|
Η
συμμόρφωση με τις
προληπτικές απαιτήσεις
παραμένει βασικός
πυλώνας της σταθερότητας
του χρηματοπιστωτικού
τομέα στην Ευρωζώνη. Η
ΕΚΤ έχει την εντολή να
δρα προληπτικά όταν
εντοπίζονται αδυναμίες ή
ελλείψεις σε
εποπτευόμενες τράπεζες.
Για τον σκοπό αυτό,
διαθέτει ένα πλήρες και
ευέλικτο οπλοστάσιο
εποπτικών εργαλείων, τα
οποία ενεργοποιούνται με
αναλογικότητα, ανάλογα
με τις ανάγκες κάθε
περίπτωσης.
Νέες
“εποπτικές εξουσίες” της
ΕΚΤ περιλαμβάνουν:
Απαίτηση
για πρόσθετο κεφάλαιο.
Ενίσχυση
διαδικασιών και
στρατηγικών διαχείρισης.
Υποχρέωση κατάθεσης
σχεδίου συμμόρφωσης.
Εφαρμογή
στοχευμένων πολιτικών
αποθεματοποίησης.
Επιβολή
περιορισμών σε
δραστηριότητες ή σε
διανομή μερισμάτων και
μεταβλητών αμοιβών.
Προγραμματισμός
εποπτικών ελέγχων με
βάση τις προτεραιότητες
της ΕΚΤ
Όπως
ανέφερε ο Patrick
Montagner, μέλος του
εποπτικού συμβουλίου του
SSM, οι ελεγκτικές
δραστηριότητες
προσαρμόζονται πλέον
στενότερα στις ετήσιες
εποπτικές
προτεραιότητες. Οι
επιτόπιοι έλεγχοι
προγραμματίζονται
ανάλογα με το
επιχειρηματικό προφίλ
και τους ιδιαίτερους
κινδύνους κάθε τράπεζας
και όχι σε συγκεκριμένο
κύκλο.
Από το
2023 εφαρμόζεται η νέα,
πολυετής εποπτική
προσέγγιση. Οι κοινές
εποπτικές ομάδες (Joint
Supervisory Teams), που
απαρτίζονται από στελέχη
της ΕΚΤ και των εθνικών
αρχών, αξιολογούν το
συνολικό προφίλ κινδύνων
κάθε τράπεζας, αλλά
εστιάζουν κάθε χρόνο σε
συγκεκριμένους τομείς
κινδύνου, αφήνοντας
άλλους για μεταγενέστερη
αξιολόγηση. Έτσι, οι
εποπτικοί πόροι
κατανέμονται πιο
στοχευμένα, ανάλογα με
τις εξελίξεις.
Επιτάχυνση και ευελιξία
στη διαδικασία SREP
Η
Διαδικασία Εποπτικής
Εξέτασης και Αξιολόγησης
(SREP) επιταχύνεται,
καθώς πλέον ορισμένα
ποιοτικά θέματα, όπως η
εταιρική διακυβέρνηση ή
το επιχειρηματικό
μοντέλο, εξετάζονται
καθ’ όλη τη διάρκεια του
έτους, ανεξάρτητα από τη
δημοσίευση οικονομικών
καταστάσεων.
Τα
προσχέδια των αποφάσεων
SREP θα είναι πιο
σύντομα και στοχευμένα,
επικεντρώνοντας στις
βασικές ανησυχίες της
ΕΚΤ και στα αναγκαία
διορθωτικά μέτρα. Ειδικά
για μικρότερες τράπεζες,
ενισχύεται η
αναλογικότητα: σε
περιπτώσεις σταθερού
προφίλ κινδύνου, οι
αποφάσεις SREP θα
ανανεώνονται ανά δύο
έτη, εκτός αν υπάρξουν
ουσιώδεις μεταβολές.
Συντονισμός εποπτικών
δράσεων και χρήση
ψηφιακών εργαλείων
Η
καλύτερη ενσωμάτωση των
επιτόπιων ελέγχων και
των θεματικών
αξιολογήσεων θα
ενισχύσει τη συνοχή των
εποπτικών δράσεων και θα
προσφέρει στις τράπεζες
πιο καθαρή εικόνα για
τις προσδοκίες του
επόπτη.
Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση
ψηφιακών εργαλείων,
συμπεριλαμβανομένης της
τεχνητής νοημοσύνης και
των προηγμένων
αναλυτικών συστημάτων,
θα επιτρέψει πιο
αποτελεσματική
διαχείριση δεδομένων και
κατανομή πόρων.
Οι
αλλαγές αυτές θα τεθούν
σε πλήρη εφαρμογή στον
κύκλο SREP του 2026.
Αναθεώρηση μεθοδολογίας
Pillar 2
Από τις
11 Μαρτίου 2025, η
μεθοδολογία για τον
υπολογισμό των
απαιτήσεων Πυλώνα 2
(Pillar 2 Requirements –
P2R) έχει τροποποιηθεί
ώστε να είναι πιο
διαφανής και
απλουστευμένη, χωρίς να
χάνεται η ουσιαστική
σύνδεση με το SREP.
Οι
βασικοί στόχοι της
αναθεώρησης ήταν:
Η
αποφυγή της διπλής
μέτρησης κινδύνων.
Η
απλοποίηση της
διαδικασίας, με ενίσχυση
του ρόλου της εποπτικής
κρίσης.
Παρότι
οι αξιολογήσεις
εξακολουθούν να
στηρίζονται στη συνολική
εκτίμηση του προφίλ
κινδύνου κάθε τράπεζας,
το επίκεντρο μεταφέρεται
στην κρίση των επόπτων.
Η αρχική ποσοτική
εκτίμηση για τον Πυλώνα
2 διαχωρίζεται πλέον από
το αποτέλεσμα της
εσωτερικής διαδικασίας
αξιολόγησης (ICAAP),
δίνοντας στους επόπτες
τη δυνατότητα να
προσαρμόσουν τις
απαιτήσεις ανάλογα με
τους πραγματικούς
κινδύνους που δεν
καλύπτονται από τον
Πυλώνα 1.
Οφέλη
για την
αποτελεσματικότητα και
τη διαφάνεια
Η νέα
προσέγγιση μειώνει τα
ενδιάμεσα στάδια και
διευκολύνει την κατάταξη
των κινδύνων –
πιστωτικός, αγορών,
λειτουργικός κ.λπ. –
χωρίς επικαλύψεις. Αν
και δεν προβλέπεται
ουσιαστική αλλαγή στον
μέσο όρο των απαιτήσεων
Πυλώνα 2, η σύνδεση με
τις αξιολογήσεις SREP
γίνεται πιο ξεκάθαρη.
Οι
τράπεζες θα κατανοούν
πλέον καλύτερα το
σκεπτικό των απαιτήσεων
και θα είναι σε θέση να
προσαρμόζουν έγκαιρα τις
στρατηγικές τους.
|