|
Η HSBC
σημειώνει πως η
δημιουργία του Ταμείου
Υποδομών και Κλίματος
(SVIK), ύψους 500 δισ.
ευρώ, σε συνδυασμό με
την εξαίρεση των
αμυντικών δαπανών άνω
του 1% του ΑΕΠ από τον
κανόνα του
«δημοσιονομικού φρένου»,
σηματοδοτεί μια νέα
κατεύθυνση για τη
γερμανική δημοσιονομική
πολιτική.
Χρηματοδοτήσεις και
επενδυτικές
προτεραιότητες
Το
σχέδιο προβλέπει αύξηση
του καθαρού δανεισμού
της κεντρικής κυβέρνησης
από 50 δισ. ευρώ το 2024
σε 186 δισ. ευρώ το
2029, με μεγαλύτερη
αξιοποίηση κεφαλαίων
εκτός προϋπολογισμού.
Σχεδόν το μισό από τα
κονδύλια του SVIK θα
διοχετεύεται στις
μεταφορές, κυρίως σε
έργα οδικά και
σιδηροδρομικά, με
προτεραιότητα στη
συντήρηση, ώστε να
διασφαλίζεται ταχύτερη
έγκριση σε σχέση με νέες
κατασκευές.
Ενίσχυση
των αμυντικών δαπανών
Στην
άμυνα, ο προϋπολογισμός
θα αυξηθεί από τα 52
δισ. ευρώ το 2024 στα 82
δισ. ευρώ το 2026, με
σχεδόν το ήμισυ να
κατευθύνεται σε νέες
προμήθειες ήδη από το
επόμενο έτος. Ωστόσο, η
HSBC επισημαίνει ότι η
πραγματική επίδραση του
προγράμματος στα
οικονομικά μεγέθη θα
φανεί σταδιακά, καθώς η
χώρα λειτουργεί ακόμη με
προσωρινό προϋπολογισμό
έως ότου εγκριθεί
εκείνος του 2025,
πιθανότατα στο τέλος
Σεπτεμβρίου.
Μέχρι
τον Ιούνιο, οι
επενδύσεις ανήλθαν σε
περίπου 20 δισ. ευρώ από
τον τακτικό
προϋπολογισμό και σε 5
δισ. ευρώ από το ειδικό
ταμείο για τις ένοπλες
δυνάμεις, ποσό που
απέχει σημαντικά από τον
στόχο των 115 δισ. ευρώ
για το τρέχον έτος.
Επιπτώσεις στην
οικονομία
Στον
κατασκευαστικό κλάδο, η
ζήτηση για οδικά έργα
παραμένει περιορισμένη
λόγω έλλειψης
δυναμικότητας στις
μελέτες και τον
σχεδιασμό, ενώ στα
σιδηροδρομικά έργα
παρατηρείται βελτίωση
χάρη σε παλαιότερες
πρωτοβουλίες. Αντίθετα,
η παραγωγή όπλων και
πυρομαχικών έχει ήδη
ενισχυθεί, αξιοποιώντας
το ειδικό ταμείο των 100
δισ. ευρώ που συστάθηκε
το 2022.
Σύμφωνα
με τις εκτιμήσεις της
HSBC, οι θετικές
επιπτώσεις του
δημοσιονομικού πακέτου
στο ΑΕΠ αναμένεται να
αρχίσουν να φαίνονται
πιο καθαρά από το
δεύτερο εξάμηνο του
2026.



|