|
Το LNG
και οι ανάγκες των χωρών
του Κάθετου Διαδρόμου
Αξίζει
να τονιστεί ότι οι χώρες
του λεγόμενου Κάθετου
Διαδρόμου του δικτύου
των αγωγών μεταφοράς
φυσικού αερίου Ελλάδας,
Βουλγαρίας, Ρουμανίας,
Μολδαβίας και Ουκρανίας
καταναλώνουν περί τα 50
δισεκατομμύρια κυβικά
μέτρα. Οι προβλέψεις για
το 2030 δείχνουν
κατανάλωση 68
δισεκατομμύρια κυβικά
μέτρα φυσικού αερίου.
Ουσιαστικά σε πέντε
χρόνια θα απαιτηθούν
περί τα 18
δισεκατομμύρια κυβικά
μέτρα, ενώ την ίδια
στιγμή από το 2028,
οπότε και θα απαγορευτεί
το ρωσικό αέριο, θα
προκύψουν επιπλέον
ανάγκες 15 με 16
δισεκατομμύρια κυβικά
μέτρα αερίου.
00:00
Στην
Ελλάδα σήμερα
λειτουργούν δύο υποδομές
υποδοχής LNG: Ο
τερματικός σταθμός LNG
του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα
με ετήσια δυναμικότητα 7
δισεκατομμυρίων κυβικών
μέτρων και αποθηκευτικής
δυνατότητας 225.000
κυβικών μέτρων , ενώ σε
επαναλειτουργία τέθηκε
πρόσφατα και το FSRU
Αλεξανδρούπολης της
Gastrade με ετήσια
δυναμικότητα μεταφοράς
5,5 δισ. κ.μ. αερίου και
αποθηκευτικής
δυνατότητας 153.500
κυβικών μέτρων.
Το FSRU
Αλεξανδρούπολης
πρόκειται για πλωτή
μονάδα και είναι
αγκυροβολημένο μόνιμα
υπεράκτια του λιμανιού
της Αλεξανδρούπολης.
Την ίδια
στιγμή εδώ και
τουλάχιστον τρία χρόνια
σε φάση ωρίμανσης
βρίσκονται άλλα τέσσερα
επενδυτικά σχέδια για
την ανάπτυξη αντίστοιχων
FSRU που θα υποδέχονται
φορτία LNG.
Η
«Διώρυγα GAS» της Motor
Oil και το LNG
Ένα από
τα πλέον ώριμα έργα,
λίγο πριν τη λήψη της
επενδυτικής απόφασης
είναι η ανάπτυξη FSRU
από τη Motor Oil στο
Σαρωνικό, στις
εγκαταστάσεις του
διυλιστηρίου της
Κορίνθου. Η «Διώρυγα
Gas» έχει ετήσια
δυναμικότητα 2,5 δισ.
κ.μ. αερίου και
αποθηκευτική δυνατότητα
210.000 κυβικών μέτρων.
Ωστόσο,
η «Διώρυγα Gas» για τη
λειτουργία του FSRU ζητά
την εξασφάλιση
χρηματοδότησης με 179
εκατ. ευρώ, στα πρότυπα
εκείνης που έλαβε από
κοινοτικούς πόρους το
FSRU Αλεξανδρούπολης της
Gastrade.
Το FSRU
Θράκης της Gastrade
Στη φάση
της έκδοσης της
περιβαλλοντικής άδειας
βρίσκεται το δεύτερο
FSRU της Gastrade,
ανοιχτά της
Αλεξανδρούπολης. Το FSRU
Θράκης θα έχει ετήσια
δυναμικότητα
επαναεριοποίησης 5,5
δισ. κ.μ. LNG.
Πληροφορίες φέρουν τη
Gastrade να έχει έρθει
σε επαφές με το
αμερικανικό κρατικό fund
DFC για χρηματοδότηση.
Ωστόσο, η επενδυτική
απόφαση δεν αναμένεται
πριν το 2026.
Το «FSRU
Thessaloniki» της
HELLENiQ ENERGY
Σε
διαδικασία ωρίμανσης
βρίσκεται και το
επενδυτικό σχέδιο της
Elpedison, θυγατρικής
της HELLENiQ ENERGY, για
την ανάπτυξη του «FSRU
Thessaloniki». Η ετήσια
δυναμικότητα του πλωτού
σταθμού που έχει
σχεδιαστεί να βρίσκεται
ανοιχτά του Θερμαϊκού
Κόλπου είναι στα 4,82
δισ. κ.μ. φυσικού αερίου
και η δυνατότητα
αποθήκευσης LNG
ανέρχεται στα 270.000
κυβικά μέτρα.
Το «FSRU
Thessaloniki» αναμένεται
να λειτουργήσει προς το
τέλος του 2028 αν κι
εφόσον ληφθεί η
επενδυτική απόφαση για
την υλοποίηση του.
Το LNG
και το «FSRU ARGO»
Η
κοινοπραξία
Mediterranean Gas,
τρέχει το FSRU ARGO. Το
σχέδιο προβλέπει την
ανάπτυξη του στο λιμάνι
του Βόλου.
Το FSRU
ARGO θα έχει ετήσια
δυναμικότητα
επαναεριποίησης LNG 5,2
δισ. κ.μ. και
αποθήκευσης 170.000
κυβικών μέτρων.
Μακροχρόνια συμβόλαια
Να
σημειωθεί ότι για την
υλοποίηση των
προαναφερόμενων FSRU
απαιτούνται μακροχρόνια
συμβόλαια προμήθειας.
Συμφωνίες τόσο με
αγοραστές όσο και με
προμηθευτές LNG.
Επίσης,
οι επενδυτές αναζητούν
κεφάλαια για τις
επενδύσεις και μάλιστα
διεκδικούν και
κοινοτικές
χρηματοδοτήσεις.
Μόνο
όταν εξασφαλιστούν αυτές
οι δύο προϋποθέσεις θα
προχωρήσουν και οι
επενδύσεις.
Πηγή:
Οικονομικός Ταχυδρόμος
|