|
Δημοσιονομική εικόνα
Η
Κομισιόν προβλέπει
δημοσιονομικό έλλειμμα
3,3% το 2026 και 3,4% το
2027, με μια ήπια
σύσφιξη εξαιτίας της
σταδιακής ολοκλήρωσης
του Ταμείου Ανάκαμψης.
Οι δημόσιες επενδύσεις
αναμένεται να ενισχυθούν
στο υψηλότερο επίπεδο
από το 2008 – περίπου
3,7% του ΑΕΠ έως το 2026
– με το RRF να διατηρεί
κρίσιμο ρόλο
χρηματοδότησης.
Για την
Ελλάδα, η Επιτροπή
εκτιμά ότι το
δημοσιονομικό ισοζύγιο
θα παραμείνει υπό πλήρη
έλεγχο, διατηρώντας την
πορεία πλεονασμάτων που
έχει καταγραφεί τα
τελευταία χρόνια.
Διαφορές ανά χώρα –
Μεγαλύτερος κίνδυνος για
τη Γαλλία
Εννέα
χώρες βρίσκονται ήδη σε
διαδικασία υπερβολικού
ελλείμματος (έξι στην
Ευρωζώνη). Για το 2026,
11 κράτη-μέλη αναμένεται
να εμφανίσουν έλλειμμα
άνω του 3%, μεταξύ των
οποίων η Γερμανία, η
Γαλλία και το Βέλγιο.
Ωστόσο, Γερμανία,
Φινλανδία και Λετονία
αναμένεται να αποφύγουν
αυστηρότερη μεταχείριση,
αξιοποιώντας τη ρήτρα
εξαίρεσης για αμυντικές
δαπάνες.
Η
Γερμανία αναμένεται να
αυξήσει το έλλειμμα στο
4% του ΑΕΠ, σημαντικά
υψηλότερα από φέτος, με
την HSBC να σημειώνει
ότι η Κομισιόν είναι πιο
αισιόδοξη από τις αγορές
ως προς την ικανότητα
του Βερολίνου να
υλοποιήσει όλο το πακέτο
μέτρων που έχει
εξαγγελθεί.
Αντίθετα, η Γαλλία
βρίσκεται σε πιο ευάλωτη
θέση. Η Επιτροπή
προειδοποιεί ότι, χωρίς
πρόσθετα μέτρα
δημοσιονομικής
προσαρμογής –ιδίως μετά
το πάγωμα της αύξησης
του ορίου
συνταξιοδότησης– η χώρα
ενδέχεται την άνοιξη να
βρεθεί αντιμέτωπη με
περαιτέρω αυστηροποίηση
της διαδικασίας
υπερβολικού ελλείμματος.
Η HSBC σημειώνει ότι
αυτό μπορεί να επηρεάσει
ακόμη και την
επιλεξιμότητα της
Γαλλίας για το εργαλείο
TPI της ΕΚΤ.
Στον
αντίποδα, η Ιταλία
φαίνεται να λαμβάνει
«ψήφο εμπιστοσύνης»: η
Κομισιόν θεωρεί εφικτό
να εξέλθει από τη
διαδικασία υπερβολικού
ελλείμματος νωρίτερα του
αναμενόμενου, πιθανότατα
την άνοιξη του 2025.
Το
τέλος του RRF και οι
επιπτώσεις
Η
Κομισιόν αναγνωρίζει ότι
η ολοκλήρωση του Ταμείου
Ανάκαμψης στο τέλος του
2026 δεν θα δημιουργήσει
έναν «δημοσιονομικό
γκρεμό», καθώς μέρος των
πόρων θα συνεχίσει να
αποδεσμεύεται και μετά
το 2026. Ωστόσο, η HSBC
προειδοποιεί ότι η
αυξημένη εξάρτηση από
εθνικούς προϋπολογισμούς
θα εντείνει τις πιέσεις
το 2027, ιδιαίτερα για
τις χώρες που είναι οι
μεγαλύτεροι καθαροί
δικαιούχοι.
Παράλληλα, οι προβλέψεις
για τον πληθωρισμό του
2027 εξακολουθούν να
ενσωματώνουν την
επίδραση του ETS2,
παρότι οι υπουργοί
Οικονομικών της ΕΕ
συμφώνησαν πρόσφατα στην
αναβολή εφαρμογής του
για το 2028. Η HSBC
σημειώνει ότι η αφαίρεση
αυτού του παράγοντα θα
μπορούσε να οδηγήσει τον
πληθωρισμό πιο κοντά στο
1,8%, κάτι που θα έχει
σημασία για τις νέες
προβλέψεις της ΕΚΤ τον
Δεκέμβριο.
|