O διοικητής της ΑΑΔΕ
Γιώργος Πιτσιλής
επιδιώκει να εφαρμόσει
στην ελληνική
πραγματικότητα τις
μεθόδους και την
τεχνογνωσία που έχει ήδη
αναπτύξει για τον έλεγχο
των συναλλαγών σε
κρυπτονομίσματα και
ψηφιακά περιουσιακά
στοιχεία η περιβόητη
αμερικανική Εφορία.
Η φορολόγηση
Παράλληλα, εξετάζονται
και παρεμβάσεις στη
φορολογία καθώς σήμερα
στην ελληνική φορολογική
νομοθεσία δεν υπάρχει
συγκεκριμένο καθεστώς
που να διέπει τα κέρδη
που αποκτούν οι
φορολογούμενοι από
υπεραξία πώλησης
κρυπτονομισμάτων.
Ωστόσο, θεωρείται ότι τα
παραπάνω εισοδήματα
είναι κέρδη από υπεραξία
μεταβίβασης κεφαλαίου
και θα έπρεπε να
φορολογούνται με
συντελεστή 15%.
Οι βάσεις της
συνεργασίας ΑΑΔΕ και IRS
μπήκαν πρόσφατα στην
Ουάσιγκτον όπου ο
επικεφαλής της ΑΑΔΕ και
ο Acting Commissioner
του IRS, Douglas O’
Donnell συμφώνησαν να
μεταφερθεί στην Ελλάδα η
εμπειρία και η
τεχνογνωσία της
αμερικανικής φορολογικής
αρχής σε συγκεκριμένους
τομείς παρακολούθησης
των κρυπτονομισμάτων και
των ευρύτερων ψηφιακών
περιουσιακών στοιχείων.
Η συνεργασία με το IRS
αφορά τα εργαλεία
εντοπισμού συναλλαγών
και κατόχων digital
assets, τις
δραστηριότητες στο dark
web, την εκπαίδευση
προσωπικού και την
προετοιμασία του
κανονιστικού πλαισίου.
Στην Ελλάδα η εποπτεία
των κρυπτονομισμάτων
έχει περάσει στην
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς,
καθώς σύμφωνα με απόφαση
της Κομισιόν και της ΕΚΤ
πρόκειται για επενδυτικά
προϊόντα και όχι για
νομίσματα.
Στις Βρυξέλλες
αναθεωρείται η σχετική
οδηγία που περιλαμβάνει
και τα κρυπτονομίσματα –
γνωστή ως οδηγία MiCA,
σε συνεργασία με την ΕΚΤ
και τις εθνικές
κεντρικές τράπεζες.
Σύμφωνα με τα τελευταία
διαθέσιμα στοιχεία της
ΕΚΤ για τη χρήση
συστημάτων και μεθόδων
πληρωμών ανά χώρα της
ευρωζώνης, στην Ελλάδα
το ποσοστό διείσδυσης
των κρυπτο ανέρχεται
μόλις στο 1%.
Τι προβλέπεται
Γενική κατεύθυνση της
οδηγίας που ετοιμάζεται
προβλέπει μεταξύ άλλων
ότι:
α) Τα crypto είναι
επενδυτικά προϊόντα με
υψηλό κίνδυνο, όχι
νομίσματα.
β) Τον περιορισμό και
έλεγχο της αγοράς μέσω
της παρακολούθησης
χαρτοφυλακίων και
έκθεσης κινδύνων
επενδυτικών
εταιρειών-τραπεζών που
είναι υπό την εποπτεία
της ΕΚΤ, μέσω συστημάτων
πληρωμών.
γ) Ο έλεγχος κατά τη
μετατροπή τους από
νόμισμα (ευρώ) σε crypto
και από crypto σε
νόμισμα, δηλαδή στο
σημείο της αλλαγής και
στο «μπες – βγες» από το
ευρωσύστημα.
Οπως αναφέρουν στελέχη
του οικονομικού
επιτελείου είναι βέβαιο
ότι χρειάζεται ένα
πλήρες και οχυρωμένο
νομοθετικό πλαίσιο που
θα θέτει συγκεκριμένους
κανόνες στην αγορά.
Το κενό στο νομοθετικό
πλαίσιο για τη
φορολόγηση των κερδών
από τα κρυπτονομίσματα
εκμεταλλεύονται πολλοί
επενδυτές ενώ από την
άλλη ελάχιστοι δηλώνουν
τα κέρδη από συναλλαγές
τέτοιων νομισμάτων στη
φορολογική δήλωση, ενώ
όσοι το κάνουν είναι
κυρίως άνεργοι ή
φορολογούμενοι χωρίς
εισοδήματα αλλά με
σημαντική ακίνητη
περιουσία επειδή θέλουν
να καλύψουν τα τεκμήρια
διαβίωσης.
Ωστόσο, οι λογιστές
συστήνουν σε όσους έχουν
κρυπτονομίσματα να τα
δηλώσουν στο έντυπο Ε1
στους κωδικούς 742 και
781 που αφορούν την αξία
της αγοράς και την αξία
πώλησης του επενδυτικού
προϊόντος και εν
συνεχεία την υπεραξία
στον κωδικό 856
καταβάλλοντας φόρο 15%.
Κομβικό σημείο στη
φορολόγηση είναι η
δήλωση της πραγματικής
αξίας κτήσης ή πώλησης
και όχι η πλασματική και
για τον λόγο αυτό θα
επιδιωχθεί συνεργασία με
τις ψηφιακές πλατφόρμες
με σκοπό την άντληση των
στοιχείων με τις
πραγματικές συναλλαγές.
ΈΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ» |