|
Αρκετές εταιρείες
προειδοποιούν ήδη για
τις επιπτώσεις. Η
Tesla σχεδιάζει διακοπή
της παραγωγής για δύο
εβδομάδες σε
γερμανικό εργοστάσιό της
λόγω καθυστερήσεων στις
προμήθειες, ενώ η
σουηδική Volvocar
ανακοίνωσε τριήμερη
στάση εργασίας στο
βελγικό της εργοστάσιο.
Οι βρετανικές εταιρείες
λιανικής Tesco,
Marks & Spencer και Next
έχουν προειδοποιήσει για
τον κίνδυνο υψηλότερων
τιμών για τους
καταναλωτές,
ενώ οι κεντρικοί
τραπεζίτες προειδοποιούν
για το ενδεχόμενο να
υπάρξει νέο κύμα
πληθωρισμού που θα
μπορούσε να εμποδίσει
τις μειώσεις των
επιτοκίων. Και όλα
αυτά, επειδή τουλάχιστον
2.300 πλοία κάνουν
μεγάλες παρακάμψεις για
να αποφύγουν τις
επιθέσεις των μαχητών
Χούτι στην
Ερυθρά Θάλασσα.
Για πολλές εταιρείες,
ιδίως στην Ευρώπη, αυτό
αυξάνει τους χρόνους
διαμετακόμισης, τα ναύλα
και το κόστος ασφάλισης,
αναγκάζοντας τους
αναλυτές να
επανεξετάσουν τις
προβλέψεις των εταιρειών
για τα κέρδη τους το
2024.
Πρόβλεψη για μείωση
κερδών
αυτοκινητοβιομηχανιών
Τους τελευταίους τρεις
μήνες, η
μέση πρόβλεψη για τα
κέρδη των
αυτοκινητοβιομηχανιών
έχει μειωθεί κατά 5%,
σύμφωνα με στοιχεία που
συγκέντρωσε το
Bloomberg. Από την άλλη
πλευρά, οι
μεταφορικές εταιρείες
ωφελούνται - με τις
τιμές μεταφοράς των
εμπορευματοκιβωτίων να
εκτοξεύονται κατά 300% σε
ορισμένες διαδρομές, οι
εκτιμήσεις για τα κέρδη
των μεταφορικών
εταιρειών του σχετικού
δείκτη της MSCI Europe
αυξήθηκαν κατά 7% μέσα
σε μόλις δύο εβδομάδες.
Ο Thomas Brenier,
επικεφαλής στο τμήμα
μετοχών της Lazard
Freres Gestion, έχει
μειώσει την έκθεση στον
κλάδο της
αυτοκινητοβιομηχανίας,
θεωρώντας τη ως «έναν
από τους πρώτους κλάδους
που θα υποφέρει λόγω της
τεταμένης εφοδιαστικής
αλυσίδας». Αποφεύγει
επίσης τις εταιρείες
λιανικού εμπορίου,
θεωρώντας ότι ο κλάδος
θα μπορούσε να
αντιμετωπίσει πρόβλημα
από την έλλειψη
προϊόντων.
«Αν διαρκέσει άλλους
έναν ή δύο μήνες (η
αναταραχή στην Ερυθρά
Θάλασσα), σίγουρα θα
δείτε κάποιες
προειδοποιήσεις για τα
κέρδη που θα συνδέονται
με αυτό», προέβλεψε ο
Brenier.
Πώς θα μπορούσαν να
διαμορφωθούν τα κέρδη σε
διάφορους κλάδους:
Ναυτιλία και ασφάλειες
Το τρέχον κόστος
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων, εάν
διατηρηθεί, θα
μπορούσε να αυξήσει τον
γενικό πληθωρισμό στο
Ηνωμένο Βασίλειο και τη
ζώνη του ευρώ από
τα τέλη του 2024 και τις
αρχές του 2025, εκτιμά η
Bloomberg Intelligence.
Ωστόσο, ενισχύει
τις προοπτικές
παγκόσμιων ναυτιλιακών
εταιρειών, όπως
η AP Moller- Maersk A/S
και η Hapag-Lloyd AG
στην Ευρώπη, η εισηγμένη
στο χρηματιστήριο των
ΗΠΑ ZIM Integrated
Shipping και η ιαπωνική
Mitsui OSK Lines Ltd. Οι
ασφαλιστικές εταιρείες
αναμένεται επίσης να
επωφεληθούν καθώς δεκαπλασιάζουν
τα ασφάλιστρα σε
ορισμένες ναυτιλιακές
γραμμές.
Ο David Vernon της
Sanford C Bernstein
προβλέπει επίσης ενίσχυση
των κερδών για τις
εταιρείες logistics και
τις αεροπορικές
εταιρείες.
Λιανικό εμπόριο
Η Next, η
οποία προμηθεύεται τα
περισσότερα προϊόντα
μόδας και οικιακής
χρήσης από την Ασία,
ήταν από τους πρώτους
λιανοπωλητές που
εξέφρασαν φόβους για
χτύπημα.
Η Primark, η
οποία ανήκει στην
Associated British Foods
Plc, και η Hennes &
Mauritz AB, είναι
ιδιαίτερα εκτεθειμένες
στις θαλάσσιες
μεταφορές, σύμφωνα με
αναλυτή της RBC Capital
Markets, ενώ η Inditex
SA, ιδιοκτήτρια της
Zara, προμηθεύεται
κυρίως από κοντινές
χώρες.
Η Bryan Garnier & Co.
επισημαίνει ότι η
γαλλική εταιρεία
λιανικής πώλησης επίπλων
Maisons du Monde είναι
ιδιαίτερα ευάλωτη, καθώς
προμηθεύεται το 75% των
εμπορευμάτων της από την
Ασία και μεταφέρει το
90% μέσω θαλάσσης.
Η παρατεταμένη διαταραχή
θα συμπαρασύρει και
παγκόσμιες φίρμες, όπως
η Nike, η Adidas και η
Capri.
Το πρόβλημα για τις
εταιρείες αυτές είναι
ότι το οικονομικό
σκηνικό μπορεί να
δυσκολέψει τη μετακύλιση
του υψηλότερου κόστους
στους καταναλωτές.
Αυτοκινητοβιομηχανίες
Μέχρι στιγμής, η Tesla
και η Volvo Car είναι οι
μόνες
αυτοκινητοβιομηχανίες
που ανακοίνωσαν στάσεις
παραγωγής. Αλλά τέτοιες
καθυστερήσεις «μπορεί να
αντιπροσωπεύουν έναν νέο
κίνδυνο για την παραγωγή
ελαφρών οχημάτων φέτος»,
σύμφωνα με τη Morgan
Stanley.
Ωστόσο, οι
περισσότεροι εκτιμούν
ότι ο κλάδος δεν θα δει
επανάληψη των
προβλημάτων της εποχής
του Covid. «Τα
ακριβότερα καύσιμα, οι
επιπλέον ημέρες
ενοικίασης χώρων και οι
υψηλότερες τιμές
μεταφοράς θα είναι
αρνητικά για τα
αποτελέσματα των
εταιρειών, αλλά το
κόστος μεταφοράς είναι
περίπου 57% χαμηλότερο
από τα επίπεδα της
περιόδου του Covid»,
έγραψε αναλυτής της
BofA.
Ενέργεια
Ο αντίκτυπος στις τιμές
του αργού είναι σχετικά
μικρός φέτος, αλλά αυτό
θα μπορούσε να αλλάξει
εάν μια παρατεταμένη
σύγκρουση προκαλέσει
ελλείψεις στην προσφορά.
Οι αγορές πετρελαίου
προετοιμάζονται για
εβδομαδιαίες
διαταραχές. Λιγότερα
δεξαμενόπλοια διασχίζουν
το στενό Bab el-Mandeb
στο νότιο άκρο της
Ερυθράς Θάλασσας,
σύμφωνα με τα στοιχεία
της Vortexa που
συγκέντρωσε το
Bloomberg. Ο αριθμός των
πλοίων που μεταφέρουν
αργό πετρέλαιο ή
προϊόντα πετρελαίου,
όπως μαζούτ, έχουν
μειωθεί κατά 25% φέτος,
από την αρχή του έτους
μέχρι τις 19 Ιανουαρίου.
Πηγή: Bloomberg |