|
Όπως
γράφει η Σίσσυ
Σταυροπιερράκου στην
Ημερησία:
Aυτό
άλλωστε επισημαίνεται
και στη σχετική εγκύκλιο
του υπουργείου
Οικονομικών που αναφέρει
«ότι από το έτος 2024
δεν θα είναι σε ισχύ η
γενική ρήτρα διαφυγής
του Συμφώνου
Σταθερότητας και
Ανάπτυξης που επέτρεψε
την προσωρινή απόκλιση
από τους δημοσιονομικούς
κανόνες τα προηγούμενα
έτη 2020-2023. Ως εκ
τούτου η χώρα μας, όπως
και οι υπόλοιπες
χώρες-μέλη της ΕΕ, θα
δεσμευθεί εκ νέου στην
εφαρμογή δημοσιονομικών
κανόνων και την επίτευξη
συγκεκριμένων
δημοσιονομικών στόχων για
την περίοδο 2024-2027».
Ιδιαίτερη προσοχή
συστήνεται στην
κατάρτιση των προβλέψεων
για την εξέλιξη του
μισθολογικού κόστους του
κάθε φορέα. Οπως
υπογραμμίζεται, στην
εκτίμηση της εν λόγω
δαπάνης δεν πρέπει να
ενσωματώνεται η υπόθεση
αύξησης του προσωπικού
λόγω νέων προσλήψεων,
μετακινήσεων, μετατάξεων
κ.λπ. Στην εγκύκλιο
τονίζεται ότι «μη
ρεαλιστικές προβλέψεις
και μάλιστα
υποεκτιμημένες σε όρους
δημοσιονομικού
αποτελέσματος δεν πρέπει
να γίνουν αποδεκτές από
τις ΓΔΟΥ των Υπουργείων,
γιατί οδηγούν στον
προσδιορισμό μη
ρεαλιστικού
δημοσιονομικού
αποτελέσματος και στην
επακόλουθη λήψη
αποφάσεων πολιτικής που
βασίζονται σε εσφαλμένα
δεδομένα».
Τα
μακροοικονομικά σχέδια
των φορέων με τις
προβολές στην τετραετία
για τα έσοδα και τις
δαπάνες θα πρέπει να
είναι συνδεδεμένα με τον
πληθωρισμό, καθώς θα
παραμείνει υψηλός και το
2023, αφού σύμφωνα με
την εγκύκλιο ο
εναρμονισμένος θα τρέξει
με ταχύτητες 5% φέτος
για να υποχωρήσει στο 2%
από το 2024 ώς και το
2027. Η
πληθωριστική κρίση θα
φουσκώσει το ονομαστικό
ΑΕΠ στο 6,6% για το
2023, ωστόσο, η
πραγματική αύξηση θα
είναι μόλις 1,8% που
είναι η πρόβλεψη στον
προϋπολογισμό. Μέσα σε
ένα ιδιαίτερα ρευστό
περιβάλλον η πρόβλεψη
για αύξηση του
ονομαστικού ΑΕΠ κατά
5,1% το 2024 καθίσταται
εξαιρετικά εύθραυστη
Το
βασικό σενάριο
Στο
πλαίσιο της κατάρτισης
του ΜΠΔΣ, σε πρώτη φάση
οι φορείς (Υπουργεία,
Αποκεντρωμένες
Διοικήσεις,
εποπτευόμενοι φορείς,
ΑΔΑ) καλούνται να
εξειδικεύσουν το βασικό
σενάριο της περιόδου που
καλύπτει α) το τρέχον
έτος (2023), β) το έτος
προϋπολογισμού (2024)
και γ) τα τρία επόμενα
έτη (2025-2027) και να
αποστείλουν τα σχετικά
στοιχεία στο Γενικό
Λογιστήριο έως τις 6
Μαρτίου.
Ως
βασικό σενάριο ορίζεται
η διενέργεια προβλέψεων
εσόδων και εξόδων ανά
έτος για όλη την περίοδο
2023-2027,
λαμβάνοντας υπόψη τα
εγής:
α. Τα
πραγματοποιηθέντα μεγέθη
του 2021 και του 2022,
εξαιρώντας την επίδραση
επί των μεγεθών αυτών
της πανδημίας και των
μέτρων αντιμετώπισής
της.
β. τις
ενδεικτικές
μακροοικονομικές
προβλέψεις για τη
συγκεκριμένη περίοδο
(ρυθμός ανάπτυξης,
πληθωρισμός),
λαμβάνοντας υπόψη ότι
ενδέχεται να
επικαιροποιηθούν κατά
την εκπόνηση του τελικού
μακροοικονομικού
σεναρίου.
γ. τις
επικαιροποιημένες
αποδόσεις των
παρεμβάσεων δαπανών και
εσόδων που ίσχυαν μέχρι
τώρα,
δ. τη
γνώση ή τις βάσιμες
εκτιμήσεις περί
διαφοροποιήσεων που
είναι δρομολογημένες ή
ιδιαίτερα πιθανό να
συμβούν κατά τα επόμενα
έτη (π.χ. διακοπή μίας
μίσθωσης ακινήτου).
Τρία
βήματα για την κατάρτιση
του σεναρίου
Η
κατάρτιση του βασικού
σεναρίου θα γίνει από
τον κάθε φορέα ως εξής:
Βήμα 1ο: Έτος
βάσης για τη διενέργεια
προβλέψεων Ως βάση για
τη διενέργεια προβολών
των εσόδων - εξόδων στο
διάστημα 2023-2027, θα
ληφθούν υπόψη τα
απολογιστικά στοιχεία
του 2022, αφού
εξαιρεθούν η επίδραση
της πανδημίας, των
μέτρων αντιμετώπισής της
και τυχόν άλλα εφάπαξ
γεγονότα που διαμόρφωσαν
το τελικό ύψος τους.
Ειδικά για τους
εποπτευόμενους φορείς,
τα στοιχεία που θα
χρησιμοποιηθούν για το
αποτέλεσμα του 2022 θα
είναι αυτά που πρόκειται
να κοινοποιηθούν στην
ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό
Λογιστήριο του Κράτους,
στο πλαίσιο της ετήσιας
υποβολής στοιχείων.
Βήμα 2ο: Μακροοικονομικές
προβλέψεις Κατά το μέρος
που κάποια από τα
στοιχεία των
εσόδων-εξόδων των
εποπτευόμενων φορέων για
την περίοδο 2023-2027,
όπως έχουν προκύψει από
το Βήμα 1, εξαρτώνται
από την εξέλιξη των
μακροοικονομικών
προβλέψεων για την
ελληνική οικονομία, τα
στοιχεία αυτά θα πρέπει
να αναπροσαρμοσθούν ώστε
να ενσωματώσουν τις
προβλέψεις αυτές για το
διάστημα 2023-2027 (π.χ.
αν κάποιες κατηγορίες
λειτουργικών δαπανών
(π.χ. προμήθειες)
συνδέονται με τον
τιμάριθμο, αυτό θα
πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Επίσης, αν κάποιες
κατηγορίες εσόδων
συνδέονται με τον
ονομαστικό ρυθμό
ανάπτυξης της οικονομίας
θα πρέπει να γίνει
προβολή βάσει της
πρόβλεψης για τη
μεταβολή του αντίστοιχου
μεγέθους). Ο παρακάτω
πίνακας περιλαμβάνει τις
προσωρινές
μακροοικονομικές
προβλέψεις που μπορούν
να χρησιμοποιηθούν για
την εκπόνηση των
εκτιμήσεων εσόδων και
δαπανών.
|
(% ετήσιες
μεταβολές) |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
ΑΕΠ (τρέχουσες
τιμές) |
6,6 |
5,1 |
4,9 |
4,1 |
2,7 |
|
Εναρμονισμένος
Δείκτης Τιμών
Καταναλωτή |
5,0 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
Βήμα 3ο:
Επικαιροποιημένες
αποδόσεις ισχυουσών
παρεμβάσεων και
εξειδικευμένη γνώση της
δραστηριότητας του φορέα
Εφόσον υπάρχει
πληροφόρηση για
επικαιροποιημένες
αποδόσεις ήδη
θεσμοθετημένων
παρεμβάσεων,
προσαρμόζονται
αντίστοιχα οι εκτιμήσεις
των δημοσιονομικών
μεγεθών. Υπενθυμίζεται
ότι στο βασικό σενάριο
δεν γίνονται εκτιμήσεις
για νέες δημοσιονομικές
παρεμβάσεις και νέες
πολιτικές |