|
Ο
πρωθυπουργός της Βόρειας
Μακεδονίας, Χρίστιαν
Μίτσκοσκι, ανακοίνωσε
πρόσφατα ότι ο στόχος
είναι ο αγωγός να
λειτουργήσει εκ νέου
πριν από το τέλος του
2025. Όπως δήλωσε, οι
εργασίες δοκιμών έχουν
ουσιαστικά ολοκληρωθεί,
ενώ η κυβέρνηση έχει
εγκρίνει και το σχετικό
τιμολόγιο για τη χρήση
της υποδομής.
Σύμφωνα
με πληροφορίες από τη
γειτονική χώρα,
εξετάζεται ακόμη το
ενδεχόμενο να
πραγματοποιηθεί ειδική
τελετή στις αρχές του
2026, σηματοδοτώντας
επίσημα την επανέναρξη
της λειτουργίας.
Για τη
HELLENiQ
ENERGY,
η επαναλειτουργία του
αγωγού αποτελεί βασικό
βήμα για τη δημιουργία
ενός νέου ενεργειακού
κόμβου στα Βαλκάνια. Οι
εγκαταστάσεις της
OKTA
στα Σκόπια προβλέπεται
να αξιοποιηθούν ως
κέντρο αποθήκευσης και
διακίνησης προϊόντων
προς τις αγορές της
περιοχής. Στόχος είναι
να ενισχυθεί η παρουσία
του ομίλου στα Δυτικά
Βαλκάνια, με πρώτες
αγορές-στόχους τη Σερβία
και την Κροατία. Ο
όμιλος ήδη διαθέτει
εκτεταμένο δίκτυο
πρατηρίων: 59 στη
Σερβία, 99 στη
Βουλγαρία, 26 στη Βόρεια
Μακεδονία και 46 στο
Μαυροβούνιο.
Ο
διευθύνων σύμβουλος της
HELLENiQ
ENERGY,
Ανδρέας Σιάμισιης,
επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι
η επανενεργοποίηση του
αγωγού βρίσκεται στην
τελική ευθεία. Όπως
ανέφερε, αναμένεται η
αποστολή πετρελαίου
εντός του έτους, τη
στιγμή που η Ελλάδα
επιδιώκει να αξιοποιήσει
τα νέα περιθώρια που
προκύπτουν στην περιοχή
μετά τη συρρίκνωση της
παρουσίας ρωσικών
εταιρειών.
Οι
προσπάθειες για
επαναλειτουργία δεν
είναι καινούργιες. Είχαν
ξεκινήσει ήδη από το
2016–2017 και είχαν
συζητηθεί ακόμη και στο
πλαίσιο της τριμερούς
Ελλάδας–Βόρειας
Μακεδονίας–ΗΠΑ το 2020,
κατά την επίσκεψη του
τότε Αμερικανού υπουργού
Εξωτερικών Μάικ Πομπέο.
Ο αγωγός είχε αρχικά
κατασκευαστεί ώστε να
μεταφέρει αργό πετρέλαιο
από το διυλιστήριο της
Θεσσαλονίκης στις
εγκαταστάσεις της
OKTA,
τις οποίες είχαν
αγοράσει το 1998 τα τότε
ΕΛΠΕ.
Ο αγωγός
της
VARDAX
έχει συνολικό μήκος
περίπου 213 χιλιόμετρα,
εκ των οποίων σχεδόν 70
χιλιόμετρα βρίσκονται
εντός ελληνικής
επικράτειας. Διασχίζει
κυρίως αγροτικές και
δασικές περιοχές σε
δήμους της Θεσσαλονίκης
και του Κιλκίς, ενώ η
ετήσια μεταφορική του
ικανότητα φτάνει τα 2,5
εκατομμύρια τόνους
προϊόντων (πετρέλαιο
κίνησης/diesel).
|