|
Ακολουθούν οι 10 πρώτες
εταιρείες.
10. Electricité de
France
Γνωστή ως EDF, η γαλλική
εταιρεία κοινής ωφέλειας
παράγει και προμηθεύει
ηλεκτρική ενέργεια σε
όλη την Ευρώπη, και
επίσης δραστηριοποιείται
και σε μικρότερες
παγκόσμιες
δραστηριότητες. Είχε ένα
δύσκολο 2022, με την
εισβολή της Ρωσίας στην
Ουκρανία να ανεβάζει τις
τιμές του φυσικού αερίου
και του άνθρακα.
Τα ετήσια έσοδα
αυξήθηκαν κατά 51,1% σε
150,9 δισ. δολάρια
πέρυσι, αλλά με τα
ανώτατα όρια τιμών στη
Γαλλία, το Ηνωμένο
Βασίλειο και αλλού, και
μια μείωση στην παραγωγή
πυρηνικής ηλεκτρικής
ενέργειας, αυτό δεν ήταν
αρκετό για να
αντισταθμίσει την
εκτίναξη του κόστους. Τα
κέρδη της EDF ύψους 6
δισ. δολαρίων το 2021
μετατράπηκαν σε ζημίες
18,9 δισ. δολαρίων το
2022.
Το 2023, ο Γάλλος
πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν
πέτυχε δικαστική έγκριση
για την εθνικοποίηση της
EDF, τερματίζοντας τα 18
χρόνια της ως εισηγμένη
εταιρεία. Το γαλλικό
κράτος κατείχε ήδη το
84% της επιχείρησης.
Ειδικευμένη στην
πυρηνική ενέργεια, η EDF
στοχεύει να αυξήσει την
παραγωγή το 2023 μετά τη
διακοπή λειτουργίας των
αντιδραστήρων για
επιθεωρήσεις ασφαλείας
το 2022. Ωστόσο, η
βιομηχανική αναταραχή
δυσχεραίνει την επίτευξη
αυτού του στόχου, με τις
απεργίες στις πυρηνικές
και υδροηλεκτρικές
μονάδες της να της
κοστίζουν 1 δισ. ευρώ
λόγω της απώλειας
παραγωγής το 2023.
9. Mercedes-Benz Group
Ο γερμανικός
όμιλος Mercedes-Benz πούλησε
πέρυσι 2,5 εκατομμύρια
οχήματα και απασχολούσε
περίπου 170.000 άτομα. Η
εταιρεία αντιμετώπισε
ένα δύσκολο 2022 με
χαλάρωση της ζήτησης
στην Ευρώπη και εκτίναξη
του κόστους ενέργειας
και πρώτων υλών. Τα
κέρδη μειώθηκαν κατά
43,9% από το 2021 μετά
την απόσχιση της Daimler
Trucks τον Δεκέμβριο του
ίδιου έτους, αν και τα
κέρδη προ τόκων και
φόρων αυξήθηκαν
περισσότερο από 25% σε
όρους ευρώ.
Η Mercedes διπλασίασε
τις παραδόσεις
ηλεκτρικών οχημάτων το
2022 και θέλει να
αντιπροσωπεύουν το ήμισυ
των πωλήσεων αυτοκινήτων
μέχρι το 2025, με πλήρη
μετάβαση στην
ηλεκτροκίνηση μέχρι το
2030. Ωστόσο, ο
διευθύνων σύμβουλος Ola
Källenius δήλωσε
πρόσφατα ότι η εταιρεία
είναι απίθανο να
επιτύχει τον τελευταίο
στόχο.
Ο όμιλος είχε ισχυρά
αποτελέσματα κατά το
πρώτο εξάμηνο του 2023,
με τις πωλήσεις να είναι
ιδιαίτερα αυξημένες για
τα φορτηγά και τα
κορυφαία μοντέλα, καθώς
και στη Γερμανία, όπου
οι πωλήσεις αυξήθηκαν
κατά 23% σε σχέση με την
ίδια περίοδο πέρυσι.
Η Mercedes-Benz έγινε η
πρώτη
αυτοκινητοβιομηχανία που
έλαβε κυβερνητική
έγκριση για αυτόνομη
οδήγηση επιπέδου 3 στις
ΗΠΑ, ανακοινώνοντας τον
Ιανουάριο του 2023 ότι η
λειτουργία Drive Pilot
σε ορισμένα από τα
οχήματά της πληρούσε τις
τεχνικές προδιαγραφές
για πιστοποίηση στη
Νεβάδα.
8. Gazprom
Μια από τις μεγαλύτερες
ενεργειακές εταιρείες
στην Ευρώπη και η
μεγαλύτερη εταιρεία της
Ρωσίας βάσει εσόδων,
η Gazprom διαχειρίζεται
συστήματα αγωγών φυσικού
αερίου και
δραστηριοποιείται στην
παραγωγή πετρελαίου, τη
διύλιση και την παραγωγή
ενέργειας.
Η κατά πλειοψηφία
κρατική επιχείρηση
κατέγραψε αύξηση των
εσόδων κατά 21,9% στα
167,8 δισ. δολάρια,
κυρίως λόγω της αύξησης
των τιμών του πετρελαίου
και του φυσικού αερίου
μετά την εισβολή της
Ρωσίας στην Ουκρανία και
παρά τις παγκόσμιες
κυρώσεις που ακολούθησαν
τον πόλεμο. Η μέση τιμή
του φυσικού αερίου το
2022 ήταν σχεδόν 3,5
φορές μεγαλύτερη από τη
μέση τιμή του 2021.
Η Gazprom ήταν ο
μεγαλύτερος μεμονωμένος
συνεισφέρων στον ρωσικό
κρατικό προϋπολογισμό το
2022, συνεισφέροντας
πάνω από 5
τρισεκατομμύρια ρούβλια
(περίπου 50
δισεκατομμύρια
δολάρια).
Η σύγκρουση είχε ως
αποτέλεσμα όλο και
περισσότερες χώρες να
προσπαθούν να
απεξαρτηθούν από τις
εισαγωγές ρωσικού
φυσικού αερίου, με
αποτέλεσμα η παραγωγή να
μειωθεί κατά 25% το
πρώτο εξάμηνο του 2023.
Αν και η Gazprom έχει
αναστείλει την υποβολή
οικονομικών
αποτελεσμάτων, οι
αναλυτές εκτιμούν ότι
σημείωσε καθαρή ζημία
στο δεύτερο τρίμηνο,
καθώς οι εξαγωγές προς
την Ευρώπη κατέρρευσαν.
7. Stellantis
Η Stellantis, η οποία
σχηματίστηκε από τη
συγχώνευση της Fiat
Chrysler Automobiles και
της Peugeot S.A. το
2021, διαθέτει 14 μάρκες
αυτοκινήτων στο
χαρτοφυλάκιό της,
συμπεριλαμβανομένων των
Fiat και Jeep. Η
εταιρεία με έδρα την
Ολλανδία είχε πέρυσι
έσοδα 188,9
δισεκατομμυρίων
δολαρίων, σημειώνοντας
αύξηση σχεδόν 7% από το
2021.
Τους τελευταίους μήνες,
η Stellantis έχει
επηρεαστεί από την
απεργία του σωματείου
της United Auto Workers
στις ΗΠΑ, ιδίως στα
κέντρα διανομής της, τα
οποία διαχειρίζονται τις
επισκευές οχημάτων. Η
αυτοκινητοβιομηχανία
προχώρησε στην απόλυση ή
την επίσχεση εργασίας
χιλιάδων Αμερικανών
υπαλλήλων τον Οκτώβριο,
τον ίδιο μήνα που
ανακοίνωσε τα σχέδιά της
να ξεκινήσει την
παραγωγή ορισμένων νέων
μοντέλων αυτοκινήτων
στην Ιταλία μετά από
συμφωνία με τα εργατικά
συνδικάτα εκεί.
Στόχος της Stellantis
είναι όλες οι ευρωπαϊκές
πωλήσεις αυτοκινήτων και
το 50% των πωλήσεων
επιβατικών αυτοκινήτων
και ελαφρών φορτηγών
στις ΗΠΑ να είναι
ηλεκτρικά μέχρι το 2030,
φτάνοντας σε μηδενικό
επίπεδο εκπομπών
διοξειδίου του άνθρακα
μέχρι το 2038. Σχεδιάζει
να επενδύσει 30
δισεκατομμύρια ευρώ στα
ηλεκτρικά οχήματα μέχρι
το 2025, και αυτή τη
στιγμή κατασκευάζει ένα
εργοστάσιο στο Οντάριο
για το οποίο έλαβε
εκτεταμένες επιδοτήσεις,
καθώς και σε άλλες
τοποθεσίες στις ΗΠΑ και
την Ευρώπη.
6. BP
Όπως οι περισσότερες
εταιρείες πετρελαίου και
φυσικού αερίου, ο
βρετανικός ενεργειακός
κολοσσός κατέγραψε
αύξηση των εσόδων του το
2022. Στα χαρτιά,
ωστόσο, κατέγραψε καθαρή
ζημία ύψους 2,5 δισ.
δολαρίων – αντανακλώντας
την απομείωση του 20%
της συμμετοχής του στη
ρωσική πετρελαιοπαραγωγό
Rosneft κατά 25,5 δισ.
δολάρια. Η αξία της
συμμετοχής της
κατέρρευσε μετά την
επιβολή κυρώσεων στη
Ρωσία για την εισβολή
της χώρας στην
Ουκρανία.
Τον Σεπτέμβριο του 2023
ο Bernard Looney
παραιτήθηκε από τη θέση
του διευθύνοντος
συμβούλου, αφότου ένας
πληροφοριοδότης
προειδοποίησε το
διοικητικό συμβούλιο για
σχέσεις στο παρελθόν με
συναδέλφους του. Ο
προσωρινός διευθύνων
σύμβουλος, Murray
Auchincloss, διαβεβαίωσε
ότι η εταιρεία παραμένει
προσηλωμένη στη
στρατηγική του Looney
για μείωση της παραγωγής
πετρελαίου και φυσικού
αερίου κατά 40% έως το
2030, καθώς μεταβαίνει
σε σχετικά καθαρότερες
μορφές ενέργειας.
Τον Φεβρουάριο του 2023
η BP συμφώνησε στην
εξαγορά της
TravelCenters of America
ύψους 1,3 δισ. δολαρίων.
Η εξαγορά αναμένεται να
προσθέσει ένα δίκτυο με
πάνω από 280 στάσεις
φορτηγών πλήρους
εξυπηρέτησης και
ταξιδιωτικά κέντρα σε 44
πολιτείες των ΗΠΑ.
5. Glencore
Οι υψηλές και
ευμετάβλητες τιμές των
βασικών εμπορευμάτων
ώθησαν την ελβετική
εταιρεία εξόρυξης,
ενέργειας και εμπορίας
σε μια χρονιά-ρεκόρ το
2022. Τα έσοδα έφτασαν
τα 256 δισεκατομμύρια
δολάρια, σημειώνοντας
αύξηση 25,6% σε σχέση με
το προηγούμενο έτος, ενώ
τα κέρδη σημείωσαν άλμα
248,2% στα 17,3
δισεκατομμύρια
δολάρια.
Πάνω από το ένα τρίτο
των εσόδων της Glencore
προήλθε από τη
δραστηριότητα εμπορίας
άνθρακα, η οποία
σημείωσε εντυπωσιακά
υψηλά περιθώρια κέρδους
65% το 2022.
Τον Φεβρουάριο του 2023
ο ελβετικός κολοσσός
κατέβαλε 7,1 δισ.
δολάρια στους επενδυτές
του, συμπεριλαμβανομένης
της επαναγοράς μετοχών
ύψους 1,5 δισ. δολαρίων.
Ακολούθησε άλλο ένα
μέρισμα ύψους 1 δισ.
δολαρίων και εξαγορά
μετοχών ύψους 1,2 δισ.
δολαρίων μετά τη
δημοσίευση των
αποτελεσμάτων του
εξαμήνου τον Αύγουστο.
Αυτό έγινε παρά την
πτώση κατά 50% του
EBITDA του πρώτου
εξαμήνου σε σύγκριση με
το 2022, καθώς η τιμή
του άνθρακα
ομαλοποιήθηκε.
Η Glencore βρίσκεται σε
μια προσπάθεια εξαγοράς
της Teck, μιας εταιρείας
που θεωρείται το πρότυπο
της υπεύθυνης εξόρυξης.
Η Teck απέρριψε
επανειλημμένα τις
προσφορές της Glencore.
Τον Ιούνιο του 2023, η
Glencore προσφέρθηκε να
αγοράσει το τμήμα
άνθρακα της Teck,
αποσπώντας τον από την
υπόλοιπη εταιρεία.
4. TotalEnergies
Ο γαλλικός γίγαντας
πετρελαίου και φυσικού
αερίου TotalEnergies
απασχολεί περίπου
100.000 υπαλλήλους σε
επιχειρήσεις σε 130
χώρες. Τα έσοδα έφτασαν
τα 263,3 δισ. δολάρια το
2022, αυξημένα κατά
42,6% σε σχέση με το
προηγούμενο έτος, ενώ τα
καθαρά κέρδη αυξήθηκαν
κατά 28% στα 20,5 δισ.
δολάρια εν μέσω των
υψηλών παγκόσμιων τιμών
των ορυκτών καυσίμων.
Το τέταρτο τρίμηνο του
2022, η Total επλήγη με
φορολογία έκτακτων
κερδών ύψους 2,1 δισ.
δολαρίων από το Ηνωμένο
Βασίλειο και την
Ευρωπαϊκή Ένωση, που
στόχευε τις ενεργειακές
εταιρείες που είχαν
σημειώσει αλματώδη κέρδη
εν μέσω της παγκόσμιας
ενεργειακής κρίσης.
Η εταιρεία ανακοίνωσε
τον Μάρτιο του 2023 ότι
θα πουλήσει 2.200
πρατήρια καυσίμων στη
Γερμανία και την
Ολλανδία έναντι 3,1 δισ.
ευρώ στην καναδική
εταιρεία Couche-Tard
Alimentation, γνωστή
στις ΗΠΑ για τα πρατήρια
καυσίμων της μάρκας
Circle K.
Τον Ιούλιο του 2023, η
Total υπέγραψε συμφωνία
ύψους 27 δισεκατομμυρίων
δολαρίων με το Ιράκ για
την ανάπτυξη έργων
πετρελαίου, φυσικού
αερίου και ηλιακής
ενέργειας στη χώρα. Η
γαλλική εταιρεία κατέχει
μερίδιο 45% στο
πρότζεκτ, στο οποίο θα
γίνουν επενδύσεις ύψους
10 δισεκατομμυρίων
δολαρίων τα επόμενα
τέσσερα χρόνια.
3. Uniper
Εκτός από την εγχώρια
αγορά της Γερμανίας, η
εταιρεία κοινής ωφέλειας
Uniper δραστηριοποιείται
σε περισσότερες από 40
χώρες, με ιδιαίτερη
παρουσία στην Ολλανδία,
τη Σουηδία και τη
Βρετανία. Το 2022
κατέγραψε ζημίες ύψους
σχεδόν 20
δισεκατομμυρίων
δολαρίων, από έσοδα
ύψους 288,3
δισεκατομμυρίων
δολαρίων, εν μέσω
αναταραχής στην αγορά
ενέργειας μετά την
εισβολή της Ρωσίας στην
Ουκρανία.
Η Uniper διόρισε τον
Michael Lewis ως νέο
διευθύνοντα σύμβουλό
της, με ισχύ από τον
Ιούνιο του 2023. Ο
προκάτοχός του,
Klaus-Dieter Maubach,
παραιτήθηκε τον
Φεβρουάριο μετά τη
διάσωση ύψους 50 δισ.
ευρώ από τη γερμανική
κυβέρνηση, η οποία
ουσιαστικά κρατικοποίησε
την εταιρεία.
Υπό την ηγεσία του
Lewis, η Uniper αυξάνει
ταχέως τις πράσινες
επενδύσεις της σε 8 δισ.
ευρώ έως το 2030 και
σκοπεύει να σταματήσει
να χρησιμοποιεί άνθρακα
για την παραγωγή
ηλεκτρικής ενέργειας έως
το 2029. Η απόφαση
ελήφθη καθώς η Uniper
επέστρεψε σε κέρδη το
πρώτο εξάμηνο του 2023
και η γερμανική
κυβέρνηση επιδιώκει να
μειώσει το μερίδιό της
στο 25% έως το 2028
βάσει των κανόνων της ΕΕ
για τις κρατικές
ενισχύσεις.
Η Uniper αντιμετώπισε
δυσκολίες στην
εξασφάλιση φυσικού
αερίου μετά το κλείσιμο
των ρωσικών αγωγών,
αναγκάζοντάς την να
προμηθεύεται φυσικό
αέριο στις παγκόσμιες
αγορές σε πολύ υψηλότερη
τιμή. Εν μέσω
αυξανόμενων ανησυχιών
για την ενεργειακή
ασφάλεια της Ευρώπης, η
Uniper εξασφάλισε τον
Σεπτέμβριο του 2023
προμήθεια υγροποιημένου
φυσικού αερίου που, όπως
δήλωσε, θα διαρκέσει
μέχρι τα «τέλη της
δεκαετίας του 2030».
1. Shell
Μια από τις μεγαλύτερες
ενεργειακές εταιρείες
στον κόσμο, η
πολυεθνική Shell με έδρα
το Λονδίνο είναι επίσης
η μεγαλύτερη εταιρεία
της Ευρώπης. Το 2022
είχε μια εξαιρετική
χρονιά, με τα έσοδά της
να αυξάνονται κατά 41,6%
στα 386,2 δισεκατομμύρια
δολάρια λόγω των υψηλών
τιμών πετρελαίου και
φυσικού αερίου που
προκλήθηκαν, εν μέρει,
από την εισβολή της
Ρωσίας στην Ουκρανία. Τα
κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν
σε σχέση με το
προηγούμενο έτος, στα
42,3 δισ. δολάρια – ένα
ρεκόρ για την
επιχείρηση.
Οι επιδόσεις ήταν
ιδιαίτερα ισχυρές στον
τομέα του υγροποιημένου
φυσικού αερίου, μιας
συμπυκνωμένης μορφής
φυσικού αερίου που είναι
ευκολότερο να
αποθηκευτεί και να
μεταφερθεί, αφού η Ρωσία
έκλεισε τους αγωγούς
Nord Stream 1 και 2 προς
την Ευρώπη. Τα κέρδη της
ευρύτερης κατηγορίας
φυσικού αερίου της Shell
αυξήθηκαν κατά 174% το
2022, ξεπερνώντας το
ήμισυ των συνολικών
κερδών του ομίλου.
Ο Wael Sawan έγινε
διευθύνων σύμβουλος τον
Ιανουάριο του 2023,
αντικαθιστώντας τον Ben
van Beurden, ο οποίος
παραιτήθηκε μετά από
εννέα χρόνια θητείας.
Από τα 25 δισεκατομμύρια
δολάρια των
κεφαλαιουχικών δαπανών
της το 2022, η Shell
επένδυσε τα μισά στο
πετρέλαιο και το φυσικό
αέριο, ενώ διέθεσε 3,5
δισεκατομμύρια δολάρια
στο τμήμα ανανεώσιμων
πηγών ενέργειας και
ενεργειακών λύσεων, το
οποίο περιλαμβάνει την
εμπορία φυσικού αερίου
μαζί με την αιολική και
την ηλιακή ενέργεια. Η
Shell έχει επίσημο στόχο
να είναι μια επιχείρηση
καθαρών μηδενικών
εκπομπών άνθρακα –
συμπεριλαμβανομένων των
εκπομπών Scope 3, οι
οποίες καλύπτουν την
τελική χρήση των
προϊόντων της – μέχρι το
2050.
Πηγή: Fortune |