Μετά από
πολλές περιπέτειες που κράτησαν σχεδόν τρία
χρόνια ο μικρός αλλά στρατηγικής σημασίας αγωγός
IGB οδεύει προς το happy end…
Εκτός απροόπτου, τον
επόμενο μήνα, τον Ιούλιο,
θα ξεκινήσει την
εμπορική του λειτουργία,
ενώ σήμερα ολοκληρώνεται
το τεστ του αγωγού, που
συνδέει το βουλγαρικό
σύστημα με τα αντίστοιχα
του ελληνικού και του
TAP, με τη διοχέτευση
και των τελευταίων
ποσοτήτων αερίου 1,5 εκ.
κυβικών μέτρων. Σταδιακά
από τις 7 Ιουνίου μέχρι
και σήμερα θα περάσουν
τον αγωγό από τη μία
άκρη (Κομοτηνή) μέχρι
την άλλη (Στάρα Ζαγόρα)
συνολικές ποσότητες 4 εκ.
κυβικών μέτρων.
Όπως γράφει ο
Οικονομικός Ταχυδρόμος,
ο αγωγός μήκους 182
χιλιομέτρων
αναδεικνύεται σε κρίσιμο
διαμετακομιστικό
διάδρομο μεταφοράς
φυσικού αερίου μετά τη
ρωσική εισβολή στην
Ουκρανία και την κίνηση
της Gazprom να κλείσει
τη στρόφιγγας παροχής
του καυσίμου στη
Βουλγαρία. Αν και οι
ανάγκες της γειτονικής
χώρας καλύπτονται σήμερα
μέσω του Εθνικού
Συστήματος Φυσικού
Αερίου καθώς
μεταφέρονται ποσότητες
αεριοποιημένου LNG,
εντούτοις ο IGB θα
αποτελέσει μία ακόμη
πηγή εφοδιασμού.
Η πιστοποίηση
Ο IGB, όταν ολοκληρωθεί
και το FSRU της
Αλεξανδρούπολης θα είναι
σε θέση να αποτελέσει
την αρχή ενός κρίκου
αγωγών που θα εφοδιάζουν
με αεριοποιημένο LNG τις
αγορές των δυτικών
Βαλκανίων ακόμη κι
εκείνης της Ουκρανίας.
Τον αγωγό Ελλάδας –
Βουλγαρίας κατασκεύασε η
ελληνική εταιρεία AVAX,
ενώ η πανδημία με τις
επιπτώσεις στην
εφοδιαστική αλυσίδα πήγε
πίσω σχεδόν ένα χρόνο
την ολοκλήρωση της
κατασκευής του.
Για την εμπορική
λειτουργία του IGB
απομένουν πια οι
πιστοποιήσεις της
εταιρείας ICGB, που
τρέχει το project ως
ανεξάρτητου διαχειριστή
συστήματος φυσικού
αερίου. Για την ακρίβεια
οι ρυθμιστικές αρχές
ενέργειας της Ελλάδας
και της Βουλγαρίας έχουν
αποστείλει τα σχέδια
αποφάσεων στην Κομισιόν.
Οι Βρυξέλλες όταν
ανάψουν το πράσινο φως
αμέσως και οι δύο
Ρυθμιστές θα εκδώσουν
τις πιστοποιήσεις στην
ICGB.