|
Όπως σχολιάζει η
Καθημερινή, έτσι, στην
τελική ευθεία για την
ανακήρυξη
παραχωρησιούχου
βρίσκονται πλέον η ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ, η ισπανική
Abertis
Infraestructuras, η
κοινοπραξία των Brisa
Autoestradas de Portugal
και Rubicone Bidco, από
την Πορτογαλία και τη
Μεγάλη Βρετανία
αντιστοίχως, μαζί με την
Intrakat, η κοινοπραξία
της Macquarie με τη
Fincop Infrastructure,
συμφερόντων του ομίλου
Κοπελούζου, η
κοινοπραξία των
Mytilineos, Vinci
Highways, Vinci
Concessions και Mobility
Partner και, τέλος, η
κοινοπραξία των
σημερινών
παραχωρησιούχων «Ακτωρ
Παραχωρήσεις» και «Αβαξ»
με τη Meridiam Eastern
Europe.
Η νέα σύμβαση
παραχώρησης θα έχει
διάρκεια 25 ετών και
σύμφωνα με πηγές της
αγοράς το τίμημα
αναμένεται να ξεπεράσει
εύκολα τα 2 δισ. ευρώ
και ενδεχομένως να
προσεγγίσει τα 2,5 δισ.
Η διαδικασία αξιολόγησης
των προσφορών, σύμφωνα
με τους όρους της
πρόσκλησης υποβολής
δεσμευτικών προσφορών,
θα εκκινήσει άμεσα,
γνωστοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ.
«Οι οικονομικές
προσφορές των επενδυτών
που πληρούν τους όρους
του διαγωνισμού θα
αποσφραγιστούν σε
μελλοντική συνεδρίαση
του διοικητικού
συμβουλίου του Ταμείου,
ακολουθώντας όλες τις
προβλεπόμενες
διαδικασίες», αναφέρει η
σχετική ανακοίνωση.
Το τίμημα για την 25ετή
παραχώρηση του οδικού
άξονα εκτιμάται ότι θα
ξεπεράσει τα 2 δισ.
ευρώ.
Βασικά στοιχεία της νέας
σύμβασης παραχώρησης
είναι η μείωση των
διοδίων στα 2,5 ευρώ,
από 2,8 ευρώ σήμερα,
αλλά και το δικαίωμα του
νέου παραχωρησιούχου να
αιτηθεί αύξηση του
τιμήματος των διοδίων
μετά την παρέλευση των
πρώτων πέντε ετών της
σύμβασης. Προϋπόθεση
είναι η τεκμηριωμένη, με
κυκλοφοριακές μελέτες
και άλλα δεδομένα, αιτία
αύξησης των διοδίων.
Τα δύο υποψήφια
επενδυτικά σχήματα που
είχαν προκριθεί στην
τελική φάση του
διαγωνισμού αλλά δεν
κατέθεσαν τελικά
προσφορές και τέθηκαν
έτσι εκτός κούρσας είναι
η ιταλική κοινοπραξία
των Gruppo Fininc και
INC SpA και η γαλλική
κοινοπραξία των Vauban,
DIF και Egis.
Η Αττική Οδός έχει μήκος
περίπου 70 χλμ.,
κατασκευάστηκε τη
δεκαετία του 1990 με τη
μέθοδο της παραχώρησης,
αποτελεί τον
περιφερειακό οδικό άξονα
της ευρύτερης
μητροπολιτικής περιοχής
της Αθήνας και βασικό
τμήμα του οδικού δικτύου
του Νομού Αττικής.
Περαιτέρω αποτελεί τον
συνδετικό κρίκο του
άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα –
Αθήνα – Θεσσαλονίκη –
Εύζωνοι), καθώς συνδέει
την Αθηνών – Λαμίας με
την Εθνική Αθηνών –
Κορίνθου, παρακάμπτοντας
το κέντρο της Αθήνας.
Εχει ελεγχόμενες
προσβάσεις και
αποτελείται από δύο
κάθετα, διασταυρούμενα
μεταξύ τους, τμήματα,
την Ελεύθερη Λεωφόρο
Ελευσίνας – Σταυρού –
Σπάτων, μήκους περίπου
52 χλμ., και τη Δυτική
Περιφερειακή Λεωφόρο
Υμηττού, μήκους περίπου
13 χλμ. Στην Αττική Οδό
εντάσσεται και τμήμα της
Δυτικής Περιφερειακής
Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους
περίπου 5 χλμ.
Οι μέτοχοι της σημερινής
παραχωρησιούχου, δηλαδή
οι όμιλοι Ελλάκτωρ
(65,7%) και Αβαξ
(34,2%), όπως και άλλοι
μέτοχοι μειοψηφίας που
έχουν αποχωρήσει πλέον
πωλώντας τα μερίδιά τους
στους προαναφερθέντες,
έχουν εισπράξει από το
2016 μέχρι και τη χρήση
του 2022 κεφάλαια της
τάξεως των 600 εκατ.
ευρώ με τη μορφή
μερισμάτων και
επιστροφής κεφαλαίου.
Για τη χρήση του 2022 τα
διανεμόμενα μερίσματα
είναι της τάξεως των
46,8 εκατ. ευρώ, πέραν
του προμερίσματος ύψους
30 εκατ., ήτοι συνολικά
76,8 εκατ. ευρώ.
Το 2021 το συνολικό ποσό
από μερίσματα είχε
ανέλθει σε 84,4 εκατ.
ευρώ, ενώ είχε
καταβληθεί και επιστροφή
κεφαλαίου της τάξεως των
82,8 εκατ. ευρώ.
Αντιστοίχως, το 2020
είχαν διανεμηθεί 82,6
εκατ. ευρώ και 100,3
εκατ. ευρώ το 2019. |