To LNG γίνεται
το …καύσιμο γέφυρα για την απεξάρτηση από το
ρωσικό φυσικό αέριο και η ανάγκη για τερματικούς
σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνεται
σε όλη την Ευρώπη.
Για να υποκατασταθούν 60
εκατ. κυβικά μέτρα
φυσικού αερίου με LNG
χρειαζόμαστε υποδομές
που θα μπορούν να το
υποδεχτούν και αυτές δεν
γίνονται από τη μια μέρα
στην άλλη.
O πρώτος τερματικός
σταθμός αεριοποίησης LNG
(FSRU) θα
λειτουργήσει από την Gastrade στην
Αλεξανδρούπολη το 2023 και
εφόσον η αγορά τα
σηκώνει θα ακολουθήσουν
και άλλα.
Σημειώνεται ότι στη Γερμανία, λίγες
ημέρες μετά τη ρωσική
εισβολή στην Ουκρανία
ανακοινώθηκαν οι δύο
πρώτοι σταθμοί FSRU
και στην
Ελλάδα οι εξαγγελίες για
νέους σταθμούς
ακολουθούν η μια την
άλλη.
Η Gastrade (Κοπελούζος),
που υλοποιεί τον πρώτο
τερματικό σταθμό,
ανακοίνωσε ένα δεύτερο
FSRU στην Αλεξανδρούπολη,
έχει αδειοδοτηθεί ακόμη
ένα στον Βόλο,
κατατέθηκε αίτηση για
FSRU από
τα ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη και
στην Κόρινθο το FSRU
της Διώρυγα GAS, όπως
ονομάζεται το FSRU της Motor
Oil, σύντομα ξεκινά το
δεσμευτικό market test.
Μετά τις εξαγγελίες για
τρία νέα FSRU, τα
market test που θα
ακολουθήσουν θα κρίνουν πόσα
από αυτά που έχουν
ανακοινωθεί μετά τον
πόλεμο στην Ουκρανία για
την ελληνική αγορά, θα
μπορέσουν να υλοποιηθούν.
Σημειώνεται ότι πριν το
ξέσπασμα του πολέμου,
επενδυτική απόφαση και
επομένως πορεία προς την
υλοποίηση είχε ληφθεί
μόνο για το FSRU της
Αλεξανδρούπολης, που
πρόκειται να
κατασκευάσει η Gastrade.
Επίσης μη
δεσμευτικό market test είχε
πραγματοποιηθεί για το
Διώρυγα Gas.
Τα κοιτάσματα της
Νοτιοανατολικής
Μεσογείου
Η περιοχή της
Νοτιοανατολικής
Μεσογείου με τα νέα
κοιτάσματα φυσικού
αερίου θα
αποτελέσει μια νέα πηγή
διαφοροποίησης
προμήθειας για την
Ευρώπη,
ενισχύοντας τον ρόλο της
Ελλάδας ως
διαμετακομιστή είτε μέσω
αγωγών είτε μέσω
τερματικών σταθμών LNG.
Οι υφιστάμενες υποδομές
διασύνδεσης με τη Δυτική
Ευρώπη (TAP) και τα
Βαλκάνια (IGB), όπως και
το σχέδιο του αγωγού με
τη Βόρεια Μακεδονία, θα
δώσουν τη δυνατότητα
μεταφοράς του LNG από
διάφορες πηγές στους
τερματικούς σταθμούς LNG
της χώρας στην Ευρώπη
και τις βαλκανικές χώρες.
Στο πλαίσιο αυτό 4 νέα
έργα FSRU έχουν
εξαγγελθεί ενώ μια νέα
υποδομή ετοιμάζεται στη
Ρεβυθούσα.
Αλεξανδρούπολη:
1+1FSRUαπό τηνGastrade
Το δεύτερο FSRU θα είναι
έτοιμο το νωρίτερο σε
τρία χρόνια καθώς είναι
μακρά η περίοδος
αδειοδοτήσεων και το
ταχύτερο που μπορεί να
υπολογιστεί ότι θα
λειτουργήσει είναι το
2025.
Το δεύτερο FSRU θα είναι μια
επένδυση 400 εκ. ευρώ και
λίγο μεγαλύτερο από το
πρώτο αφού θα έχει
ικανότητα αποθήκευσης
170.000 κ.μ LNG, και θα
μπορεί να παραδώσει έως
και 22,7 εκατ. κυβικά
μέτρα (κ.μ.) φυσικού
αερίου ημερησίως ή 5,5
δισ. κ.μ. ετησίως.
Το έργο θα περιλαμβάνει
επίσης ένα σύστημα
χερσαίου και
υποθαλάσσιου αγωγού που θα
συνδέει το FSRU με τους
υφιστάμενους αγωγούς
μεταφοράς φυσικού αερίου
στην περιοχή.
Η πρώτη Πλωτή Μονάδα
Αποθήκευσης και
Αεριοποίησης (FSRU) LNG,
χωρητικότητας 153.500
κ.μ. , θα συνδεθεί με
το Εθνικό Σύστημα
Μεταφοράς Φυσικού Αερίου
της Ελλάδας με αγωγό
μήκους 28 χλμ., μέσω του
οποίου το αεριοποιημένο
LNG θα προωθείται στις
αγορές της Ελλάδας, της
Βουλγαρίας αλλά και της
ευρύτερης περιφέρειας,
από τη Ρουμανία, τη
Σερβία και τη Β.
Μακεδονία, μέχρι τη
Μολδαβία και την
Ουκρανία.
Ο τερματικός σταθμός
αναμένεται να
λειτουργήσει στα τέλη
του 2023, με τη
συμβολαιοποιημένη
δυναμικότητα
αεριοποίησης να φθάνει
ήδη μέχρι και το 50% της
τεχνικής δυναμικότητάς
των 5,5 δισ. κ.μ. ανά
έτος.
Κόρινθος: Η απόφαση για
τη ΔΙΩΡΥΓΑ GAS
Η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS της Motor
Oil στους Αγίους
Θεοδώρους, είναι ένα στρατηγικό
έργο διεθνούς εμβέλειας, το
οποίο διαθέτει όλα τα
απαραίτητα
χαρακτηριστικά για την
εξυπηρέτηση των άμεσων
αναγκών σε τροφοδοσία
φυσικού αερίου, αλλά
παράλληλα ενσωματώνει
την δυνατότητα υποδοχής
ανανεώσιμων καυσίμων του
μέλλοντος, όπως το
υδρογόνο, υπογράμμισε
στέλεχος της Motor
Oil.
Μέσα στο Μάιο με Ιούνιο
πρόκειται να
πραγματοποιηθεί το
δεσμευτικό market test για
τον πλωτό τερματικό
σταθμό (FSRU)
υγροποιημένου φυσικού
αερίου (LNG) Διώρυγα
Gas, ενώ η επενδυτική
απόφαση για την
υλοποίηση του έργου θα
ληφθεί μέχρι το τέλος
του έτους, μετά τα
αποτελέσματα του
δεσμευτικού market test.
Η πρώτη φάση – μη
δεσμευτική – του Market
Test για την εκδήλωση
πρόθεσης δέσμευσης
δυναμικότητας στον πλωτό
τερματικό σταθμό (FSRU)
υγροποιημένου φυσικού
αερίου (LNG) Διώρυγα
Gas, ολοκληρώθηκε στις
14 Ιανουαρίου 2022.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
υπέβαλαν 15 Ελληνικές &
Διεθνείς εταιρείες.
Βόλος : Άδεια από τη ΡΑΕ,
φρένο από το ΤΑΙΠΕΔ
Ωστόσο υπάρχουν
ερωτηματικά για το πώς
θα γίνει αφού ο
Οργανισμός Λιμένος Βόλου
ανήκει στα assets που το
Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων
έχει εντάξει στην λίστα
με τα προς
ιδιωτικοποίηση λιμάνια.
Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να έχει
βάλει φρένο στο
αδειοδοτημένο από τη ΡΑΕ
FSRU της Mediterranean
Gas στον
Βόλο, ενημερώνοντας τους
επενδυτές ότι δεν
υπάρχει τέτοιος
σχεδιασμός στο master
plan που έχει εκπονηθεί
για την αναβάθμιση του
λιμανιού, καθώς επίσης
και ότι για να
παραχωρηθεί η χρήση του
για FSRU θα πρέπει να
γίνει διαγωνισμός.
Αρμόδιες πηγές του
ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι δεν
είναι αντίθετοι στις
επενδύσεις FSRU, ειδικά
σε μια περίοδο αυξημένων
ενεργειακών αναγκών όπως
είναι η σημερινή.
Τονίζουν όμως ότι
υπάρχει ένα σκεπτικισμός
γύρω από την χωροθέτηση
του έργου, το οποίο δεν
μπορεί να είναι
ξεχωριστό από την
ανάπτυξη και την
αξιοποίηση του λιμένα.
Θεσσαλονίκη: Κατατέθηκε
αίτηση από τα ΕΛΠΕ
Η Elpedison, η θυγατρική
των ΕΛΠΕ και της
ιταλικής Edison, με
δραστηριότητα στην
προμήθεια ηλεκτρικής
ενέργειας και φυσικού
αερίου και στην
ηλεκτροπαραγωγή με δύο
μονάδες φυσικού αερίου,
επεκτείνεται και στις
υποδομές LNG, από τις
οποίες συναρτάται άμεσα
το σχέδιο της Ε.Ε. για
ταχεία απεξάρτηση από το
ρωσικό φυσικό αέριο.
Η εταιρεία κατέθεσε στη
ΡΑΕ αίτηση για τη
χορήγηση άδειας
ανεξάρτητου συστήματος
φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ).
Το νέο έργο, «Thessaloniki
FSRU», θα αποτελείται από
μία πλωτή μονάδα
αποθήκευσης και
αεριοποίησης
υγροποιημένου φυσικού
αερίου (FSRU), θα
αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό
Κόλπο, ανοικτά της
Θεσσαλονίκης, και
αναμένεται να τεθεί σε
λειτουργία εντός του
2025.
Το FSRU θα έχει
ικανότητα αποθήκευσης
170.000 κ.μ. LNG και θα
μπορεί να παραδώσει έως
και 20 εκατ. κ.μ.
φυσικού αερίου ημερησίως.
Το έργο θα περιλαμβάνει
επίσης ένα σύστημα
χερσαίων και
υποθαλάσσιων αγωγών που
θα συνδέει το FSRU με
τις μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής της
Elpedison στη
Θεσσαλονίκη (μία
υφιστάμενη και μία υπό
σχεδιασμό), καθώς και με
τους υφιστάμενους
αγωγούς μεταφοράς του
ΕΣΦΑ στην περιοχή. Η
κατασκευή του «Thessaloniki
FSRU» θα ενισχύσει την
ασφάλεια εφοδιασμού, θα
επιτρέψει διευρυμένη
πρόσβαση στις αγορές
φυσικού αερίου και θα
συμβάλει στην
αποσυμφόρηση του Εθνικού
Συστήματος Μεταφοράς
Φυσικού Αερίου.