Αντιμέτωπη με φουρτούνες, οι πρώτες
αναταράξεις των οποίων γίνονται ήδη αισθητές,
φαίνεται πως θα βρεθεί το επόμενο διάστημα
η Tesla. Και αυτό γιατί μπορεί τον Ιούλιο ο Έλον
Μασκ να δήλωνε ότι η εταιρεία του δεν
αντιμετωπίζει πρόβλημα ως προς τη ζήτηση αλλά ως
προς την ικανότητα των γραμμών παραγωγής να
ανταποκριθούν σε αυτήν, όμως η κατάσταση είναι
πολύ πιθανό να μεταβάλλεται δραματικά.
Όπως μεταδίδει το
Reuters, οι αναλυτές
βλέπουν τα πρώτα σημάδια
επιφυλακτικότητας για
την πιο πολύτιμη
αυτοκινητοβιομηχανία
στον κόσμο λόγω, μεταξύ
άλλων, του ολοένα και
υψηλότερου κόστους των
οχημάτων της, σε μια
εποχή που η παγκόσμια
οικονομία επιβραδύνεται
και οι προσδοκίες για
τις παγκόσμιες πωλήσεις
αυτοκινήτων
περιορίζονται.
Προκλήσεις
Η Tesla έχει
αντιμετωπίσει τις
προκλήσεις της
εφοδιαστικής αλυσίδας
καλύτερα από τους
περισσότερους
ανταγωνιστές της και οι
αναλυτές αναμένουν ότι
θα σημειώσει ισχυρή
ανάπτυξη μέχρι το
επόμενο έτος, καθώς θα
επεκτείνει την παραγωγή,
αλλά υπάρχουν επίσης
ενδείξεις ότι θα
αναγκαστεί να
ανταποκριθεί σε μια πιο
σκληρή αγορά.
Η πιο άμεση ανησυχία:
Η Tesla κατασκεύασε πάνω
από 22.000 περισσότερα
EV από όσα παρέδωσε
στους πελάτες της το
τρίτο τρίμηνο, όπως
έδειξαν τα στοιχεία που
δημοσιεύτηκαν αυτή την
εβδομάδα. Αυτή είναι η
πρώτη φορά που η
εταιρεία χρειάστηκε να
χρηματοδοτήσει τόσα
πολλά αυτοκίνητα σε
απόθεμα.
Το μεγαλύτερο
διάστημα κατά τα
τελευταία τρία χρόνια, η
Tesla πωλούσε
περισσότερα EV σε ένα
τρίμηνο από όσα μπορούσε
να παραγάγει. Η μόνη
αξιοσημείωτη εξαίρεση
ήταν στις αρχές του
2020, όταν η πανδημία
του κορωνοϊού διέκοψε
τις παραδόσεις.
Αν και το νούμερο
των οχημάτων που
βρίσκονται σε απόθεμα
δεν θεωρείται υψηλό,
ιστορικά τα αδιάθετα
οχήματα έχουν αποτελέσει
δείκτη ύφεσης για τις
αυτοκινητοβιομηχανίες,
οδηγώντας σε πτώση των
τιμών, κάτι με το οποίο
δεν έχει βρεθεί ακόμα
αντιμέτωπη η Tesla. Η
εταιρεία του Ίλον Μασκ
απέδωσε τη δημιουργία
αποθέματος στις
δυσκολίες μεταφοράς των
οχημάτων.
Προσφορά, ζήτηση και
τιμές
Οι αναλυτές
πιστεύουν ότι η Tesla
εξακολουθεί να έχει
μεγαλύτερη ζήτηση από
αυτήν που μπορεί να
ικανοποιήσει. Πρόκειται
άλλωστε για τη βασική
υπόθεση πίσω από το
επιθετικό σχέδιο
επέκτασής της κατά το
επόμενο έτος, καθώς
αυξάνει την παραγωγή στα
εργοστάσια στη Σαγκάη,
το Βερολίνο και το Όστιν
του Τέξας.
Ο αναλυτής της
Morgan Stanley Adam
Jonas δήλωσε ότι
πιστεύει πως η Tesla δεν
αντιμετωπίζει άμεσο
πρόβλημα ζήτησης, αλλά
πρόσθεσε μια
προειδοποίηση σχετικά με
την τιμολόγηση και την
ικανότητα της Tesla να
αντισταθεί στον
οικονομικό κύκλο.
«Θα ήταν παράλογο να
υποθέσουμε ότι υπάρχει:
(α) ένα όριο στο πόσο η
Tesla μπορεί να
συνεχίσει να αυξάνει τις
τιμές χωρίς να
προκαλείται πρόβλημα στη
ζήτηση και (β) ότι η
εταιρεία δεν είναι
εκτεθειμένη στην
επιβράδυνση της
μακροοικονομικής
ανάπτυξης», ανέφερε.
Άλμα στις τιμές
Η μέση τιμή ενός
οχήματος της Tesla
κατέγραψε άλμα 31%
αγγίζοντας τα 69.831
δολάρια τον Αύγουστο, σε
σύγκριση με τα 53.132
δολάρια στις αρχές του
2021, σύμφωνα με την
Kelly Blue Book.
Πρόκειται για τη
μεγαλύτερη αύξηση σε
ολόκληρη τη βιομηχανία.
Ο χρόνος αναμονής
που αντιμετωπίζουν οι
πελάτες της Tesla μεταξύ
παραγγελίας και
παράδοσης έχει επίσης
μειωθεί τόσο στις
Ηνωμένες Πολιτείες όσο
και στην Κίνα, τις
μεγαλύτερες αγορές της
Tesla. Στην Κίνα, αυτή η
καθυστέρηση – δείκτης
της ισορροπίας προσφοράς
και ζήτησης – έχει
μειωθεί τέσσερις φορές
από τον Αύγουστο.
Και η Tesla, η οποία
έχει αντισταθεί στο
μάρκετινγκ και τα
κίνητρα αγοράς,
προσέφερε στους Κινέζους
αγοραστές μια έκπτωση
8.000 γουάν (1.100
δολαρίων) αν αγόραζαν
όχημα πριν από το τέλος
Σεπτεμβρίου.
Ο ίδιος ο Μασκ τον
Ιούλιο δήλωσε ότι οι
τιμές της Tesla έφτασαν
σε «ενοχλητικά επίπεδα»
και ότι «η ζήτηση πέφτει
απότομα» όταν οι τιμές
ανεβαίνουν σε «κάποιο
αυθαίρετα υψηλό επίπεδο».
Ανταγωνισμός και
νέες μονάδες
Καθώς η Tesla
προωθεί τη δική της
επέκταση της παραγωγικής
της ικανότητας,
προσκρούει σε ένα κύμα
νέου ανταγωνισμού EV,
ειδικά στην Κίνα από
εταιρείες όπως η BYD, η
Nio και η Xpeng.
Ένα σχέδιο παραγωγής
της Tesla που αναφέρθηκε
την περασμένη εβδομάδα
από το Reuters, πριν από
την ανακοίνωση των
παραδόσεων του τρίτου
τριμήνου, έδειξε το
λεπτομερές σχέδιο της
αυτοκινητοβιομηχανίας
για τη λειτουργία και
τις πηγές των
εργοστασίων της ώστε να
πετύχει αύξηση της
παραγωγής κατά 50% φέτος
και το επόμενο έτος,
ένας στόχος λίγο πέρα
από τις πιο αισιόδοξες
εξωτερικές προβλέψεις.
Πάντως, το ερώτημα
για το αν και πώς η
Tesla βλέπει να
μετατοπίζεται η
ισορροπία
προσφοράς-ζήτησης θα
είναι κεντρικό για τους
επενδυτές όταν η
εταιρεία ανακοινώσει τα
τριμηνιαία αποτελέσματά
της στις 19 Οκτωβρίου.
Αστάθεια
Ο ίδιος ο Μασκ έχει
κατά καιρούς
αντιμετωπίσει με
διαφορετικό τρόπο τους
οικονομικούς κινδύνους.
Τον Ιούνιο, δήλωσε στο
προσωπικό της Tesla ότι
είχε ένα «εξαιρετικά
κακό προαίσθημα» για την
οικονομία, κάτι που
επικαλέστηκε για να
διακόψει τις προσλήψεις
εκείνη την εποχή. Τον
Αύγουστο, δήλωσε στους
επενδυτές ότι αναμένει
μια «ήπια ύφεση» που θα
μπορούσε να διαρκέσει
έως και 18 μήνες.
Ο αναλυτής της
Guidehouse Insights, Sam
Abuelsamid, δήλωσε ότι η
Tesla χρειάζεται να
αυξήσει την παραγωγή από
τα νεότερα εργοστάσιά
της στο Όστιν και το
Βερολίνο. Ο Μασκ είχε
συγκρίνει νωρίτερα την
έναρξη της παραγωγής σε
αυτά τα εργοστάσια με «γιγαντιαίους
φούρνους χρήματος».
«Η Tesla θα μπορούσε
να αντιμετωπίσει κάποιες
οικονομικές προκλήσεις
το τρίτο και τέταρτο
τρίμηνο (του 2023) αν
αυτά τα εργοστάσια
συνεχίσουν να μην
αξιοποιούνται επαρκώς»,
δήλωσε ο Abuelsamid.
Η Fitch Solutions
δήλωσε την Τρίτη ότι
αναμένει πως οι
παγκόσμιες πωλήσεις
αυτοκινήτων θα μειωθούν
κατά 5,4% το 2022, πριν
ανακάμψουν μόνο εν μέρει
το 2023.