|
Όπως
γράφει το Money
Review,
τα
πλοία που κάνουν
δροµολόγια προς
προορισµούς µε
περισσότερους από
200.000 κατοίκους
υποχρεώνονται από την 1η
Ιανουαρίου να αγοράζουν
δικαιώµατα για τις
εκποµπές διοξειδίου του
άνθρακα που
πραγµατοποιούν. Τι
σηµαίνει αυτό για τον
επιβάτη; Μένει να
διαπιστωθεί πόσο από
αυτό το κόστος µπορεί να
απορροφήσουν οι
ακτοπλοϊκές εταιρείες,
ωστόσο είναι λογικό
κάποιος να περιµένει
αυξήσεις από 5% έως 10%
στους ναύλους για τα
εισιτήρια προς Αδριατική
και Κρήτη, εξηγούν
κύκλοι της ακτοπλοϊκής
βιοµηχανίας. Επίσης,
µένει ακόµη να
διευκρινιστεί το κατά
πόσον οι εταιρείες θα
επιµερίσουν όσο από αυτό
το κόστος µπορούν µόνο
στα συγκεκριµένα
δροµολόγια ή αν θα το
περάσουν οριζοντίως στο
σύνολο της αγοράς.
Ο κύριος στόχος της
πρωτοβουλίας
FuelEU
Maritime,
ως βασικό µέρος του
πακέτου
Fit
for
55 της Ε.Ε., είναι να
αυξήσει τη ζήτηση και τη
συνεπή χρήση ανανεώσιµων
πηγών καυσίµων και
καυσίµων χαµηλών
εκποµπών
άνθρακα και να µειώσει
τις εκποµπές αερίων του
θερµοκηπίου από τον
ναυτιλιακό τοµέα,
διασφαλίζοντας παράλληλα
την οµαλή λειτουργία της
θαλάσσιας κυκλοφορίας
και την αποφυγή
στρεβλώσεων στην
εσωτερική αγορά.
Για την Ελλάδα έχει
δοθεί εξαίρεση έως τις
31 ∆εκεµβρίου
του 2029 στα πλοία της
ακτοπλοΐας που
προσεγγίζουν λιµάνια
νησιών µε λιγότερους από
200.000 κατοίκους.
Ωστόσο, τα πλοία που
εκτελούν δροµολόγια στις
γραµµές Πάτρας – Ιταλίας
και σε νησιά άνω των
200.000 κατοίκων, όπως η
Κρήτη, από το 2024 θα
πρέπει να εφαρµόζουν
τους δύο κανονισµούς της
Ε.Ε.
Σύµφωνα µε το σύστηµα
εµπορίας ρύπων
ETS,
η κάθε ακτοπλοϊκή
εταιρεία θα πρέπει να
αγοράζει, για κάθε τόνο
καυσίµου που καίει, τη
χρηµατιστηριακή αξία του
διοξειδίου του άνθρακα
που εκπέµπει, εξηγεί η
εξειδικευµένη
συµβουλευτική εταιρεία
XRTC.
Παράλληλα, η
εφαρµογή του κανονισµού
FuelEU
Maritime
υποχρεώνει τα πλοία της
ακτοπλοΐας να
καταναλώνουν καύσιµα
χαµηλής περιεκτικότητας
σε θείο, που είναι και
ακριβότερα από το κοινό
µαζούτ.
Ενώ όµως στην ποντοπόρο
ναυτιλία το πλεονέκτηµα
της εξαγοράς
εµπορίας ρύπων
ETS
είναι ότι η ευθύνη αυτή
περνά στον ναυλωτή (µε
βάση την αρχή «ο
ρυπαίνων πληρώνει»),
κάτι τέτοιο είναι
δύσκολα εφαρµόσιµο στην
ακτοπλοΐα, αφού αφενός
οι ίδιες οι εταιρείες
είναι και οι
διαχειριστές των πλοίων
και αφετέρου ο ναυλωτής
είναι ο επιβάτης ή η
µεταφορική εταιρεία που
µεταφέρει εµπορεύµατά
της.
Το
ETS
θέτει ανώτατο όριο στις
ποσότητες
CO2
που µπορούν να εκπέµπουν
οι υπόχρεοι σε αυτό. Και
από τις αρχές του 2024
υπόχρεη θα είναι και η
ακτοπλοΐα, αρχικά για
τις µακρινές γραµµές
σε µεγάλους προορισµούς
και από το 2029 σε όλα
τα ταξίδια. |