Την περασμένη εβδομάδα, όταν ο Μαρκ
Ζάκερμπεργκ ανήρτησε μία εικόνα του ψηφιακού του
άβαταρ στο παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας
της εταιρείας του, Horizon Worlds, ο CEO της Meta
Platforms, ήρθε αντιμέτωπος με ορισμένα
χλευαστικά σχόλια.
«Το Sims 1 είχε
καλύτερα γραφικά» έγραψε
χρήστης του Facebook. «Αυτή
η selfie κόστισε στον Μαρκ
Ζάκερμπεργκ 10.000.000.000.000
δολάρια» σχολίασε
χρήστης του Twitter. «Συνεχίστε
να κάνετε όσα κάνατε
πριν, παιδιά! Δεν το
έχετε με τους νέους
πειραματισμούς!»
Έπειτα, όταν, μετά
από τρεις ημέρες, ο
Ζάκερμπεργκ ανήρτησε μία
νέα φωτογραφία, στην
οποία είχε κάνει τις
κατάλληλες διορθώσεις («τα
γραφικά στο Horizon
μπορούν να κάνουν πολλά
περισσότερα», έγραψε ο
ίδιος), η ζημιά είχε ήδη
γίνει. Πώς,
αναρωτιούνταν οι
επικριτές, θα μπορούσε
το metaverse, για το
οποίο έχουν επενδυθεί
δισεκατομμύρια δολάρια,
να μοιάζει έτσι; Θα
είναι πάντα έτσι;
Tα lifestyle brands
και οι επενδυτές του
Web3 υποστηρίζουν ότι
όσοι θέτουν τα ερωτήματα
αυτά δεν έχουν εκλάβει
την ουσία του ζητήματος:
Το metaverse αποτελεί
την επόμενη φάση του
διαδικτύου, επιμένουν,
και είναι κάτι που
εξελίσσεται συνεχώς.
Επιπλέον, η εκδοχή της
Meta για το metaverse
αποτελεί απλώς μία
προσπάθεια. (Εκπρόσωπος
της Meta αρνήθηκε να
προβεί σε οποιοδήποτε
σχόλιο, λέγοντας ότι, το
φθινόπωρο, η εταιρεία
σκοπεύει να αποκαλύψει
περισσότερες
λεπτομέρειες για το
Horizon).
Ο Ίθαν Ζούκερμαν,
καθηγητής του
Πανεπιστημίου της
Μασαχουσέτης Άμχερστ, ο
οποίος ασχολείται και «μελετάει»
τα μέσα στο διαδίκτυο,
δήλωσε ότι η απλότητα
που χαρακτηρίζει το
Horizon Worlds
ενδεχομένως να είναι
σκόπιμη. (Όταν του
ζητήθηκε να μιλήσει για
το Horizon, εκπρόσωπος
της Meta έδειξε σε
δημοσιογράφο τη νέα
φωτογραφία του
Ζάκερμπεργκ στο
metaverse).
«Αν ήμουν ο
Ζάκερμπεργκ και
προσπαθούσα να αποκτήσω
ένα δισεκατομμύριο
χρήστες, θα σκεφτόμουν
ότι “Πρέπει να είναι
πολύ εύκολο”. Πρέπει να
δοθεί περισσότερη
σημασία στην ικανότητα
για δημιουργία παρά στην
εμφάνιση των διαφόρων
εργαλείων», δήλωσε ο
Ζάκερμαν, προσθέτοντας
ότι το Minecraft και το Roblox,
δύο δημοφιλή παιχνίδια
που χρησιμοποιούνται
τακτικά, δεν είναι
καθόλου φανταχτερά. «Είναι
δύσκολο να φτιάξουμε
εργαλεία που θα είναι
και εύκολα στη χρήση
τους αλλά θα είναι και
φοβερά εμφανισιακά» Για
να γίνει αυτό, είπε,
απαιτούνται περισσότερες
δυνατότητες animation
από αυτές που
υποστηρίζουν οι ψηφιακοί
κόσμοι του σήμερα.
Ο Άκας Νίγκαμ, CEO
της εταιρείας ψηφιακών
άβαταρα Genies, σημείωσε
ότι ο φωτορεαλισμός
σπάνια αποτελεί στόχο σε
τέτοια περιβάλλοντα.
«Η όλη ουσία ενός
άβαταρ είναι το
συναίσθημα και η
εσωτερική προσωπικότητα
που δεν μπορεί να
αναπαρασταθεί στην
ανθρώπινη μορφή»,
συνέχισε ο ίδιος. «Γι’
αυτό και οι πιο
δημοφιλείς επιλογές μας
δεν είναι οι ανθρώπινες
μορφές – είναι είδη».
Ο δισεκατομμυριούχος
επενδυτής και αστέρας
του “Shark Tank”, Μαρκ
Κιούμπαν, σημείωσε ότι ο
όρος “metaverse” μπορεί
να αναφέρεται σε πολύ
διαφορετικούς τύπους
έργων, όπως διάφορα
ψηφιακά προϊόντα («μια
σπουδαία επιχείρηση»)
και metaverse ακίνητα.
«Το ζήτημα είναι ότι
το metaverse δεν είναι
κάτι το μοναδικό. Σχεδόν
το οτιδήποτε μπορεί να
οριστεί ως metaverse»,
έγραψε ο Κιούμπαν σ’ ένα
email. «Υπάρχουν πάρα
πολλές δυνατότητες. Αυτή
η ποικιλία θα καταστήσει
δύσκολη τη δημιουργία
προτύπων».
Τα brands έχουν «πέσει
με τα μούτρα» στο
metaverse. Η Disney και
εταιρείες όπως αυτή
έχουν προσλάβει στελέχη
για να το επιβλέπουν. Η
Balenciaga και η μητρική
εταιρεία της Diesel, OTB
Group, έχουν
δημιουργήσει ολόκληρα
τμήματα αφιερωμένα σε
έργα όπως τα NFT,
τα ψηφιακά άβαταρ και τα
εικονικά ρούχα. Οι
Gucci, Givenchy και
Ralph Lauren έχουν
επενδύσει στο Roblox,
δημιουργώντας τα δικά
τους παιχνίδια, ενώ
η Nike και η Moncler
έχουν κάνει το ντεμπούτο
τους στα εικονικά
προϊόντα, μέσω του
βιντεοπαιχνιδιού Fortnite.
Η Ariana Grande, ο
Travis Scott και οι
Chainsmokers έχουν
διοργανώσει ψηφιακές
συναυλίες.
Οι εταιρείες
επιχειρηματικών
κεφαλαίων Andreessen
Horowitz και Felix
Capital έχουν διαθέσει
εκατοντάδες εκατομμύρια
δολάρια στο Web3. Το Facebook ανακοίνωσε
την αλλαγή της επωνυμίας
του σε Meta, πριν από
περίπου ένα χρόνο,
έχοντας ως στόχο το
σχέδιο του Ζάκερμπεργκ
να δημιουργήσει μια
καθηλωτική, τρισδιάστατη
εκδοχή του διαδικτύου,
όπου θα μπορούν να
συναντιούνται τα ψηφιακά
άβαταρ για να εργάζονται
ή να διασκεδάζουν.
Ορισμένα έργα
παρουσιάζουν περισσότερη
προσοχή στη λεπτομέρεια.
Η The Fabricant –
ψηφιακός οίκος μόδας με
έδρα το Άμστερνταμ –
έχει δημιουργήσει
εικονικά ρούχα για τους
Off-White, Marques
Almeida, Puma και Tommy
Hilfiger. Τα ενδύματα
είναι πολυδιάστατα και
λεπτομερή- η δημιουργία
ορισμένων μπορεί να
διαρκέσει εβδομάδες,
σύμφωνα με τον Κέρι
Μάρφι, CEO της εταιρείας.
Ωστόσο, όταν τα
ψηφιακά ρούχα και τα NFT
μεταφέρονται σε
εικονικούς κόσμους,
πρέπει να σχεδιαστούν με
τέτοιο τρόπο, ώστε να
ταιριάζουν στην
καλλιτεχνική γλώσσα του
παιχνιδιού. Κατά τη
διαδικασία αυτή, όμως,
χάνονται ορισμένες
λεπτομέρειες στα σχέδιά
τους.
«Τα NFT τραβούν την
προσοχή, επειδή είναι
συλλεκτικά αντικείμενα
με εξαιρετικά υψηλές
τιμές και, μέχρι σήμερα,
δεν υπάρχει κάποιος
υπερσύγχρονος κόσμος
όπου μπορούμε να τα
παρουσιάσουμε», δήλωσε ο
Μπενουά Παγκότο,
συνιδρυτής της Rtfkt,
εταιρείας εικονικών
περιουσιακών στοιχείων
που πουλάει αθλητικά
παπούτσια των 500
δολαρίων και άβαταρ των
10.000 δολαρίων –
εξαγοράστηκε από τη
Nike, πέρυσι. Ωστόσο, η
έλλειψη ελίτ χώρων
γκαλερί δεν έχει
επηρεάσει αρνητικά τους
πελάτες της Rtfkt,
πρόσθεσε ο ίδιος, οι
οποίοι φαίνονται αρκετά
ευχαριστημένοι που
μπορούν να εκθέτουν τα
αντικείμενά τους σε
ψηφιακούς χώρους που
αγαπούν.
«Νομίζω ότι όσοι
ασχολούνται με το
metaverse θα πρέπει να
μάθουν να διαχειρίζονται
τις προσδοκίες τους»,
δήλωσε η Κάθι Χάκλ,
ιδρύτρια της εταιρείας
στρατηγικής Web3
Journey, καθώς οι
εταιρείες συνεχίζουν να
βελτιώνουν την εμφάνιση
και την αίσθηση αυτών
των εικονικών κόσμων.
Η Χακλ έχει
ασχοληθεί με έργα
metaverse για μάρκες
όπως η Ralph Lauren και
η Clinique. Επί του
παρόντος, συνεργάζεται
με έναν μουσικό, το
όνομα του οποίου
αρνήθηκε να αποκαλύψει,
και ο οποίος διοργανώνει
συναυλία σε εικονική
πραγματικότητα. Ο
καλλιτέχνης έχει μακριά
μαλλιά, τα οποία, όπως
είπε η Χακλ, χρειάζονται
«πολλή δουλειά» για να
αποδοθούν με κάθε
λεπτομέρεια στην κίνηση.
Έτσι, κατέληξε, τελικά,
στη δημιουργία άβαταρ με
αλογοουρά.
«Δεν διαθέτω πολύ
χρόνο», δήλωσε η Χακλ. «Eίμαι
ρεαλίστρια».
Η Tommy Hilfiger, η
οποία έχει δημιουργήσει
έργα στο Roblox και το
Decentraland, πιστεύει
ότι οι εικονικοί κόσμοι
θα μπορούσαν να
αποτελέσουν ένα μέσο
οικοδόμησης σχέσεων με
τους πελάτες της Γενιάς
Z. Οι παίκτες του Roblox
έχουν αγοράσει ή
κερδίσει περίπου 10,3
εκατομμύρια προϊόντα
Tommy Hilfiger στο
παιχνίδι και η εταιρεία
πρόκειται να μεταδώσει
στο Roblox την επόμενη
παρουσίαση της Εβδομάδας
Μόδας της Νέας Υόρκης.
«Δεν θεωρώ ότι θα
πρέπει να αποφεύγουμε το
metaverse εξαιτίας των
περιορισμών», δήλωσε ο
Άβερι Μπέικερ, πρόεδρος
και chief brand officer
της εταιρείας.
Ο Άλφρεντ Τσανγκ,
συνδιευθύνων σύμβουλος
της εταιρείας λιανικής
πώλησης PacSun, η οποία
άνοιξε ένα «εικονικό
εμπορικό κέντρο» στο
Roblox, στις αρχές του
φετινού έτους, δήλωσε
ότι οι εταιρείες
λιανικής πώλησης που
απευθύνονται σε νέους
αγοραστές δεν πρέπει να
ανησυχούν τόσο για τον
σχεδιασμό.
«Το Roblox, οπτικά,
είναι πολύ απλό», δήλωσε
ο Τσανγκ. «Αυτό, όμως,
που μας ελκύει είναι οι
δεκάδες εκατομμύρια
ενεργοί χρήστες και η
ευκαιρία που μας δίνεται,
αναλόγως του ποιοι είναι
οι πελάτες μας».
Τον Σεπτέμβριο, η
Puma θα λανσάρει ένα νέο
ψηφιακό κέντρο για την
αγορά εικονικών
αθλητικών παπουτσιών, τα
οποία θα μπορούν,
αργότερα, να
χρησιμοποιηθούν, ώστε να
αγοράσουν οι πελάτες
αληθινά αθλητικά
παπούτσια. Η εταιρεία το
βλέπει ως έναν νέο τρόπο
για να έρθει σε επαφή με
τους πελάτες της.
«Θα είναι καλύτερο
από τα υπόλοιπα που
υπάρχουν;», δήλωσε ο
Άνταμ Πέτρικ, chief
brand officer της Puma.
«Όχι, δεν θα είναι. Kαι
ο σκοπός δεν είναι να
γίνει.»