Το νέο
εργαλείο κατά του «κατακερματισμού», φράση η
οποία στη διάλεκτο της ΕΚΤ σημαίνει τον
περιορισμό των αποκλίσεων (spread) αποδόσεων
μεταξύ των κρατικών ομολόγων της Γερμανίας και
εκείνων των πιο ευάλωτων χωρών της περιφέρειας, που
επεξεργάζεται η ΕΚΤ και αναμένεται να
παρουσιαστεί στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ
στις 21 Ιουλίου είναι πιθανό, σύμφωνα με
σημείωμα της UBS που υπογράφει ο οικονομολόγος
Reinhard Cluse και η ομάδα του, να παρουσιάζει
τα εξής χαρακτηριστικά:
1.Θα εστιάζει σε
επιμέρους χώρες, σε
αντίθεση με τόσο με
επίσημο πρόγραμμα αγοράς
περιουσιακών στοιχείων (
APP), όσο και με το
έκτακτο πρόγραμμα
πανδημίας ( PEPP) που
ωφελούνταν όλες τις
χώρες της Ευρωζώνης.
2.Να είναι ανοιχτού
τύπου- open-ended,
δηλαδή δεν θα έχει μία
προκαθορισμένη
ημερομηνία λήξης.
3. Θα είναι ad hoc και
χωρίς ποσοτικά όρια όπως
μηνιαίες αγορές ως ενός
ύψους ή όρια έκδοσης, ως
προς το ποσοστό των
ομολόγων μιας χώρας που
θα μπορεί να αγοράσει αν
και τα τελευταία θα
μπορούσαν να καταστήσουν
το νέο εργαλείο ευάλωτο
σε νομικές προκλήσεις
στη Γερμανία.
4. Να προσφέρει στην
ΕΚΤ έναν καλό βαθμό
ευελιξίας και
διακριτικής ευχέρειας
στις παρεμβάσεις της
στην αγορά, ενώ ο τρόπος
απόκτησης των
περιουσιακών στοιχείων
ενεργητικού χωρών της
ευρωζώνης (π.χ. μέσω
πράξεων απορρόφησης της
ρευστότητας της ΕΚΤ) να
μην επηρεάζει τις
προσπάθειες
καταπολέμησης του
πληθωρισμού.
Η ελβετική τράπεζα
θεωρεί πως η
καταπολέμηση του «κατακερματισμού»
αφορά το σύνολο της
ευρωζώνης και γι’ αυτό
θα πρέπει να υπάρξει και
ένας επιμερισμός των
κινδύνων. Γενικά θεωρεί
πως το Πρόγραμμα Κινητών
Αξιών SMP (Securities
and Markets Programme) που
ίσχυε μεταξύ 2010 και
2012 θα αποτελέσει το
σημείο εκκίνησης για την
δημιουργία του νέου
εργαλείου της ΕΚΤ.
Μέσω του SMP, η ΕΚΤ
παρενέβη με ευελιξία
στηρίζοντας τα ομόλογα
της Ιταλίας, της
Ισπανίας, της
Πορτογαλίας, της Ελλάδας
και της Ιρλανδίας. Το
SMP επικεντρώθηκε στο
δημόσιο χρέος, αλλά ήταν
επίσημα ανοιχτό σε
τίτλους του ιδιωτικού
τομέα – ένα
χαρακτηριστικό που η ΕΚΤ
ίσως θα ήθελε να
εξετάσει και για το νέο
εργαλείο.
Επιπλέον, θεωρούν ότι το
νέο εργαλείο θα έχει
κάποιο conditionality (θα
συνοδεύεται δηλαδή από
όρους για τις χώρες που
στηρίζονται από αυτό),
αλλά σε περιορισμένο
βαθμό. Για παράδειγμα,
οι χώρες θα καλούνται να
συμμορφωθούν με τις
συστάσεις που τους κάνει
η Κομισιόν.
Καθώς σύμφωνα με τη UBS,
οι επανεπενδύσεις των
ομολόγων του έκτακτου
προγράμματος πανδημίας
δεν επαρκούν για να
ησυχάσουν τις αγορές,
ενώ το νέο εργαλείο, θα
μοιάζει πιο πολύ με το
SMP, που περιλάμβανε
ελαστικές προϋποθέσεις,
παρά με το Πρόγραμμα OMT
του Σεπτεμβρίου του
2012, το οποίο δεν
χρησιμοποιήθηκε ποτέ,
καθώς διαθέτει αυστηρούς
όρους.
Η επικεφαλής της ΕΚΤ, Κριστίν
Λαγκάρντ, ενημέρωσε τους
υπουργούς Οικονομικών
της ευρωζώνης σε μια
κεκλεισμένων των θυρών
συνάντηση ότι το
εργαλείο, όταν είναι
έτοιμο, μπορεί να
ενεργοποιηθεί όταν τα
spreads αυξηθούν πάνω
από κάποιο όριο, αλλά
δεν έδωσε ακριβή
στοιχεία για το όριο
αυτό. Ανέφερε ότι στόχος
του νέου εργαλείου της
τράπεζας κατά του
λεγόμενου «κατακερματισμού»
είναι να επαναφέρει τα
spreads σε κανονικά
επίπεδα. Το εργαλείο θα
μπορούσε επίσης να
χρησιμοποιηθεί όταν τα
spreads αυξάνονται
απότομα μέσα σε σύντομο
χρονικό διάστημα. Για
τους αναλυτές πάντως, αν
η ΕΚΤ θέλει να κάνει «ό,τι
χρειάζεται», θα
απαιτηθούν σημαντικές
αγορές ιταλικών ομολόγων,
καθώς υπάρχει ένα
τεράστιο πρόγραμμα
εκδόσεων, ενώ η Ελλάδα
θα επωφεληθεί των νέων
δεδομένων ώστε να έχει
πιο τακτική παρουσία
στις αγορές, παρότι
θεωρείται πως είναι ήδη
καλά χρηματοδοτημένη για
τα επόμενα χρόνια και
μπορεί να αντέξει τις
αναταράξεις, παρά το
γεγονός ότι το 10ετές
κόστος δανεισμού της
βρέθηκε σήμερα στην
περιοχή του 4 % από
0,53% τον περασμένο
Αύγουστο.