|
Στη νότια ακτογραμμή της
ελληνικής πρωτεύουσας,
ένα πολυαναμενόμενο
σχέδιο για τη μετατροπή
του πρώην αεροδρομίου
της πόλης στη μεγαλύτερη
έξυπνη πόλη της Ευρώπης
αποκτά επιτέλους
δυναμική, αναφέρει το
δημοσίευμα.
Μετά από μια δεκαετία
καθυστερήσεων, αναδύεται
το όραμα του Ελληνικού.
Ο πύργος της Μαρίνας,
που σύντομα θα είναι ο
πρώτος ουρανοξύστης της
Ελλάδας, αρχίζει να
υψώνεται. Οι σιδερένιοι
σκελετοί των
πολυκατοικιών παίρνουν
μορφή. Στεκόμενος στη
μαρίνα, με θέα τον
Σαρωνικό κόλπο από τη
μία πλευρά και τον πύργο
από την άλλη, είναι
δυνατόν να φανταστεί
κανείς τη μελλοντική
πόλη, η οποία θα
διαθέτει ελεύθερους
χώρους, βιώσιμες πηγές
ενέργειας και άφθονο
πράσινο που σήμερα
λείπουν από την Αθήνα.
«Υπήρχε δικαιολογημένη
δυσπιστία» στις πρώτες
ημέρες του έργου, δήλωσε
ο διευθύνων σύμβουλος
της Lamda Οδυσσέας
Αθανασίου σε συνέντευξή
του.
Απλωμένο σε 6.200
στρέμματα, 20 λεπτά με
το αυτοκίνητο έξω από
την Αθήνα, το Ελληνικό
θα μεταμορφώσει τόσο την
ακτογραμμή όσο και τη
χώρα. Είναι το είδος του
έργου που συνήθως
βλέπουμε στην Κίνα ή τα
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα,
και ένα σημάδι της
αναγέννησης της Ελλάδας
μετά την κρίση. Οι
προγραμματιστές
προβλέπουν ότι θα
προσθέσει 2,5
ποσοστιαίες μονάδες στο
ΑΕΠ της Ελλάδας, θα
δημιουργήσει έως
και 80.000 νέες θέσεις
εργασίας και θα αποφέρει
φορολογικά έσοδα άνω
των 10 δισεκατομμυρίων
ευρώ μετά την ολοκλήρωσή
του το 2037. Αναμένεται
επίσης να
προσελκύσει ένα επιπλέον
εκατομμύριο
τουρίστες ετησίως, οι
οποίοι θα μπορούν να
επιλέξουν μεταξύ ενός
ξενοδοχείου Mandarin
Oriental και ενός
ολοκληρωμένου
καζίνο-θέρετρου για τη
διαμονή τους.
To mega project του
Ελληνικού
Ο τουριστικός τομέας της
Ελλάδας έχει ανακάμψει
μετά την εποχή του
Covid, με 32 εκατομμύρια
επισκέπτες πέρυσι και το
2024 αναμένεται να
σημειωθεί ρεκόρ αφίξεων.
Για όσους θέλουν να
μείνουν μόνιμα, 243
μονάδες έχουν ήδη τεθεί
προς πώληση και 140
έχουν δεσμευτεί. Τα
διαμερίσματα του Marina
Tower, οι παραθαλάσσιες
βίλες και τα condos
εξαντλήθηκαν πρώτα και η
Lamda ανακοίνωσε
νωρίτερα αυτό το μήνα
ότι τα έσοδα από τις
πωλήσεις ακινήτων
ανήλθαν σε 641
εκατομμύρια ευρώ από τον
περασμένο Μάρτιο. Η
πλειονότητα των
αγοραστών ήταν Έλληνες
υπήκοοι και η πόλη
αναμένεται να στεγάσει
έως και 20.000 άτομα σε
περίπου 10.000 κατοικίες
μέσα στα επόμενα 13
χρόνια.
Με βάση την πολεοδομική
ιδέα της πόλης των 15
λεπτών, οι κάτοικοι του
Ελληνικού θα μπορούν να
έχουν πρόσβαση σε
σχολεία, πάρκα, γραφεία,
καταστήματα, ακόμη και
στην παραλία σε λιγότερο
από ένα τέταρτο της
ώρας. Σε όλο το
συγκρότημα θα υπάρχει
λογισμικό για την
εποπτεία των υπηρεσιών
αποβλήτων, ύδρευσης και
ενέργειας. «Είναι μια
έξυπνη πόλη από άκρη σε
άκρη», δήλωσε ο
Αθανασίου, προσθέτοντας:
«Μας αρέσει να την
αποκαλούμε “Zip Code
Paradise”».
Η διαδικασία για την
έναρξη λειτουργίας του
Ελληνικού δεν ήταν
ομαλή. Όταν η Lamda
αγόρασε το οικόπεδο το
2014, τμήματα του ήταν
γεμάτα με τα ερείπια του
πρώην αεροδρομίου –
συμπεριλαμβανομένων
εγκαταλελειμμένων
αεροσκαφών – ενώ σε άλλα
τμήματα φιλοξενούνταν
πρόσφυγες και μετανάστες
χωρίς χαρτιά. Το
παραλιακό μέτωπο ήταν
διάσπαρτο με
εγκαταστάσεις νυχτερινής
διασκέδασης και
ξεχασμένες από καιρό
αθλητικές εγκαταστάσεις.
Οι καθυστερήσεις στη
διαδικασία αδειοδότησης
παρέσυραν τα πράγματα
ακόμη περισσότερο, και
το γεγονός ότι η Ελλάδα
ήταν ουσιαστικά
χρεοκοπημένη όταν
προτάθηκε το έργο έκανε
ακόμη πιο απίθανο να
ξεκινήσει ποτέ, γράφει
το Bloomberg.
«Είχαμε έναν
κατασκευαστικό τομέα
στην Ελλάδα που
βρισκόταν στο χαμηλότερο
σημείο των τελευταίων
δέκα ετών, λόγω της
κρίσης», εξήγησε ο
Αθανασίου. «Ο κόσμος
είχε εγκαταλείψει τη
χώρα και οι
κατασκευαστικές
εταιρείες δεν ήταν τόσο
ισχυρές όσο παλιά. Το
αυξημένο κόστος των
κατασκευών λόγω της
ενεργειακής κρίσης μετά
το περιστατικό στην
Ουκρανία προσέθεσε σε
αυτή την κατάσταση».
Ενώ αυτές οι προκλήσεις
έχουν υποχωρήσει, η
Lamda εξακολουθούσε –
και εξακολουθεί να
αντιμετωπίζει – την
έλλειψη εργατικού
δυναμικού. Περίπου 7.000
εργαζόμενοι θα
χρειαστούν όταν η
κατασκευή θα ξεκινήσει
το επόμενο έτος γύρω από
την κατασκευή του
εμπορικού κέντρου του
Ελληνικού. Η Lamda
διαθέτει περίπου 2.000
εργαζόμενους αυτή τη
στιγμή και βρίσκεται σε
προχωρημένες συζητήσεις
με εργολάβους για την
εισαγωγή εργατών
οικοδομών από άλλες
χώρες.
Παρόλα αυτά, ο Αθανασίου
περιέγραψε τη μεγαλύτερη
πρόκληση της εταιρείας
ως την «έλλειψη
αξιοπιστίας». Πριν από
την έναρξη της
κατασκευής, είπε ο
διευθύνων σύμβουλος,
«είχατε μια χρεοκοπημένη
χώρα, ένα τεράστιο έργο
ακόμη και για τα
ευρωπαϊκά δεδομένα, πόσο
μάλλον για την Ελλάδα,
και μια εταιρεία που δεν
είχε αναλάβει ποτέ στο
παρελθόν ένα τέτοιο
έργο».
Αυτά τα εμπόδια, ωστόσο,
σταδιακά ξεθώριασαν
καθώς η νέα πόλη έγινε
πραγματικότητα.
Μέχρι το τέλος του
καλοκαιριού, επτά νέα
κτίρια διαμερισμάτων θα
είναι ορατά από την
ακτή, παράλληλα με τον
ουρανοξύστη που
βρίσκεται σε εξέλιξη.
Μέχρι το τέλος του
έτους, αυτός ο
πολυώροφος θα έχει
φτάσει τα 100 μέτρα (330
πόδια) και ο αριθμός των
παραθαλάσσιων κτιρίων
κατοικιών που βρίσκονται
σε εξέλιξη θα έχει
εκτοξευθεί σε 15. Μέχρι
το τέλος του 2025, ένα
αθλητικό κέντρο με
γήπεδα ποδοσφαίρου,
γήπεδα τένις και πισίνες
θα ανοίξει για το κοινό.
«Μέχρι τα Χριστούγεννα
του 2026», δήλωσε ο
Αθανασίου, «θέλουμε οι
κάτοικοι να ζουν στα
σπίτια τους».
Πηγή: Bloomberg
|