|
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ
της Καθημερινής, το
μεγαλύτερο τμήμα θα
προέλθει από τις
βραχυχρόνιες μισθώσεις
αλλά και εξαιτίας της
αλλαγής της υφιστάμενης
κλίμακας. Συγκεκριμένα ο
φόρος, από 4 ευρώ που
ήταν για παράδειγμα για
ξενοδοχεία 5 αστέρων, θα
φθάσει τα 10 ευρώ ανά
ημέρα διαμονής. Το
αυξημένο ποσό θα
καταβάλλεται κατά τους
μήνες Μάρτιο έως
Οκτώβριο, ενώ για τους
μήνες Νοέμβριο έως και
Φεβρουάριο θα
περιορίζεται για την
ανωτέρω κατηγορία στα
σημερινά επίπεδα.
Σύμφωνα με το σχέδιο
νόμου που είναι σε
δημόσια διαβούλευση, ο
φόρος διαμονής
μετονομάζεται σε τέλος
ανθεκτικότητας στην
κλιματική κρίση.
Ειδικότερα:
Το τέλος ανθεκτικότητας
επιβάλλεται ανά ημερήσια
χρήση και ανά δωμάτιο ή
διαμέρισμα, κατά τους
μήνες Μάρτιο έως
Οκτώβριο, ως εξής:
1. Για
κύρια ξενοδοχειακά
καταλύματα:
α) 1-2 αστέρων, 1,50
ευρώ.
β) 3 αστέρων, 3 ευρώ.
γ) 4 αστέρων, 7 ευρώ.
δ) 5 αστέρων, 10 ευρώ.
2. Σε
ακίνητα που διατίθενται
μέσω βραχυχρόνιας
μίσθωσης θα ανέλθει σε
1,50 ευρώ. Ωστόσο, αν τα
ακίνητα που διατίθενται
μέσω βραχυχρόνιας
μίσθωσης είναι
μονοκατοικίες άνω των 80
τ.μ., το τέλος θα φθάνει
τα 10 ευρώ.
3. Σε
αυτοεξυπηρετούμενα
καταλύματα – τουριστικές
επιπλωμένες επαύλεις
(βίλες), 10 ευρώ.
Οπως προαναφέρθηκε, το
τέλος ανθεκτικότητας
στην κλιματική κρίση
περιορίζεται κατά τους
μήνες Νοέμβριο έως
Φεβρουάριο, ανάλογα με
την κατηγορία των
ξενοδοχείων, από 0,5 έως
4 ευρώ, όπως ισχύει και
σήμερα. Αντιστοίχως
διαμορφώνονται και τα
ποσά για τις βίλες και
τις βραχυχρόνιες
μισθώσεις.
Με βάση τα στοιχεία της
Ανεξάρτητης Αρχής
Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),
από τον Ιανουάριο του
2024 τα 168.819 ακίνητα
που είναι καταχωρισμένα
στο μητρώο ακινήτων
βραχυχρόνιας μίσθωσης θα
καταβάλλουν ποσά από 1,5
ευρώ έως 10 ευρώ ανά
ημέρα διαμονής. Από το
μητρώο ακινήτων
προκύπτει επίσης ότι τα
168.819 ακίνητα ανήκουν
σε 107.719 ΑΦΜ (νομικά
και φυσικά πρόσωπα). Από
αυτά:
• 27.367 ακίνητα ανήκουν
σε 5.297 νομικά πρόσωπα.
• 141.452 ακίνητα
ανήκουν σε 102.422
φυσικά πρόσωπα. Από
αυτά, έως δύο ακίνητα
έχουν 94.982 φυσικά
πρόσωπα (92,7% των
φυσικών προσώπων). Τρία
ή περισσότερα ακίνητα
έχουν 7.440 φυσικά
πρόσωπα και αντιστοιχούν
σε 30.329 ακίνητα.
Συνολικά την περασμένη
πενταετία, και
συγκεκριμένα από το 2019
έως και το 2023, έχουν
εισπραχθεί (για το 2023
υπάρχουν στοιχεία μέχρι
και τον Ιούλιο) 437,77
εκατ. ευρώ, ποσό που
ανέρχεται περίπου στα
ίδια επίπεδα με τις
εισπράξεις που
υπολογίζονται μόνο για
το 2024.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα
από τον φόρο διαμονής
έφθασαν το 2019 στα
133,57 εκατ. ευρώ, το
2020 διαμορφώθηκαν σε
41,9 εκατ. ευρώ, το 2021
σε 68,9 εκατ. ευρώ και
το 2022 σε 136,77 εκατ.
ευρώ. Σημειώνεται ότι το
2020 και το 2021 τα
έσοδα ήταν αισθητά
χαμηλότερα εξαιτίας της
κρίσης της πανδημίας.
Πέραν των αυξημένων
ποσών που θα εισπράξει
το ελληνικό Δημόσιο από
το τέλος ανθεκτικότητας,
αυξημένα αναμένεται να
είναι και τα έσοδα από
τον ΦΠΑ. Και αυτό καθώς
οι ιδιοκτήτες που
διαθέτουν από τρία
ακίνητα και πάνω, και τα
οποία μισθώνουν μέσα από
τις πλατφόρμες τύπου
Airbnb, υποχρεούνται
πλέον να ανοίξουν
βιβλία, να καταβάλλουν
ΦΠΑ, τέλος
ανθεκτικότητας και τέλος
παρεπιδημούντων.
Συνεπώς, συνολικά θα
κληθούν να καταβάλλουν
ΦΠΑ 7.440 φυσικά πρόσωπα
και 5.297 νομικά πρόσωπα
με 57.696 ακίνητα (το
34,2% των ακινήτων).
Το νέο καθεστώς
1. Αλλάζει
ο ορισμός της
βραχυχρόνιας μίσθωσης:
βραχυχρόνια μίσθωση θα
ορίζεται η μίσθωση ή
υπεκμίσθωση για
συγκεκριμένη διάρκεια,
μικρότερη των 60
συνεχόμενων ημερών,
ακινήτου που είναι
αναρτημένο σε πλατφόρμα
και εφόσον δεν
παρέχονται άλλες
υπηρεσίες πλην της
διαμονής και της παροχής
κλινοσκεπασμάτων.
2. Δημιουργείται
νέος Κωδικός Αριθμός
Δραστηριότητας (ΚΑΔ),
ειδικά για βραχυχρόνια
μίσθωση. Ολα τα νομικά
και φυσικά πρόσωπα που
ασκούν επιχειρηματική
δραστηριότητα
βραχυχρόνιας μίσθωσης θα
υποχρεούνται σε έναρξη ή
προσθήκη δραστηριότητας
με βάση τον νέο ΚΑΔ.
3. Τα
φυσικά πρόσωπα που
διαθέτουν σε πλατφόρμα
βραχυχρόνιας μίσθωσης
τρία ή περισσότερα
ακίνητα πρέπει να κάνουν
έναρξη επιχειρηματικής
δραστηριότητας. Με τη
συγκεκριμένη παρέμβαση
οι συγκεκριμένοι ιδιώτες
θα καθίστανται
επιχειρήσεις (ατομική ή
νομικό πρόσωπο) και θα
υποχρεούνται σε έναρξη,
όπως υποχρεούνται ήδη τα
νομικά πρόσωπα που
ασκούν τησυγκεκριμένη
δραστηριότητα (με
ανάλογες ασφαλιστικές
εισφορές, τέλος
επιτηδεύματος και ΦΠΑ
από το πρώτο ακίνητο).
4. Για
τους εκμισθωτές –
υπεκμισθωτές νομικά
πρόσωπα – ατομικές
επιχειρήσεις με ΚΑΔ
βραχυχρόνιας μίσθωσης:
α) Το εισόδημα από
βραχυχρόνιες μισθώσεις
ακινήτων θα υπόκειται σε
ΦΠΑ.
β) Θα υπόκεινται σε
τέλος παρεπιδημούντων.
γ) Θα υπόκεινται σε
τέλος αντιμετώπισης των
συνεπειών της κλιματικής
αλλαγής, που αντικαθιστά
τον φόρο διαμονής.
Ποιοι θα πληρώσουν
επιπλέον φόρους 1,6 δισ.
το επόμενο έτος
Η αλλαγή του τρόπου
φορολόγησης των
επαγγελματιών, αλλά και
οι υψηλότερες αμοιβές
για δημοσίους
υπαλλήλους,
συνταξιούχους και
μισθωτούς του ιδιωτικού
τομέα αναμένεται να
προσθέσουν επιπλέον
έσοδα στον προϋπολογισμό
το 2024. Παράλληλα, η
μεγέθυνση της ελληνικής
οικονομίας (2,9% στα
233,8 δισ. ευρώ το ΑΕΠ)
θα συμβάλει στην αύξηση
των δημοσίων εσόδων, με
τους φόρους στην
κατανάλωση να
καταγράφουν αύξηση 1,1
δισ. ευρώ. Μάλιστα, τα
τελευταία χρόνια οι
εισπράξεις του ΦΠΑ
κινούνται ανοδικά, κάτι
που οφείλεται σε
σημαντικό βαθμό στην
αύξηση της τουριστικής
κίνησης, αλλά και τις
πληθωριστικές πιέσεις.
Συνολικά τα έσοδα από
φόρους εκτιμάται πως θα
είναι αυξημένα κατά
1,632 δισ. ευρώ σε σχέση
με φέτος και θα αγγίξουν
τα 62,960 δισ. ευρώ. Τα
επιπλέον έσοδα σε σχέση
με το 2023 είναι και
αποτέλεσμα της αύξησης
των ηλεκτρονικών
συναλλαγών και των
μέτρων που έχουν ληφθεί
για τον περιορισμό της
φοροδιαφυγής. Μάλιστα,
το «κενό» ΦΠΑ στη χώρα
μας έχει μειωθεί από
23,4% που ήταν το 2019
στο 15% σήμερα, κάτι που
έχει οδηγήσει στην
αύξηση των εσόδων του
ΦΠΑ κατά 2 δισ. ευρώ,
ενώ ταυτόχρονα
εμφανίστηκαν και
επιπλέον 500 εκατ. ευρώ
από τον φόρο
εισοδήματος. Εως το 2026
το «κενό» ΦΠΑ εκτιμάται
ότι θα μειωθεί περαιτέρω
στο μέσο επίπεδο των
χωρών της Ε.Ε., που
σύμφωνα με τις
τελευταίες διαθέσιμες
μετρήσεις ανέρχεται σε
περίπου 9%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία
του προϋπολογισμού:
1. Φόρος
εισοδήματος φυσικών και
νομικών προσώπων. Σε
τουλάχιστον 600 εκατ.
ευρώ θα ανέλθουν τα
έσοδα από την αλλαγή του
τρόπου φορολόγησης των
ελευθέρων επαγγελματιών,
ποσό το οποίο θα
κατευθυνθεί στους τομείς
της υγείας και της
παιδείας. Σημειώνεται
ότι έχει προβλεφθεί
αύξηση της επιχορήγησης
προς τα νοσοκομεία κατά
481 εκατ. ευρώ το 2024
έναντι του 2023 (αύξηση
20%), ενώ η αύξηση στον
τακτικό προϋπολογισμό
του υπουργείου Παιδείας,
Θρησκευμάτων και
Αθλητισμού ανέρχεται σε
255 εκατ. ευρώ. Το
σχέδιο νόμου με τις
αλλαγές στον τρόπο
φορολόγησης των
επαγγελματιών αναμένεται
να κατατεθεί στη Βουλή
στα τέλη του μήνα ή στις
αρχές Δεκεμβρίου και
προβλέπει την τεκμαρτή
φορολόγηση των
εισοδημάτων τους από την
τρέχουσα χρήση.
2. ΕΝΦΙΑ.
Σε ό,τι αφορά τις
εισπράξεις από τον
ΕΝΦΙΑ, αυτές θα είναι
μειωμένες κατά 52 εκατ.
ευρώ έναντι του 2023,
κυρίως λόγω της έκπτωσης
10% στους ιδιοκτήτες που
θα ασφαλίσουν τις
κατοικίες τους για
φυσικές καταστροφές.
3. Τα
έσοδα από ΦΠΑ αναμένεται
να ανέλθουν στα 24,379
δισ. ευρώ, αυξημένα κατά
1,161 δισ. ευρώ έναντι
του 2023.
4. Οι
ειδικοί φόροι
κατανάλωσης προβλέπονται
στα 7,067 δισ. ευρώ και
είναι αυξημένοι κατά 27
εκατ. ευρώ έναντι του
2023.
5. Από
φόρους και δασμούς επί
εισαγωγών προβλέπονται
έσοδα ύψους 392 εκατ.
ευρώ, αυξημένα κατά 23
εκατ. ευρώ έναντι του
2023.
6. Από
τους λοιπούς φόρους
παραγωγής προβλέπονται
έσοδα ύψους 593 εκατ.
ευρώ, μειωμένα κατά 584
εκατ. ευρώ έναντι της
εκτίμησης του 2023,
κυρίως λόγω της
ενσωμάτωσης πρόβλεψης
περί μη απόδοσης ποσού
στο Δημόσιο από την ΤτΕ,
καθώς και της μείωσης
του τέλους επιτηδεύματος
στους ελεύθερους
επαγγελματίες κατά 106
εκατ. ευρώ.
Εντυπωσιακή αύξηση
καταγράφουν και τα έσοδα
από φόρους κατά το
τρέχον έτος.
Υπολογίζεται ότι θα
ανέλθουν στα 61,327 δισ.
ευρώ, αυξημένα κατά
4,579 δισ. ευρώ ή 9,1%
έναντι του στόχου του
προϋπολογισμού 2023. Η
αύξηση αυτή οφείλεται:
α) Στους
υψηλούς ρυθμούς
ανάπτυξης της ελληνικής
οικονομίας, λόγω της
επαναφοράς της στην
κανονικότητα μετά τις
επιπτώσεις της πανδημίας
και των μέτρων στήριξης
νοικοκυριών και
επιχειρήσεων.
β) Στην
αύξηση των τουριστικών
εισπράξεων, οι οποίες
κατά το οκτάμηνο του
τρέχοντος έτους
ξεπέρασαν τα επίπεδα της
αντίστοιχης περιόδου του
2019, περίπου κατά 11%.
γ) Στην
αύξηση των μισθών και
των συντάξεων, γεγονός
που επηρεάζει κυρίως τα
έσοδα από τους άμεσους
φόρους (φόροι
εισοδήματος).
δ) Στην
εκτεταμένη χρήση
πιστωτικών καρτών και
στην αύξηση των
ηλεκτρονικών συναλλαγών.
ε) Στις
πληθωριστικές πιέσεις.
Σημειώνεται ότι οι
ηλεκτρονικές συναλλαγές
έχουν οδηγήσει στην
εμφάνιση περισσότερων
εισοδημάτων τα τελευταία
χρόνια, καθώς ολοένα και
περισσότεροι πληρώνουν
με πλαστικό χρήμα. Στο
πλαίσιο αυτό
ενεργοποιούνται σταδιακά
από τις αρχές του έτους
πρόσθετες παρεμβάσεις
για την καταπολέμηση της
φοροδιαφυγής. Αυτές
περιλαμβάνουν, μεταξύ
άλλων:
• Την ολοκλήρωση της
διασύνδεσης των
ταμειακών μηχανών με τα
POS και την επέκταση της
υποχρέωσης κατοχής
συστήματος ηλεκτρονικών
πληρωμών στους
υπόλοιπους κλάδους της
λιανικής αγοράς.
• Τον περιορισμό της
χρήσης μετρητών με
καθιέρωση της
αγοραπωλησίας ακινήτων
αποκλειστικά με χρήση
τραπεζικών μέσων, την
πληρωμή των προνοιακών
επιδομάτων μέσω
χρεωστικών καρτών και
την αύξηση των προστίμων
για αγορές άνω των 500
ευρώ με μετρητά.
• Τη θέσπιση
υποχρεωτικής
ηλεκτρονικής διαβίβασης
των λογιστικών αρχείων
στην ΑΑΔΕ (myData).
• Την πρόβλεψη
χρηματικού μπόνους (100
έως 3.000 ευρώ) για τους
πολίτες που κάνουν
καταγγελίες για
παραποιημένες ταμειακές
μηχανές, οι οποίες
καταλήγουν σε έλεγχο και
επιβολή προστίμου. |