Αναλυτικότερα, σύμφωνα
με τα στοιχεία του
βρετανικού
ναυλομεσιτικού οίκου
Clarksons, οι έλληνες
εφοπλιστές τοποθέτησαν
παραγγελίες συνολικής
αξίας 7,9 δισ.δολ., που
αντιστοιχούν σε 100
πλοία συνολικής
μεταφορικής ικανότητας
6,7 εκατ. dwt. Σε αριθμό
πλοίων οι περισσότερες
παραγγελίες
τοποθετήθηκαν σε
containerships (38
πλοία) και ακολουθούν τα
bulkers (22 πλοία), τα
δεξαμενόπλοια (18 πλοία)
και τα LNG Carriers (14
πλοία).
Πάντως, το σύνολο των
υπό ναυπήγηση
ελληνόκτητων πλοίων
είναι 230, μεταφορικής
ικανότητας 18,4 εκατ.
dwt και αξίας 20 δισ.
δολ. Αποτελούν με όρους
dwt το 8% του συνόλου
των παγκόσμιων
παραγγελιών. Εξ αυτών τα
45 είναι bulkers, τα 68
πλοία μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων
(containerships), τα 56
δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG
Carriers, τα 21 πλοία
μεταφοράς υγραερίου (LPG
Carriers) και τέσσερα
διαφόρων άλλων τύπων.
Ο δημογραφικός εφιάλτης
και το ασφαλιστικό
Οσον αφορά τις
αγοροπωλησίες πλοίων,
σύμφωνα με τον
ναυλομεσιτικό οίκο
Allied Shipbroking, το
2022 οι έλληνες
εφοπλιστές επένδυσαν 5,6
δισ. δολ. για αγορές 254
πλοίων από «δεύτερο
χέρι». Σημειώνεται ότι
το 2021 είχαν αγοράσει
375 πλοία επενδύοντας
7,5 δισ. δολ.
Η σύγκριση των στοιχείων
του 2021 και του 2022
αποτυπώνει μία μείωση
της δραστηριότητας των
ελληνικών ναυτιλιακών
εταιρειών στις αγορές
πλοίων, ενώ παρέμειναν
το ίδιο δραστήριοι στις
πωλήσεις. Αυτό σημαίνει
ότι οι έλληνες
πλοιοκτήτες αξιοποίησαν
με τον καλύτερο τρόπο
την άνοδο των αξιών των
πλοίων κυρίως στα
δεξαμενόπλοια και
βγαίνοντας ως πωλητές
και εξασφάλισαν υψηλά
κέρδη.
Πού επένδυσαν
Οι έλληνες πλοιοκτήτες
το 2022, στις αγορές,
εστίασαν περισσότερο στα
δεξαμενόπλοια
αποκτώντας115 έναντι 2,7
δισ. δολ. σε αντίθεση με
το 2021 που εστίασαν στα
πλοία μεταφοράς χύδην
ξηρού φορτίου
επενδύοντας 4,1 δισ.
δολ. για αγορά 230
bulkers.
Αξίζει αν σημειωθεί ότι
σύμφωνα με τα στοιχεία
που δημοσιοποίησε ο
ναυλομεσιτικός οίκος
Xclusiv ο στόλος των
δεξαμενόπλοιων
αναμένεται να
συρρικνωθεί τα επόμενα
χρόνια, κυρίως λόγω του
γεγονότος ότι το βιβλίο
παραγγελιών αγγίζει τα
χαμηλότερα επίπεδα από
το 1996, αλλά και επειδή
τα γηραιότερα πλοία
αποτελούν μεγάλο μέρος
του συνολικού στόλου
δεξαμενόπλοιων (τα πλοία
ηλικίας άνω των 20 ετών
είναι 635, 8,5% του
ενεργού στόλου).
Συνεπώς σε μία έστω και
περιορισμένη άνοδο της
ζήτησης πετρελαίου,
αναμένεται μία πολύ
δυνατή αγορά ναύλων στα
δεξαμενόπλοια δεδομένης
της μείωσης του ενεργού
στόλου. Και στα πλοία
μεταφοράς χύδην ξηρού
φορτίου η αύξηση του
στόλου είναι ελεγχόμενη,
καθώς τα υπό παραγγελία
πλοία αποτελούν το 6,8%
του εν ενεργεία στόλου.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ» |