|
Η δράση τους αυτή έχει
πλέον γίνει γνωστή ανά
την υφήλιο. Όμως εδώ και
κάποιο διάστημα, όπως
αποκαλύπτει ρεπορτάζ
του Foreign Policy,
οι Έλληνες εφοπλιστές
έχουν βρει έναν τρόπο να
συνεχίσουν τα κέρδη τους
μειώνοντας ταυτόχρονα
κάπως την εμπλοκή τους
στη μεταφορά ρωσικού
πετρελαίου. Πωλούν
μαζικά τα παλαιότερα των
πετρελαιοφόρων πλοίων
τους σε εταιρείες που
μέσω σκοτεινών διαδρομών
ανήκουν κυρίως σε
Ρώσους.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ
της δημοσιογράφου
Ελίζαμπεθ Μπρο, οι
ελληνικές εφοπλιστικές
εταιρείες έχουν από την
έναρξη του πολέμου
πουλήσει συνολικά 290
πλοία, τα περισσότερα
από κάθε άλλη χώρα. Τα
125 εξ αυτών έχουν
πουληθεί από τον
Φεβρουάριο του 2022
μέχρι τον αντίστοιχο
μήνα του 2023 για
συνολικό ποσό που φτάνει
τα 4 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με την
ιστοσελίδα Hellenic
Shipping News, οι
Έλληνες πλοιοκτήτες
πούλησαν μονάχα στο
πρώτο εξάμηνο του
φετινού έτους 97 πλοία,
με μέση ηλικία τα 17
χρόνια.
Στο ρεπορτάζ του Foreign
Policy αναφέρονται και
συγκεκριμένα
παραδείγματα εξωφρενικών
πωλήσεων πετρελαιοφόρων,
όπως του τάνκερ Seatrust
(κατηγορίας Aframax, της
τέταρτης μεγαλύτερης σε
όγκο κατηγορίας
πετρελαιοφόρων), από την
εταιρεία Thenamaris
συμφερόντων της
οικογένειας Μαρτίνου,
έναντι 35 εκ. δολαρίων —
πάνω από τρεις φορές όσα
πλήρωσε για να το
αγοράσει οκτώ χρόνια
νωρίτερα. Ή την πώληση
ενός πετρελαιοφόρου
κατηγορίας VLCC (δεύτερη
μεγαλύτερη σε όγκο) από
την εταιρεία Kyklades
Maritime συμφερόντων
Αλαφούζου, έναντι 62 εκ.
δολαρίων — σχεδόν τα
διπλάσια από όσα πλήρωσε
για να το αποκτήσει.
Οι ταυτότητες των
αγοραστών αυτών των
παλιών πετρελαιοφόρων
είναι καλυμμένες σε
πέπλο μυστηρίου. Οι
περισσότερες από τις
εταιρείες που αγοράζουν
τα ελληνικά τάνκερ έχουν
τη βάση τους στα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα —
ακολουθούν εταιρείες με
βάση την Κίνα, την
Τουρκία και την Ινδία.
Αρκετοί από αυτούς τους
νέους ιδιοκτήτες είναι
τόσο καλά κρυμμένοι, που
οι εταιρείες τους δεν
διαθέτουν ούτε διεύθυνση
αποστολής αλληλογραφίας.
Όπως σημειώνεται στο
ρεπορτάζ, το 2022
δημιουργήθηκαν 864
ναυτιλιακές εταιρείες
που σχετίζονται με τη
Ρωσία.
Αυτό που έχουν κοινό οι
τέσσερις χώρες στις
οποίες εδράζονται οι
εταιρείες που
συντριπτικά αγοράζουν τα
παλιά ελληνικά τάνκερ,
είναι ότι δεν έχουν
εφαρμόσει κυρώσεις κατά
της Ρωσίας. Κίνα, Ινδία
και Τουρκία έχουν
αυξήσει τις εισαγωγές
ρωσικών ορυκτών
καυσίμων, ενώ τα ΗΑΕ
έχουν μετατραπεί γρήγορα
σε κέντρο αγοραπωλησίας
ρωσικού πετρελαίου.
Σημαντικό σε όλη την
ιστορία, είναι να
σημειωθεί και η
παλαιότητα της
πλειοψηφίας των
συγκεκριμένων
πετρελαιοφόρων, ζήτημα
που μπορεί να προκαλέσει
γιγαντιαία
περιβαλλοντικά
προβλήματα. Η αφάνεια
και ασάφεια των νέων
τους ιδιοκτητών
δυσχεραίνει τον ούτως ή
άλλως ελλιπή έλεγχο, με
αποτέλεσμα τον κίνδυνο
διαρροών αλλά και
τραυματισμού των
ναυτικών που εργάζονται
σε αυτά τα τάνκερ.
Πηγή:
infowar.gr |