|

Το
roadmap
Συνολικά
με βάση το roadmap του
ΤΑΙΠΕΔ που
περιλαμβάνεται στο
κείμενο του κρατικού
προϋπολογισμού από τα
5,770 δισ. ευρώ τα 4,751
δισ. ευρώ θα προέλθουν
από διαγωνισμούς για
τους οποίους έχουν ήδη
υποβληθεί δεσμευτικές
προσφορές και η πρώτη
εκταμίευση των ποσών θα
γίνει εντός του 2024.
Πάντως
για την επόμενη χρονιά
οι αποκρατικοποιήσεις
που θα φέρουν έσοδα
μαμούθ είναι η
παραχώρηση της Αττικής
Οδού (3,270 δισ. ευρώ),
με το τίμημα να
καταβάλλεται στο
τελευταίο τρίμηνο του
2024, και η παραχώρηση
της Εγνατίας Οδού (1,350
δισ. ευρώ) με το ποσό να
εκταμιεύτεαι στο δεύτερο
τρίμηνο της επόμενης
χρονιάς. Και στις δύο
παραχωρήσεις επενδυτής
έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ.
Για το
2024 επίσης άλλα περίπου
135 εκατ. ευρώ θα
προέλθουν από τις
πωλήσεις των λιμανιών
του Ηρακλείου της Κρήτης
και του Βόλου, ενώ έσοδα
αναμένονται και από την
καταβολή τμήματος του
τιμήματος για τα
Περιφερειακά Αεροδρόμια.


HELLENiQ
ENERGY και Διεθνής
Αερολιμένας Αθηνών
Στον
προϋπολογισμό δεν
γίνεται καμία αναφορά
για την περαιτέρω
μετοχοποίηση της
HELLENiQ ENERGY αλλά και
για την είσοδο του
Διεθνούς Αερολιμένα
Αθηνών στο Χρηματιστήριο
Αθηνών.
Δεν
αποκλείεται τα έσοδα
αυτά να υπολογίζονται
στα 890,1 εκατ. ευρώ με
τον κωδικό «έργα σε
στάδιο προετοιμασίας».
Οι
εισπράξεις του 2023
Το 2023
εισπράχθηκαν από τις
αποκρατικοποιήσεις 406,4
εκατ. ευρώ.
Προήλθαν
από τη δεύτερη δόση
(166,65 εκατ. ευρώ) του
τιμήματος για το
Ελληνικό, το μέρισμα των
86,5 εκατ. ευρώ από το
ΔΑΑ και από τα 84,2
εκατ. ευρώ από την
πώληση του λιμανιού της
Ηγουμενίτσας.
Οι
φετινές
αποκρατικοποιήσεις
Σύμφωνα
με τον κρατικό
προϋπολογισμό, είναι σε
εξέλιξη εντός του 2023,
σε διάφορες φάσεις
ολοκλήρωσης, οι εξής
διαγωνισμοί:
·
υποπαραχώρηση σταθμού
πολλαπλών χρήσεων στον
λιμένα Φίλιππος Β’ του
Οργανισμού Λιμένος
Καβάλας,
· πώληση
μετοχών του Οργανισμού
Λιμένος Ηρακλείου,
· πώληση
μετοχών του Οργανισμού
Λιμένος Βόλου,
·
υποπαραχώρηση της
μαρίνας Mega Yacht –
Κέρκυρας του Οργανισμού
Λιμένος Κέρκυρας,
·
παραχώρηση της μαρίνας
Αργοστολίου,
·
παραχώρηση της μαρίνας
Πύλου,
·
παραχώρηση της Αττικής
Οδού,
·
παραχώρηση της Εγνατίας
Οδού,
· πώληση
μετοχών του Διεθνούς
Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ
(ΤΑΙΠΕΔ 30%),
· πώληση
μετοχών ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ
(ΤΑΙΠΕΔ 65%),
· πώληση
μετοχών της HELLENiQ
ENERGY SA – πρώην ΕΛΠΕ
(ΤΑΙΠΕΔ 35,5%),
·
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ
10 (E-AUCTION X) (43
ακίνητα),
·
μακροχρόνια μίσθωση
Ολυμπιακού Κέντρου
Μαρκόπουλου,
· πώληση
πρώην εργοταξιακών χώρων
του έργου ζεύξης Ρίo –
Αντίρριο ΑΒΚ 314,
· πώληση
ακινήτου στη θέση
Βερβερόντα στο Πόρτο
Χέλι,
· πώληση
ακινήτου στη θέση Σάνη
Χαλκιδικής,
· πώληση
ακινήτου στη Νέα
Ηράκλεια Χαλκιδικής (ΑΒΚ
254),
·
μίσθωση ακινήτου
κάμπινγκ Καμμένων
Βούρλων – Kονιαβίτη,
·
μίσθωση ακινήτου ακτή
και κάμπινγκ Αγίας
Τριάδας,
·
μίσθωση ακινήτου ακτή
και κάμπινγκ Ποσειδίου
Κασσάνδρας,
·
μίσθωση ακινήτου
ιαματικής πηγής Καμμένων
Βούρλων – Λουτρόπολης,
·
μίσθωση ακινήτου
ιαματικής πηγής
Θερμοπυλών,
·
μίσθωση ακινήτου
ιαματικής πηγής Υπάτης
και
·
μίσθωση χιονοδρομικού
κέντρου Βασιλίτσας.
Τέλος,
βρίσκεται σε
προπαρασκευή και η
ωρίμανση των
διαγωνιστικών
διαδικασιών
παραχώρησης/υποπαραχώρησης
των παρακάτω:
·
περιφερειακών λιμένων
και μαρινών: μαρίνα
Ιτέας, Σκιάθου,
Μανδρακίου Ρόδου,
υποπαραχώρηση μαρίνας
Λευκίμμης και Ημερολιάς
του Οργανισμού Λιμένος
Κέρκυρας κ.λπ.,
· λοιπών
ακινήτων που
εμπεριέχονται στο
χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ,
όπως είναι τα τουριστικά
ακίνητα με ιαματικές
πηγές κ.λπ.
Η
δωδεκαετία
Κατά τη
λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ
από το 2011 έως και το
2023:
υλοποιήθηκαν 59 έργα με
την υποβολή δεσμευτικών
προσφορών, συνολικής
αξίας 14,910 δισ. ευρώ,
εισπράχθηκαν έσοδα (σε
ταμειακή βάση) από
ολοκληρωμένες
συναλλαγές, συνολικής
αξίας 8,478 δισ. ευρώ .
Σημειώνεται πως η
διαφορά των 6,431 δισ.
ευρώ έγκειται αφενός, σε
προγραμματισμένη
κατανομή δόσεων για
έργα, στα οποία το
οικονομικό κλείσιμο έχει
ήδη γίνει και αφετέρου,
σε έργα για τα οποία
υπάρχει δεσμευτική
προσφορά και το
οικονομικό κλείσιμο
αναμένεται σε επόμενο
χρόνο.
Επιπρόσθετα, σημειώνεται
ότι πέραν του συνολικού
τιμήματος που
καταβάλλεται για ένα
περιουσιακό στοιχείο, οι
επενδυτές, ανάλογα με το
είδος της συναλλαγής και
εφόσον το επιτρέπει η
φύση του περιουσιακού
στοιχείου, δεσμεύονται
σε ένα ελάχιστο ύψος
επενδυτικών και
αναπτυξιακών
προγραμμάτων.
Πηγή:
Οικονομικός Ταχυδρόμος |