Η αρχή έγινε από το
καλοκαίρι του 2022 με
τον διασυνδετήριο
αγωγό μεταφοράς φυσικού
αερίου IGB και η
συνέχεια έρχεται με τον
πετρελαιαγωγό Αλεξανδρούπολη
– Μπουργκάς. Πολύ
νωρίτερα, όμως, η δίοδος
φυσικού αερίου που
ανοίγουν οι δύο χώρες
προς τα Βαλκάνια και την
Ανατολική Ευρώπη
μεγαλώνει από τα δύο
FSRUs (πλωτές μονάδες
αποθήκευσης και
αεριοποίησης
υγροποιημένου φυσικού
αερίου – LNG) ανοικτά
της Αλεξανδρούπολης.
Επίσης εντός του έτους
θα έχει ολοκληρωθεί η
δεύτερη ηλεκτρική
διασύνδεση Ελλάδας –
Βουλγαρίας (Νέα Σάντα –
Μαρίτσα) δίνοντας τη
δυνατότητα περισσότερων
εξαγωγών ρεύματος από
τις νέες μονάδες (υπό
κατασκευή)
ηλεκτροπαραγωγής στην
Κομοτηνή και την
Αλεξανδρούπολη.
Τα προαναφερόμενα έργα
ενισχύουν τις
προσπάθειες ενεργειακής
απεξάρτησης των χωρών
της βαλκανικής και της
Ανατολικής Ευρώπης, ενώ
οι σχέσεις Ελλάδας –
Βουλγαρίας δυναμώνουν
περαιτέρω μετά τα
μνημόνια συνεργασίας που
υπογράφηκαν στις 16
Φεβρουαρίου στην Αθήνα
παρουσία του
πρωθυπουργού Κυριάκου
Μητσοτάκη και τον
πρόεδρο της γειτονικής
χώρας Ρούμεν Ράντεφ.
Φυσικό αέριο
Η πύλη εισόδου φυσικού
αερίου, άνοιξε τον
Ιούλιο του 2022 με τον
διασυνδετήριο αγωγό IGB
μήκους 182 χλμ.
Ο IGB διακινεί 3 δις.
κυβικά μέτρα αερίου από
το Εθνικό Σύστημα
Φυσικού Αερίου. Πέρυσι
οι ελληνικές εξαγωγές
ανήλθαν στα 2,5 δις.
κυβικά μέτρα και
κατευθύνθηκαν στο σύνολο
τους προς τη Βουλγαρία,
ενώ μέρος τους κάλυψε
και ανάγκες ακόμα και
της Μολδαβίας. Οι
ενεργειακές ανάγκες
καλύφθηκαν ως επί το
πλείστον από
αεριοποιημένο LNG το
οποίο έφτασε από ΗΠΑ,
Κατάρ, Αλγερία με
δεξαμενόπλοια στις
εγκαταστάσεις του
τερματικού σταθμού του
ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.
O IGB από το Φθινόπωρο
του 2025 θα έχει τη
δυνατότητα μεταφοράς
περισσότερων ποσοτήτων
αερίου με τη
δυναμικότητα του να
αυξάνεται στα 5 δις.
κυβικά μέτρα. Με τον
τρόπο αυτό θα είναι
εφικτή και η διακίνηση
ποσοτήτων και από τον
αγωγό TAP, o οποίος προς
το 2028 θα είναι σε θέση
να μεταφέρει διπλάσιες
ποσότητες 22 δις. κ.μ.
προς Ελλάδα, Βουλγαρία,
Αλβανία και Ιταλία.
Στις 25 Νοεμβρίου θα
έχει φτάσει ανοικτά της
Αλεξανδρούπολης και η
πλωτή υποδομή
αποθήκευσης και
αεριοποίησης LNG. Το
FSRU Αλεξανδρούπολης της
GASTRADE θα εφοδιάζει
μέσω του IGB και με
συνδετικό κρίκο τη
Βουλγαρία ακόμη και τη
Σερβία και τη Ρουμανία.
Το FSRU κατασκευάζεται
στα ναυπηγεία Κέπελ της
Σιγκαπούρης και αφού
φτάσει τον Νοέμβριο
υπεράκτια της
Αλεξανδρούπολης θα είναι
σε θέση να λειτουργήσει
τον Ιανουάριο του 2024.
Σε φάση ανάπτυξης από
την ίδια την εταιρεία
βρίσκεται και το δεύτερο
FSRU, το οποίο θα έχει
τη δυνατότητα εφοδιασμού
των αγορών της Μολδαβίας
και της Ουκρανίας μέσω
διασυνδετήριων αγωγών
της Βουλγαρίας. Σε
λειτουργία εκτιμάται να
τεθεί περίπου το 2025.
Ηλεκτρική ενέργεια
Εντός του 2023 θα έχει
ολοκληρωθεί η κατασκευή
της δεύτερης γραμμής
ηλεκτρικής διασύνδεσης
ανάμεσα στην Ελλάδα και
τη Βουλγαρία.
Το έργο το τρέχει ο
ΑΔΜΗΕ και η νέα γραμμή
μεταφοράς ηλεκτρικής
ενέργειας 151 χλμ θα
ξεκινάει από το ΚΥΤ Ν.
Σάντας μέχρι τον
Υποσταθμό της Μαρίτσα.
Με το έργο αυτό
αυξάνεται η
μεταφορικότητα εξαγωγών
ρεύματος στη Βουλγαρία
στα 1.400 Μεγαβάτ και
των εισαγωγών στην
Ελλάδα σε 1.700 Μεγαβάτ.
Η ενίσχυση των γραμμών
θα δώσει τη δυνατότητα
στις δύο μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής που
κατασκευάζονται από τη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Motor Oil
στην Κομοτηνή ισχύος 877
MW και από τη ΔΕΗ – ΔΕΠΑ
Εμπορίας – Damco Energy
στην Αλεξανδρούπολη
ισχύος 840 MW να εξάγουν
με μεγαλύτερη άνεση
ποσότητες ηλεκτρικού
ρεύματος.
Πετρέλαιο
Στη φάση της σύστασης
της κοινής εταιρείας από
ελληνικές και
βουλγαρικές επιχειρήσεις
που θα τρέξουν τον
πετρελαιαγωγό
Αλεξανδρούπολη –
Μπουργκάς, βρίσκονται οι
κυβερνήσεις των δύο
χωρών.
Για το έργο που
υπογράφηκε μνημόνιο
συνεργασίας προβλέπεται
η κατασκευή του χερσαίου
αγωγού μήκους 260 χλμ.
που θα ξεκινά από το
λιμάνι της Θράκης και θα
καταλήγει στο λιμάνι της
Βουλγαρίας στη Μαύρη
Θάλασσα. Σκοπός του
έργου είναι η μεταφορά
10 εκατ. τόνων
πετρελαίου προς τα
διυλιστήρια της
γειτονικής χώρας
παρακάμπτοντας τη
διέλευση των Στενών του
Βοσπόρου και
μηδενίζοντας την
εξάρτηση από το ρωσικό
πετρέλαιο.
Πηγή:
Οικονομικός Ταχυδρόμος |