|
Έχουν προεπιλεγεί οκτώ
σχήματα και από
το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκούν ότι
θα είναι ο πρώτος
μεγάλος διαγωνισμός του
Ταμείου που στην τελική
του φάση θα
«κονταροχτυπηθούν» τουλάχιστον
5 όμιλοι, ίσως
και περισσότεροι.
Επίσης, θεωρείται πολύ
πιθανό να καταρριφθεί και
το ρεκόρ σε έσοδα
αποκρατικοποίησης, το
οποίο κατέχει η
κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-
EGIS που έδωσε 1,5
δισ. ευρώ για την
Εγνατία Οδό.
Κύκλοι της αγοράς, αλλά
και πηγές από τους
ίδιους τους διεκδικητές,
αναφέρουν πως το τίμημα
για τον χρυσοφόρο δρόμο
των 70 χλμ θα είναι
τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Η νέα σύμβαση θα είναι
25ετής και θα ξεκινήσει
από τον Οκτώβριο
του 2024, όταν
λήγει η υφιστάμενη
σύμβαση. Το έργο δεν θα
έχει κατασκευαστικό
αντικείμενο ενώ έχει
οριστικοποιηθεί και
η τιμολογιακή πολιτική
των διοδίων.
Για τα πέντε πρώτα
χρόνια της σύμβασης το
διόδιο θα είναι ενιαίο στα
2,5 ευρώ,
φθηνότερο κατά 11% σε
σχέση με τα 2,80 ευρώ
που πληρώνουμε σήμερα.
Μετά την παρέλευση της
πενταετίας προβλέπεται
αύξηση των διοδίων κατά
30% έως δηλαδή
τα 3,25 ευρώ σε ώρες
αιχμής (πρωί και
απόγευμα) και εφόσον ο
παραχωρησιούχος αποδείξει με
μελέτες πως τουλάχιστον
σε τρία από τα τέσσερα
μεγάλα τμήματα του
δρόμου η μέση ταχύτητα
λόγω του κυκλοφοριακού
φόρτου δεν
υπερβαίνει τα 45 χλμ ανά
ώρα.
Συνεργασίες ξένων και
Ελλήνων στη διεκδίκηση
Οι οκτώ όμιλοι που έχουν
προεπιλεγεί και
έχουν δικαίωμα να
υποβάλουν δεσμευτικές
προσφορές είναι η
κοινοπραξία Ακτώρ
Παραχωρήσεις- Avax-που
είναι οι σημερινοί
παραχωρησιούχοι του
έργου-μαζί με τη γαλλική Meridian,
η ισπανική Abertis, η
ιταλική κοινοπραξία Gruppo
Fininc– INC SpA,
η κοινοπραξία ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ με τη First
Sentier, η
κοινοπραξία της γαλλικής Vinci
με τη Mytilineos, η
κοινοπραξία της
πορτογαλικής Brisa
με την Ιntrakat,
η κοινοπραξία της Macquarie
με τον όμιλο Κοπελούζου και
η κοινοπραξία των
γαλλικών εταιρειών Vauban
και Egis μαζί με το
oλλανδικό επενδυτικό
fund της DIF.
Όλοι οι ενδιαφερόμενοι
έχουν κάνει την «άσκησή»
τους μελετώντας τη σχέση
κόστους-απόδοσης με
όλα τα δεδομένα που
βρίσκονται στο τραπέζι,
όπως η αύξηση
των επιτοκίων,
το γεγονός ότι η νέα
σύμβαση δεν έχει
κατασκευαστικό
αντικείμενο, αλλά πλέον
και της δυνατότητας
επιβολής
διαφοροποιημένων διοδίων που
αυξάνει τα έσοδά τους.
Επισημαίνεται ότι η νέα
25ετής σύμβαση
παραχώρησης της Αττικής
Οδού σε αντίθεση με την
υφιστάμενη προβλέπει
και καταβολή
ετήσιας αμοιβής στο
κράτος από τον
παραχωρησιούχο που
ανέρχεται στο
7,5% των
ετήσιων εσόδων του
δρόμου.
Υπάρχουν κάποια φαβορί,
κυρίως funds
που επενδύουν σε
υποδομές, τα
οποία μπορούν να κάνουν
τη διαφορά ως προς το
ύψος των ιδίων κεφαλαίων
που θα καταβάλουν, αλλά
η μάχη της διεκδίκησης θα
είναι σκληρή.
Επίσης, η τράπεζα
Πειραιώς παρέχει και
βασική χρηματοδότηση (staple
financing) για
όλα τα σχήματα. Δηλαδή
εξασφαλίζει
τραπεζικό δανεισμό με
τους ίδιους όρους για
όλες τις κοινοπραξίες.
Τα επόμενα βήματα μέχρι
την υπογραφή της
σύμβασης
Επειδή, λόγω των διπλών εκλογών,
η διαδικασία έχει
καθυστερήσει η αγωνία
του ΤΑΙΠΕΔ είναι τα
επόμενα βήματα να γίνουν
όσο πιο γρήγορα γίνεται
ώστε να υπάρχει και
με τη βούλα ανάδοχος έως
τον Οκτώβριο του 2024
που λήγει η υφιστάμενη
σύμβαση για να μη
χρειαστεί να δοθεί
επέκταση του
δικαιώματος παραχώρησης
στον υφιστάμενο
παραχωρησιούχο.
Τα επόμενα βήματα έχουν
ως εξής: άνοιγμα και αξιολόγηση των
οικονομικών προσφορών,
ανακήρυξη προτιμητέου
επενδυτή,
απόδειξη από τον
πλειοδότη ότι έχει τα
διαθέσιμα κεφάλαια για
να καλύψει το τίμημα (proof
of funds),
έλεγχος της σύμβασης από
το Ελεγκτικό
Συνέδριο,
υπογραφή της σύμβασης
και κύρωσή
της από τη Βουλή.
Το 2022 η Αττική Οδός
κατέγραψε έσοδα 197,3
εκατ. ευρώ από
176,8 εκατ. ευρώ το 2021
και καθαρά κέρδη 67
εκατ. ευρώ από
56,4 εκατ. ευρώ το 2021.
Το ΔΣ θα προτείνει τη
διανομή μερίσματος 66,5
εκατ. ευρώ, ενώ
εντός του 2022 είχε
διανεμηθεί και προμέρισμα
30 εκατ. ευρώ. Τα
ρευστά διαθέσιμα της
Αττικής Οδού είχαν
διαμορφωθεί στο τέλος
του 2022 στα 141
εκατ. ευρώ.
Επίσης, η εταιρεία
αποζημίωσε 3.515
οδηγούς με 2.000 ευρώ τον
καθένα (σύνολο 7,03
εκατ. ευρώ) λόγω του εγκλωβισμού των
οχημάτων τους στον
αυτοκινητόδρομο κατά
τη διάρκεια της
κακοκαιρίας «Ελπίδα».
Πηγή: Business Daily |