 26%, σε 3,4
δισ. δολάρια
-περισσότερα από τα
καθαρά κέρδη της
εταιρείας. Το σκεπτικό
της επιχείρησης είναι
ότι με την ανάπτυξη
τεχνολογιών από την
αρχή, μπορεί να
εντοπίσει αποδοτικότητα
και να αυξήσει τα
εμπόδια στον
ανταγωνισμό.
Ίσως ο
μεγαλύτερος κίνδυνος για
τη Xiaomi, λαμβάνοντας
υπόψη τα πολλά προϊόντα
της, είναι ότι
αγωνίζεται σε πάρα πολλά
μέτωπα. Ο πόλεμος τιμών
μεταξύ των κινεζικών
εταιρειών EV συνεχίζει
να εντείνεται και παρά
την ανάπτυξή της, η
Xiaomi παραμένει ένας
μικρός παίκτης. Αυτήν τη
στιγμή πουλάει περίπου
20.000 αυτοκίνητα το
μήνα, σε σύγκριση με το
δεκαπλάσιο για την BYD,
την ηγέτιδα της αγοράς.
Ο ανταγωνισμός στα
smartphones παραμένει
επίσης υψηλός, καθώς η
Huawei, ένας άλλος
κινεζικός τεχνολογικός
γίγαντας, του οποίου τα
handsets βούλιαξαν
εξαιτίας των
αμερικανικών κυρώσεων το
2019, επιστρέφει. Παρ’
όλα αυτά, κανείς δεν θα
πρέπει να υποτιμά την
ικανότητα του κ. Lei
στις πωλήσεις.
Πηγή:
The Economist
|