Οι Χούθι δεν κάνουν πίσω
παρά τα
αμερικανοβρετανικά
πλήγματα
«Δυστυχώς, δεν βλέπουμε
καμία αλλαγή στην Ερυθρά
Θάλασσα να συμβαίνει
σύντομα», λέει στο CNBC
ο Charles van der
Steene, περιφερειακός
πρόεδρος για τη Maersk
Βόρεια Αμερική. «Τους
συμβουλεύουμε ότι τα
μεγαλύτερα δρομολόγια
διέλευσης θα μπορούσαν
να διαρκέσουν μέχρι το
2ο τρίμηνο και
ενδεχομένως το τρίτο
τρίμηνο. Οι πελάτες θα
πρέπει να βεβαιωθούν ότι
έχουν ενσωματωμένο τον
μεγαλύτερο συνολικό
χρόνο διέλευσης στην
αλυσίδα εφοδιασμού
τους».
Αναστολή ταξιδιών
Στις 5 Ιανουαρίου, η
Maersk ανακοίνωσε ότι
ανέστειλε τα ταξίδια
μέσω της Ερυθράς
Θάλασσας και του Κόλπου
του Άντεν για το
«προβλεπόμενο μέλλον»
μετά την επίθεση στο
Maersk Hangzhou. Μετά
τις επιθέσεις σε δύο
πλοία της Maersk υπό
αμερικανική σημαία στις
24 Ιανουαρίου, τα Maersk
Detroit και Maersk
Chesapeake, η Maersk
Line, θυγατρική της
Maersk στις ΗΠΑ, η οποία
εκμεταλλεύεται
ανεξάρτητα πλοία υπό
αμερικανική σημαία –
ανακοίνωσε ότι δεν θα
διασχίζει πλέον την
Ερυθρά Θάλασσα.
Οι επιφυλάξεις της
εταιρείας διατυπώνοντας
παρά το γεγονός ότι έχει
αναπτυχθεί στην περιοχή
πολυεθνική στρατιωτική
επιχείρηση υπό την
ηγεσία των ΗΠΑ, η
Operation Prosperity
Guardian. Σύμφωνα με
αμερικανικά στοιχεία, οι
αντάρτες Χούθι έχουν
είτε επιτεθεί είτε
απειλήσει εμπορικά σκάφη
τουλάχιστον 46 φορές από
τον Νοέμβριο. Παρά τα
πολλαπλά χτυπήματα των
ΗΠΑ και των συμμάχων
εναντίον στόχων των
ανταρτών, οι Χούθι έχουν
προειδοποιήσει ότι οι
επιθέσεις τους «θα
συνεχιστούν μέχρι να
σταματήσει η
επιθετικότητα κατά της
Γάζας».
Καθυστερήσεις
Οι μεγαλύτερες
διελεύσεις γύρω από το
Ακρωτήριο της Καλής
Ελπίδας καθυστερούν την
άφιξη των άδειων πλοίων
που επιστρέφουν στην
Ασία για να παραλάβουν
περισσότερες εισαγωγές
από τις ΗΠΑ. Οι
καθυστερήσεις επηρεάζουν
τη συνοχή του εμπορίου,
γεγονός που μπορεί να
επηρεάσει την αλυσίδα
εφοδιασμού. Ο Van der
Steene είπε ότι
προτρέπει τις
αμερικανικές εταιρείες
να παραμείνουν σε
επαγρύπνηση στην
αξιολόγηση της
κατάστασης στην Ερυθρά
Θάλασσα και να είναι
ευέλικτες στις
στρατηγικές εφοδιαστικής
αλυσίδας εφοδιασμού
τους.
Η Maersk ήταν ο
μεγαλύτερος μεταφορέας
για τις εξαγωγές των ΗΠΑ
το 2023, με βάση τα
τελωνειακά δεδομένα. Τα
πλοία της Maersk Line με
σημαία ΗΠΑ είναι
εγγεγραμμένα στο
Πρόγραμμα Ναυτιλιακής
Ασφάλειας και στη VISA
(Εθελοντική Διατροπική
Σωματική Μεταφορά) με
την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Διαθέτει τον μεγαλύτερο
αριθμό πλοίων με σημαία
ΗΠΑ που εξυπηρετούν τη
χώρα, επιπλέον του
στόλου της με ξένη
σημαία που μεταφέρει
θαλάσσια εμπορεύματα για
αμερικανικές εταιρείες.
«Οι συμβουλές μας προς
τους πελάτες μας αφορούν
συγκεκριμένα την
αξιοποίηση της
αβεβαιότητας με το να
είμαστε ευέλικτοι»,
δήλωσε ο van der Steene.
«Οι πελάτες πρέπει να
έχουν τη δυνατότητα να
εισέλθουν στην αγορά της
Βόρειας Αμερικής από
διαφορετικά τελικά
σημεία. Είτε πρόκειται
για τη Δυτική Ακτή, τον
Κόλπο ή την Ανατολική
Ακτή. Η προετοιμασία των
υπηρεσιών μας εξαρτάται
σε μεγάλο βαθμό από τη
δουλειά με τους πελάτες
μας για να
προσδιορίσουμε ποια
είναι η καλύτερη
εναλλακτική τους».
Στοιχεία από τη
ναυτιλιακή συμβουλευτική
εταιρεία
Sea-Intelligence
δείχνουν ότι η μέση
καθυστέρηση στις αφίξεις
των πλοίων έχει
«επιδεινωθεί» και ως
αποτέλεσμα, η
χωρητικότητα του σκάφους
έχει μειωθεί, με
επιπτώσεις στα ωκεάνια
εμπορεύματα από την
Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ
που κυκλοφορούν γύρω από
το Κέρας του Ακρωτηρίου
Ελπίδα.
Αύξηση χωρητικότητας
Για να διατηρήσει τη ροή
του εμπορίου σε κίνηση,
είπε ο van der Steene
στο CNBC, η Maersk έχει
προσθέσει περίπου το 6%
της επιπλέον
χωρητικότητας του πλοίου
στο πρόγραμμά της,
αυξάνοντας το
λειτουργικό κόστος. Κατά
τη διάρκεια της
πρόσφατης κλήσης για τα
κέρδη της, τα στελέχη
της Maersk επισήμαναν
«υψηλή αβεβαιότητα» στις
προοπτικές κερδών της
για το 2024 ,
επικαλούμενοι διακοπές
στην Ερυθρά Θάλασσα και
υπερπροσφορά ναυτιλιακών
πλοίων.
«Οι αμερικανικές
επιχειρήσεις ανησυχούν
για το χρονοδιάγραμμα
παράδοσης», δήλωσε ο van
der Steene. «Οι
αποφάσεις των εμπόρων
βασίζονται στο πόσο
αξιόπιστη και συνεπής θα
είναι η αλυσίδα
εφοδιασμού τους για τους
επόμενους τρεις, έξι,
12, 24 μήνες».
«Πολλοί από τους πελάτες
μας συνυπολογίζουν ένα
κόστος ανά μονάδα
κόστους για την αλυσίδα
εφοδιασμού τους στον
προϋπολογισμό τους, το
οποίο βασικά είναι αυτό
που χρειάζονται για να
κάνουν τα αποτελέσματά
τους να λειτουργήσουν»,
είπε. «Εάν αυτό αλλάξει
ριζικά θα μπορούσε να
έχει πολύ σημαντική
επίδραση στο συνολικό
τους κόστος».
Οι τιμές των θαλάσσιων
ναύλων έχουν εκτοξευθεί
ως αποτέλεσμα του
μεγαλύτερου ταξιδιού, το
κόστος δεν έχει
προγραμματιστεί στους
προϋπολογισμούς των
φορτωτών, αλλά πρόσφατα
στοιχεία υποδηλώνουν ότι
ο πληθωρισμός που
σχετίζεται με την Ερυθρά
Θάλασσα μπορεί να
κορυφώνεται ήδη.
Αξιωματούχοι της Maersk
δήλωσαν κατά την
πρόσφατη κλήση κερδών
της ότι η κατάσταση δεν
θα συγκριθεί με την
περίοδο πληθωρισμού της
εφοδιαστικής αλυσίδας
Covid λόγω της τρέχουσας
πλεονάζουσας
χωρητικότητας των πλοίων
που προκύπτει από την
ύφεση της βιομηχανίας
εμπορευμάτων μετά την
Covid.
Οι 3 αντίθετοι άνεμοι
Οι αμερικανικές
εταιρείες, λέει ο van
der Steene,
αντιμετωπίζουν τρεις
αντίθετους ανέμους στην
αλυσίδα εφοδιασμού:
εκτροπές στην Ερυθρά
Θάλασσα,
διαπραγματεύσεις
εργασίας στα λιμάνια της
Ανατολικής Ακτής και
ξηρασία στη Διώρυγα του
Παναμά . Οι αποστολείς
αναζητούν εναλλακτικές
λύσεις για να μειώσουν
τόσο τον χρόνο όσο και
το αυξανόμενο κόστος της
μεταφοράς.
Λιμάνια στο Μεξικό, στον
Βορειοδυτικό Ειρηνικό,
και στο Λος Άντζελες και
το Λονγκ Μπιτς θα είναι
λιμάνια που θα δέχονται
κάποιο φορτίο με
προορισμό την Ανατολική
Ακτή, δήλωσε ο van der
Steene. Περιέγραψε το
Μεξικό ως μια
«σημαντική» ευκαιρία
λόγω της επέκτασης της
εγγύτητας των προϊόντων
που κατασκευάζονταν
κάποτε στην Κίνα.
Πρόσφατα εμπορικά
στοιχεία από την
κυβέρνηση των ΗΠΑ
έδειξαν ότι για πρώτη
φορά εδώ και δεκαετίες,
το Μεξικό ξεπέρασε την
Κίνα ως ο μεγαλύτερος
εμπορικός εταίρος της
χώρας.
Για το εμπόριο της
Ανατολικής Ακτής που
προέρχεται από την
περιοχή της Ωκεανίας
(Αυστραλία και Νέα
Ζηλανδία) και διέρχεται
από τη Διώρυγα του
Παναμά, η Maersk
ανακοίνωσε πρόσφατα ότι
επισπεύδει τη ροή
εμπορευμάτων
μετακινώντας αυτά τα
εμπορευματοκιβώτια μέσω
σιδηροδρόμου αντί να
περιμένει να διασχίσει
το κανάλι, το οποίο έχει
περιορισμούς λόγω
ξηρασίας που μειώνουν
τον αριθμό των πλοίων
που επιτρέπονται για
καθημερινή διέλευση.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |