|
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ
της Καθημερινής, αυτή η
εξέλιξη αφενός
επιβεβαιώνει και το
αυξημένο ενδιαφέρον που
παρουσιάζεται το
τελευταίο διάστημα από
την πλευρά του Ισραήλ
για το project, αφετέρου
δίνει λύση στο
χρηματοδοτικό κενό που
υπήρχε και έθετε υπό
αμφισβήτηση την ομαλή
εξέλιξη του έργου. Και
τούτο διότι με τη
μετοχική συμμετοχή του
ΑΔΜΗΕ και του ισραηλινού
fund στον Euroasia
Interconnector
δημιουργούνται οι
απαραίτητες προϋποθέσεις
(ικανό μετοχικό
κεφάλαιο) για τη
δανειοδότηση του έργου
από την Ευρωπαϊκή
Τράπεζα Επενδύσεων και
την ολοκλήρωση της
αρχιτεκτονικής της
χρηματοδότησής του.
Η δρομολογούμενη
συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο
έργο με ποσοστό
τουλάχιστον 25% (στη
βάση του Letter of
Intent που έχει
υπογράψει με τον
Euroasia Interconnector)
και με option περαιτέρω
αύξησης στο 33%, όπως
τονίζουν στην «Κ» κύκλοι
του διαχειριστή,
αποτέλεσε το εχέγγυο για
να πεισθούν οι
Ισραηλινοί επενδυτές να
εισέλθουν στο project,
συνεκτιμώντας –μεταξύ
άλλων– την τεχνογνωσία
του ΑΔΜΗΕ σε έργα
ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
Η νέα μετοχική σύνθεση
του Euroasia
Interconnector με την
ολοκλήρωση των συμφωνιών
εισόδου του ΑΔΜΗΕ και
του ισραηλινού fund
διασφαλίζει την
οικονομική φερεγγυότητα
του φορέα υλοποίησης του
έργου, που αποτελεί
ζητούμενο μετά και την
–σύμφωνα με πληροφορίες–
απόρριψη του αιτήματος
της εταιρείας για
χρηματοδότηση ύψους 580
εκατ. ευρώ από την
Ευρωπαϊκή Τράπεζα
Επενδύσεων (ETEΠ). Η
εξεταζόμενη είσοδος του
κυπριακού δημοσίου στο
μετοχικό κεφάλαιο του
Euroasia Interconnector,
σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ,
είναι επίσης προς το
συμφέρον του έργου
–καθώς θα βελτιώσει
ακόμη περισσότερο τις
συνθήκες χρηματοδότησής
του– και θα μπορούσε να
δημιουργήσει ακόμη
καλύτερες συνθήκες για
την εκκίνηση της
κατασκευής της
διασύνδεσης που θα άρει
την ηλεκτρική απομόνωση
της Κύπρου. Το πρόβλημα
χρηματοδότησης προέκυψε
από την αδυναμία του
ιδιωτικού φορέα
υλοποίησης Euroasia
Interconnector να
εξασφαλίσει με δανεισμό
τα απαραίτητα κεφάλαια,
«με κίνδυνο να χαθούν τα
εγκεκριμένα από την Ε.Ε.
κονδύλια ύψους 657 εκατ.
ευρώ και το έργο να
τιναχθεί στον αέρα»,
όπως χαρακτηριστικά
τονίζουν στην «Κ»
αρμόδιοι παράγοντες.
Το ζήτημα αναμένεται
μάλιστα να απασχολήσει
σήμερα έκτακτη ειδική
συνεδρίαση της
κοινοβουλευτικής
επιτροπής ενέργειας της
Κύπρου, στην οποία ο
Euroasia Interconnector
έχει κληθεί να δώσει
διευκρινίσεις για την
πορεία υλοποίησης του
έργου. Ο συνολικός
προϋπολογισμός του έργου
έχει αναθεωρηθεί έπειτα
από έγκριση των
Ρυθμιστικών Αρχών
Ενέργειας Ελλάδας και
Κύπρου στο 1,94 δισ.
ευρώ, από 1,57 δισ. ευρώ
αρχικής έγκρισης το
2017. Η Ε.Ε. αποφάσισε
να καλύψει μέσω χορηγίας
από τον μηχανισμό
«Συνδέοντας την Ευρώπη»
ποσό 657 εκατ. ευρώ, ενώ
το κυπριακό κράτος θα
παραχωρήσει από το
Ταμείο Ανάκαμψης
πρόσθετο ποσό 100 εκατ.
ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό
θα πρέπει να
διασφαλιστεί με κεφάλαια
που θα εξασφαλίσει μέσω
δανεισμού ο Euroasia
Interconnector. Το
αίτημα της εταιρείας
προς την ΕΤΕΠ για δάνειο
ύψος 580 εκατ. ευρώ,
σύμφωνα με πληροφορίες,
απορρίφθηκε. Η εταιρεία
έχει ζητήσει να εγγυηθεί
το δημόσιο της Κύπρου
την παραχώρηση του
δανείου και σε αυτό το
πλαίσιο η κυβέρνηση της
Κύπρου ανέθεσε στην
ελεγκτική υπηρεσία να
διενεργήσει έρευνα
σχετικά με τη
βιωσιμότητα του έργου.
Τα προκαταρκτικά
ευρήματα της έρευνας,
σύμφωνα με δημοσίευμα
της εφημερίδας
«Φιλελεύθερος» της
Κύπρου, αφορούν θέματα
καταλληλότητας του
ιδιωτικού φορέα
υλοποίησης του έργου και
εντοπίζουν έλλειψη
διαφάνειας ως προς τον
τρόπο με τον οποίο ένας
ιδιώτης βρέθηκε να
διαχειρίζεται ένα
στρατηγικής σημασίας
έργο, αξίας τουλάχιστον
2 δισ. ευρώ. Σχετικό
σημείωμα με τα ευρήματα,
σύμφωνα με το ίδιο
δημοσίευμα, εστάλη από
τον ελεγκτή της αρμόδιας
κυπριακής αρχής στο
ευρωπαϊκό Ελεγκτικό
Συνέδριο, στο ελληνικό
Ελεγκτικό Συνέδριο και
στον υπουργό Ενέργειας
Γιώργο Παπαναστασίου. Η
εμπλοκή που προκλήθηκε
κινητοποίησε τις
αρμόδιες αρχές για την
αναζήτηση λύσης που θα
εγγυάται τη
χρηματοδότηση και την
ομαλή ολοκλήρωση της
διασύνδεσης, κάτι που
φαίνεται να έχει
δρομολογηθεί με την
ενεργό εμπλοκή του
ΑΔΜΗΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί
ότι ο Euroasia
Interconnector έχει
υπογράψει από τον
Νοέμβριο του 2022
σύμβαση ανάθεσης των
υποβρυχίων καλωδίων
αξίας 1,43 δισ. ευρώ στη
Nexans και το πρώτο
χρονικό ορόσημο που
αφορά την καταβολή 50
εκατ. ευρώ εκπνέει στις
7 Σεπτεμβρίου.
Το έργο της ηλεκτρικής
διασύνδεσης Euroasia
Interconnector έχει
ενταχθεί στον κατάλογο
των PCI (Ευρωπαϊκά Εργα
Κοινού Ενδιαφέροντος)
από το 2013 και αφορά
την κατασκευή
υποθαλάσσιου καλωδίου,
μήκους 1.200 χλμ., που
θα ενώνει το Ισραήλ με
την Κύπρο και την Ελλάδα
μέσω Κρήτης,
δυναμικότητας 2.000 MW
και ορίζοντα ολοκλήρωσης
το 2027 |