| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Κυριακή, 14/09/2025

   

 

 

Η πρακτική του shrinkflation, δηλαδή της μείωσης του μεγέθους ή της ποσότητας ενός προϊόντος χωρίς ανάλογη μείωση της τιμής, βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο. «Είναι απαράδεκτο να μειώνεται κρυφά το περιεχόμενο των προϊόντων ενώ η τιμή παραμένει ίδια ή αυξάνεται. Πρόκειται για στρατηγική που υπονομεύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, καθώς οι παραγωγοί τους αντιμετωπίζουν σαν να μην αντιλαμβάνονται την αλλαγή», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Καταναλωτικών Υποθέσεων του Βελγίου, Ρομπ Μπέντερς. Ο ίδιος έχει δεσμευθεί να λάβει μέτρα κατά των προμηθευτών που υιοθετούν τέτοιες πρακτικές.

Το Βέλγιο δεν είναι η μόνη χώρα που κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Αντίστοιχα μέτρα εφαρμόζονται ήδη σε Γαλλία και Ιταλία, όπου από το 2024 οι λιανοπωλητές είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν τους πελάτες για αλλαγές στη συσκευασία και το βάρος προϊόντων.

 

Αιτίες του φαινομένου

Η αναζωπύρωση του shrinkflation συνδέεται με την άνοδο του κόστους πρώτων υλών, όπως κακάο και σιτηρά, την ενεργειακή κρίση, τις δυσλειτουργίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις γεωπολιτικές εντάσεις. Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις επιλέγουν να μειώσουν τις ποσότητες για να περιορίσουν το κόστος, μεταφέροντας το βάρος στον καταναλωτή.

Πρόσφατα παραδείγματα

Σημαντικά brands όπως η Toblerone (Mondelez), τα Celebrations (Mars) και τα Quality Street (Nestlé) έχουν συρρικνώσει τις συσκευασίες τους. Η Toblerone, για παράδειγμα, μειώθηκε από 360g σε 340g, ενώ τα Celebrations και τα Quality Street έχασαν περίπου 50g. Παράλληλα, οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ εμφανίζονται ακριβότερες: πακέτα που πέρυσι κόστιζαν £4, φέτος τιμολογούνται στις £4,50.

Η εκτόξευση της τιμής του κακάο αποτελεί βασικό παράγοντα. Οι κακές σοδειές σε Γκάνα και Ακτή Ελεφαντοστού – που καλύπτουν πάνω από το μισό της παγκόσμιας παραγωγής – έχουν προκαλέσει ελλείψεις και άνοδο τιμών. Στη Βρετανία, η τιμή της σοκολάτας αυξήθηκε κατά 17,2% σε έναν μόνο χρόνο.

Θέση εταιρειών και λιανοπωλητών

Η Mondelēz και η Nestlé υποστηρίζουν ότι η μείωση ποσοτήτων είναι αναγκαστική λόγω του υψηλού κόστους πρώτων υλών, ενέργειας και μεταφορών. Οι λιανοπωλητές, από την άλλη πλευρά, καταφεύγουν σε εκπτώσεις για να προσελκύσουν καταναλωτές, ωστόσο ακόμη και οι προσφορές είναι ακριβότερες.

Οι αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ

Αλυσίδες όπως η Carrefour και η Intermarché έχουν καταγγείλει δημοσίως την πρακτική. Η Intermarché είχε τοποθετήσει σημάνσεις στα καταστήματά της με μηνύματα όπως «Το Magnum παλιότερα σήμαινε μεγάλο», καταγγέλλοντας ότι η ποσότητα μειώθηκε ενώ η τιμή ανά κιλό αυξήθηκε κατά 39%. Η Carrefour επίσης είχε προειδοποιήσει τους πελάτες ότι ορισμένα προϊόντα μειώθηκαν σε βάρος αλλά αυξήθηκαν σε τιμή, ενώ πέρσι συγκρούστηκε ανοιχτά με την PepsiCo.

Προοπτικές

Το shrinkflation φαίνεται πως θα παραμείνει όσο διατηρείται η οικονομική αβεβαιότητα και το αυξημένο κόστος παραγωγής. Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει ότι απαιτείται περισσότερη προσοχή στις ετικέτες και σύγκριση τιμών με βάση την πραγματική ποσότητα. Για τις εταιρείες, η πρόκληση είναι να ισορροπήσουν ανάμεσα στη βιωσιμότητα και τη διαφάνεια, καθώς η διατήρηση αυτής της στρατηγικής ενδέχεται να πλήξει μακροπρόθεσμα την εμπιστοσύνη του κοινού.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum